"Niewidzialny": EFEKTY SPECJALNE
Aby umożliwić filmowym pilotom „latanie” „EDIM” i pozostałymi bombowcami, Cohen potrzebował specjalnego zawieszenia, które pozwoli danemu obiektowi – w tym przypadku bombowcowi – odchylać się pod różnymi kątami i w różnych kierunkach. „Zaprojektowaliśmy zupełnie nowy rodzaj zawieszenia”, mówi reżyser. „Urządzenie waży około stu ton, może podnosić olbrzymie ciężary i wprawiać je w ruch.”
W stworzeniu projektu zawieszenia pomagał Cohenowi John Frazier, ekspert od efektów specjalnych. „John i jego ludzie zaprojektowali i wykonali zawieszenie w Stanach, potem w częściach przewieziono je do Australii i tam ponownie je zbudowano.”
Frazier twierdzi, że jego praca przy filmie składała się z dwóch etapów – eksplozji i przygotowania zawieszenia. „Zawieszenie to prawie połowa filmu”, twierdzi ekspert od efektów specjalnych. „Bardzo trudno było je zaprojektować i zbudować, bo jest jedyne w swoim rodzaju. Normalnie zawieszenia poruszają się tylko do góry i do dołu. To natomiast ma pięć różnych osi, zatem może wykonywać zakręty, które bombowce wykonują w rzeczywistości. Projekt komplikował dodatkowo fakt, że musieli pracować nad nim specjaliści z różnych działów: Digital Domain przygotowało tła dla ujęć, a następnie do akcji wkroczyli specjaliści od oświetlenia. Dzięki temu osiągnęliśmy całkowitą synchronizację efektów.”
Frazier wspomina, że praca nad zawieszeniem była chyba „najtrudniejszym, ale i dającym największą satysfakcję zadaniem, jakie miałem do wykonania. Myślę, że upłynie jeszcze sporo czasu, zanim pojawi się kolejny film o podobnym rozmachu, gdzie będzie można zastosować ten typ rozwiązań technicznych.”
Aby dodać filmowi jeszcze więcej realizmu, Cohen zatrudnił prawdziwych pilotów bombowców, by „sterowali” samolotami przy użyciu połączonego z zawieszeniem zdalnego sterowania. Dzięki temu ruchy bombowców były bardziej realistyczne. Jak mówi Cohen, „Ci ludzie naprawdę są świetnymi pilotami. Podawaliśmy im nasz cel, mówiliśmy, nad jakim terenem lecimy, jaki jest prąd powietrza, zachmurzenie, która jest godzina, a oni obsługiwali połączone z zawieszeniem zdalne sterowanie i ‘lecieli’”.
Przygotowano jeszcze ponad 800 efektów wizualnych, które podkreślają efekty specjalne przy użyciu zawieszenia.