Reklama

Drugie życie "Stawki większej niż życie"

Telewizja Polska podjęła się rekonstrukcji polskich filmów archiwalnych zapisanych na taśmie celuloidowej. Dzięki temu przywracane są ich walory częściowo zatarte intensywną wieloletnią eksploatacją, poprawiana jest jakość obrazu i dźwięku. Filmy otrzymują "drugie życie", dzięki czemu zachowają się w lepszym stanie technicznym dla przyszłych pokoleń widzów.

Rekonstruowane filmy są transferowane do standardu High Definition, czyli wymogów technicznych współczesnej telewizji. Specjaliści z Ośrodka Dokumentacji i Zbiorów Programowych (ODiZP) TVP zrekonstruowali obraz i dźwięk ponad 200 filmów. Na zamówienie TVP HD trwają właśnie prace nad rekonstrukcją kolejnego obrazu, jednego z najpopularniejszych seriali, "Stawka większa niż życie".

Prace nad "Stawką większą niż życie" rozpoczęły się 2 marca 2011 r. Dotychczas zrekonstruowano 12 odcinków serialu. Zajęło do ponad 1700 godzin pracy.

"To bardzo ważny serial w historii polskiej kinematografii, dlatego nasza decyzja o wypożyczeniu negatywów z łódzkiej Filmoteki Narodowej zapadła szybko. Udało się nam namówić do współpracy przy rekonstrukcji reżysera serialu Pana Janusza Morgensterna. Bez Jego wizji, wskazówek oraz ostatecznej akceptacji, nie moglibyśmy ingerować nawet w najmniejszym stopniu w serial. Pracował z nami przez klika tygodni. Zdążył. Warto chyba to powiedzieć-gdyby nie nasza inicjatywa oraz życzliwość Pana Morgensterna, nie byłoby nowej, imponującej odsłony Stawki, być może już nigdy" - mówi Tomasz Pichlak, kierownik redakcji TVP HD.

Reklama

"Wydział Telekin ODiZP TVP zdigitalizował ponad 200 archiwalnych pozycji filmowych, w tym kilkadziesiąt tytułów we współpracy z TVP HD. Naszym nadrzędnym celem jest to, aby widzowie mogli podziwiać perły polskiej kinematografii w jakości HD" - mówi Tomasz Kalisz, kierownik produkcji Wydziału Telekin. "Toteż chętnie podjęliśmy się zadaniu odświeżenia kultowej 'Stawki....', która z pewnością zyska dzięki temu nową, liczną widownię".

Redakcja TVP HD wypożyczyła negatyw serialu z łódzkiego archiwum Filmoteki Narodowej. Światłoczuła taśma filmowa jest jedynym materiałem źródłowym, z którego można uzyskać oryginalną, najwyższą jakość obrazu, nadającą się do postprodukcji i zapisu w standardzie HD. Taśma negatywu o długości blisko 30 tys. metrów została w pracowniach telekina ODiZB TVP najpierw poddana oczyszczeniu metodą ultradźwiękową. Następnie, każda z ponad miliona trzystu tysięcy klatek taśmy negatywu była skanowana i została zapisana w pamięci komputera. Cyfrowy obraz negatywu po przekształceniu w pozytyw przeszedł wiele różnych korekt. Najważniejsze z nich to przekadrowanie obrazu z formatu 4:3, w jakim został oryginalnie zapisany, do formatu właściwego produkcjom HD, czyli 16:9 oraz korekta barwna (w tym przypadku - natężenia światła oraz odcieni czerni i bieli).

Proces zmiany formatu kadru z 4:3 do 16:9 wiąże się z koniecznością obcięcia części oryginalnego obrazu na jego krawędziach i wyboru nowego "środka" starego kadru. Dzięki unikatowemu systemowi skanowania, tzw. 'flying-spot", nowo uzyskany kadr składa się z najważniejszych elementów treści oryginalnego obrazu a zmiana geometrii kadru dokonuje się w sposób optyczny - zawsze w pełnej rozdzielczości. Ponieważ nowe kadrowanie jest ingerencją w twórczą koncepcję reżysera i operatora, jedna z tych osób powinna zdecydować o dokonywanych zmianach. Ta część procesu rekonstrukcji "Stawki większej niż życie" odbyła się pod okiem Janusza Morgensterna.

Zobacz czołówkę "Stawki większej niż życie":


"Pan Morgenstern bardzo chętnie przyjeżdżał na Woronicza. Cieszył się, że może znów pracować nad jednym ze swoich filmów" - mówi Stanisław Jarmoła, kolorysta Ośrodka Dokumentacji i Zbiorów Programowych TVP. "Wiedział, że rekonstrukcja, to dla serialu drugie życie. Bardzo mu zależało, aby wykorzystać maksimum możliwości, jakie daje nowoczesna technika. Proponował różne zmiany, które dynamizowały i ożywiały film, na ile w takim procesie rekonstrukcji jest to możliwe, ale także pozostawiał nam dużo swobody w podejmowaniu decyzji co i jak zmieniać. Pan Morgenstern był człowiekiem bardzo otwartym, chętnie słuchał naszych propozycji i często z nich korzystał".

Wszystkie decyzje podjęte w trakcie prac nad ponownym kadrowaniem filmu oraz korekty poszczególnych aktów serialu zostały zapisane w pamięci komputera. Każdy z osiemnastu zrekonstruowanych odcinków "Stawki..." zajmuje gigantyczną pojemność twardego dysku - 1,5 terabajta (TB) pamięci. Po digitalizacji film poddawany jest kolejnemu ważnemu procesowi - retuszowi, czyli oczyszczeniu obrazu ze smug, rys, mikroskopijnych plamek, tzw. odprysków, widocznych na ekranie i psujących obraz. Nieocenioną pomocą w tym żmudnym procesie jest komputer ze specjalistycznym oprogramowaniem, które wyszukuje każdą nieprawidłowość obrazu. Komputer jest jednak tylko maszyną i nie zawsze rozpoznaje właściwie zmiany pojawiające się w strukturze obrazu.

Nie obejdzie się więc bez wprawnego oka specjalisty od retuszu, który musi dokładnie przyjrzeć się każdej z ponad miliona klatek filmu i podjąć ostateczną decyzję. Oddzielnie, procesowi rekonstrukcji poddawana jest ścieżka dźwiękowa. Została ona oczyszczona z szumów, uzupełniono ubytki, dźwięk zyskał nową barwę i jakość. Po zakończeniu prac nad ścieżką dźwiękową odbywa się tzw. conforming, czyli synchronizacja dźwięku z obrazem. Proces rekonstrukcji każdego z odcinków serialu kończy zapisanie obrazu i dźwięku cyfrowo w standardzie HD.

Zrekonstruowana "Stawka większa niż życie" jest gotowa do premiery - po raz drugi w swej historii. Pierwszy odcinek zobaczymy na antenie TVP HD, 13 listopada br. o godz. 18.25.

Najlepsze programy, najatrakcyjniejsze gwiazdy - arkana telewizji w jednym miejscu!

Nie przegap swoich ulubionych programów i seriali! Kliknij i sprawdź!

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy