"Gdy podniosłem wzrok, ogarnął mnie chłód, a mój oddech stał się przerywany. Poczułem dotyk ramion i rąk, usłyszałem kakofonię głosów: "To nie jest tylko cholerna kropla krwi, to jest najgorsza zbrodnia popełniona na kobiecie, z jaką od szesnastu lat miałem do czynienia -..."
? James Ellroy "Czarna Dalia"
Przez prawie 60 lat historia ta była przerażającą pożywką dla wyobraźni mieszkańców Los Angeles oraz inspiracją dla autorów artykułów do gazet, pisarzy i scenarzystów, którzy rozważali mroczne strony ludzkiej natury. Stała się ostrzeżeniem dla naiwnych gwiazdeczek, które przybywały do Hollywood w poszukiwaniu spełnienia marzeń. A wszystko zaczęło się od niepozornej dziewczyny żądnej sławy.
Nazywała się Elizabeth Short i była 22-letnią ambitną aktorką ze Wschodniego Wybrzeża, której znakiem rozpoznawczym był biały kwiat noszony w kruczoczarnych włosach.
Jej nagie zmasakrowane ciało znaleziono 15 stycznia 1947 roku w pobliżu Leimert Park w centrum Los Angeles. Było ono przecięte na pół w pasie, pozbawione organów wewnętrznych i krwi w sposób tak makabryczny, że większość zdjęć nie została udostępniona opinii publicznej. Zabójca pobił ofiarę, brutalnie ją zgwałcił i rozciął usta od ucha do ucha w przyprawiający o mdłości szeroki uśmiech klauna. Wciąż pojawiają się nowe zeznania i fałszywe oskarżenia w tej sprawie, a tajemnicze morderstwo Betty pozostaje jednym z najbardziej przerażających w historii Miasta Aniołów.
Po śmierci dziewczynę ochrzczono przydomkiem Czarna Dalia i tak jest do dziś nazywana.
Czterdzieści lat po zabójstwie autor kryminałów JAMES ELLROY ("Tajemnice Los Angeles", "Amerykański spisek") napisał powieść "Czarna Dalia," która stała się najlepiej sprzedającą książką o morderstwie Betty i samym Los Angeles w czasach rozkwitu miasta.
Snując historię, w której aż roiło się od obsesji, sobowtórów i ludzi opętanych sprawą brutalnego morderstwa, Ellroy miał nadzieję, że powieść pomoże mu uporać się z
demonami przeszłości: jego matka została uduszona w 1958 roku.
Adaptacją kryminalnego klasyka Jamesa Ellroya zajęli się mistrz filmowych opowieści Brian De Palma, reżyser takich klasycznych kryminałów jak Nietykalni, Człowiek z blizną i Życie Carlita, thrillerów Carrie, W przebraniu mordercy i Wybuch oraz scenarzysta JOSH FRIEDMAN (Wojna światów). De Palma, który - podobnie jak Ellroy - znany jest ze swoich wielowątkowych historii pełnych niepohamowanych namiętności, przemocy i niszczących obsesji, był filmowcem, który najlepiej nadawał się do przeniesienia tej tragicznej i szokującej historii na ekran kinowy.
Czarna Dalia to opowieść o pożądaniu, miłości, korupcji, chciwości i deprawacji otaczających nierozwiązane do dziś brutalne morderstwo początkującej hollywoodzkiej gwiazdki, które w 1947 roku zszokowało Amerykanów. W filmie widzimy Betty Short w realiach powojennego Los Angeles. Skorumpowani politycy manipulują tam nieuczciwymi policjantami, którzy pomagają bezwzględnym gangsterom w finansowaniu podejrzanych filmowców żerujących na zdesperowanych, młodych aktorkach, poszukujących swojego miejsca w świecie marzeń.
Na początku filmu poznajemy dwóch oficerów policji, byłych bokserów: Lelanda Blancharda (AARON ECKHART) i Dwighta "Bucky'ego" Bleicherta (JOSH HARTNETT), znanych w Los Angeles lat 40. ubiegłego wieku z policyjnych plakatów reklamowych. Ich pierwszą sprawą jest makabryczne zabójstwo. Wszystko zaczyna się od telefonu od szefa pary detektywów, detektywa Millarda (MIKE STARR), który w chwili, gdy policjanci opuszczają miejsce śmiertelnej strzelaniny, zleca im rozwiązanie morderstwa ambitnej gwiazdy filmów klasy B, Betty Short (MIA KIRSHNER).
Blanchard i Bleichert, podobnie jak wszyscy mieszkańcy Los Angeles, dają się porwać fascynującej historii "Czarnej Dalii".
Rosnące zaangażowanie Blancharda w sprawę tego sensacyjnego morderstwa zagraża jego związkowi z Kay Lake (SCARLETT JOHANSSON). Jego partnera Bleicherta pociąga z kolei tajemnicza Madeleine Linscott (dwukrotna laureatka Oscara HILARY SWANK), pochodząca z jednej z najbardziej liczących się rodzin w mieście i mająca podejrzane związki z Dalią, a jednocześnie bardzo do niej podobna.
Blanchard opętany jest obsesją rozwiązania tajemnicy morderstwa Betty, widząc w
tym dla siebie szansę na rehabilitację - zawiódł w swoim życiu wiele kobiet.
Bleichert również ma problemy emocjonalne. Jego serce rozdarte jest między całkiem odmiennymi kobietami: z pozoru niewinną Kay i świadomie uwodzicielską Madeleine, której rozstrojona nerwowo matka, Ramona (FIONA SHAW), okazuje się posiadać prawdziwy klucz do rozwiązania tajemnicy.
Marząca o sławie, ale skazana na niesławę Betty Short miała po swojej śmierci wpływ na życie większej liczby ludzi, niż miałaby za życia. Śniła o występach na wielkim ekranie, a skończyła na zdjęciach z autopsji w brukowcach.
Film Black Dahlia pokazuje prawdziwą zbrodnię, która przez lata stała się popularną legendą.
De Palmie pomagała w pracy ekipa znakomitych filmowców: kompozytor MARK ISHAM (Crash), montażysta BILL PANKOW (Życie Carlita), scenograf DANTE FERRETTI (Wzgórze nadziei) i autor zdjęć VILMOS ZSIGMOND (Łowca jeleni). Producentami Czarnej Dalii są ART LINSON (Podziemny krąg), AVI LERNER (Kult), MOSHE DIAMANT (Tristan i Izolda) i RUDY COHEN (Moje ja).
"Kim są ci, którzy żerują na innych?
Co czują, gdy wpływają na losy innych ludzi?"
?Detektyw Bucky Bleichert
Elizabeth "Betty" Short urodziła się 29...