Reklama

Netflix otwiera biuro w Warszawie. Ile wydał na polskie produkcje?

Platforma streamingowa Netflix otwiera biuro w Warszawie, które będzie pełniło funkcję hubu na cały region Europy Środkowo-Wschodniej. W latach 2020 i 2021 streamingowy gigant przeznaczył 490 milionów złotych na rozwój lokalnej biblioteki oraz produkcję filmów i seriali na terenie Polski.

Platforma streamingowa Netflix otwiera biuro w Warszawie, które będzie pełniło funkcję hubu na cały region Europy Środkowo-Wschodniej. W latach 2020 i 2021 streamingowy gigant przeznaczył 490 milionów złotych na rozwój lokalnej biblioteki oraz produkcję filmów i seriali na terenie Polski.
Maria Sobocińska w polskim hicie Netfliksa - serialu "Sexify" /Netflix /materiały prasowe

"Polska stała się dla nas kluczowym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej. Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę polskich produkcji, nadszedł właściwy moment, aby jeszcze bardziej zbliżyć się do lokalnej branży kreatywnej i filmowej. Biuro Netflix w Warszawie to naturalny krok w naszym rozwoju, który znacznie ułatwi budowanie długoterminowej współpracy w regionie i wzmocni istniejące relacje, tworząc szerokie możliwości dla twórców i producentów. Kreatywność i potencjał branży sprawiają, że Warszawa jest doskonałym punktem do prowadzenia biznesu na całą Europę Środkowo-Wschodnią" - mówi Larry Tanz, Vice President, Head of Original Series, EMEA at Netflix. 

Reklama

"Otwarcie stałego biura w Warszawie jednego z światowych liderów OTT oznacza, że Polska jest jednym z bardziej rozwojowych rynków produkcji audiowizualnych w Europie. Traktowana jest jako poważny, długofalowy partner. Będzie lokalizacją większej ilości realizowanych projektów. A nowe projekty to miejsca pracy, większy transfer środków, nowe możliwości kreatywne. Cieszymy się, że rynek polski, polscy producenci, mają coraz więcej partnerów finansujących produkcję z rynków zagranicznych - to pobudza gospodarkę oraz rozwój sektora jako takiego. To ważny sygnał dla nas wszystkich ugruntowujący pozycję rodzimego sektora audiowizualnego w naszym regionie Europy" - dodaje Alicja Grawon-Jaksik, Prezes Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych. 

Polskie produkcje zyskują międzynarodową popularność

W latach 2020-2021 Netflix zainwestował 490 milionów złotych w rozwijanie biblioteki polskich filmów i seriali, zarówno własnych, jak i licencjonowanych, a także w produkcję zagranicznych tytułów w Polsce. Przy produkcjach własnych Netflix powstało łącznie 2600 miejsc pracy.

Dzięki globalnemu zasięgowi serwisu polskie produkcje Netflix zyskały sławę w Polsce i na świecie. Serial "Sexify" trafił na listę 10 najchętniej oglądanych tytułów w ponad 80 krajach i zajął pierwsze miejsce w dwudziestu z nich, m.in. we Włoszech, Indiach, Egipcie i Dominikanie. Świąteczny komedia "Dawid i elfy" utrzymywała się w globalnym rankingu Top 10 przez trzy tygodnie.

"W głębi lasu" - drugi polski serial oryginalny Netflix stworzony na podstawie bestsellerowej powieści kryminalnej Harlana Cobena - trafił na listy Top 10 w około 40 krajach m.in.: Brazylii, Francji, Grecji, Polska, Argentynie, Wielkiej Brytanii i Irlandii. Film "W lesie dziś nie zaśnie nikt 2" utrzymywał się w czołówce światowego rankingu przez dwa tygodnie i pokochali go widzowie z 31 krajów. Natomiast film "Jak pokochałam gangstera" przez 5 tygodni nieprzerwanie utrzymywał się na globalnej liście Top 10, a przez pierwsze 3 tygodnie był w pierwszej trójce najpopularniejszych filmów nieanglojęzycznych.

Netflix współpracuje ze Szkołą Filmową w Łodzi

Inwestycje Netflix na polskim rynku sięgają poza współpracę czysto produkcyjną - w 2020 r. Netflix rozpoczął wieloetapową współpracę z Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych (KIPA). Pierwszym jej etapem było ogłoszenie na początku maja 2020 r. nowego funduszu pomocowego dla najbardziej poszkodowanych pracowników branży telewizyjnej i filmowej w związku z wstrzymaniem produkcji z powodu pandemii koronawirusa. Na jego działalność serwis przeznaczył 2,5 miliona złotych. W kolejnej odsłonie współpracy eksperci Netflix prowadzili szkolenia w ramach Netflix Day podczas KIPA Film Financial Lab, kursu poświęconego obsłudze serwisowej międzynarodowych produkcji filmowych oraz koprodukcjom, z naciskiem na kwestie finansowe. W maju 2021 roku z kolei wystartował cykl szkoleń “Kompetencje przyszłości", rozwijający wśród młodych twórców profesjonalne umiejętności niezbędne do pracy w nowoczesnej branży audiowizualnej. 

W 2022 r. Netflix rozpoczął oficjalnie długofalową współpracę ze Szkołą Filmową w Łodzi, która opiera się na cyklu warsztatów dla studentów szkoły. Celem inicjatywy jest odkrywanie i wspieranie młodych talentów, a także umożliwienie im doskonalenia praktycznych kompetencji zawodowych, które ułatwią rozpoczęcie kariery na zmieniającym się rynku filmowym.

Zobacz również:

Oscary 2022: Najwięksi przegrani tegorocznej gali

Oscary 2022: Gliński o braku nagrody dla "Sukienki"

Oscary 2022: Głuchoniemy aktor laureatem Oscara! Kim jest Troy Kotsur?

Więcej newsów o filmach, gwiazdach i programach telewizyjnych, ekskluzywne wywiady i kulisy najgorętszych premier znajdziecie na naszym Facebooku Interia Film.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Netflix
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy