Reklama

"Tristan i Izolda": LUDZIE PO DRUGIEJ STRONIE KAMERY

KEVIN REYNOLDS (reżyseria) urodził się w San Antonio w Teksasie. Po ukończeniu prawa na Baylor University pisał przemówienia dla ówczesnego gubernatora Teksasu. Po kilku latach zapragnął zająć się kręceniem i przeniósł się do szkoły filmowej na University of Southern California. Jego praca dyplomowa „Ten Soldiers” została zrealizowana parę lat później przez Johna Miliusa pod zmienionym tytułem „Czerwony świt”. Steven Spielberg po przejrzeniu jego kolejnego skryptu kazał mu go dopracować, dla potrzeb pełnometrażowego filmu, i tak „Fandango” stało się pierwszym dziełem Reynoldsa i początkiem jego współpracy z Kevinem Costnerem.

Reklama

Wspólnie nakręcili jeszcze „Robin Hooda: Księcia złodziei”, „Rapa Nui” oraz „Wodny świat”. Reynolds nadal jednak uważa, że jego najlepszym dziełem jest „Bestia” - drugi film, jaki nakręcił. Reżyserował także thriller „187,” w którym zagrał Samuel L. Jackson, a ostatnio „Hrabiego Monte Christo” z Guyem Pearce’em i Jimem Caviezelem.

DEAN GEORGARIS (scenariusz) jest autorem scenariusza do nowej wersji „Kandydata” z Denzelem Washingtonem i Meryl Streep oraz do filmów: „Lara Croft Tomb Raider: Kolebka życia” z Angeliną Jolie, wyreżyserowanego przez Jana DeBonta, oraz „Zapłaty” Johna Woo, w której zagrali Ben Affleck oraz Uma Thurman.

Georgaris dorastał w Nowym Jorku, gdzie ukończył z wyróżnieniem Swarthmore College. Na karierę scenopisarską zdecydował się po półrocznym pobycie we Florencji. Rozpoczął studia na wydziale reżyserii w USC Film School, ale wkrótce porzucił je na rzecz pisania scenariuszy.

LISA ELLZEY (producent) pracuje na stanowisku senior production executive w wytwórni Twentieth Century Fox. Wcześniej zasiadała na fotelu prezesa Scott Free Entertainment - firmy producenckiej Ridleya i Tony’ego Scottów. Wyprodukowała „Siostry” wyreżyserowane przez Curtisa Hansona z Cameron Diaz, Shirley MacLaine i Toni Collette. Ellzey była też producentem wykonawczym ostatniego filmu Ridleya Scotta „Królestwo Niebieskie”, w którym zagrali Orlando Bloom, Liam Neeson, Ed Horton i Jeremy Irons.

W czasie pracy dla Scott Free Ellzey uczestniczyła też w produkcji „The Gathering Storm” (2002) dla HBO. Film ten przedstawiał życie i czasy Winstona Churchilla, a zagrali w nim: Albert Finney oraz Vanessa Redgrave. Nominowany dziewięciokrotnie do nagród Emmy, ostatecznie zdobył trzy, w tym: dla Alberta Finneya (pierwszoplanowa rola męska w filmie lub miniserialu), Hugh Whitemore’a (scenariusz filmu lub miniserialu). Ellzey zabrała do domu statuetkę dla najlepszego filmu zrobionego dla telewizji. Film ten otrzymał również Złote Globy®, w tym za najlepszy miniserial i aż trzy nagrody BAFTA.

W 2002 r. Ellzey została koproducentką serialu „AFP: American Fighter Pilot” dla CBS.

Przed zatrudnieniem w Scott Free Ellzey była prezesem Sonnenfeld/Josephson, gdzie zajmowała się produkcją „Ferajny” z udziałem Burta Reynoldsa i Richarda Dreyfussa. Jeszcze wcześniej pełniła funkcję wiceprezesa Doug Wick’s Red Wagon Productions.

Ellzey rozpoczęła karierę producencką od niezależnego filmu „The Poison Tasters” z French Stewart, który miał premierę na Festiwalu Filmowym w Cannes w roku 1995. Trzy lata, jakie minęły od nakręcenia filmu do jego pokazu na festiwalu, spędziła w Creative Artists Agency jako asystentka w departamencie Motion Pictures Literary.

GIANNINA FACIO (produkcja) była koproducentem filmu „Naciągacze”, wyreżyserowanego przez Ridleya Scotta, w którym wystąpił Nicolas Cage. Jej własna firma Cara Films we współpracy ze Scott Free Productions produkuje filmy: „Alles Bob”, finansowany przez Intermedia Films, oraz „The Big Blow” w reżyserii Jake‘a Scotta, „The Lost Legion”, w którym role producenta i głównej gwiazdy zarezerwował sobie Jackie Chan, oraz „Monopoly” - adaptację popularnej gry planszowej.

Zamierza także wyprodukować film o roboczym tytule „The Untitled Ocean Project”, w którym poruszy problem zanieczyszczenia wód oceanicznych. Facio jest znaną aktywistką ruchów ekologicznych i zamierza zatrudnić do wyreżyserowania tego dokumentu znanych filmowców surferów. W najbliższym czasie zamierza także przystąpić wspólnie z Ridleyem Scottem do produkcji filmu o rodzinie Gucci, do którego scenariusz dla wytwórni Paramount Pictures pisze William Nicholson („Gladiator”).

Facio urodziła się na Kostaryce i przeniosła się do Waszyngtonu już jako dziecko, gdzie jej ojciec był ambasadorem Kostaryki w USA. Wróciła do ojczyzny na krótko, dziesięć lat później, przed wyjazdem do Włoch, gdzie znalazła się mając 14 lat. Tam też ukończyła szkołę i zajęła się studiowaniem sztuki, tańca i języków obcych. Ukończyła z wyróżnieniem kursy tłumaczenia symultanicznego z czterech języków, ale nie utraciła zainteresowania sztuką.

Tańczyła zawodowo dla National Company of Italy, zanim przeniosła się do narodowego zespołu tańca Kostaryki. Grała także w teatrach i zdobyła na tym polu włoskie nagrody. Obecnie, mając na koncie siedemnaście filmów fabularnych i dwa telewizyjne programy, jest zawodowym producentem.

MOSHE DIAMANT (produkcja) był producentem i uczestniczył w produkcji następujących filmów: „Kansas”, w którym zagrał Matt Dillon, „Full Moon in Blue Water” z Gene’em Hackmanem i Teri Garr, „Night Game”, „Men at Work” z Emilio Estevezem i Charlie Sheenem, „Nieuchwytny cel” Johna Woo, „Strażnik czasu”, „Nagła śmierć”, „The Quest” oraz „Maksimum ryzyka”, w których wziął udział Jean-Claude Van Damme, „Men of War”, „Pytanie do Boga” i „The Musketeer.”

Po miniserialu „Extreme Ops”, w którym zagrali Devon Sawa, Rufus Sewell i Bridgette Wilson-Sampras, Diamant wyprodukował film „I uderzył grom” z udziałem Edwarda Burnsa, Bena Kingsleya i Catherine McCormack, „Hairy Tale”, w którym wystąpili Matthew Modine i Roma Downey, „Spartana” Davida Mameta z Valem Kilmerem i Williamem H. Macym oraz „Imaginary Heroes” napisanego i wyreżyserowanego przez Dana Harrisa, w którym wystąpili: Sigourney Weaver, Jeff Daniels i Emile Hirsch.

ELIE SAMAHA (produkcja) zasiadała w zarządzie Franchise Pictures, który bardzo szybko stał się jednym z wiodących przedsiębiorstw finansujących branżę filmową.

W niespełna trzy i pół roku Samaha zamieniła Franchise w profesjonalne ministudio, w którym pojawiły się filmy głównego nurtu i wielkie gwiazdy: Michael Douglas, Bruce Willis, Matthew Perry, Jack Nicholson, Marlon Brando, Jennifer Lopez, Kevin Costner, Danny DeVito, John Travolta, Sylvester Stallone, Sean Penn, Cameron Diaz, Wesley Snipes, Gene Hackman i Kevin Spacey.

Franchise Pictures podpisało wewnętrzną umowę dystrybucyjną z koncernem Warner Bros. Pictures, począwszy od niezwykle popularnej komedii „Jak ugryźć 10 milionów”, w którym zagrali Bruce Willis i Matthew Perry, oraz „Jak ugryźć 10 milionów 2”. Pozostałe filmy dystrybuowane dzięki temu porozumieniu to: „Art of War. Zasady walki” z udziałem Wesleya Snipesa, „Obietnica” z Jackiem Nicholsonem, wyreżyserowana przez Seana Penna, „Skok”, w którym główne role zagrali Gene Hackman i Danny DeVito, czy film Davida Mameta „Teściowie” z Michaelem Douglasem i Albertem Brooksem.

Pozostałe filmy Franchise dystrybuowane na rynku amerykańskim przez Warner Bros. Pictures to: „Oczy anioła” Luisa Mandoki z Jennifer Lopez i Jimem Caviezelem, „3000 mil to Graceland” z udziałem Kurta Russella i Kevina Costnera, „Wyścig” Sylvestra Stallone, „www.strach”, w którym wystąpili Stephen Dorff, Natascha McElhone oraz Stephen Rea, „Dochodzenie” wyreżyserowane przez Michaela Caton-Jonesa, w którym wystąpili Robert De Niro, Frances McDormand oraz James Franco, „Ballistic: Ecks vs. Sever” z Antonio Banderasem i Lucy Liu, a także „Spartan” Davida Mameta.

Franchise zarządzało także działem klasyki, w którym powstały filmy: „Zielony smok”, w którym wystąpili Patrick Swayze i Forest Whitaker, „Caveman’s Valentine” z Samuelem L. Jacksonem, „Things You Can Tell Just by Looking at Her” Rodrigo Garcii z udziałem Glenn Close, Holly Hunter, Amy Brenneman i Cameron Diaz (film ten zdobył nagrodę Un Certain Regard na Festiwalu Filmowym w Cannes) oraz „The Big Kahuna” z udziałem Danny’ego DeVito i Kevina Spaceya.

RIDLEY SCOTT jest jednym z najwybitniejszych filmowców naszych czasów. Karierę rozpoczynał od wielu sukcesów na polu reklamowym, a jego wizje cieszyły się niesłabnącym powodzeniem zarówno przy wczesnych pracach przy spotach reklamowych, jak i w późniejszym okresie, gdy zaprezentował swoje filmy pełnometrażowe.

Aktualnie reżyseruje i produkuje dla Fox 2000 Pictures film „A Good Year”, w którym po raz kolejny współpracuje z Russellem Crowe. Premiera tego obrazu przewidywana jest na przyszły rok.

W roku 2003 reżyser przemontował swój klasyczny obraz „Łowca robotów” na potrzeby edycji DVD. Oryginalna wersja stała się filmem kultowym i „najmłodszym” w historii filmem dodanym do zasobów Narodowego Archiwum Filmowego przy Bibliotece Kongresu USA. Scott dokonał także przemontowania innego własnego klasyka „Obcego, ósmego pasażera Nostromo” dla uczczenia 25. rocznicy premiery tego filmu. Ostatnio nakręcił dla Twentieth Century Fox epickie „Królestwo Niebieskie”, w którym zagrał Orlando Bloom. Wcześniej nakręcił dla Warner Bros. chwalonych przez krytykę „Naciągaczy”, w których główne role zagrali Nicolas Cage, Sam Rockwell oraz Alison Lohman. W roku 2003 Scott otrzymał z rąk królowej tytuł rycerski.

W roku 2002 Scott otrzymał nominację do Oscara® za przebój kinowy „Helikopter w ogniu”, który wyreżyserował i wyprodukował przy współpracy Jerry’ego Bruckheimera. Film ten poświęcony był autentycznej akcji amerykańskich żołnierzy w Somalii w roku 1993. Wcześniej uzyskał nominacje do Oscara® za reżyserię „Gladiatora”, który to film zdobył tytuł najlepszego filmu 2000 roku. Ten epicki fresk historyczny, ukazujący starożytny Rzym, w którym zagrali Russell Crowe oraz Joaquin Phoenix, zdobył w sumie 12 nominacji i zwyciężył w pięciu kategoriach, zdobywając statuetki dla najlepszego aktora (Russell Crowe) i najlepszego filmu. „Gladiator” zdobył także nagrodę BAFTA i Złoty Glob w kategorii Najlepszy film i zgromadził na swoim koncie wpływy sięgające 450 milionów dolarów. W roku 2000 Scott reżyserował „Hannibala” - sequel zrealizowanego według bestsellerowej powieści Thomasa Harrisa „Milczenia owiec” z Anthonym Hopkinsem i Julianne Moore. Te filmy stanowiły jedynie ugruntowanie pozycji jednego z najoryginalniejszych i wpływowych reżyserów naszych czasów, którą Scott zdobył kręcąc filmy takie, jak: „Obcy, ósmy pasażer Nostromo”, „Łowca robotów” czy „Thelma i Louise”. Spośród innych dokonań Scotta należy wymienić: „Legendę”, w której zagrał Tom Cruise, „Osaczoną” z udziałem Toma Berengera czy „Czarny deszcz” z Michaelem Douglasem i Andym Garcią.

W roku 1995 Scott oraz jego brat Tony zakładają Scott Free Entertainment - firmę produkującą filmy telewizyjne i kinowe. Od rozpoczęcia działalności Scott Free wyprodukowała „Sztorm”, w którym wystapił Jeff Bridges oraz „G.I. Jane” z udziałem Demi Moore, oba wyreżyserowane przez Ridleya Scotta. Wyprodukowano także „Martwe gołębie” z Vincem Vaughnem i Joaquinem Phoenixem, „Dla forsy” z udziałem Paula Newmana.

Scott Free wyprodukowało dla telewizji „The Hunger” - serię, która zdobyła nagrodę Cable Ace. Scott Free Entertainment produkuje aktualnie dla telewizji CBS/Paramount drugi sezon serialu „Numbers”. Firma jest także zaangażowana w produkcję dla HBO „The Gathering Storm”, filmu będącego hołdem dla Winstona Churchilla, w którym zagrali Albert Finney oraz Vanessa Redgrave. Obraz ten został nagrodzony trzema statuetkami Emmy: zdobyli je Albert Finney za pierwszoplanową rolę w filmie bądź serialu, Hugh Whitemore za scenariusz filmu bądź serialu i sam Scott za produkcję. Scott jest również zdobywcą Złotego Globu za najlepszą miniserię lub film, natomiast Albert Finney otrzymał tę nagrodę za pierwszoplanową rolę męską. Film ten zdobył także trzy nagrody BAFTA.

Scott jest także współproducentem nominowanego do Złotego Globu i Emmy serialu „RKO 281”, w którym występują Liev Schreiber, James Cromwell oraz Melanie Griffith.

Założone w 1968 przez Ridleya Scotta i jego brata RSA jest jedną z najbardziej dochodowych firm producenckich świata. W tym czasie Ridley Scott wyreżyserował ponad dwa tysiące reklamówek, spośród których wiele zdobyło nagrody na festiwalach filmowych w Cannes i Wenecji, za co został uhonorowanych przez New York Art Directors' Club. Pomimo tak wielkiego zaangażowania we własne projekty Scott aktywnie uczestniczy w pracach RSA. Firma, posiadająca biura w Londynie, Nowym Jorku i Los Angeles, reprezentuje wielu wpływowych i kasowych reżyserów w branży rozrywkowej.

Black Dog Films zostało stworzone przez Jake’a Scotta, syna Ridleya, w 1998 roku i zajmuje się produkcją teledysków dla takich gwiazd, jak: REM, U2 czy Puff Daddy. Firma ta zdobyła DEAD Pencil Award za osiągnięcia w roku 2000. Black Dog Films posiada biura w Los Angeles i Londynie.

Scott zasiada również w zarządzie Pinewood Shepperton - jednego z największych studiów filmowych w Europie, posiadającego czterdzieści dwie hale zdjęciowe oraz pełną infrastrukturę produkcyjną i postprodukcyjną.

Scott i jego brat byli wśród udziałowców, którzy zakupili w 1995 roku Shepperton Studios, od 2001 roku będące częścią Pinewood Studios.

Scott urodził się w South Shields, w angielskim Northumberlandzie. Zamieszkiwał w Londynie, Cumbrii, Walii i Niemczech, by w końcu powrócić do północno-wschodniej Anglii i osiedlić się w Stockton-on-Tees. Studiował na West Hartlepool College of Art grafikę i malarstwo. Scott studiował także w Royal Academy of Art razem z Davidem Hockneyem. To właśnie tam Scott nakręcił swój pierwszy film, „Boy and a Bicycle”, w którym zagrał jego brat Tony. Po studiach z wyróżnieniem Scott uzyskał stypendium i podróżował przez rok po Stanach Zjednoczonych. W tym czasie był pracownikiem Time Life, Inc., gdzie współpracował z wielkimi gwiazdami dokumentu: Richardem Leacockiem i D. A. Pennebakerem. Po powrocie do Zjednoczonego Królestwa podjął pracę w BBC, gdzie zajmował się produkcją programów i promował swój zespół reżyserski.

Scott rozpoczął przygodę z filmem fabularnym „Pojedynek”, który przyniósł mu Wielką Nagrodę Jury na Festiwalu Filmowym w Cannes w roku 1978. Drugim jego filmem był przełomowy hit „Obcy, ósmy pasażer Nostromo”, który zdobył Oscara® za efekty specjalne. Kolejnym filmem był „Łowca robotów”, w którym zagrał Harrison Ford. Obraz ten jest uznawany do dzisiaj za jeden z najlepszych filmów science fiction, jakie kiedykolwiek zostały wyprodukowane.

W roku 1992 Scott otrzymał swoją pierwszą nominację do Oscara® i nagrody BAFTA dla najlepszego reżysera za „Thelmę i Louise”. Film ten był także nominowany do wspomnianych nagród w kategorii Najlepszy Film Roku.

TONY SCOTT (producent wykonawczy) jest prawdziwym mistrzem filmu akcji. Ma w swoim dorobku kilka wielkich przebojów tego gatunku. Jego ostatni film: „Domino”,-z udziałem Keiry Knightly, opowiada historię autentycznej łowczyni nagród, Domino Harvey. „Człowiek w ogniu” - film wyreżyserowany dla Twentieth Century Fox doprowadził do ponownego spotkania na planie z Denzelem Washingtonem. Film ten opowiada historię agenta starającego się uwolnić uprowadzoną dziewczynkę (Dakota Fanning), którą przysięgał bronić.

W roku 2001 Scott nakręcił dla Universalu film z gwiazdorską obsadą „Zawód: szpieg”. W tym ambitnym thrillerze na planie po raz pierwszy od nakręconej w 1992 roku „Rzeki życia” spotkali się Robert Redford i Brad Pitt.

Wielki talent Scotta do wydobywania złota z każdego tematu, jaki zostaje mu powierzony, potwierdził film „Wróg publiczny” nakręcony dla Touchstone Picture. Zagrali w nim Will Smith oraz Gene Hackman, a producentem był Jerry Bruckheimer. Ten polityczny thriller okazał się jednym z największych sukcesów kasowych 1998 roku. W tym samym roku Scott kręci jeden z trzech odcinków trylogii „The Hunger”, z udziałem Giovanniego Ribisi i Davida Bowie, adaptacji własnego filmu z 1983 roku.

W roku 1996 Scott dołączył do niezwykle krótkiej listy Reżyserów Miliarderów (tych, których filmy przekroczyły jeden miliard dolarów wpływów) dzięki wielkim sukcesom kasowym ostatnich dwóch obrazów. Zdobywcy Oscarów® Denzel Washington i Gene Hackman wcielili się w rywalizujących ze sobą dowódców łodzi podwodnej w „Karmazynowym przypływie”. Ten klaustrofobiczny techno-thriller zyskał wielką aprobatę krytyki i przychylność widowni. Scott wykorzystał sukces i nakręcił dla Tri-Star Pictures „Fana” z Robertem De Niro, który wcielił się w napastliwego wielbiciela gwiazdy basebalu (Wesley Snipes).

Urodzony w Newcastle, uczęszczał do Sunderland Art School, gdzie uzyskał dyplom z malarstwa. Podczas jednorocznego stadium podyplomowego w Leeds College, rozpoczęła się jego fascynacja filmem. Wtedy to powstał „One of the Missing” -półgodzinny film sfinansowany przez British Film Institute, oparty na opowiadaniu Ambrose’a Bierce‘a. Następnie ukończył Royal College of Arts, gdzie nakręcił kolejny film dla British Film Institute – „Loving Memory”, według jego własnego scenariusza, sfinansowany przez Alberta Finneya.

W roku 1973 Scott zostaje partnerem swojego brata Ridleya w firmie produkcyjnej RSA, która posiada dzisiaj biura w Londynie, Nowym Jorku i Los Angeles. Przez następne dziesięć lat Scott tworzy wiele znakomitych reklamówek, które odbijają się szerokim echem w branży i zdobywają niemal wszystkie nagrody branżowe, nie wyłączając Clio, kilku Srebrnych i Złotych Lwów na Cannes International Television/Cinema Commercials Festival oraz prestiżowej londyńskiej nagrody Designers & Art Directors Award.

W czasie kiedy pracował nad reklamówkami, Scott nakręcił także trzy filmy dla telewizji: dwa dokumenty i godzinny film „Author of Beltraffio” według opowiadania Henry‘ego Jamesa.

Scott zadebiutował na dużym ekranie wampiryczną opowieścią „Zagadka nieśmiertelności”, w której zagrali Catherine Deneuve, David Bowie oraz Susan Sarandon. Trzy lata później nakręcił „Top Gun” – wielki przebój kasowy z Tomem Cruise’em i Kelly McGillis, w którym po raz pierwszy zaprezentowano tak doskonale wyreżyserowane akrobacje powietrzne myśliwców. Scott potwierdził swoją pozycję jednego z najlepszych twórców filmu akcji, kręcąc „Gliniarza z Beverly Hills II” z udziałem Eddiego Murphy‘ego.

W ciągu następnych pięciu lat Tony kręci kolejno „Zemstę” (1988) z Kevinem Costnerem i Anthony Quinnem, „Szybkiego jak błyskawica” (1990) z Tomem Cruise’em i Robertem Duvallem, „Ostatniego skauta” (1991) z Bruce’em Willisem oraz znakomity kryminał według scenariusza Quentina Tarantino „Prawdziwy romans” (1993), w którym zagrali Christian Slater, Roseanna Arquette oraz Christopher Walker.

JIM LEMLEY (producent wykonawczy) spędził ostatnie jedenaście lat współpracując z wytwórnią Mela Gibsona Icon Productions, szefując przez większość tego czasu londyńskiemu oddziałowi Icon Entertainment. W jego dorobku znajdują się filmy „Byliśmy żołnierzami”, „Wieczna miłość”, „Maverick”, „Godzina zemsty” oraz „187” (wspólnie z Kevinem Reynoldsem). Podczas pracy w Icon Lemley pełnił też funkcję prezesa oddziału telewizyjnego. Tam zajmował się produkcją serialu „The Three Stooges” dla sieci ABC oraz „Invincible” dla TBS Network.

TRISTAN I IZOLDA jest pierwszą niezależną produkcją Lemleya po odejściu ze studia Icon.

Lemley był także producentem „Czerwone oko”, który zrobił ze swoim stałym współpracownikiem Bonnie Curtis („AI”, „Raport mniejszości”), a który reżyserował Wes Craven. Produkcje, które są aktualnie w toku, to „Slanted and Enchanted” w reżyserii Chrisa Columbusa oraz thriller erotyczny, którego akcja rozgrywa się w Paryżu w reżyserii Antoine Fuqua („Dzień próby”). Lemley jest również zaangażowany w produkcję „The Diving Bell and the Butterfly” wspólnie z Kathleen Kennedy, filmie opartym na powieści o tym samym tytule adaptowanej przez Rona Harwooda („Pianista”).

FRANK HÜBNER (producent wykonawczy) pracował do tej pory nad filmami „My First Mister”, „George and the Dragon”, „Baby Geniuses 2: Return of the Superbabies”, „The Musketeer” z Catherine Deneuve i Stephenem Rea, „Time of the Wolf”, „Boat Trip”, „Deathwatch”, „Człowiek pies” nominowanym do Oscara i zdobywcą nagrody BAFTA filmem „Jeździec wielorybów”, a także „Touching Wild Horses”, „Kart Racer”, „Cybermutt” oraz „Borderline”.

Jednym z najnowszych projektów Hübnera jest komedia familijna „Funky Monkey”. Zaangażowany był także w produkcję „I uderzył grom”, „Riding the Bullet” oraz „Imaginary Heroes” z Sigourney Weaver.

JOHN HARDY (producent wykonawczy) jest dyrektorem Matrix Film Finance LLP. Przed piętnastu laty rozpoczął karierę niezależnego producenta filmowego, podczas której udało mu się nakręcić znakomity serial „Queen of Hearts” i wprowadzić do dystrybucji na terenie Zjednoczonego Królestwa ponad trzydzieści filmów fabularnych w tym serię „Koszmar z ulicy Wiązów”.

W latach 1996-2002 był szefem działu mediów Durlacher Limited - firmy, która zainwestowała w przemysł filmowy ponad 100 milionów dolarów. Matrix Film Finance również poczyniła inwestycje bliskie tej kwocie, między innymi w tak znane obrazy, jak: „Kompania braci” Stevena Spielberga i „Pianista” Romana Polańskiego.

MATTHEW STILLMAN (producent wykonawczy) ukończył kierunek nauk politycznych na Sussex University (Wielka Brytania) w 1991 roku. W 1992 Stillman przeprowadza się do Pragi, gdzie zamierza założyć firmę obsługującą ekipy filmowe kręcące na terenie Republiki Czeskiej. W kolejnym roku powstaje Stillking Films. W chwili obecnej jest to firma produkcyjna o zasięgu międzynarodowym, wykonująca zarówno filmy pełnometrażowe, jak i spoty reklamowe, a także obsługująca obce projekty kręcone na terenie Czech, Afryki Południowej, Włoch i Wielkiej Brytanii. Biuro w Los Angeles świadczy także usługi dla filmowców amerykańskich.

Stillking Films wyprodukowało do tej pory ponad 500 reklam współpracując ze śmietanką współczesnych reżyserów reklamowych i filmowych, wśród których byli: Jonathan Glazer, Tony Kaye, Michael Bay, Oliver Stone, Sam Bayer, Jake Scott i Andrew Douglas.

Stillman wyprodukował w swojej firmie także wiele filmów pełnometrażowych, takich jak: „Alien vs. Predator”, „Van Helsing”, „XXX”, „Rycerze z Szanghaju”, „Bad Company”, „Tożsamość Bourne’a”, „Z piekła rodem”, „Dungeons and Dragons”, „Into Thin Air: Death On Everest” and „Everything Is Illuminated”.

Polski operator ARTHUR REINHART (zdjęcia) zwrócił na siebie uwagę Reynoldsa znakomitymi zdjęciami do filmu „Jestem”. Reinhart zdobywał wiele nagród branżowych, w tym Złotą Żabę na festiwalu filmów Camerimage. Ostatnio pracował przy produkcji telewizyjnej miniserii opartej na książkach Franka Herberta „Dzieci Diuny”.

TRISTAN I IZOLDA to jego debiut na rynku anglojęzycznych filmów fabularnych.

MARK GERAGHTY (kierownik produkcji) pracował przy wielu filmach niezależnych dla takich reżyserów, jak: Jim Sheridan, Stephen Frears czy Michael Winterbottom.

Geraghty rozpoczął pracę przy telewizyjnym filmie Winterbottoma noszącym tytuł „Family”, następnie nakręcił z nim uznany przez krytyków głośny obraz „Aleja snajperów”.

Geraghty pracował także na planie dwóch filmów Jima Sheridana, pierwszym był nagradzany „Nasza Ameryka” a drugim „Get Rich Or Die Trying”.

Spośród innych tytułów warto wymienić: „Rat”, „When the Sky Falls”, „Everything is Illuminated”, “The Debt Collection” oraz Hrabia Monte Christo” (reżyseria Kevin Reynolds), „The Matchmaker”, „Dancing at Lughnasa” oraz „The Van” wyreżyserowany przez Stephena Frearsa.

Swoją karierę rozpoczął w roku 1989 na planie filmu „Moja lewa stopa”, gdzie otrzymał stanowisko asystenta.

PETER BOYLE (montaż) był nominowany do Oscara® za pracę nad znanym filmem Stephena Daldry „Godziny”, w którym główną rolę zagrała Nicole Kidman. Pracował także z Kevinem Reynoldsem przy „Wodnym świecie”, „Rapa Nui”, „Robin Hoodzie: Księciu złodziei” oraz „Bestii”.

Urodził się w angielskim mieście Formby, gdzie rozpoczynał karierę w roku 1973 pracując nad montażem „Trzech muszkieterów” Richarda Lestera. Jako asystent montażysty przepracował całe lata siedemdziesiąte współpracując z Lesterem przy takich filmach, jak: „Czterej muszkieterowie”, „Robin and Marian” oraz „The Ritz”. Pracował też z Karelem Reissem przy „Who‘ll Stop the Rain” i Kenem Annakinem przy „Piątym muszkieterze”. Jego pierwszym filmem na stanowisku montażysty był „McVicar”.

Do jego najciekawszych dokonań można zaliczyć: „The Razor's Edg”, „Modlitwę za konającego”, „Sommersby”, „Twelfth Night” oraz „Zatrute pióro”.

MAURIZIO MILLENOTTI (kostiumy) często współpracował z najlepszymi włoskimi reżyserami: Federico Fellini, Franco Zeffirelli, Ermanno Olmi czy Giuseppe Tornatore. Dwukrotnie był nominowany do Oscara® za filmy reżyserowane przez Zeffirellego, adaptacje opery „Otello” (1986) i „Hamleta” (1990) z Melem Gibsonem. W latach siedemdziesiątych szył kostiumy na potrzeby teatrów, a na dużym ekranie zadebiutował w roku 1984 w filmie Felliniego „And the Ship Sails On”.

Millenotti współpracował także z Icon Productions przy tak znanych projektach Gibsona, jak: „Pasja”, czy „Wieczna miłość” Bernarda Rose (1994), wyprodukowanego przez Bruce’a Daveya. Kolejne filmy, przy których pracował, to: „Brzuch architekta” Petera Greenawaya (1987), „The Voice of the Moon” Felliniego (1990), „The Secret of the Old Woods” Olmiego (1993), „1900” (1998) i „Malèna” Tornatore (2000).

Po ukończeniu programu filmowego na University of Southern California ANNE LAI (koproducent) rozpoczęła pracę w Scott Free Productions. Przez ponad dziesięć lat piastowała w firmie szereg stanowisk. Pracowała między innymi nad filmami: „Gladiator”, „Hannibal”, „Helikopter w ogniu”, „Zawód: szpieg”, „Wróg publiczny” oraz przy nagrodzonym filmie dla HBO „The Gathering Storm”.

ANNE DUDLEY (muzyka) w latach osiemdziesiątych była założycielką grupy Art of Noise, która połączyła się ponownie w roku 1999.

Spośród filmów, do których napisała muzykę należy wymienić: „Bright Young Things”, „Odwet”, „Więzień nienawiści”, „Gra pozorów” oraz „Say Anything”. Aktualnie pracuje nad filmem Paula Verhoevena „Zwartboek”.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Tristan i Izolda
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy