"Gugara" ze Złotym Lajkonikiem
"Gugara" - dokumentalny debiut Andrzeja Dybczaka i Jacka Nagłowskiego - otrzymał nagrodę Złotego Lajkonika na zakończonym dziś wieczorem Krakowskim Festiwalu Filmowym.
To kolejna, po wyróżnieniu na festiwalu Cinema du Reel i zakwalifikowaniu do canneńskiej selekcji ACID, nagroda dla opowieści o syberyjskiej społeczności Ewenków. Poza Złotym Lajkonikiem Dybczak i Nagłowski otrzymali też Nagrodę Prezesa TVP SA dla najlepszego filmu dokumentalnego.
"Zdemitologizować obraz Syberii" - taka koncepcja przyświecała reżyserskiemu tandemowi przed rozpoczęciem zdjęć. Jednak ich historia wykracza daleko poza schemat antropologicznej dekonstrukcji.
- Byliśmy kiedyś na montażu dźwięku i w pewnym momencie Andrzej powiedział: "Kurczę, Bosman [jeden z bohaterów filmu - przyp.red] nie żyje już od półtorej roku. Zdałem sobie wtedy sprawę, że opowiadamy o ludziach, którzy żyli. (...) Tego typu problemy cały czas nam towarzyszą. Temat jest bowiem ciężki, to jest film o umieraniu - mówił po canneńskim pokazie "Gugary" Jacek Nagłowski.
Nagroda dla najlepszego filmu konkursu międzynarodowego - Złoty Smok - przypadła hiszpańskiemu filmowi "Alumbramiento" ("W stronę światła") w reżyserii Eduardo Chapero-Jacksona. Statuetka Złotego Rogu - dla najlepszego filmu konkursu pełnometrażowych dokumentów - trafiła do rąk dobrze znanego krakowskiemu festiwalowi Siergieja Loznitzy za film "Predstavlenye" ("Rewia").
Tegoroczny konkurs międzynarodowy zdominowały polskie produkcje. Srebrnego Smoka dla reżysera najlepszego filmu animowanego przyznano Wioli Sowie za film "Refreny", Srebrnego Smoka dla reżysera najlepszego filmu fabularnego za film "Aria Diva" otrzymała Agnieszka Smoczyńska a statuetka Srebrnego Smoka dla najlepszego filmu dokumentalnego powędrowała do reżysera filmu "Do bólu" - Marcina Koszałki.
Zarówno Sowa, jak i Smoczyńska triumfowały również w konkursie polskim, otrzymując statuetki Srebrnego Lajkonika dla najlepszego filmu animowanego i fabularnego. Srebrnym Lajkonikiem dla najlepszego dokumentu uhonorowano Macieja Cuske za film "III. Pamiętaj, abyś dzień święty święcił".
"Refreny" Wioli Sowy otrzymały również nagrodę Jury Międzynarodowej Krytyki Filmowej (FIPRESCI) "w uznaniu dla indywidualnej siły wyrazu, oryginalnej wyobraźni i artystycznej perspektywy".
Poniżej najważniejsze nagrody jury:
Jury Konkursu Pełnometrażowych Dokumentów w składzie: Jerzy Śladkowski - przewodniczący (Szwecja/Polska), Sean Farnel (Kanada) i Michał Chaciński (Polska) podjęło decyzję o przyznaniu nagród:
Złotego Rogu filmowi "Predstavlenye" / "Rewia" w reżyserii Sergeia Loztnitsy (Niemcy-Rosja-Ukraina)
Srebrnego Rogu za najlepszą reżyserię - Igorowi Heitzmannowi za film "Nach Der Musik" / "Muzyka mojego ojca" (Niemcy)
Jury Konkursu Międzynarodowego w składzie: Andrzej Fidyk - przewodniczący (Polska), Nenad Puhovski (Chorwacja), Irena Taskovski (Wielka Brytania), Gerrit van Dijk (Holandia) i Laurence Boyce (Wielka Brytania) postanowiło przyznać następujące nagrody:
Złotego Smoka filmowi "Alumbramiento" / "W stronę światła" w reżyserii Eduardo Chapero-Jacksona (Hiszpania)
Srebrnego Smoka dla reżysera najlepszego filmu animowanego - Wioli Sowie za film "Refreny" (Polska)
Srebrnego Smoka dla reżysera najlepszego filmu fabularnego - Agnieszce Smoczyńskiej za film "Aria Diva" (Polska)
Srebrnego Smoka dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego - Marcinowi Koszałce za film "Do bólu" (Polska)
Jury Konkursu Polskiego w składzie: - Witold Giersz - przewodniczący, Sławomir Fabicki, Bożena Janicka, Antoni Krauze i Rafał Skalski po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:
Złotego Lajkonika filmowi "Gugara" w reżyserii Jacka Nagłowskiego i Andrzeja Dybczaka
Srebrnego Lajkonika dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego - Maciejowi Cuske za film "III. Pamiętaj, abyś dzień święty święcił",
Srebrnego Lajkonika dla reżysera najlepszego filmu animowanego - Wioli Sowie za film "Refreny",
Srebrnego Lajkonika dla reżysera najlepszego filmu fabularnego - Agnieszce Smoczyńskiej za film "Aria Diva"