Pierwsza monografia Kubricka
Nakładem krakowskiego wydawnictwa Korporacja Ha!art ukazała się pierwsza w Polsce monografia twórczości Stanleya Kubricka. "Filmowa odyseja Stanleya Kubricka" Piotra Kletowskiego to kolejna pozycja wydawniczej serii Linia Interdyspcyplinarna.
Podstawowym założeniem książek ukazujących się w serii jest opis współczesnej kultury w interdyscyplinarnej perspektywie. Poszczególne tytuły (monografie, tomy rozmów, przewodniki, albumy, przekłady, wznowienia, antologie) za pomocą nowych dyskursów krytycznych prezentują nowe zjawiska, naświetlają marginesy kultury i reinterpretują tradycję.
Książka Piotra Kletowskiego przedstawia więc dorobek filmowy Kubricka w szerokim kulturowym kontekście.
Autor udowadnia, że kino twórcy "Barry'ego Lyndona" było udaną próbą realizacji Wagnerowskiego postulatu stworzenia "sztuki sztuk" - Gesamtkunstwerk - stanowiącego płaszczyznę, na której spotykały się sztuka wysoka i niska, kino artystyczne i gatunkowe, filozoficzny dyskurs i filmowa konwencja.
Kletowski dowodzi, że Kubrick w swym filmowym dorobku, na który składa się trzynaście pełnometrażowych filmów, z ironicznym zacięciem odsłonił paradoksy zachodniej kultury - z jednej strony posłusznej altruistycznym , judeochrześcijańskim imperatywom, z drugiej opierającej się na brutalnej przemocy prowadzącej do totalnej destrukcji.
Książka zawiera również analizę (niezauważonego dotąd przez badaczy, choć uporczywie powracającego w twórczości Kubricka ) "motywu Holocaustu", który stanowił podstawę kontrkulturowej strategii realizacyjnej tego amerykańskiego reżysera z żydowskim rodowodem.
"Filmowa odyseja Stanleya Kubricka" kładzie nacisk przede wszystkim na intertekstualność i dialogowość kina twórcy "Oczu szeroko zamkniętych" , traktując wszystkie filmy Kubricka - i te zrealizowane na taśmie, i te stworzone jedynie na etapie scenariusza (jak słynny film o Napoleonie) - jako rodzaj tekstu otwartego, zmuszającego odbiorcę do własnych odczytań i interpretacji.
Piotr Kletowski to filmoznawca, krytyk filmowy, specjalista w zakresie kina azjatyckiego. Jest autorem książek "Śmierć jest moim zwycięstwem - kino Takeshiego Beata Kitano" (2003) oraz "Sfilmować dusze. Mała historia kina japońskiego" (2006). Współredagował "Nowe nawigacje" (1999) i Nowe nawigacje II: Azja - cyberpunk - kino niezależne" (2003).