Spór o filmy o papieżu
Dopiero co wszedł na ekrany film "Jan Paweł II", a już pojawia się na rynku kolejny obraz poświęcony papieżowi, "Jan Paweł II. Nie lękajcie się" (oryginalny tytuł angielski "Have No Fear: The Life of Pope John Paul II"), produkcji amerykańskiej telewizji ABC. Dostępny jest on jednak tylko na wideo i DVD, a licencję na rozpowszechnianie w Polsce kupiła firma SPI Video. Jednak polskiej dystrybucji obu obrazów towarzyszy niemałe zamieszanie, które zmierza do finału w sądzie..
Studio Interfilm, będące dystrybutorem "Jana Pawła II", zarzuca SPI Video promowanie filmu ABC o Papieżu w sposób sugerujący, iż jest to produkt Studia.
"Wprowadzając film w podobnym terminie, o bardzo podobnym tytule i częściowo zbieżnej treści, SPI korzysta z zorganizowanej przez nas szerokiej reklamy oraz świadomie wprowadza w błąd potencjalnych widzów, nawet część ludzi z branży" - mówi Zbigniew Żmigrodzki ze Studia Interfilm.
Jego zdaniem służą temu m.in. przeprowadzane przez SPI Video promocyjne projekcje DVD. "Mamy sygnały już z ok. 10 miast, wiemy również o pokazach w parafiach" - powiedział Żmigrodzki.
Zbigniew Żmigrodzki w rozmowie z "Gazeta Krakowską" zapowiedział, iż Studio Interfilm skieruje stosowny wniosek do sądu, w którym domagać się będzie powstrzymania dystrybucji filmu ABC pod obecnym tytułem.
"Nie mamy innego wyjścia, SPI Video nie reaguje na nasze pisma i prośby. Na rynku muszą być przestrzegane uczciwe zasady konkurencji. Zdajemy sobie sprawę, że może to być sprawa precedensowa - zauważa dystrybutor "Jana Pawła II".
"Tytuły są podobne, ale nie te same. Mamy zresztą prawo do zmiany tytułu, około połowy zagranicznych filmów wchodzi na polski rynek pod innymi tytułami" - twierdzi z kolei Ewa Lipińska z SPI Video.