Anders nie żyje. Jest wprawdzie jeszcze dość młody i przystojny, ale jeśli nie osiągnęło się sukcesu przed trzydziestką, to tak, jakby nie osiągnęło się w życiu nic. Dręczą go wspomnienia wszystkich zmarnowanych szans i ludzi, których zawiódł. Kiedyś był ambitny, miał rodzinę, przyjaciół i wielkie plany. Dzisiaj zmaga się z demonami przeszłości, uzależnieniem od narkotyków i myślą dlaczego znalazł się w "martwym punkcie". Kiedy pojawia się szansa nowego startu, Anders powraca do dawnych miejsc i wkracza w "idealne" życie przyjaciół. Wita go miasto wypełnione melancholią i sztucznymi gestami. Wieczorem, 31 sierpnia, wracają wspomnienia. Możliwości. Wolność. I wybór.
Drugi pełnometrażowy film norweskiego reżysera Joachima Triera to przejmujący portret współczesnego pokolenia trzydziestolatków. Anders mieszka w Oslo, jednak również dobrze mógłby być mieszkańcem dowolnego europejskiego miasta. Warto w tym momencie zwrócić uwagę na fakt, że scenariusz filmu, napisany przez Triera i jego wieloletniego przyjaciela Eskila Vogta, jest luźno oparty na francuskiej książce "Le Feu Follet" (Błędny ognik) Pierre'a Drieu La Rochelle'a wydanej w 1931 roku! Trier przyznaje, że inspirował się także przejrzystością formy filmowej, jaką operował Robert Bresson, efemeryczną atmosferą filmów Terrence'a Malicka i duchem francuskiej Nowej Fali, który pozwala na połączenie intelektualizmu z głębokim przekazem emocjonalnym.
Doskonały obraz współczesnego pokolenia trzydziestolatkówWhit Stillman, Przewodniczący Jury, MFF w Sztokholmie
Podróż Andersa, poprzez dźwięki i obrazy...
TRAGEDIE SĄ CZĘŚCIĄ NAS
Oslo, 31 sierpnia to opowieść o zdolnym, ale pełnym mrocznych myśli młodym człowieku. Paradoks polega na tym, że Anders kiedyś...