Dwie pary małżeńskie, Alan (Christoph Waltz) i Nancy (Kate Winslet) oraz Michael (John C. Reilly) i Penelope (Jodie Foster), spotykają się, aby odbyć rozmowę na temat bójki swoich dzieci. Początkowo niewinna konwersacja stopniowo zaczyna przeradzać się w jeden, wielki chaos. Do głosu dochodzą wzajemne pretensje i oskarżenia. Poruszone zostają także kontrowersyjne tematy niezwiązane z pierwotnym celem dyskusji - począwszy od mizoginizmu, poprzez uprzedzenia rasowe, a skończywszy na homofobii.
Pierwsza od wielu lat pełnokrwista komedia Romana Polańskiego "Rzeź" to entuzjastycznie przyjęta na festiwalu w Wenecji ekranizacja sztuki Yasminy Rezy "Bóg mordu", która od wielu sezonów przyciąga tłumy rozentuzjazmowanych widzów do renomowanych teatrów po obu stronach Atlantyku.
Dwie nowojorskie pary: Alan (Christoph Waltz nagrodzony Oscarem za kreację w "Bękartach wojny" Quentina Tarantino) i Nancy (Kate Winslet, laureatka Oscara za rolę w "Lektorze") oraz Michael (nominowany do Oscara za musical "Chicago" John C. Reilly) i Penelope (Jodie Foster, zdobywczyni Oscarów za wirtuozerskie kreacje w "Oskarżonych" i "Milczeniu owiec"). Zdawałoby się, że wszystko je łączy. Nienaganne maniery, wysoki standard życia i satysfakcja z uczących się w najlepszych szkołach dzieci. Wszyscy czworo mogą uważać się za elitę amerykańskiej socjety. Kiedy ich dzieci wszczynają bójkę, na pozór niewinne spotkanie rodziców, zorganizowane celem wyjaśnienia sprawy, przerodzi się w lawinę potyczek i wzajemnych złośliwości. W tym piekielnie zabawnym pojedynku stawką będzie dobre imię i status każdego z uczestników. Nic zatem dziwnego, że wytrawni przeciwnicy dopuszczą się ciosów poniżej pasa. Wkrótce wyjdą na jaw głęboko skrywane tajemnice, a gdy więzy małżeńskie ulegną zaskakującemu rozluźnieniu, okaże się, że w nowoczesnym związku wszystkie chwyty są dozwolone...
Roman Polański zebrał na planie "Rzezi" nie tylko aktorską śmietankę Hollywood, ale także najwybitniejszych twórców współczesnego kina. Autorem zdjęć jest Paweł Edelman - nagrodzony Cezarem oraz Europejską Nagrodą Filmową, a także nominowany do Oscara i BAFTY za "Pianistę". Muzykę do filmu skomponował wielokrotnie nominowany do Oscara (ostatnio za "Jak zostać królem") Alexandre Desplat, scenografię zaprojektował laureat nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej za "Ojca chrzestnego II" Dean Tavoularis, a za montaż "Rzezi" odpowiada trzykrotny zdobywca Cezara - Hervé de Luze ("Autor widmo", "Nie mów nikomu", "Pianista").
"To triumf formy i triumf Polańskiego, jego reżyserii, jego spojrzenia.(...) Kamera jest jednym z bohaterów "Rzezi". Sprawia, że widz w trakcie rozmowy czworga rodziców popada w chaos. Doznajemy zawrotu głowy, nieustannie zbijani z tropu, chcąc osądzić uczestników tej walki i instynktownie szukając racji którejś ze stron. Tymczasem to sytuacja ma rację. Farsohorror napędza się sam, wśród śmiechu widowni".
Tadeusz Sobolewski, Gazeta Wyborcza
"Na widowni śmiech nie milknie (...). Aktorzy, obserwowani wirtuozerską kamerą Pawła Edelmana, dają popis gry. W ciągu 80 minut przechodzą od śmiechu do rozpaczy i ujawniają prawdziwe charaktery postaci.(...) "Rzeź" ma intensywność obrazów takich jak "Kto się boi Virginii Woolf". Roman Polański przypomniał, że aby w kinie przykuć uwagę widzów, wystarczy czasem kilka osób i prawda, którą czuje się w każdym kadrze".
Barbara Hollender, Rzeczpospolita
"Drapieżny, błyskotliwie zagrany i chyba najszybszy film nakręcony przez 78-letniego reżysera, w pełni wykorzystuje komediowy potencjał sztuki Yasminy Rezy".
Todd McCarthy, Hollywood Reporter
"Szybki, wściekły i często przezabawny film".
Lou Lumenick, New York Post
"Aktorski sparing mistrzów".
Lee Marshall, This is London
"Rzeź", reż. Roman Polański, Francja, Hiszpania, Niemcy, Polska 2011, dystrybutor Kino Świat International, premiera kinowa 20 grudnia 2012 roku.
Czytaj więcej