Młoda rosyjska emigrantka w poszukiwaniu ojca trafia do Paryża. Dzięki swej współlokatorce wchodzi w piękny i zwodniczy świat paryskiej opery. Wkrótce przeznaczenie kieruje ją w ramiona tajemniczego cygańskiego jeźdźca.
"CZŁOWIEK, KTÓRY PŁAKAŁ, to historia ocalenia Dziewczynka, której odebrano imię i język, która straciła wszystko i wszystkich, których kochała, pogrążyła się w milczeniu. Znajduje jednak w sobie głos, aby śpiewać i odnajduje utraconego wiele lat wcześniej ojca. Ludzie, których spotyka na swojej drodze, także próbują przetrwać, każdy na swój sposób. I każdy z nich jest i czuje się wszędzie obcy, jest outsiderem, kimś ciągle w drodze. Początkowo ich walka o przetrwanie ma charakter osobisty - walczą o przyjaźń, o pieniądze i władzę, o miłość. Zagrożenie wojną podnosi stawkę. Przetrwanie oznacza wybór pomiędzy życiem a śmiercią. I wybór ten staje się polityczny i moralny. Czterej bohaterowie filmu muszą go w takich warunkach dokonać, żeby poznać siebie, kim są naprawdę.
Historia filmu opowiedziana jest w części przez muzykę, zarówno tenorowe arie włoskich oper, jak i rytmiczną, uduchowioną, ekstatyczną muzykę cygańską. Muzyka to kluczowe miejsce wszystkich emigrantów, ludzi drogi. To ekspresja ich duszy, przypomnienie, kim są i skąd przyszli. Śpiew może wyrazić prawdę i tęsknotę lepiej niż codzienna mowa. Pragnienie za byciem razem, za odrzuceniem bólu i cierpienia, tęsknotę za radością i miłością.
Mam nadzieję, że ten film stanie się „głosem” tych, którzy nie mogli (i nadal nie mogą) mówić, łzą nad tymi, którzy odeszli i radosnym uświęceniem tych, którzy przeżyli".
Sally Potter, lipiec 2000 rok
„Człowiek, który płakał” był pokazany w konkursie Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji w 2000 r. Była to światowa prapremiera filmu.
Film pokazano też na Festiwalu Filmowym w Londynie w 2000 r. i na Festiwalu Filmowym Mar del Plata w Argentynie w 2001 r.
Pewnego magicznego wieczoru, 4 września 1999 r., jeden z najpiękniejszych placów został zamknięty dla ruchu. Był to pierwszy dzień zdjęć do filmu Sally...
"Częścią mojej pracy nad rozwojem wizualnej strony filmu było przestudiowanie setek zdjęć, od fotografii Henri Cartier-Bressona z lat 30. po portrety Cyganów...
W tej historii nie jest to jedna osoba, lecz wiele. Ojciec - Żyd, tak jak wielu oderwany od rodziny, z powodu prześladowań lub przymusu ekonomicznego....