Szalony Max, taksówka w Teheranie i seksualne perwersje pokojówki
7 premierowych tytułów trafia dziś na ekrany kin. Obok najbardziej oczekiwanego filmu tygodnia - "Mad Max: Na drodze gniewu" - na ekranową uwagę zasługują także: laureat Złotego Niedźwiedzia "Taxi Teheran" Jafara Panahiego oraz nowa ekranizacja "Dziennika panny służącej" z Leą Seydoux.
"Mad Max: Na drodze gniewu" (recenzja) to powrót George'a Millera do kultowego bohatera, w którego w przeszłości wcielał się Mel Gibson. Tym razem twarzy użyczył mu Tom Hardy, w obrazie zobaczymy również Charlize Theron. Prześladowany przez demony przeszłości Mad Max uważa, że najlepszym sposobem na przeżycie jest samotna wędrówka po świecie. Zostaje jednak wciągnięty do grupy uciekinierów, przemierzających tereny spustoszone przez wojnę nuklearną (Wasteland) w pojeździe zwanym War Rig, prowadzonym przez Imperatorkę Furiosę. Uciekają z Cytadeli, sterroryzowanej przez Immortana Joe'ego, któremu odebrano coś wyjątkowego. Rozwścieczony watażka zwołuje wszystkie swoje bandy i wytrwale ściga buntowników, podczas gdy na drogach toczy się wysokooktanowa wojna.
"Taxi Teheran" (recenzja) to nagrodzone Złotym Niedźwiedziem nowe dzieło mistrza irańskiego kina Jafara Panahiego. W Teheranie trwa dzień jak co dzień. Auta suną po zakorkowanych ulicach, kierowcy żółtych taksówek błądzą po gigantycznej metropolii w poszukiwaniu adresów, pod które każą zawieść się pasażerowie. Wśród nich jest jeden wyjątkowy samochód. Wyróżnia go nie tylko to, że jest wyposażony w pasy bezpieczeństwa (w Iranie na porządku dziennym jest to, że taksówkarze odpinają je i chowają w bagażniku, żeby nie uwierały pasażerów), ale też to, że na desce rozdzielczej zamontowano w nim przemysłową kamerę, a za kierownicą siedzi nie kto inny, jak sam Jafar Panahi. Do jego samochodu wsiadają ludzie prości i intelektualiści, przyjaciele i kompletnie nieznajomi, przypadkowe osoby w potrzebie i umówieni na przejażdżkę członkowie rodziny, w tym kradnąca reżyserowi film siostrzenica, Hana Saeidi. Każdy z pasażerów wnosi do filmu nowy problem, który urozmaica fabułę i nową refleksję na temat życia w Iranie.
Francuski dramat kostiumowy "Dziennik panny służącej" (recenzja), będący to odważnym zapisem doświadczeń młodej pokojówki, to ekranizacja powieści Octave'a Mirbeau . Zarówno w książce, jak i na ekranie seksualne perwersje splatają się z wyuzdaniem, ocierającym się o patologię i sadyzm. Początek XX wieku. Celestine, śliczna młoda służąca oczekuje od życia więcej, niż los może jej zaoferować. Świadoma swojej seksualności zauważa, że jest obiektem fascynacji kolejnych panów domu. Odruchowo broni się przed tym, ale szybko uczy się czerpać przyjemność z coraz bardziej odważnych erotycznych przygód. W głównej roli zobaczymy gwiazdę francuskiego kina Leę Seydoux ("Życie Adeli").
"Miasteczko Cut Bank" (recenzja) to amerykański thriller w reżyserii Matta Shakmana, współtwórcy takich przebojów małego ekranu jak: "Dr House", "Sześć stóp pod ziemią" i "Mad Men". Eks-gwiazdor licealnej drużyny futbolowej, Dwayne McLaren (Liam Hemsworth) i jego piękna dziewczyna, Cassandra (Teresa Palmer) marzą, by wyrwać się z rodzinnego Cut Bank w Montanie. Przepustką do lepszego świata może być zarejestrowane przez Dwayne'a na wideo zabójstwo listonosza i nagroda w wysokości 100 tysięcy dolarów, którą wyznaczyła firma pocztowa za dostarczenie dowodów zbrodni. Jednak prowadzący śledztwo szeryf (John Malkovich) nie wierzy, że Dwayne znalazł się na miejscu przestępstwa przypadkowo, zaś porywczy adresat jednej z zaginionych wraz z listonoszem przesyłek, nie cofnie się przed niczym, aby ją odzyskać.
Główna bohaterka filmu "Złota dama" (recenzja) - Maria Altmann (Helen Mirren) - to pozornie skromna kobieta, której życiorys skrywa jednak wiele tajemnic. Losy jej zamożnej rodziny, żyjącej w przedwojennym Wiedniu, wiążą się bowiem z jedną z najbardziej zuchwałych grabieży w historii, dokonaną przez nazistowskie władze Austrii. Kilkadziesiąt lat później Maria wspierana przez młodego adwokata (Ryan Reynolds) rozpoczyna heroiczną walkę o rodzinną kolekcję. Jej częścią jest wart ponad 100 mln dolarów obraz Gustava Klimta "Złota Adela". Dla Marii portret ciotki stanowi ważną rodzinną pamiątkę, lecz dla Austrii jest najcenniejszą narodową relikwią. Czy słynny obraz Klimta, zwany "austriacką Moną Lisą", wróci do prawowitej właścicielki?
"Ostatni klaps" (recenzja) to nowa komedia Gerwazego Reguły. 20 lat temu Sławoj Maria Hałaburda (Mariusz Pujszo) był mistrzem kina moralnego niepokoju, jednakże los nie obszedł się z jego karierą łaskawie i teraz, przegrany i zapomniany, musi żebrać o zasiłek. Pewnego dnia w mieszkaniu Sławoja zjawia się Marek Obraniak (Marek Włodarczyk), polski producent z francuskim kapitałem. Nie tylko chce nakręcić z nim ambitny film o miłości Napoleona i Marii Walewskiej, lecz także zapewnia mu idealną aktorkę do głównej roli kobiecej - kuszącą Manuellę (Maja Frykowska). Sęk w tym, że Obraniak to w rzeczywistości odnoszący sukcesy producent filmów dla dorosłych. Chce upiec dwie pieczenie na jednym ogniu - pomóc spełnić aktorskie ambicje swojej gwiazdy, Manuelli, zakochanej w finezyjnym kinie Hałaburdy, a jednocześnie nakręcić rozbuchaną seksualnie wersję jurnych napoleońskich podbojów.
Rosyjski dramat "Dureń" to opowieść o uczciwym człowieku w nierównym starciu z machiną biurokratyczną. Dima Nikitin pracuje w niedużym miasteczku jako hydraulik. Spośród kolegów wyróżnia go uczciwość i prawość. Pewnej nocy w cieszącym się złą sławą wiekowym hotelu robotniczym pękają rury. Do czasu przybycia ekipy nic nie zapowiada tragedii. Na miejscu Nikitin odkrywa, że budynek grozi zawaleniem i nie przetrwa nocy. Konieczna jest natychmiastowa ewakuacja. Ponieważ w większości zamieszkują go pijacy i włóczędzy, miejscowi oficjele unikają odpowiedzialności za skomplikowaną logistycznie operację. Osamotniony Dima podejmuje walkę o życie ponad 800 mieszkańców budynku.
Chcesz obejrzeć film? Nie możesz zdecydować, który wybrać? Pomożemy - poczytaj nasze recenzje!