Weekend w kinie: Filmowe walentynki
Opowiadający o początkach kariery Zenona Martyniuka "Zenek" to z pewnością najgłośniejszy z tytułów debiutujących w polskich kinach w walentynki. Spośród premier warto też zwrócić uwagę na komedię kryminalną "Dżentelmeni" oraz dramat "Tommaso" z Willemem Dafoe w roli tytułowej.
Jeden z najgłośniejszych polskich filmów początku 2020 roku, czyli "Zenek" - zdradza nieznane fakty z życia Zenona Martyniuka, opowiada m.in. o jego miłościach z lat młodzieńczych. Grany przez Jakuba Zająca (w starszego Zenka wciela się Krzysztof Czeczot) Martyniuk, już jako nastolatek zakochany był w muzyce disco lat osiemdziesiątych. W karierze muzycznej wspiera go wujek - zawodowy muzyk. To dzięki jego zaangażowaniu Zenon Martyniuk po raz pierwszy staje przed publicznością, to on jest jego nauczycielem, który udziela mu pierwszych, cennych wskazówek oraz rozwija jego wrażliwość i miłość do muzyki. Kazik, jego najbliższy przyjaciel i romskie środowisko, w którym wzrastał Martyniuk, kształtują jego muzyczny styl. Pierwsze recenzje produkcji nie nastrajają zbyt optymistycznie - są niezwykle krytyczne, żeby nie napisać miażdżące.
Komedia kryminalna "Dżentelmeni" Guya Ritchiego to powrót reżysera do kina, w którym czuje się najlepiej. Londyński półświatek obiega plotka, że Mickey Pearson (Matthew McConaughey), Amerykanin, który zbudował tu narkotykowe imperium, chce się wycofać z rynku. Może nie służy mu klimat albo obawia się brexitu. Grunt, że rodowici brytyjscy bandyci węszą okazję do przejęcia jego biznesu. Sypią się oferty, groźby, pochlebstwa. Niektórzy próbują szantażu albo przekupstwa. Pearson jednak najwyraźniej nie podjął jeszcze ostatecznej decyzji. By mu w tym pomóc, niektórzy bardziej niecierpliwi sięgają po broń. A pewien cwany i dowcipny dziennikarz (Hugh Grant) szykuje przekręt, który może zmienić reguły gry. Pearson okazuje się jednak mistrzem gangsterskiej wolnej amerykanki. Zaczyna się bardzo kosztowna wojna. Ale dżentelmeni przecież nie rozmawiają o pieniądzach.
Grany przez Willema Dafoe tytułowy bohater filmu "Tommaso" jest ekranowym alter ego reżysera, Abla Ferrary. Wrażenie obcowania z intymnym dziennikiem potęguje fakt, że towarzyszkę życia Tommaso zagrała Cristina Chiriac, partnerka Abla, a w rolę córeczki ekranowej pary wciela się mała Anna Ferrara. Akcja filmu rozgrywa się natomiast w rzymskim mieszkaniu autora "Złego porucznika". Nie sposób dociec, gdzie kończy się scenariusz, a zaczyna coś na kształt psychodramy. Niepostrzeżenie stajemy się świadkami dekonstrukcji toksycznej męskości - z jej agresją, zazdrością, seksualnymi frustracjami i uzależnieniami. Tommaso walczy ze swoimi demonami, a przede wszystkim z potężnym ego. Chodzi na mityngi AA, medytuje, pracuje z młodymi aktorami, stara się być dobrym ojcem i partnerem, ale jego nastroje zmieniają się nieoczekiwanie i gwałtownie. Czułość ustępuje atakom złości, bliskość - potrzebie dominacji, późne ojcostwo frustruje. Ferrarowski portret artysty z czasów starości jest jednym z najszczerszych i najbardziej poruszających filmowych dzienników intymnych.
W centrum horroru "Wyspa Fantazji", nowej produkcji wytwórni Blumhouse ("Uciekaj!", "Halloween"), znajduje się tajemniczy pan Roarke, ubrany na biało steward, który prowadzi nas przez wyspę, na której spełniają się nasze fantazje. To on wita gości, którzy przybyli na wyspę, by spełnić swe marzenia. I choć to niezwykle kuszące, muszą oni pamiętać - realizacja fantazji nie zawsze jest tym, czego naprawdę pragnęli. A gdy marzenia zmieniają się koszmary, goście - aby przeżyć - zmuszeni są rozwiązać zagadkę tajemniczej wyspy.
Grany przez Mikiego Manojlovicia w komedii "Staniczek" maszynista Nurlan, za chwilę przechodzi na emeryturę. Wyrusza w swoją pożegnalną trasę i niespodziewanie o lokomotywę zaczepia się... stanik. Nurlan wynajmuje pokój w Baku i wyrusza na pełne poświęcenia poszukiwania po całym mieście. Chce oddać własność tej jednej, jedynej właściwej osobie.
Akcja animacji "Gang zwierzaków" rozgrywa się w Robopolis, mieście przyszłości, w którym władzę przejmują zbuntowane roboty, przez co ludzie muszą natychmiast je opuścić. Grupa rozpieszczonych, przyzwyczajonych do luksusów zwierzaków domowych z elegancką kotką Bellą na czele, nie bardzo umie radzić sobie bez swoich opiekunów. Co innego bezpański pies Roger. On jest w siódmym niebie. Zna ulice jak własną kieszeń i bez nadzoru ludzi łatwo potrafi zdobyć smaczne kąski i wywieść w pole mechanicznych stróżów prawa. Wkrótce jednak nawet on zaczyna tęsknić za ludźmi, bo roboty zaczynają się coraz bardziej panoszyć i planują zburzenie całego miasta. Roger, jego przyjaciel Bob czyli robot o gołębim sercu oraz Bella i jej zadzierający nosa kompani, muszą połączyć siły w walce o swoje domy, miasto, może nawet cały świat, a przy okazji o swoich kochanych opiekunów.