"Dotyk grzechu": Nowy film Jia Zhang-Ke
W czwartek, 17 października o godz. 21 w Multikinie Złote Tarasy w ramach startującego w najbliższy piątek 29. Warszawskiego Festiwalu Filmowego odbędzie się polska premiera filmu "Dotyk grzechu" Jia Zhang-Ke ("Martwa natura") z udziałem reżysera.
Najnowszy filmu twórcy "Martwej natury", nagrodzony na tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes za najlepszy scenariusz, zostanie pokazany w sekcji "Pokazy specjalne".
Dzień później, w piątek, 18 października o godz. 18 w Multikinie Gdańsk, film otworzy festiwal All About Freedom.
Trzy morderstwa i jedno samobójstwo, a wszystkie popełnione w Chinach... Cztery rodzaje śmierci i cztery wypadki, które naprawdę zdarzyły się w Shanxi, Chongqing, Hubei i Guangdong i odbiły się szerokim echem wśród chińskiego społeczeństwa. Na ich kanwie, uznany na świecie reżyser, Jia Zhang-Ke snuje historiozoficzną opowieść o współczesnych Chinach - prężnie rozwijającym się ekonomicznym gigancie, trawionym przez przemoc i korupcję. Przedstawia je z różnych perspektyw, w nowelowym stylu, przypominającym najlepsze filmy Roberta Altmana.
"Dotyk grzechu" Jia Zhang-Ke ("Martwa natura") to inspirowany tradycyjną pekińską operą (głównie "Wild Boar Forest", sfilmowaną w 1962 roku przez Chena Huaikai i Cui Weia), tradycyjnym chińskim malarstwem oraz artystycznymi filmami o sztukach walki Kinga Hu filmowy portret współczesnej chińskiej cywilizacji, która przeobraża relacje i związki międzyludzkie w trudne do wyobrażenia piekło. Reżyser stawia tu retoryczne pytanie o korzenie zła, jakie tkwią we współczesnym chińskim społeczeństwie. Pokazane w filmie historie, w większości oparte na faktach, które reżyser odnajdywał na Weibo (chińskim odpowiedniku Twittera), tworzą przepełnioną dramatyzmem i konfliktami narrację, której bohaterami są przeciętni obywatele Chin. Grają ich zarówno aktorzy profesjonalni, jak i amatorzy, a tytuł filmu to świadome nawiązanie do "A Touch of Zen" Kinga Hu.
Jia Zhang-Ke - scenarzysta, reżyser, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli tzw. chińskiego "szóstego pokolenia", czyli reżyserów wywodzących się z nieistniejącego wcześniej w Chinach kina niezależnego. W 1995 roku założył Młodzieżową Eksperymentalną Grupę Filmową - pierwszą niezależną organizację producencką w Chinach, która zajmowała się m.in. tworzeniem wideoklipów. Zadebiutował w 1998 roku filmem "Kieszonkowiec". Z kolei wyreżyserowany w 2004 roku "Świat" był pierwszym z filmów Jia Zhang-Ke, który mogła zobaczyć publiczność w Chinach, gdyż pomimo sukcesów odnoszonych przez jego poprzednie obrazy na całym świecie, władze nie zezwalały na ich dystrybucję w kraju.
Jia Zhang-Ke jest znany z tego, że pokazuje i analizuje przemiany, które kształtują nowe oblicze prastarej cywilizacji chińskiej. Jest lauretem Złotych Lwów na 63. MFF w Wenecji za film "Martwa natura" oraz nagrody za najlepszy scenariusz za film "Dotyk grzechu" na tegorocznym MFF w Cannes
Ciekawi Cię, co w najbliższym czasie trafi na ekrany - zobacz nasze zapowiedzi kinowe!
Chcesz obejrzeć film? Nie możesz zdecydować, który wybrać? Pomożemy - poczytaj nasze recenzje!