Weekend w kinie: Złoto i miliony
Dziewięć filmów wchodzi na ekrany naszych kin w ostatni piątek listopada. Najgłośniejsze tytuły to rodzime produkcje: kontrowersyjny thriller "Solid Gold" Jacka Bromskiego i komedia romantyczna "Jak poślubić milionera", a także chwalone przez światową krytykę: horror "Lighthouse", dramat "Historia małżeńska" oraz kryminał "Na noże".
Chyba o żadnym polskim filmie nie mówiło się w tym roku tak dużo, jak o thrillerze Jacka Bromskiego "Solid Gold". Obraz od początku był przedmiotem producenckich przepychanek z politycznym podtekstem. W zamierzeniu pierwotnego dystrybutora - Telewizji Polskiej, film miał być wymierzony w polityków opozycji i działać na ich niekorzyść - tytuł nie jest przypadkowy, nawiązuje do głośnej afery Amber Gold. Po raz pierwszy "Solid Gold" miał zostać zaprezentowany na FPFF w Gdyni, jednak kilka dni przed pokazem producent Akson Studio - na wniosek TVP - wycofał film z imprezy, co reżyser przyjął "z ogromnym zaskoczeniem". Całe zamieszanie zaowocowało zerwaniem przez TVP umowy koprodukcyjnej i... powrotem "Solid Gold" do konkursu głównego FPFF dzień przez zakończeniem imprezy.
Główną bohaterką "Solid Gold" jest Kaja Miller (Marta Nieradkiewicz) - młoda i ambitna policjantka. W czasie jednej z akcji zostaje porwana i zgwałcona przez gangsterów. Uciekając, zabija swoich oprawców, ale w służbowym raporcie zataja okoliczności zajścia i odchodzi z pracy. Osiem lat później do Gdyni ściąga ją jej były szef - Nowicki (Janusz Gajos), wysoki oficer CBŚ, który stoi na czele zespołu prowadzącego dochodzenie w sprawie biznesowo-politycznych powiązań na Pomorzu. Grupa ma za zadanie rozpracowanie przestępców zajmujących się budowaniem piramidy finansowej o ogromnym zasięgu. Tropy prowadzą do Kaweckiego (Andrzej Seweryn) - nieuczciwego biznesmena wykorzystującego polityczne znajomości do ochrony własnych interesów. Śledztwo zatacza coraz szersze kręgi i obnaża powiązania świata biznesu, służb i przestępczości zorganizowanej.
W komedii romantycznej "Jak poślubić milionera" Małgorzata Socha wciela się w rolę Alicji, Kopciuszka po przejściach, który przestał wierzyć w miłość i zatracił się w szarej codzienności. Pewnego dnia na jej drodze staje Sonia (Małgorzata Foremniak), trenerka rozwoju osobistego, która, owszem, wierzy w miłość, ale uważa, że ważniejsze jest zabezpieczenie finansowe i jej mottem życiowym jest stwierdzenie: "Lepiej płakać w mercedesie niż w pekaesie". Sonia przypomina trochę dobrą wróżkę, która każdego kopciuszka przemieni w księżniczkę. To właśnie pod jej wpływem Alicja zapisze się na tytułowy kurs i zawalczy o swoje szczęście. Czy faktycznie istnieją sprawdzone metody uwodzenia, które działają na wszystkich mężczyzn? Co można, a czego absolutnie nie wolno robić na pierwszej randce? Jak znaleźć miłość i nie zepsuć wszystkiego w jeden dzień?
Robert Eggers, wizjonerski reżyser horroru "Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii", powraca z hipnotyzującą opowieścią o dwóch latarnikach, pracujących na tajemniczej, odległej wyspie w Nowej Anglii, w latach dziewięćdziesiątych XIX wieku. Grani przez Willema Dafoe i Roberta Pattinsona bohaterowie "Lighthouse" mają spędzić w starej latarni morskiej kilka tygodni, doglądając własnej poczytalności i światła wskazującego drogę tym, którzy poszukują go na wzburzonych wodach. Pierwszy z nich ma na imię Tom i jest mężczyzną hardym i nieustępliwym, byłym człowiekiem morza, który dorobił się bolesnej kontuzji nogi. Drugi, Ephraim, jest znacznie młodszy i - przynajmniej z początku - bardziej otwarty, jednak dręczy go jakaś tajemnica, która sprawiła, że wybrał odosobnienie w latarni morskiej zamiast pracy przy wycince drzew. Gdy izolacja od świata zewnętrznego daje o sobie znać, obaj mężczyźni, każdy z nich skrzywiony przez życie na dziesiątki różnych sposobów, zostają zmuszeni, by stawić czoła swym demonom, podczas gdy otaczający ich świat rzeczywisty zaczyna tonąć w morzu surrealistycznej frustracji.
Zrealizowana przez Noaha Baumbacha dla Netfliksa "Historia małżeńska" to wnikliwy i pełen empatii obraz rozpadającego się rodziny. Małżeństwo Charliego (Adam Driver) i Nicole (Scarlett Johansson) trwa już dziesięć lat. Para razem mieszka, pracuje i wychowuje ukochanego syna. On jest reżyserem teatralnym, który zdobył uznanie wystawiając sztuki w Nowym Jorku. Ona, niegdyś gwiazda młodzieżowych filmów, obecnie występuje na deskach teatru pod okiem Charliego. Po kilku szczęśliwych latach w ich małżeństwie zaczyna coś pękać. Nicole dostaje lukratywną propozycję z Los Angeles, Charlie ma okazję zadebiutować na Broadwayu. Idealna para zaczyna się coraz mocniej od siebie oddalać...
Wyreżyserowane przez Riana Johnsona "Na noże" to nowoczesne i pełne czarnego humoru podejście do klasycznej kryminalnej zagadki w stylu mistrzyni gatunku Agathy Christie. Słynny autor powieści kryminalnych Harlan Trombley zostaje znaleziony martwy w swej posiadłości dzień po 85. urodzinach. Śledztwo prowadzi równie elegancki, co dociekliwy detektyw Benoit Blanc. Dzień przed fatalnym zejściem Trombleya w jego posiadłości odbyła się huczna uroczystość z udziałem jego dość szczególnej rodziny. Detektyw Blanc podejrzewa wszystkich, łącznie z najbardziej oddaną służącą denata. Z determinacją i wprawą przedziera się przez sieć rodzinnych zależności, zawiści, wzajemnych oskarżeń i finansowych oczekiwań. Motyw ma tu każdy, jak to w rodzinie. Okazji podczas urodzin seniora rodu również nie brakowało nikomu, ale sprawca może być tylko jeden. Zamknięci w luksusowej posiadłości, poddani nieszablonowym metodom śledczym Blanca, "bliscy" Trombleya zmuszeni są do podjęcia morderczej gry, której wynik do ostatniej chwili pozostanie zagadką.
Zapierający dech w piersiach od pierwszej sceny, "Angelo" Markusa Schleinzera opowiada - opartą na faktach - fascynującą historię Angela Solimana, czarnoskórego niewolnika, który jako chłopiec trafił najpierw do domu weneckiej arystokratki, a potem na salony XVIII-wiecznego Wiednia. Dla kolejnych wysoko postawionych opiekunów i pracodawców, życie Angela jest polem społecznych i edukacyjnych eksperymentów, a jego ciało - przedmiotem skrupulatnych "naukowych" badań. Olśniewający wizualnie, brawurowo zagrany, prowokacyjny film jest błyskotliwą analizą mechanizmów kolonizacji, za sprawą której Angelo nie jest traktowany jak człowiek, lecz jak biała karta do zapisania, czy czekający na podbój obcy ląd bez tożsamości. Ale pod barwnymi kostiumami i efektowną stylizacją, kryje się poruszająca opowieść o współczesnych obcych: ludziach, którzy każdego dnia docierają na europejski kontynent; i o naszym stosunku do nich. Schleinzer testuje granice wielkoduszności i nie bez ironii przygląda się, jak dobroczynność uszlachetnia: samych dobroczyńców.
Mateusz Maliński (Jules Benchetrit), główny bohater francuskiej komedii "Na wyciągnięcie ręki", to chłopak z biednej rodziny polskich emigrantów, który ma ogromny talent muzyczny, ale go ukrywa - w jego środowisku to obciach. Pierre Geithner (Lambert Wilson) potrzebuje sukcesu, by utrzymać stanowisko dyrektora paryskiego konserwatorium oraz zdolnego muzyka, by wygrać prestiżowy konkurs pianistyczny i by jego uczelnia odzyskała dawną renomę. Przypadkowo ich drogi się krzyżują. Geithner dostrzega talent Mateusza i szansę na rozwiązanie swoich problemów. Chłopak rozpoczyna naukę gry na fortepianie pod okiem wyniosłej i bezkompromisowej "Hrabiny" (Kristin Scott Thomas). Jednak im bliżej konkursu, tym coraz więcej rodzi się wątpliwości, czy krnąbrny i zbuntowany młodzieniec jest na pewno właściwym kandydatem.
Napisany przez Emmę Thompson, wyreżyserowany przez Paula Feiga, z przebojami George'a Michaela - "Last Christmas", to przepis na idealny świąteczny film. Choć nie spotkał się z uznaniem krytyków, podbił serca widzów na całym świecie. Kate (Emilia Clarke) mieszka w Londynie, czkawką odbijają się jej konsekwencje złych wyborów, jakich dokonała w życiu. Na co dzień pracuje jako elf w jednym ze sklepów z artykułami świątecznymi. Kiedy w jej życie wkracza Tom (Henry Golding), wydaje się, że mężczyzna jest ideałem, może nawet więcej niż ideałem. Ale kiedy do Londynu puka "most wonderful time of the year", wszystko zaczyna się psuć. A czasem powinno się po prostu pozwolić śniegowi padać, a sercu bić swoim rytmem. No, i wierzyć...
Aż dziesięciu reżyserów podpisało się pod argentyńsko-nowozelandzkim nowelowym horrorem "Nightmare Radio". W burzliwą noc Rod prowadzi audycję radiową poświęconą przerażającym historiom. Słuchacze dzwonią do radia, opowiadając paranormalne doświadczenia. Nagle spiker odbiera telefon od dziecka, które desperacko prosi o pomoc.