Bandyta

Bandyta
Tytuł oryginału
Bandyta
Reżyser
Maciej Dejczer
Gatunek
dramat
Obsada
Til Schweiger, Polly Walker, John Hurt więcej
Produkcja
Polska, Niemcy, Wielka Brytania, Francja (1997)
Premiery
DVD 28 sierpnia 2007
Dystrybucja
DVD - Carisma/Kino Konesera
Czas trwania
102 min
Wersje
2D
3,5
Oceń
Głosy
85

O filmie

Długo nie milknące oklaski rozległy się po prapremierowej projekcji “Bandyty” Macieja Dejczera, otwierającej Warszawski Festiwal Filmowy w 1997 roku. Publiczność w napięciu i ze wzruszeniem śledziła losy Brute'a, tytułowego bohatera - angielskiego przestępcy, w którego żyłach płynie także krew polska - zesłanego w ramach resocjalizacji do dziecięcego szpitala-sierocińca w Rumunii i przechodzącego tam głęboką, wewnętrzną przemianę. Manana Chyb tak pisała w zamieszczonym w miesięczniku “Film” reportażu z planu: “Dla Brute’a (...), który trafia do rumuńskiego szpitala prosto z angielskiego więzienia wolność to po prostu wyjście z pudła. Ma na swoim koncie 16 rozbojów, 28 kradzieży, 31 pobić i niewiele rzeczy może go jeszcze zaskoczyć. A jednak jest zaszokowany. Nie podejrzewał nawet, że tak może wyglądać szpital. (...). W szpitalu dzieci nie tylko nie mają żadnych przedmiotów zbytku. One nie mają co jeść, w co się ubrać, czym się umyć. A personel medyczny nie ma czym ich leczyć. I Brute powoli zaczyna rozumieć, że wolność może polegać również na wzięciu odpowiedzialności za cierpienie innych, tych słabszych (...)”. “Bandyta” to gorąco oczekiwany, drugi kinowy film Dejczera, który w 1989 roku rewelacyjnie debiutował “300 milami do nieba”, nagrodzonymi FELIXEM, wyświetlanymi w dwudziestu pięciu krajach świata. W Polsce “300 mil do nieba” obejrzało półtora miliona widzów. Scenariusz “Bandyty”, pióra Cezarego Harasimowicza ( “Stan strachu”, “Żołnierz”) oparty na autentycznym wydarzeniu, otrzymał w 1994 roku w USA prestiżową The Hartley Merrill Award. Dzięki temu Harasimowicz mógł uczestniczyć w warsztatach Sundance Screenwriters w założonym przez Roberta Redforda Sundance Institute, gdzie jego scenariusz również został uznany za najlepszy. Budżet “Bandyty” wynosił dwa miliony dolarów. Jest to najdroższa produkcja firmy Heritage Films Lwa Rywina i najdroższy polski film (do czasów “Ogniem i mieczem” Jerzego Hoffmana). Lew Rywin - czołowy polski producent filmowy - może poszczycić się sukcesami takich filmów, jak “Tato” i “Sara” Macieja Ślesickiego (pierwszy obsypano nagrodami na festiwalu w Gdyni w 1995 roku, drugi obejrzało już ponad 660 000 widzów), czy “Wielki Tydzień” Andrzeja Wajdy (Srebrny Niedźwiedź na festiwalu w Berlinie, 1996). Rywin był producentem wykonawczym głośnych filmów zagranicznych, częściowo realizowanych w Polsce, m.in. nagrodzonej siedmioma Oscarami “Listy Schindlera” Stevena Spielberga oraz “Króla Olch” Volkera Schloendorffa. Najnowsze projekty Heritage Films Rywina to “Cudze szczęście” w reżyserii Mirosława Borka (koprodukcja z Niemcami), “Ostatni rozdział” Yvesa Angelo (pokaz specjalny na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, 1997) oraz “Jakub kłamca” - film Petera Kossovitza z Robinem Williamsem w roli głównej (początek zdjęć w październiku 1997 roku). O wyjątkowej atrakcyjności “Bandyty” przesądza nie tylko pasjonująca akcja, ale także międzynarodowa obsada. Rolę tytułową gra gwiazdor kina niemieckiego Til Schweiger. Najnowszy film z jego udziałem, “Knockin’ On Heaven’s Door” Thomasa Jahna, miał w Niemczech, po siedmiu tygodniach wyświetlania, trzymilionową widownię. Schweiger zagra niebawem w hollywoodzkim filmie Johna Woo, twórcy superhitu “FACE OFF”. W “Bandycie” wystąpili również wybitni aktorzy brytyjscy. W dwuznaczną postać ordynatora szpitala wciela się Pete Postlethwaite (“W imię ojca”, “Zaginiony świat: Jurassic Park”). W roli głównego lekarza zobaczymy Johna Hurta ( “Obcy - Ósmy pasażer Nostromo”, “Człowiek Słoń”). Pielęgniarkę gra wschodząca brytyjska gwiazda Polly Walker (“Sliver”, “Emma”). Trzy główne role dziecięce powierzono małym debiutantom z Polski: Idzie Jabłońskiej, Bartkowi Pieniążkowi oraz Wojciechowi Brzezińskiemu, wybranym drogą starannego, trwającego prawie dwa lata castingu. W ekipie realizatorskiej znaleźli się znakomici artyści. Scenograf Andrzej Przedworski współpracował m.in. przy “Wahadełku” Filipa Bajona, “Cyndze” Leszka Wosiewicza oraz “Pożegnaniu jesieni” i “Łagodnej” Mariusza Trelińskiego. Ten ostatni film dostarczył mu szczególnej satysfakcji w postaci nagrody na festiwalu w Gdyni, w 1995 roku. Wnętrza udekorowała Ewa Braun, nagrodzona Oscarem za scenografię “Listy Schindlera” (wspólnie z Allanem Starskim). Jednym z dwóch operatorów był Arthur Reinhart, któremu zdjęcia do “Wron” Doroty Kędzierzawskiej przyniosły Złotą Żabę (ex aequo) na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych “Camerimage’94” w Toruniu. Jednakże większość zdjęć do “Bandyty” wykonał utalentowany debiutant Marian Prokop, który współpracował później z reżyserem Robertem Glińskim przy filmie “Nie płacz, Agnieszko”. Projektantka kostiumów, Magda Biedrzycka, zaprezentowała swój talent w tej dziedzinie m.in. w “Sztosie” Olafa Lubaszenki, “Grach ulicznych” Krzysztofa Krauzego, “Cudownym dziecku” Waldemara Dzikiego, “Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest” i “Roku spokojnego słońca” Krzysztofa Zanussiego, a także w filmie Feliksa Falka “Był jazz”. Muzykę skomponował Michał Lorenc, autor pamiętnych partytur do “300 mil do nieba” Macieja Dejczera, “Krolla”, “Psów” i “Psów 2” Władysława Pasikowskiego, “Pamiętnika znalezionego w garbie” Jana Kidawy-Błońskiego, “Pokuszenia” Barbary Sass, “Krwi i wina” Boba Rafelsona (w USA) oraz wielu innych filmów. Michał Lorenc jest dwukrotnym laureatem indywidualnej nagrody za najlepszą muzykę, przyznawaną na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (1992: “Psy” Pasikowskiego, 1995: “Prowokator” Krzysztofa Langa). W 1989 roku Lorenc otrzymał nominację do nagrody dla Europejskiego Kompozytora Roku. Zdjęcia do “Bandyty” trwały od 21 kwietnia do 15 czerwca 1996 roku. Realizowano je głównie w dwóch pawilonach Szpitala Wolskiego w Warszawie, nieczynnych od pięciu lat. Przez cztery dni ekipa przebywała w Wielkiej Brytanii, gdzie powstała scena warunkowego zwolnienia bohatera z więzienia, otwierająca film. Sekwencje rozgrywające się w plenerach rumuńskich Karpat trzeba było nakręcić w Bieszczadach, na Połoninie Wetlińskiej koło Komańczy. Operatorzy mieli do dyspozycji negatyw Kodaka, znakomite kamery Moviecam Compact i Arriflex BL 4 oraz wysokiej klasy sprzęt oświetleniowy, w tym lampy wyładowcze ARRISUN o mocy 6 Kw, użyte po raz pierwszy w Polsce. “Bandyta” to także pierwszy polski film z dźwiękiem Dolby Digital.

Obsada

Wiadomości