Pająk

Pająk
Tytuł oryginału
Spider
Reżyser
David Cronenberg
Gatunek
thriller
Obsada
Lynn Redgrave, Ralph Fiennes, Miranda Richardson więcej
Produkcja
Wielka Brytania, Francja, Kanada (2002)
Premiery
Kino 19 września 2003, DVD 24 marca 2004
Dystrybucja
Kino - Monolith Films, DVD - Monolith Video
Czas trwania
98 min
Wersje
2D
2,9
Oceń
Głosy
23

O filmie

"Jedyną rzeczą gorszą od utracenia rozumu, są próby jego odszukania..." Londyn, lata 60. i 80. Pan Cleg (Ralph Fiennes), zatopiony we własnych rojeniach, oderwany od rzeczywistości, mamrocze pod nosem niezrozumiałe wyrazy. Wypuszczony z zakładu zamkniętego, zdezorientowany, wysiada z pociągu i poszukuje domu pani Wilkinson (Lynn Redgrave), u której ma zamieszkać. Szybko staje się jasne, że pan Cleg nie jest w stanie funkcjonować w normalnym świecie. Pozbawiony nadzoru przestaje brać leki, a jego świadomość bezustannie krąży wokół wypadków z przeszłości. Obsesyjnie rekonstruuje wydarzenia ze skrajnie traumatycznego dzieciństwa, gorączkowo zapisując wszystko w postaci nieczytelnych gryzmołów. Jest naocznym świadkiem przywoływanych retrospekcji - na powrót staje się milczącym chłopcem, cichym obserwatorem rzeczywistości. Chłopiec nosi przezwisko Pająk w związku z jego obsesją na punkcie pajęczych sieci. Poznajemy jego rodziców (Gabriel Byrne, Miranda Richardson) i dom, w którym z pewnością nie dzieje się dobrze. Ojciec prowadza się z prymitywną dziwką, Yvonne (Miranda Richardson), a matka w końcu odkrywa ich romans. Ojciec zniecierpliwiony wymówkami żony, postanawia ją zgładzić. Wspólnikiem w zbrodni jest kochanka, a niemym świadkiem - Pająk. Pytanie tylko, czy to, co widzimy, wydarzyło się naprawdę, czy jest jedynie wytworem chorej wyobraźni pana Clega. "Pająk to surowa psychodrama, której osią jest tajemnica, jaką skrywa ludzki umysł. Jest w niej trochę Samuela Becketta i trochę Zygmunta Freuda" - mówi o swoim najnowszym filmie sam reżyser. I w istocie David Cronenberg wprowadzi nas do mrocznego kafkowskiego świata, gdzie przekroczymy kolejne kręgi szaleństwa. Aż do momentu, kiedy stracimy orientację, co jest projekcją chorego umysłu, a co rzeczywistością. Nowy obraz Cronenberga stawia śmiałą i znaną nam również z codziennego doświadczenia tezę, że odbiór rzeczywistości może zmieniać się w zależności od predyspozycji psychicznych. Jeżeli natomiast, jak tytułowy Pająk jesteśmy osobami, o kruchej konstrukcji psychicznej, zachwiania naszej percepcji mogą przybrać kliniczne rozmiary. Jednak Cronenberg idzie dalej. Z wnikliwością doświadczonego badacza ludzkiej duszy i umysłu pokazuje w jaki sposób, pod wpływem traumatycznych przeżyć z dzieciństwa, uciekamy w wewnętrzny świat, często daleki od rzeczywistości. Jest to oczywiście temat eksploatowany od stuleci przez artystów różnych dziedzin sztuki, ale w przypadku Cronenberga o niezwykłości jego filmu decyduje nie tylko treść, ale i forma. Bo "Pająk" jest w istocie misternie skonstruowanym arcydziełem, przemyślanym w najdrobniejszych szczegółach, w którym nie ma miejsca na przypadkowe decyzje artystyczne. Począwszy od doskonałych ról Ralpha Fiennesa, Gabriela Byrne’a, Mirandy Richardson (wcielającej się w dwie role), poprzez wysmakowaną scenografię i charakteryzację, wszystkie elementy filmu mają sugestywnie wprowadzić nas w świat tytułowego Pająka. Ta identyfikacja z głównym bohaterem sprawia, że w pewnym momencie widz zaczyna patrzeć na świat jego oczami. Przejmuje schizofreniczną wizję świata Pająka i daje się uwieść logice myślenia i wyobraźni chorego psychicznie bohatera. Jesteśmy dzięki temu zabiegowi, w sensie jak najbardziej pozytywnym, "oszukani" i urzeczeni magią tego obrazu.

Obsada

Wiadomości

  • "Pająk": GENEZA

    Kiedy pisarz i scenarzysta Patrick McGrath zaczął pisać w 1988 r. powieść "Pająk", miała być to czarna komedia o hydrauliku, który morduje swą żonę, aby...

  • "Pająk": WYKONAWCY I ICH ROLE

    Dorosłego Pająka gra Ralph Fiennes - aktor, który potrafi zagrać chaotyczną postać, która wzbudza równocześnie niechęć i współczucie, jest równocześnie...

  • "Pająk": OBRAZY

    Autor scenografii, Andrew Sanders, wyjaśnia koncepcję artystyczną: "Historia sama w sobie jest minimalistyczna. To przede wszystkim portret człowieka i jego...

  • "Pająk": CHARAKTERYZACJA

    "Pająk" to pierwszy film Cronenberga całkowicie pozbawiony efektów specjalnych. Można powiedzieć, że korzysta raczej z "efektów mentalnych". Reżyser...