Reklama

Reklama

Na co do kina? (w oczekiwaniu na Oscary)

Aż 9 filmów trafia na ekrany polskich kin w piątek, 22 stycznia. Wśród nich: dokumentalny film o Janis Joplin, wstrząsający węgierski "Syn Szawła", "Pitbull. Nowy początek" Patryka Vegi, mający szansę na aktorskie Oscary "Dziewczyna z portretu" czy komedia "Co ty wiesz o swoim dziadku?" z Robertem De Niro i Zakiem Efronem.

"Janis" to biograficzny dokument w reżyserii Amy Berg (nominacja do Oscara za film "Deliver Us from Evil"). Sięgając do prywatnych zapisków artystki, wydobywając z rodzinnych archiwów fotografie, nagrania, a przede wszystkim listy, ) powraca reżyserka do teksańskiego dzieciństwa Janis Joplin, naznaczonego bolesnym odrzuceniem i poczuciem niedopasowania. Przywołuje też czasy rozkwitu kariery piosenkarki w San Francisco, trudne początki, skomplikowane relacje z zespołem, atmosferę Woodstock i pierwsze miłości. Tu na scenę wkraczają dawni koledzy muzycy, ludzie z branży, przyjaciele, kochankowie. To oni tworzą wizerunek Joplin: równie utalentowanej co niepewnej siebie gwiazdy, która nigdy nie przestała być dziewczyną z Teksasu.

Reklama

Nominowany do Oscara węgierski dramat "Syn Szawła" to jedno z największych odkryć sezonu. Debiut 38-letniego László Nemesa to perfekcyjny, porażający i trzymający w napięciu obraz dotykający koszmaru Holokaustu, który przejdzie do historii kina. Akcja filmu rozgrywa się w 1944 roku w obozie Auschwitz-Birkenau i obejmuje 48 godzin z życia Szawła Ausländera, członka Sonderkommando - oddziału żydowskich więźniów zmuszonych asystować hitlerowcom w wielkiej machinie Zagłady - na krótko przed wybuchem buntu. W rzeczywistości, której nie sposób pojąć, w sytuacji bez szans na przetrwanie, Szaweł próbuje ocalić w sobie to, co zostało z człowieka, którym kiedyś był.

"Anomalisa" to film wyjątkowy - w strukturze, formie i przekazie. Animacja dla dorosłych, którą krytycy określają majstersztykiem. Rzeczywiście poklatkowa animacja jest dziełem w kinie nieczęstym. Zwłaszcza kiedy jest przeznaczona dla dorosłych widzów. "Anomalisa" to film o każdym z nas, o frustrującej codzienności, powtarzalności, rutynie, wreszcie przyziemności egzystencji, od której - choćbyśmy mieli najbardziej ekscytujące życie - nie da się uciec. Michael Stone jest mężem i ojcem, jest także autorem bestsellerowego poradnika. Mimo niewątpliwego sukcesu, jest zmęczony życiem. Podróżuje po całym kraju z wykładami wspierającymi pracowników obsługi klienta. W podróży do Cincinnati zatrzymuje się w Hotelu Fragoli, gdzie poznaje Lisę, skromną przedstawicielkę handlową sieci piekarni Akron. Szybko orientuje się, że kobieta może być miłością jego życia.

"Będzie zabójstwo. I ja w nim będę brał udział. A mówię ci to tylko dlatego, że mi tego nie udowodnisz". Tymi słowami Bogusław Linda, w roli gangstera złamanego przeszłością, powraca na wielki ekran. W filmie Patryka Vegi "Pitbull. Nowe porządki" rzuca wyzwanie niepokornemu policjantowi o pseudonimie Majami z mokotowskiej komendy. Gdy Majami zaczyna rozpracowywać grupę gangsterów, jego droga przecina się z bohaterami dawnego Pitbulla - Gebelsem, Igorem i Barszczykiem. Okazuje się, że sekcja zabójstw z Pałacu Mostowskich rozpracowuje Grupę Mokotowską do tematu "Gangu obcinaczy palców", odpowiedzialnego za serię porwań i zabójstw. Policjanci z obydwu komend zaczynają rozumieć, że mają do czynienia z najsilniejszą organizacją przestępczą w Polsce i jeśli chcą ją rozbić, muszą ze sobą współpracować.

Komedia "Co ty wiesz o swoim dziadku?" to opowieść o jurnym staruszku - Dick Kelly (Robert De Niro) to dziadek zdecydowanie inny niż wszyscy. Po śmierci swojej ukochanej żony postanawia wykorzystać resztę życia i bawić się do upadłego. Jego ulubione powiedzenie to: "Fuck, fuck, fuck. I wanna fuck". W scenariusz swoich rubasznych poczynań wpisuje swojego wnuczka, Jasona Kelly (Zac Efron). Młodzieniec szykuje się do ślubu ze swoją perfekcyjną narzeczoną. Sam jest perfekcyjny. Zawsze idealnie ubrany - koszulka polo i dopasowany sweterek to jego znaki rozpoznawcze. W zestawieniu ze swoim dziadkiem wychodzi na nudziarza, od góry do dołu ubranego w Abercrombie & Fitch. Może dziadek odmieni życie młodzieńca? Na pewno wywróci je do góry nogami.

"Dziewczyna z portretu" Toma Hoopera to historia miłosna zainspirowana życiem Lili Elbe / Gerdy Wegener, w których postacie wcielają się nominowani do Oscara Eddie Redmayne i Alicia Vikander. Rok 1926, Kopenhaga. Einar Wegener i jego żona, Gerda są parą artystów. Jego krajobrazy cieszą się coraz większą popularnością. Ona zyskuje sławę jako portrecistka. Są zgodnym, kochającym się małżeństwem. Wszystko zmienia się, gdy pewnego dnia - zmuszona terminem oddania portretu - Gerda prosi męża, by przywdział elementy damskiej garderoby i pozując pomógł jej skończyć zamówioną pracę. Einar szybko orientuje się, że kobiece alter ego, Lili, jest prawdziwą i właściwą stroną jego osobowości. Lili rozpoczyna własne życie. Niespodziewanie dla samej siebie, Gerda odkrywa w niej źródło nowych inspiracji, rodzaj twórczego fermentu, który redefiniuje jej sztukę. Ale temu artystyczno-miłosnemu "trójkątowi" wkrótce przyjdzie zmierzyć się z brakiem akceptacji ze strony społeczeństwa.

Francuska "Miara człowieka" to opowieść o Thierrym (Vincent Lindon), który od prawie dwóch lat jest bezrobotny i żyje z zasiłku. Troszczy się o rodzinę i stara się być dobrym mężem i ojcem. Po zwolnieniu z fabryki, w której pracował przez 25 lat, jest zmuszony szukać pracy. Uczestniczy w warsztatach, gdzie instruktorzy uczą, jak sprawić dobre wrażenie podczas rozmów kwalifikacyjnych z pracodawcami. Kończy też kursy, ale po nich czekają jedynie propozycje pracy, gdzie wymagane jest konkretne doświadczenie zawodowe. Wszystko zmienia się, gdy dostaje pracę jako ochroniarz w supermarkecie. Teraz sam dba o interesy szefów podobnych do tych, którzy wcześniej zwolnili go z pracy. Wyłapuje sprawców różnych form oszustw i kradzieży - zarówno klientów, jak i pracowników. Thierry powoli nabiera wątpliwości i zaczyna buntować się przeciwko postawie, której wymaga od niego pełnione stanowisko.

"Alvin i wiewiórki: wielka wyprawa" to kolejna część animowanego hitu. Życie Dave'a zmienia się wraz z pojawieniem się doktor Samanthy "Sam" - lekarki, z którą połączyło go płomienne uczucie. Alvin, Szymon i Teodor zaczynają się zastanawiać, czy Dave nie chce się oświadczyć i boją się, jak to wpłynie na ich życie. Najbardziej martwią się, że już nie będą z nim mieszkać, a Dave poświęci swoją uwagę synowi Sam, Milesowi. Okazuje się jednak, że zarówno Miles, jak i wiewiórki mają jeden cel - nie dopuścić do ślubu Dave'a i Sam. Mimo wzajemnego braku sympatii, chłopcy łączą z Milesem siły w myśl zasady "Wróg mojego wroga jest moim przyjacielem" i postanawiają wyruszyć na Florydę, by przerwać wyjazd, który - w ich mniemaniu - skończy się zaręczynami.

"Labirynt kłamstw" to niemiecki kandydat do tegorocznego Oscara. Akcja filmu rozpoczyna się w 1958 rok. Nastaje czas odbudowy i cudu gospodarczego. Johann Radmann właśnie został mianowany prokuratorem. Nie zamierza już tracić czasu na nudne wykroczenia. Gdy dziennikarz Thomas Gnielka wywołuje awanturę na sali sądowej, Radmann nadstawia uszu. Przyjaciel Gnielki rozpoznał w nauczycielu strażnika z Auschwitz, ale nikogo nie interesuje oskarżenie go. Wbrew woli przełożonych Radmann zaczyna badać sprawę. W tym czasie słowo "Auschwitz" nie było używane zbyt często. Wielu chciało o nim jak najszybciej zapomnieć. Nic dziwnego, że nikt poza prokuratorem generalnym Fritzem Bauerem nie zachęca go do działania. Sprzymierzeniec ma jednak swoje powody.


INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje