Reklama

"Nim diabeł dowie się, że nie żyjesz": TWÓRCY

SIDNEY LUMET (scenariusz/reżyseria)

Jeden z najwybitniejszych współczesnych reżyserów. Dzieła Sidneya Lumeta zdobyły kilkadziesiąt nominacji do Oscara. Sam twórca był nominowany jako najlepszy reżyser m.in. za takie dzieła, jak "12 gniewnych ludzi", "Pieskie popołudnie", "Sieć" i "Werdykt". W 2005 roku artysta otrzymał honorowego Oscara za "zasługi wobec świata kina". A to tylko część z wyróżnień i nagród, którymi może się poszczycić. Lumet otrzymywał statuetki Gildii Reżyserów, Złote Globy, statuetki przyznawane przez krytyków.

Reklama

Zanim zaczął reżyserować i pisać scenariusze, grał. Po raz pierwszy na scenie wystąpił już w wieku... 2 lat. Gdy miał 17 lat, dołączył do amerykańskiej armii. Po odbyciu służby powrócił do artystycznego życia. Pracował w nowojorskich teatrach i telewizji. W latach 50. minionego wieku, złotej dekadzie telewizji, wyreżyserował ponad 250 widowisk, spośród których wiele transmitowano na żywo. Jego dzieła zapisały się na kartach historii małego ekranu. Był odpowiedzialny m.in. za takie tytuły, jak "Danger", "You Are There", "Mama", "Kraft Television Theatre", "The Alcoa Hour", "Goodyear TV Playhouse", "Studio One", "Omnibus", "Playhouse 90", "The Sacco & Vanzetti Story" i "The Iceman Cometh".

Jako reżyser kinowy zadebiutował w 1957 roku. Jego dzieło - "12 gniewnych ludzi" - stało się wydarzeniem. Posypały się nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej, w tym nominacje dla najlepszego filmu i za najlepszą reżyserię. Był to pierwszy, ale nie jedyny obraz Lumeta, który trafił do historii ruchomego obrazu. Podobny los spotkał "Pieskie popołudnie", "Morderstwo w Orient Expressie", "Serpico", "Werdykt" i wiele innych.

W filmach reżyserowanych przez Lumeta grali najwięksi aktorzy sceniczni i filmowi: Henry Fonda, Martin Balsam, Lee J. Cobb, E.G. Marshall i Jack Klugman, Marlon Brando, Katharine Hepburn, Paul Newman, Jane Fonda, Simone Signoret, Ingrid Bergman, Al Pacino, Richard Burton, Sean Connery, William Holden, Peter Finch, Faye Dunaway i Sharon Stone, czy, niedawno Vin Diesel.

Gdy nie pracuje na planie, pisuje. Jego książka "Making Movies" uchodzi za jedną z ciekawszych i najbardziej przejrzystych pozycji opowiadających o przemyśle filmowym.

KELLY MASTERSON (scenariusz)

Dramaturg i scenarzysta Kelly Masterson na co dzień trzyma się z dala od zgiełku Hollywood i pracuje w New Jersey. Od 15 lat jego utwory wystawiane są na deskach teatralnych w całych Stanach Zjednoczonych. W samym Nowym Jorku przygotowano inscenizacje takich jego dramatów, jak "Touch", "Against the Rising Sea", "Armageddon North Dakota" i "The Word is Out". Na deskach teatrów w Los Angeles wystawiano natomiast inne jego prace: "Into the Light", "Dare Not Speak Its Name", czy "Against the Rising Sea". "Nim diabeł dowie się, że nie żyjesz" to jego pierwszy scenariusz oryginalny.

RON FORTUNATO (zdjęcia)

Współpraca Rona Fortunato i Sidneya Lumeta rozpoczęła się niemal dekadę temu przy serialu "100 Centre Street". Później spotkali się na planach takich produkcji, jak "Strip Search", "Rachel" i "Find Me Guilty".

Jako operator Fortunato zadebiutował w 1992 roku filmem "Fathers & Sons" z Jeffem Goldblumem. W swoim dorobku ma wiele niezwykłych projektów, w tym głośne "Nic doustnie" i "Basquiat". Realizuje zdjęcia zarówno na potrzeby kina, jak i telewizji (m.in. "Brotherhood" and "Wonderland").

CHRISTOPHER NOWAK (scenografia)

Christopher Nowak dorastał w Teksasie. Zanim dostał się do Yale School of Drama, uczył się architektury na stanowym uniwersytecie. Pracę zawodową rozpoczął w Nowym Jorku - przez cztery lata pracował dla teatrów w całej metropolii. W 1980 roku związał się z programem "Saturday Night Live". Rok później zadebiutował jako scenograf filmu "Fort Apache The Bronx". W końcu zlecenia filmowe zaczął przyjmować regularnie, zajmując się scenografią i dekoracją wnętrz. Pracował m.in. przy obrazach "Coming To America", "Parenthood", "Zielona karta", "Ace Ventura", "Z archiwum X", "Bullet" i wielu innych.

W 2000 roku Sidney Lumet zaprosił go do przygotowania scenografii do serialu "100 Centre Street". Później spotkali się na planach takich produkcji, jak "Strip Search", "Thought Crimes" oraz "Find Me Guilty".

TINA NIGRO (kostiumy)

Tina Nigro to absolwentka Fashion Institute of Technology (FIT) w Nowym Jorku. Przez lata pracowała jako projektantka mody. Ostatecznie jednak pochłonęła ją praca w telewizji i kinie.

Swoją przygodę z ekranem rozpoczęła od współpracy z siecią telewizyjną NBC i serialu "Homicide: Life on the Street". Później podpisała umowy na przygotowanie kostiumów do seriali "Oz", "The Jury" i "Bedford Diaries".

Przed "Nim diabeł dowie się, że nie żyjesz" z Sidneyem Lumetem zrealizowała projekty: "Find Me Guilty", "Strip Search" i "Thought Crimes".

TOM SWARTWOUT (montaż)

Tom Swartwout, absolwent Cornell University, swoją pracę zawodową rozpoczynał pod okiem legendarnego montażysty Sama O'Steena.

Po raz pierwszy z Sidneyem Lumetem zetknął się, jeszcze jako asystent montażysty, przy filmie "Night Falls on Manhattan". Później zmontował dla reżysera takie dzieła, jak "Critical Care", "Gloria" i "Find Me Guilty" oraz "100 Centre Street" i "Strip Search".

Wśród jego najgłośniejszych dokonań ostatnich lat jest montaż dokumentu "Artic Rush" o efekcie cieplarnianym, zrealizowanym na zamówienie "New York Times" i kanadyjskiej telewizji.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Nim diabeł dowie się, że nie żyjesz
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy