Połączenie nowości z klasyką podczas 9. edycji Pięciu Smaków
Program tegorocznej edycji Festiwalu Filmowego Pięć Smaków to połączenie starannie dobranych filmów Dalekiego Wschodu ostatniego sezonu z elektryzującą klasyką z Hongkongu i Tajwanu, nie pokazywaną dotąd w Polsce na dużym ekranie.
Kino Japońskich Reżyserek będzie pierwszą w Polsce okazją do poznania filmów wybitnych autorek, pracujących w Kraju Kwitnącej Wiśni. Do lat 90., ze względu na sformalizowany, hierarchiczny układ sił w studiach produkcyjnych, kobiety rzadko miały tam okazję stawać za kamerą. Przemiany obyczajowe i rozwój nowych technologii doprowadziły jednak do rewolucji na tym rozwiniętym rynku kinowym. Pionierką była Naomi Kawase, której debiutancki obraz - "Suzaku", zdobył nagrodę w Cannes w 1997 roku. Od tego czasu reżyserki mocnych i przenikliwych filmów budowały coraz silniejszą pozycję.
Nowe tysiąclecie przyniosło wysyp kobiecych reżyserskich debiutów, które nie tylko zdobyły uznanie krytyków, ale też przyciągnęły do kin rzesze widzów. Filmy nowego pokolenia artystek pokazują współczesną Japonię z perspektywy, której dotąd brakowało - są więc cennym przejawem oryginalności i unikatowości tego, popularnego na całym świecie, kina. Na Pięciu Smakach pokażemy m.in. rewelacyjnie przyjęte na światowych festiwalach "0.5 mm" Momoko Ando, "One Million Yen Girl" Yuki Tanady oraz "The Light Shines Only There" Mipo O - film, który był japońskim kandydatem do Oscara.
Ważnym uzupełnieniem sekcji będzie Akademia Azjatycka - trwający przez czas festiwalu, cykl wykładów, poświęconych kinu kobiecemu i zagadnieniom feminizmu.
W konkursowej sekcji Nowe Kino Azji widzowie będą mieli okazję zobaczyć 10 najciekawszych obrazów z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej ostatniego okresu, prezentujących autorską, często niezwykle oryginalną wizję tego zakątka świata. Twórcy z Azji od lat nadają rytm światowemu kinu, ta sekcja pozwala rytm ten uchwycić. Pokażemy tu m. in.: nagradzany na światowych festiwalach filipiński "Crocodile" (reż. Francis Xavier Pasion) oraz "The Last Reel" (reż. Sotho Kulikar), opowieść o zmaganiach z bolesną przeszłością Kambodży, jeden z pierwszych filmów nakręconych w tym kraju przez kobietę. Jak w latach ubiegłych, nagrody w konkursie przyzna People’s Jury - grupa pasjonatów, wybranych w drodze konkursu.
W hongkońskiej retrospektywie mistrza kina akcji znajdzie się sześć filmów z najważniejszego okresu jego twórczości, a więc z lat 1986 - 1992. Począwszy od gangsterskiego "Lepszego jutra", które stało się w brytyjskiej kolonii przebojem na niespotykaną skalę, Woo zrealizował szereg obrazów, ustanawiając kanon kina hongkońskiego i wpływając w dłuższej perspektywie na światowe kino akcji. Filmy takie jak "The Killer" czy "Kula w łeb" to jednak nie tylko popis błyskotliwie skomponowanych sekwencji strzelanin, ale także mistrzowski hołd dla X Muzy i głęboka zaduma nad nośnością filmowych gatunków w zestawieniu z azjatycką wrażliwością. Projekcje na Pięciu Smakach będą unikalną okazją do zobaczenia tych arcydzieł na dużym ekranie.
W sekcji tej zaprezentujemy najważniejsze tajwańskie dzieła klasycznego azjatyckiego gatunku. Wuxia to, adaptowane z literatury, opowieści o szlachetnych wojownikach obecne w kinie chińskojęzycznym od lat 20. ubiegłego wieku i będące dla niego tym, czym western jest dla Ameryki, a kino samurajskie dla Japonii. Z dzisiejszego punktu widzenia zasługi twórców Wuxia dla rozwoju języka filmowego są nie do przecenienia. Ich wysiłki w nieustannym doskonaleniu ukazywania na ekranie ciała w ruchu zostały przejęte przez kino mainstreamowe, które stało się dzięki temu szybsze i efektowniejsze. Najwybitniejszym twórcą tajwańskiego Wuxia jest King Hu, reżyser "Dotyku Zen" i "Dragon Inn".
Program uzupełni mocna porcja ekstremalnej filmowej grozy oraz Pokazy Specjalne, a więc najnowsze filmy uznanych azjatyckich mistrzów. Wśród nich znajdzie się, zrealizowany w Birmie, tajwański "Jade Miners" - najnowszy film Midiego Z, jednego z ulubionych twórców festiwalu.