Reklama

Agnieszka Holland: Retrospektywa twórczości reżyserki na Nowych Horyzontach

Podczas tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty zaprezentowana zostanie retrospektywa twórczości Agnieszki Holland. "Żeby zrozumieć Agnieszkę Holland i jej dzieło, dobrze jest zwalczyć w sobie głód łatwych odpowiedzi" - uważa kuratorka retrospektywy Karolina Pasternak.

Podczas tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty zaprezentowana zostanie retrospektywa twórczości Agnieszki Holland. "Żeby zrozumieć Agnieszkę Holland i jej dzieło, dobrze jest zwalczyć w sobie głód łatwych odpowiedzi" - uważa kuratorka retrospektywy Karolina Pasternak.
Agnieszka Holland w 1988 roku /Frederic REGLAIN/Gamma-Rapho /Getty Images

Ma wyraziste poglądy, nie udaje, nie kluczy, mówi wprost: taki wizerunek Agnieszki Holland utrwalił się w oczach współczesnych odbiorczyń i odbiorców jej filmów. Kino tej wybitnej reżyserki to jednak znacznie więcej niż celne obserwacje społeczno-polityczne: to także czułość i prokobiecość, którym towarzyszy niezwykła umiejętność portretowania niejednoznacznych postaci.

W trakcie tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty zaprezentowane zostaną różne aspekty twórczości Agnieszki Holland w ramach pierwszej w Polsce, tak szerokiej retrospektywy dokonań autorki. W programie znajdzie się 18 tytułów ukazujących poszczególne etapy jej pracy twórczej - od wczesnych filmów z lat 70. po najnowsze dzieła. Agnieszka Holland będzie także gościnią specjalną festiwalu i weźmie udział w spotkaniach z widzkami i widzami (w pierwszy weekend wydarzenia).

Reklama

Podczas nowohoryzontowej retrospektywy przypomniane zostaną klasyczne filmy Holland - w tym: "Aktorzy prowincjonalni" (1978), "Kobieta samotna" (1981), nominowane do Oscara "Gorzkie żniwa" (1985), "Europa, Europa" (1990) i "Plac Waszyngtona" (1997) oraz jej nowe dzieła, m.in. "Pokot" (2017) oraz "Obywatel Jones" (2019). W ramach bezpłatnych pokazów będzie można zobaczyć także trzy rzadko pokazywane filmy telewizyjne: "Strzał w serce" (2001), monumentalny "Gorejący krzew" (2013) i "Historię Gwen Araujo" (2006; ten ostatni tylko online).

Kino Agnieszki Holland: Zwalczyć głód łatwych odpowiedzi

Jakie wątki pojawiały się w jej filmach? Jakie stereotypy i łatki niesłusznie do niej przylgnęły? Jak dziś czytać jej dzieła? Więcej o twórczości Agnieszki Holland mówi Karolina Pasternak, autorka książki "Holland. Biografia od nowa" i kuratorka wrocławskiej retrospektywy.

"W filmach Agnieszki Holland, nawet tych, których akcja toczy się w odległej przeszłości, dzieło staje się̨ często jej głosem we współczesnej debacie. Tak było w przypadku 'W ciemności' (2011), 'Obywatela Jonesa' (2019), ale też 'Gorączki' (1980). Taką Agnieszkę Holland - reżyserkę o wyrazistych poglądach świetnie znamy. To jednak tylko ułamek prawdy o Holland - autorce" - uważa Pasternak.

I dodaje, że "Prawie wszyscy - dawni i nowi, żeńscy i męscy, polscy, czescy i hollywoodzcy - protagoniści kina Holland to postacie skrajnie niejednoznaczne. Nie ma w filmach bohaterki nowohoryzontowej retrospektywy sytuacji, które są czarno-białe. Ludzie nie są tacy, jacy się wydają̨, wpadają̨ w pułapki bez wyjścia, ulegają̨ własnym słabościom" - uważa autorka książki "Holland. Biografia od nowa".

Agnieszka Holland: Przełamać stereotypy

Pasternak przypomina, że Holland w dzieciństwie padła ofiarą molestowania na tle seksualnym. "Porządek jej świata dziecięcego został zburzony w sposób nieodwracalny. Nieoczywistość́, podwójna tożsamość́ stała się jej tematem" - twierdzi krytyczka.

"Począwszy od 'Europy, Europy' (1990), poprzez filmy 'Olivier, Olivier' (1992), 'Tajemniczy ogród' (1993), 'Plac Waszyngtona' (1997), 'Strzał w serce' (2001) aż po 'Julia wraca do domu' (2002), dotykała spraw coraz bardziej prywatnych: dojrzewania w cieniu traumy z dzieciństwa, przyspieszonego wejścia w dorosłość" - pisze Pasternak.

Kuratorka wrocławskiej retrospektywy Holland przypomina, że reżyserka była ofiarą krzywdzących stereotypów, akcentujących "męski" charakter jej twórczości. "Wizerunek Agnieszki Holland - delikatnej, kobiecej, czułej, opiekuńczej - był pomijany. Podobnie jak - bardzo długo - feministyczny wydźwięk jej kina. Tymczasem już wczesne filmy reżyserki - 'Niedzielne dzieci' (1976), 'Kobieta samotna' (1981), 'Aktorzy prowincjonalni' (1978) - były głęboko prokobiece" - zauważa Pasternak.

"Żeby zrozumieć Agnieszkę Holland i jej dzieło, dobrze jest zwalczyć w sobie głód łatwych odpowiedzi" - puentuje krytyczka.

22. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty odbędzie się we Wrocławiu w dniach 21-31 lipca. O tydzień dłużej, do 7 sierpnia, trwać będzie część online’owa festiwalu.

Zobacz też:

"Buzz Astral": Podróż w kosmos z zaciągniętym hamulcem [recenzja]

"Kobieta na dachu": Pomykała superstar [recenzja]

"Po miłość / Pour l'amour": Kobieta w potrzasku [recenzja]

"IO": Z kamerą wśród zwierząt [recenzja]

Więcej newsów o filmach, gwiazdach i programach telewizyjnych, ekskluzywne wywiady i kulisy najgorętszych premier znajdziecie na naszym Facebooku Interia Film.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Agnieszka Holland | Nowe Horyzonty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy