Krakowski Festiwal Filmowy: Kalejdoskop świata
W pozakonkursowych sekcjach 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego: “Opowieści ze świata" i “Gdzieś w Europie" znajdą się fascynujące i często poruszające historie z różnych części naszego globu, opowiedziane przez mistrzów i debiutantów.
W cyklu “Gdzieś w Europie" prezentowane są filmy wyprodukowane na Starym Kontynencie, ale opisujące mniej eksplorowane oblicza Europy. Pokazywane dokumenty przedstawiają całe spektrum problemów, jakie nękają naszych sąsiadów i ich mikroświat położony z dala od świateł neonów i wielkomiejskiego ruchu nowoczesnych europejskich stolic.
Głośne wycieczki młodzieży izraelskiej do Polski w obiektywie filmików umieszczanych na YouTube (“#uploading_holocaust", reż. Udi Nir). Spojrzenie na ludzi z syndromem Aspergera ich oczami w głębokim filmie jurora konkursu dokumentalnego Miroslava Janka (“Zwyczajny film autystyczny"). Nowi królowie muzyki cygańskiej w mafijnej rzeczywistości współczesnej Rumunii (“New Gipsy Kings", reż. Liviu Tipurita).
Inny obraz problemu uchodźców na przykładzie dużej społeczności portugalskiej w Luksemburgu (“Eldorado", reż. Rui Eduardo Abreu, Thierry Besseling, Loïc Tanson) i coś wyjątkowego w niezwykle poważnym kinie dokumentalnym - komedia z Gruzji o byłym więźniu, który pragnie znaleźć swoją księżniczkę, by żyć długo i szczęśliwie (“Nowe życie Gogity", reż. Levan Koguashvili).
W cyklu “Opowieści ze świata" przeniesiemy się w bardziej odległe rejony i miejsca, gdzie twórcy podążają za ciekawymi historiami, wyrazistymi postaciami i zawsze aktualnymi tematami.
Na ekranach polskich kin fabularne “Przyrzeczenie", a na festiwalu “Zamiar zagłady" (reż. Joe Berlinger), daleko wychodzący poza ramy making offu w analizie ludobójstwa Ormian i milczenia świata. Nieszczęście w mniejszej skali, ale równie dojmujące w izraelskich “Nieletnich matkach" (reż. Ronen Zaretzky, Yael Kipper) o nastolatkach zmuszanych do małżeństwa i macierzyństwa w imię tradycji.
O różnych wymiarach heroizmu i posługi medycznej na przykładzie lekarza (“Otwarte serce", reż. Gad Aisen) w Izraelu i pielęgniarki (“Powrót", reż. Zahavi Sanjavi) w obozie dla uchodźców w Kurdystanie. I wreszcie dzielne kobiety z Japonii, nurkujące na bezdechu (“Poławiaczki", reż. Claudia Varejão) oraz zdeterminowani faceci z Kanady, odbierający balerinom ich królestwo (“Buntownicy na puentach", reż. Bobbi Jo Hart).
57. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 28 maja - 4 czerwca.