Filmy Munka w Londynie
Staraniem Instytutu Kultury Polskiej w Londynie i Filmoteki Narodowej w londyńskim Riverside Studios pokazano w środę, 17 stycznia, trzy filmy czołowego przedstawiciela polskiej szkoły filmowej Andrzeja Munka (1921-61).
Pokazane obrazy to: "Człowiek na torze" (1956), " Pasażerka" (1961-63) i krótkometrażowy "Spacerek staromiejski" (1959).
Przegląd filmów Munka, który rozpoczął się w Riverside Studios z początkiem stycznia, zakończył filmowy hołd "Ostatnie zdjęcia. Brulion" - wspomnienie o reżyserze, nakręcone przez Andrzeja Brzozowskiego w 2001 roku. Brzozowski był asystentem Munka przy realizacji "Pasażerki", jego ostatniego filmu fabularnego, dokończonego po śmierci Munka przez jego współpracownika Witolda Lesiewicza.
Wcześniej w Riverside Studios zaprezentowano m.in. "Eroicę" (1958), "Zezowate Szczęście" (1960), "Błękitny krzyż" (1955).
Krytyk filmowy Philip Kemp przed pokazem "Pasażerki" powiedział, że Munk był nonkonformistą, który wyłamał się z socrealizmu; "był wnikliwym psychologiem, który widział rzeczywistość w krzywym zwierciadle, ale potrafił ją odmalować bardzo przekonująco".
Zdaniem Kempa Munk demaskował rozpowszechnioną w Polsce w okresie stalinizmu hipokryzję i głupotę, chciał wyrwać widza z szerzonej w tamtych latach przez propagandę wizji nierealnego świata.
W najbliższych tygodniach Instytut Kultury Polskiej zaprezentuje w Riverside Studios przegląd współczesnych filmów polskich.