"Zielona granica" z nagrodą w Wenecji! Mocna przemowa Agnieszki Holland
9 września 2023 roku wieczorem zakończył się 80. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji. Jury pod przewodnictwem Damiena Chazelle'a nagrodziło Specjalną Nagrodą, trzecim najważniejszym wyróżnieniem wydarzenia, "Zieloną granicę" Agnieszki Holland. Złotego Lwa otrzymał Yorgos Lanthimos za "Biedne istoty".
W konkursie głównym udział wzięły aż dwa polskie filmy: "Zielona granica" Agnieszki Holland oraz "Kobieta z..." Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta. Rywalizowały one o Złotego Lwa z mistrzami współczesnego kina, między innymi: Yorgosem Lanthimosem, Michaelem Mannem, Soffią Coppolą, Ryusuke Hamaguchim, Matteo Garronem, Davidem Fincherem i Michelem Franco.
Łącznie w zmaganiach o Złotego Lwa wzięły udział 23 filmy. Jury pod przewodnictwem Damiena Chazelle'a zdecydowało się nagrodzić:
Złoty Lew: "Biedne istoty", reż. Yorgos Lanthimos
Wielka Nagroda Jury: "Evil Does Not Exist", reż. Ryusuke Hamaguchi
Specjalna Nagroda Jury: "Zielona granica", reż. Agnieszka Holland
Holland zaznaczyła, że "Zielona granica" byłą bardzo trudnym filmem. "To była walka, a jednocześnie nasz obowiązek. Czuliśmy, że musimy go zrobić. Od 2014 r., kiedy rozpoczął się kryzys uchodźczy, blisko 60 tys. osób zginęło, próbując przedostać się do Europy. Teraz, kiedy siedzimy w tej sali, sytuacja przedstawiona w naszym filmie wciąż trwa. Ludzie ukrywają się w lesie, pozbawieni godności, praw człowieka, bezpieczeństwa. Niektórzy z nich stracą życie w Europie. Nie dlatego, że nie mamy środków, aby im pomóc, ale dlatego, że nie chcemy tego zrobić. Ale także tutaj, w Europie i w Polsce są ludzie, którzy pomagają i wierzą, że ich najważniejszym obowiązkiem jest troska o człowieczeństwo. Dlatego dedykujemy tę nagrodę aktywistom, członkom lokalnej społeczoności, którzy pomagają, Grupie Granica, Podlaskiemu Ochotniczemu Pogotowiu Humanitarnemu oraz wszystkim innym aktywistom i ich pomocnikom" - powiedziała.
Od momentu swojej premiery "Zielona granica" znajdowała się w gronie faworytów festiwalu. Zagraniczni dziennikarze już teraz umieszczają ją na swoich shortlistach oscarowych.
Srebrny Lew za reżyserię: Matteo Garone, "Io capitano"
Puchar Volpi Cup dla Najlepszej Aktorki: Cailee Spaeny za "Priscillę"
Aktorka, która wcieliła się w żonę Elvisa Presleya, była wyraźnie zaskoczona. Podziękowała wszystkim członkom ekipy "Priscilli", ale przede wszystkim zwróciła się do osoby, w którą się wcieliła. Wyraziła wdzięczność za jej otwartość, szczerość i zaufanie.
"Dziękuję ekipie i, oczywiście, Sofii, która zebrała nas wszystkich razem. Zawsze będę jej wdzięczna, że zapewniła mi to jedyne w swoim rodzaju doświadczenie. Jednak przede wszystkim chcę zaznaczyć, że to, iż Priscilla obdarzyła mnie zaufaniem, nie było oczywiste. Początkowo czułam się przytłoczona odpowiedzialnością, z jaką wiązało się ukazanie delikatnej materii tej części jej życia. Bardzo jej dziękuję i szanuję ją za szczerość. Dedykuję jej tę nagrodę" - podsumowała aktorka.
Puchar Volpi dla Najlepszego Aktora: Peter Sarsgaard za "Memory"
Aktor był wyraźnie poruszony wyróżnieniem i po wejściu na scenę przez chwilę nie mógł znaleźć słów. W swojej mowie nawiązał do strajku, który jego koledzy prowadzą w tym momencie w Hollywood. Przestrzegał przede wszystkim przed wykorzystaniem sztucznej inteligencji w kinie.
Następnie podziękował Jessice Chastain, swojej koleżance z planu, a także najbliższym: swoim dzieciom i Maggie Gyllenhaal, swojej żonie. Pod koniec wspomniał swojego wujka, który odszedł w czasie pandemii z powodu demencji. W "Memory" aktor wcielił się w mężczyznę, który również się z nią zmaga.
Złota Osella za najlepszy scenariusz: Guillermo Calderón i Pablo Larraín za "El Conde"
Nagroda Marcello Mastroianniego dla najlepszego młodego aktora: Seydou Sarr za "Io capitano"
Na czele jury sekcji "Horyzonty" stanął Jonas Carpignano, włoski reżyser. Grupa pod jego przywództwem przyznała siedem nagród.
Najlepszy film: "Explanation for Everything", reż. Gabor Reisz
Najlepsza reżyseria: Mika Gustafson za "Paradise Is Burning"
Specjalna Nagroda Jury: "An Endless Sunday", reż. Alain Parroni
Najlepsza aktorka: Margarita Rosa de Francisco za "El paraíso"
Najlepszy aktor: Tergel Bold-Erdene za "City of Wind"
Najlepszy scenariusz: Enrico Maria Artale za "El paraíso"
Najlepszy film krótkometrażowy: "A Short Trip", reż. Erenik Beqiri
W sekcji "Venica Classics" przyznano dwie nagrody: za najlepszy dokument o kinie oraz najlepiej odrestaurowany film.
Najlepszy dokumnet o kinie: "Thank You Very Much", reż. Alex Bravermen
Najlepiej odrestaurowany film: "Moving", reż. Shinji Sômai
W sekcji "Venice Imersive" jury pod przewodnictwem Singing Chen, taiwańskiej reżyserki i kompozytorki, przyznało trzy nagrody. Znajdujące się w niej filmy uwzględniały nowoczesne technologie, w tym rzeczywistość rozszerzoną.
Najlepsze doświadczenie: Songs for a Passerby, reż. Celine Daemen
Specjalna Nagroda Jury: "Flow", reż. Adriaan Lokman
Nagroda za osiągnięcia: "Emperor", reż. Marion Burguer i Ilan Cohen