Inaczej niż większość filmów “z przesłaniem” ascetyczny i wymowny obraz Lewisa Milestone’a będący adaptacją antywojennej powieści Ericha Marii Remarque’a po dziś dzień nie stracił nic ze swej siły przekazu. Jeszcze długie lata po pierwszym ukazaniu się na ekranach jego wyświetlanie zabronione było w wielu krajach, które zbroiły się do wojny.
Fabuła ukazuje grupę młodych niemieckich rekrutów podczas pierwszej wojny światowej i przemianę ich postawy od idealizmu do rozczarowania. Centralna postać filmu, Paul Baumer (Lew Ayres) deklaruje: „Żyjemy w okopach i walczymy. Staramy się nie dać się zabić – to wszystko”. Na Zachodzie to antologia sławnych już dziś scen: Ayres uwięziony w leju po bombie z człowiekiem, którego zabił; pierwsze spotkanie rekrutów i weteranów; żołnierze piechoty masowo ginący w rytm strzelających karabinów maszynowych; nocne pływanie przy świetle księżyca z francuskimi dziewczętami; pacyfistyczna przemowa Ayresa do zaskoczonych kolegów czy wreszcie ujęcie dłoni żołnierza sięgającego po zgubnego motyla.