Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni: Złote Lwy dla filmu "Kos"
Poznaliśmy właśnie laureatów 48. Festiwalu Polskich Filmów Pełnometrażowych w Gdyni. Zgodnie z oczekiwaniami Złote Lwy powędrowały w ręce twórców filmu "Kos". Srebrne Lwy otrzymał obraz "Imago".
Złote Lwy: "Kos" w reżyserii Pawła Maślony
O filmie: Wiosna 1794 roku, w Polsce wrze. Do kraju wraca generał Tadeusz "Kos" Kościuszko (Jacek Braciak), który planuje wzniecić powstanie przeciwko Rosjanom, mobilizując do tego polską szlachtę i chłopów. Towarzyszy mu wierny przyjaciel i były niewolnik, Domingo (Jason Mitchell). Tropem Kościuszki wraz z listem gończym podąża bezlitosny rosyjski rotmistrz, Dunin (Robert Więckiewicz), który za wszelką cenę chce schwytać generała, zanim ten wywoła narodową rebelię. W tym samym czasie młody chłop, Ignac (Bartosz Bielenia), szlachecki bękart, marzy o nadaniu herbu i majątku przez swojego nieprawego rodzica, Duchnowskiego (Andrzej Seweryn), który tuż przed śmiercią uwzględnia go w testamencie. Gdy ojciec umiera, chłopak musi uciekać przed swoim przyrodnim bratem, Stanisławem (Piotr Pacek), który nie chce dopuścić do realizacji ojcowskiej woli.
"Niesamowicie odbierać tę nagrodę z rąk Filipa Bajona, ponieważ on mnie namówił do tego, żeby zdawać do szkoły filmowej. Pamiętam jedną rzecz, którą mi powiedział, gdy się poznaliśmy. 'Sztuka to koszary' - stwierdził i teraz już wiem, co miał na myśli" - powiedział Paweł Maślona. Reżyser w szczególności podziękował aktorowi Bartoszowi Bieleni i operatorowi Piotrowi Sobocińskiemu, a także scenarzyście Michałowi Zielińskiemu. "Dziękuję mojej żonie. Kochanie dziękuję, że jesteś ze mną" - dodał wyraźnie wzruszony laureat.
Srebrne Lwy: "Imago" w reżyserii Olgi Chajdas
O filmie: Post-punkowy dramat psychologiczny o młodej kobiecie łaknącej życia pośród szarości PRL-u. Opowieść o więzi matki i córki, głodzie wolności, seksie i medytacji. Historia rozpoczyna się w Trójmieście w 1987 roku, a kończy w 1989, po pierwszych wolnych wyborach w Polsce. Jej tłem jest buntownicza trójmiejska scena muzyczna końca lat 80., kulturalny i społeczny fenomen tego okresu i zapowiedź rewolucyjnych zmian w Polsce.
Zobacz też: Gdynia 2023: "Kos" Pawła Maślony z Nagrodą Dziennikarzy
Reżyseria: Jan Holoubek za "Doppelgänger. Sobowtór"
Główna rola kobieca: Lena Góra za "Imago"
Główna rola męska: Artur Paczesny za "Tyle, co nic"
Platynowe Lwy: Allan Starski
Nagroda publiczności: "Chłopi"
Film krótkometrażowy: "Warszawa, Holandia"
Najlepszy film w Konkursie Filmów Mikrobudżetowych: "Ultima Thule"
Debiut reżyserski lub drugi film: Grzegorz Dębowski - "Tyle, co nic"
Profesjonalny debiut aktorski - Paulina Pytlak - "Święto ognia"
Najlepszy scenariusz: Grzegorz Dębowski - "Tyle co nic"
Drugoplanowa rola kobieca: ex aequo Agnieszka Kwietniewska - "Tyle co nic" oraz Kinga Preis - "Święto ognia"
Drugoplanowa rola męska: ex aequo Tomasz Schuchardt - "Doppelgänger. Sobowtór" i Robert Więckiewicz - "Kos"
O filmie "Tyle, co nic": Trzymający w napięciu dramat społeczny osadzony w realiach współczesnej polskiej wsi. Grupa rolników organizuje protest pod domem posła, który wbrew wcześniejszym obietnicom zagłosował przeciwko ich interesom. W tym samym czasie zostają odnalezione zwłoki jednego z okolicznych rolników. Wszyscy podejrzewają lidera protestu, Jarka, mimo że zmarły był jego najbliższym przyjacielem. Mężczyzna rozpoczyna własne śledztwo, które prowadzi go do poznania prawdziwych przyczyn śmierci nieboszczyka, a przy okazji weryfikuje postawy ludzi w jego otoczeniu.
Najlepsze zdjęcia: Bartłomiej Kaczmarek - "Doppelgänger. Sobowtór"
Najlepsza muzyka: Andrzej Smolik - "Imago"
Najlepsza charakteryzacja: Aneta Brzozowska - "Kos"
Najlepsze kostiumy: Weronika Orlińska - "Doppelgänger. Sobowtór"
Najlepsza scenografia: Marek Warszewski - "Doppelgänger. Sobowtór"
Najlepszy dźwięk: Marcin Lenarczyk - "Sny pełne dymu"
Najlepszy montaż: Piotr Kmiecik - "Kos"
Zobacz też:
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych: Nie zabrakło polityki. "Bądźmy solidarni z Agnieszką Holland"
Allan Starski: "Popiół i diament"? To pierwszy film o żołnierzach wyklętych [Mistrzowska Piątka]