"4 kobiety": EKSPLIKACJA REŻYSERA
Doordarshan, indyjska telewizja publiczna zwróciła się do mnie jakiś czas temu, żebym zrobił program oparty na dziełach znanego pisarza z Kerali Thakazhi Sivasnakara Pillai. Ten płodny pisarz, który jest moim ulubionym autorem, napisał ponad 40 powieści i ok. 400 opowiadań.
Zajęło mi trochę czasu żeby je wszystkie przeczytać. Zadanie to było na przemian frustrujące i pasjonujące. W przeszłości - w czasach mojego dzieciństwa i młodości - delektowałem się każdą z tych opowieści. Teraz, kilka z nich, kiedyś moich ulubionych, wydało mi się nieco "przyblakłych", szukałem więc innych. I choć kiedyś czytałem bez większego entuzjazmu, teraz wydały mi się niesamowicie żywotne i trafne. Odpowiedź wydaje się oczywista, tym razem, szukałem odpowiedniego materiału na film.
Wybór opowiadań miał istotne znaczenie. Miałem swobodę, zarówno jeśli chodzi o dobór postaci, sytuacji i tematów. I nie ma przypadku w tym, że wszystkie cztery historie opowiadają o kobietach. W historiach tych zawarłem mój punkt widzenia.
W matrylinearnej społeczności Kerali, kobiety korzystają ze swych praw. Są dumne z posiadania rodziny, cieszą się szacunkiem społeczeństwa. Jednak, z drugiej strony - ograniczone są obyczajowymi konwenansami. Zwłaszcza w wioskach, gdzie wciąż napotykają na liczne utrudnienia, by móc prowadzić normalne życie.
Te cztery kobiety nie żyją w jednym czasie. Ich historie są umieszczone w pewnym odstępie czasowym (pierwsza ma miejsce w latach 40., ostatnia kończy się w późnych latach 60.). Ich profesje też są różne. Każda z nich należy do innej klasy społecznej i ma inną świadomość.