Reklama

Krakowski Festiwal Filmowy: "Polska panorama"

Każdego roku w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego, poza czterema filmowymi konkursami, najlepsze dokumenty, krótkometrażowe fabuły i filmy animowane prezentowane są w kilkunastu sekcjach tematycznych. Jedną z nich jest "Polska panorama", prezentująca najciekawsze dokonania polskich twórców z ostatniego roku.

"'Polską panoramę', podobnie jak konkurs polski, traktujemy jako wskazówkę dla zagranicznych selekcjonerów, którzy licznie odwiedzają nasz festiwal" - mówi dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego, Krzysztof Gierat. “Dostrzeżone przez nich tutaj filmy, robią potem często zawrotną karierę na świecie".

Kraków w tegorocznej selekcji, poprzez swoją historię i postaci z nim związane, jest szczególnie mocno reprezentowany. Przykład stanowią między innymi filmowe portrety dwóch wybitnych literatów: Stanisława Lema i Jerzego Pilcha, którzy znaczną część swojego życia, także zawodowego, związali z Krakowem. "Autor Solaris" Borysa Lankosza to kreacyjny dokument, w którym twórcy filmu wraz z wybitnymi lemologami, historykami i bliskimi pisarza zbliżają się do rozwikłania zagadek i paradoksów życia Lema. Adam Lewandowski w “Filmie o Pilchu" prowadzi fascynującą opowieść o jednym z najwybitniejszych współczesnych prozaików, utkaną z głosów jego przyjaciół oraz wypowiedzi samego bohatera.

Reklama

Świat krakowskiego teatru rysuje się w trzech kolejnych filmach dokumentalnych. “Exodus" (reż. Tristan Anderson, Paulina Bondaronek) przybliża historię nieoczekiwanych i dramatycznych w skutkach rezultatów wystawienia przez Teatr KTO spektaklu “Neomonachomachia". Film “Ostatnie diamenty" Mariana Przybylskiego to portret braci Janickich, niezwykle barwnych i znanych w środowisku krakowskim aktorów teatru Cricot 2 Tadeusza Kantora. Edyta Wróblewska w dokumencie “Zygmunt Hübner - gra z rzeczywistością" przedstawia postać jednego z najwybitniejszych ludzi teatru, dyrektora m.in. Starego Teatru w Krakowie w ponurych czasach PRLu, który w swoich działaniach w niezwykle wyrazisty sposób realizował społeczną i obywatelską misję.

Dokument “How to Destroy Time Machines" Jacka Piotra Bławuta to portret wielkiego pasjonata, amerykańskiego artysty, który całkowicie poświęcił się eksperymentom muzycznym, rejestrując, manipulując i komponując utwory z niezwykłych lub też pozornie zwykłych zjawisk dźwiękowych. O wielkiej pasji, ale także o pokonywaniu słabości opowiada film “Raz dwa zero" Anny Pawluczuk, którego dziewięcioletnia bohaterka wyczynowo trenuje gimnastykę artystyczną. Z kolei bohater dokumentu “XXXLove" Joanny Frydrych angażując się bez wytchnienia w pomoc tym, którym otyłość zrujnowała życie intymne, sam oddala się od swojej rodziny i zaniedbuje życie prywatne.

Film “Trzy siostry" Dariusza Kowalskiego to portret sióstr, mieszkających w romskim, przepełnionym cygańską muzyką osiedlu pod Limanową, ale to także opowieść o poczuciu wyobcowania i poszukiwaniu tożsamości. Bohaterkami dokumentu Michała Tkaczyńskiego - “I tak wszystko widziałam..." także są trzy kobiety, chociaż opowiadają zupełnie inną historię. To film o losach polskich kobiet pochodzenia żydowskiego, które przeszły przez piekło II wojny światowej i zgotowany przez niemieckich nazistów Holocaust.

W zestawieniu nie zabrakło też animacji. “Ostatni pokój"(reż. Marta Chyła-Janicka) to historia małżeństwa, które oprowadza potencjalną klientkę po mieszkaniu, przeznaczonym do sprzedaży. W ostatnim pokoju rozmowa schodzi na niespodziewane tory, obnażając pozorność komunikacji między ludźmi. Z kolei film animowany Tymona Albrzykowskiego, “Zdarzenie plastyczne" to zrealizowana w technice non-camera, bezpośrednio na taśmie filmowej, abstrakcyjna metamorfoza form geometrycznych, ilustrowana niezwykle sugestywną muzyką. Jedyny film fabularny w panoramie to “Fusy" Konrada Kądzieli - przewrotna opowieść o telewizyjnej wróżce, która z powodzeniem doradza innym, doświadczając wielu niepowodzeń we własnym życiu prywatnym.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Krakowski Festiwal Filmowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama