Reklama

KFF: Portret Harry'ego Deana Stantona

"Stanton: Przejrzeć Harry'ego"("Harry Dean Stanton: Party Fiction"), szwajcarski biograficzny dokument muzyczny o weteranie amerykańskiego kina otworzy 53. Krakowski Festiwal Filmowy. Film wystartuje w nowym konkursie pełnometrażowych dokumentów muzycznych DocFilmMusic.

- Na pewno znacie jego twarz, ale pewnie nie pamiętacie nazwiska. - mówi Anna E. Dziedzic, rzecznik Krakowskiego Festiwalu Filmowego. - Harry Dean Stanton zagrał w ponad 250 filmach, nigdy jednak pierwszoplanowej roli. Aż do teraz...

Biograficzny dokument szwajcarskiej reżyserki Sophie Huber to hipnotyzujący portret legendarnego aktora, na który składają się fragmenty filmów z przebogatej filmografii bohatera, wypowiedzi jego przyjaciół i współpracowników oraz bardzo oszczędne wypowiedzi samego Stantona i jego... piosenki.

Muzyka okazuje się być kluczem do postaci małomównego i skrytego Stantona. Dużo więcej o jego stosunku do życia i zawodu aktora można dowiedzieć się z jego wykonywanych przy dyskretnym akompaniamencie gitary i bezpośrednio do kamery, interpretacji amerykańskich piosenek folkowych.

Reklama

Wiele wnoszą także wypowiedzi jego współpracowników i przyjaciół, którzy wyraźnie darzą Stantona szacunkiem i podziwem. Przed kamerą Seamusa McGarveya, irlandzkiego operatora, który ma na swoim koncie zdjęcia do takich filmów jak Pokuta" (2007), "Musimy porozmawiać o Kevinie" (2011), "Avengers" (2012), czy "Anna Karenina" (2012) pojawiają się: David Lynch, Wim Wenders, Sam Shepard, Kris Kristofferson i Debbie Harry.

Harry Dean Stanton to postać enigmatyczna. Przyjaźnił się z Marlonem Brando i Jackiem Nicholsonem. Od 40 lat chodzi do tego samego baru na Manhattanie. Wystąpił w ponad 250 filmach i partnerował na ekranie takim sławom jak Al Pacino, Paul Newman, Marlon Brando czy Kurt Russell. Siedmiokrotnie spotkał się na planie filmowym z Davidem Lynchem (m.in. "Dzikość serca", 1990 "Twin Peaks: Ogniu krocz za mną", 1992, "Prosta historia", 1999), ponadto wystąpił u Arthura Penna ("Przełomy Missouri", 1976); Francisa Forda Coppoli ("Ojciec chrzestny II", 1974); Ridleya Scotta ("Obcy - ósmy pasażer Nostromo", 1979), Wima Wendersa ("Paryż, Teksas", 1984), Martina Scorsese ("Ostatnie kuszenie Chrystusa", 1988).

- Wybraliśmy dokument Sophie Huber na otwarcie festiwalu nie tylko dlatego, że jest znakomity, ale i łączy w sobie dwa aspekty będące filarami tegorocznej edycji. - mówi Krzysztof Gierat, dyrektor KFF. - Film wpisuje się w nurt dokumentów muzycznych, którym od tego roku poświęcony jest osobny konkurs oraz został wyprodukowany w Szwajcarii, której poświęcamy tym roku specjalną uwagę w cyklu "Spojrzenie na...".

"Stanton: Przejrzeć Harry'ego" był prezentowany na festiwalach w Wenecji, Zagrzebiu, IDFA w Amsterdamie i SXSW w Teksasie, wszędzie zbierając entuzjastyczne recenzje. W Krakowie film wystartuje w świeżo utworzonym konkursie pełnometrażowych dokumentów muzycznych DocFilmMusic.

Polska premiera filmu z udziałem reżyser Sophie Huber odbędzie się 26 maja, podczas uroczystości otwarcia 53.Krakowskiego Festiwalu Filmowego.


Ciekawi Cię, co w najbliższym czasie trafi na ekrany - zobacz nasze zapowiedzi kinowe!

Chcesz obejrzeć film? Nie możesz zdecydować, który wybrać? Pomożemy - poczytaj nasze recenzje!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: portrety | Krakowski Festiwal Filmowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy