Węże 2022: Znamy nominacje
Popkulturowa Akademia Wszystkiego ogłosiła nominacje do 11. edycji Węży - nagród przyznawanych "boleśnie udanym" polskich filmom, które miały premierę w 2021 roku oraz ich twórcom. O tytuł Najgorszego Polskiego Filmu 2021 rywalizują "Druga połowa", "Fisheye", "Lokal zamknięty", "Pitbull" i "Ściema po polsku". Po dwóch latach pandemicznej przerwy w tym roku ogłoszenie zwycięzców będzie miało miejsce na żywo na scenie Teatru IMKA.
Węże 2022 przyznane zostaną w jedenastu kategoriach, a są to m.in.: najgorszy aktor, aktorka, duet, występ poniżej talentu. Akademia docenia także reżyserów i scenarzystów, żenujące sceny w polskim kinie, złe plakaty oraz teledyski.
O wyborze nominowanych rokrocznie decydują członkowie Popkulturowej Akademii Wszystkiego, którą tworzą ludzie działający zawodowo w obszarze szeroko pojmowanej kultury.
"Uparcie od dekady kibicujemy polskiej kinematografii, uważając, że Węże są dla niej swoistym wentylem bezpieczeństwa chroniącym przed popadnięciem w niebezpieczne samouwielbienie. Mamy nadzieję, że twórcy, podobnie jak my, traktują nasze nagrody pół żartem, pół serio" - zapewnia PAW.
Trzon tegorocznych nominacji stanowią filmy wielokrotnych laureatów Węży z lat ubiegłych - "Pitbull" Patryka Vegi (7 nominacji) i "Ściema po polsku" Mariusza Pujszo (7 nominacji). Po piętach depczą im natomiast "Druga połowa" Łukasza Wiśniewskiego oraz "Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie" Tadeusza Syki, które uzyskały po 6 nominacji.
W gronie nominowanych twórców nie zabrakło znanych twarzy - od Andrzeja Grabowskiego, Małgorzaty Kożuchowskiej i Borysa Szyca, którzy otrzymali po trzy nominacje, po Bartłomieja Topę, Przemysława Bluszcza i Julię Wieniawę.
Po kilku latach przerwy do grona nominowanych powrócił także Tomasz Karolak, który w tym roku będzie... gospodarzem gali Węży. Ogłoszenie zwycięzców Węży 2022 nastąpi 13 kwietnia w warszawskim teatrze IMKA.
Wielki Wąż za najgorszy film:
"Druga połowa", reż. Łukasz Wiśniewski, producent Grzegorz Olkowski - za komedię o piłce nożnej, której za brak humoru, jak i piłki nożnej, należy się czerwona kartka
"Fisheye", reż. Michał Szcześniak, producent Ewa Szwarc - za pozbawiony napięcia i sensu voyeurystyczny thriller, na którym idzie usnąć z nudów
"Lokal zamknięty", reż. Krzysztof Jankowski, producenci Luiza Zygmunt Sosnowska, Krzysztof Jankowski, Konrad Sosnowski - za idiotyczne odcinanie kuponów od pandemii.
"Pitbull", reż. Patryk Vega, producent Patryk Vega - za skrzyżowanie uwspółcześnionej ekranizacji biblijnej Księgi Wyjścia z reklamą cinkciarz.pl
"Ściema po polsku", reż. Mariusz Pujszo, producenci Mariusz Pujszo, Consuella Pujszo - za kwintesencję taniego złego kina
Najgorsza reżyseria:
Krzysztof Jankowski - "Lokal zamknięty"
Mariusz Pujszo - "Ściema po polsku"
Tadeusz Syka - "Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie"
Patryk Vega - "Pitbull"
Łukasz Wiśniewski - "Druga połowa"
Najgorszy scenariusz:
Szymon Bogacz Michał Szcześniak Piotr Tołoczko - "Fisheye"
Adam Cioczek, Tomasz Mandes, Robert Ziębiński - "The End"
Marcin Mastalerek, Sebastian Staszewski, Jarosław Stróżyk - "Druga połowa"
Mariusz Pujszo - "Ściema po polsku"
Patryk Vega - "Pitbull"
Najgorsza rola żeńska:
Adrianna Chlebicka - "Miłość do kwadratu"
Małgorzata Kożuchowska - "To musi być miłość"
Małgorzata Kożuchowska - "Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie"
Julia Wieniawa - "Small World"
Borys Szyc - "Magnezja"
Najgorsza rola męska:
Przemysław Bluszcz - "Pitbull"
Tomasz Karolak - "The End"
Bartłomiej Kotschedoff- "Bo we mnie jest seks"
Józef Pawłowski - "Bartkowiak"
Mariusz Pujszo - "Ściema po polsku"
Ksawery Szlenkier - "Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie"
Występ poniżej talentu:
Mirosław Baka - "Miłość do kwadratu"
Przemysław Bluszcz - "Pitbull"
Andrzej Grabowski - "Druga połowa"
Andrzej Grabowski - "Pitbull"
Bartłomiej Topa - "Bartkowiak"
Najgorszy duet:
Piotr Adamczuk i Mariusz Pujszo - "Ściema po polsku"
Bartosz Bielenia i Borys Szyc - "Magnezja"
Andrzej Grabowski i audiobook - "Pitbull"
Bartłomiej Kotschedoff i futro - "Bo we mnie jest seks"
Małgorzata Kożuchowska i Ksawery Szlenkier - "Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie"
Żenująca scena:
Finałowy mecz bez jednego ujęcia na mecz - "Druga połowa"
Gwałt knura (Jacek Beler) - "Wesele"
Komendant policji, który bzyka owcę rozjechany przez automobil prowadzony przez Borysa Szyca, który jest kobietą (Mariusz Drężek, Borys Szyc) - "Magnezja"
Scena seksu (Bartosz Bielenia, Borys Szyc) - "Magnezja"
Układ taneczny w STATIFie - "Bo we mnie jest seks"
Najgorszy przekład tytułu zagranicznego:
"Cwaniaki z Hollywood" - "The Comeback Trail", dystrybucja: Monolith Films
"Miłość na przekór wszystkim" - "Running for Grace", dystrybucja: Bomba Film
"Piękna i rzeźnik" - "Freaky", dystrybucja: UIP
"Piotruś Pan i Alicja z Krainy Czarów" - "Come Away", dystrybucja: Kino Świat
"Wszystko zostaje w rodzinie" - "Lacci", dystrybucja: Aurora Films
Najgorszy teledysk:
"Ściema po polsku"
"To musi być miłość"
"Żużel"
"Dziewczyny z Dubaju"
"Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie"
Najgorszy plakat:
"Druga połowa", producent Grzegorz Olkowski, dystrybucja: Kino Świat
"Ściema po polsku", producenci: Mariusz Pujszo, Consuella Pujszo, dystrybucja: Brauron
Śniegu już nigdy nie będzie", producenci: Agnieszka Wasiak, Mariusz Włodarski, Viola Fugen, Michael Weber, Małgorzata Szumowska, Michał Englert, dystrybucja: Kino Świat
"Wesele", producenci: Wojciech Gostomczyk, Janusz Bogaczyk, Janusz Hetman, dystrybucja: Kino Świat
"Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie", producenci Tadeusz Syka, Maciej Syka, dystrybucja: Kino Świat
Węże 2022 - multinominacje:
"Pitbull" - 7
"Ściema po polsku" - 7
"Druga połowa" - 6
"Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie" - 6
"Magnezja" - 4
"Bo we mnie jest seks" - 3
"Wesele" - 2
Popkulturalna Akademia Wszystkiego (PAW) liczy blisko 200 osób, zajmujących się działalnością kulturalną w naszym kraju, dziennikarzy, twórców czy animatorów kultury. Co roku przyznają oni Węże (nagrody dla najgorszych polskich filmów) oraz Misie (nagrody dla najlepszych dzieł polskiej kultury popularnej). Zgodnie z założeniami pomysłodawców, Węże w humorystyczny sposób mają zachęcać do dyskusji o jakości polskiego kina i zwrócić uwagę na niebezpieczne trendy, które nie służą rozwojowi i pomyślności polskiej kinematografii.
Zobacz też:
Wychowywał go głównie ojciec. Kim dzisiaj jest syn polskiej seksbomby?
Gwiazda odchodzi z show-biznesu! Co będzie robiła?
Filmy o Ukrainie, które pozwolą lepiej zrozumieć sytuację za wschodnią granicą!
Więcej newsów o filmach, gwiazdach i programach telewizyjnych, ekskluzywne wywiady i kulisy najgorętszych premier znajdziecie na naszym Facebooku Interia Film