Reklama

"Gambit królowej" sprawił, że szachy znów są modne

Produkcja "Gambit królowej" Netfliksa poza wyniesieniem realizacji seriali na jeszcze wyższy poziom, zamienił niemo towarzyszącego bohatera drugoplanowego w pierwszoplanowego. Mowa rzecz jasna o szachach, które dzięki serialowi, niemal z dnia na dzień, z zapomnianej rozrywki przeistoczyły się w nową, ulubioną dyscypliną sportową.

Produkcja "Gambit królowej" Netfliksa poza wyniesieniem realizacji seriali na jeszcze wyższy poziom, zamienił niemo towarzyszącego bohatera drugoplanowego w pierwszoplanowego. Mowa rzecz jasna o szachach, które dzięki serialowi, niemal z dnia na dzień, z zapomnianej rozrywki przeistoczyły się w nową, ulubioną dyscypliną sportową.
Gra w szachy znowu na topie. Wszystko dzięki "Gambitowi królowej" /materiały prasowe

Patrząc na dane sprzedażowe platformy eBay, można powiedzieć, że szachy stały się nową, ulubioną rozrywką. Cytowana przez "The New York Times" rzeczniczka eBay, Kara Gibson, powiedziała, że firma odnotowała 215 proc. wzrost sprzedaży zestawów szachowych i akcesoriów.

Spośród różnych rodzajów szachów najpopularniejsze są drewniane szachy - ich sprzedaż jest dziesięciokrotnie wyższa w porównaniu z zestawami plastikowymi czy szklanymi. Sprzedaż zestawów vintage wzrosła siedmiokrotnie, podobnie jak sprzedaż sprzętu, w tym zegarów szachowych i timerów, która wzrosła 45 razy od zeszłego miesiąca. Choć do wzrostu popularności szachów niewątpliwie przyczyniła się również pandemia, jednak serial tę mocną pozycję tej gry przypieczętował.

Reklama

Jeśli chodzi o Polskę, nie dysponujemy danymi sprzedażowymi, jednak posiłkując się Google Trends można jednoznacznie wskazać wzrost zainteresowania szachami. Porównując frazy "Gambit królowej" i "szachy Allegro", okazuje się, że od października do listopada zainteresowanie kupnem szachów wzrosło niemal czterokrotnie.

Posługując się dalszymi danymi z Google Trends można zauważyć, jak na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy wzrosła popularność takich fraz jak: "szachy drewniane" (o 350 proc.), "jak grać w szachy" (o 200 proc.); szachy dla dzieci (o 180 proc.); "szachy zasady" (o 150 proc.); "nauka gry w szachy" (o 60 proc.). Pojawiły się również takie zapytania, jak "szachy dla debili"... dla tych, którzy dość nisko oceniają swoje umiejętności.

Co ciekawe, serialem posiłkują się również sprzedawcy, za zestaw szachów podobny do tego, którym posługiwała się bohaterka serialu, przyjdzie nam zapłacić ponad 400 zł.

"Społeczność szachowa zakochała się w tej serii, ponieważ z powodzeniem przedstawia różne aspekty szachów w całym ich bogactwie: jest wystarczająco łatwa do grania, ale także na tyle złożona, że stanowi wyzwanie" - skomentował rosnącą popularność szachów David Llada, rzecznik Międzynarodowej Federacji Szachowej, znanej jako FIDE.

PAP life
Dowiedz się więcej na temat: Gambit królowej
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy