Oscary 2021: Znamy laureatów
"Nomadland" Chloé Zhao to największy zwycięzca 93. oscarowej gali, która odbyła się w nocy z niedzieli na poniedziałek. Produkcja otrzymała najważniejszego Oscara - za najlepszy film, a Zhao odebrała statuetkę za najlepszą reżyserię. Doceniona została też grająca główną rolę w produkcji Frances McDormand, dla której to trzeci Oscar w karierze.
W kategorii najlepszy film "Nomadland" pokonał "Manka" Davida Finchera, "Ojca" Floriana Zellera, "Obiecującą. Młodą. Kobietę" Emerald Fennell, "Sound of Metal" Dariusa Mardera, "Proces Siódemki z Chicago" Aarona Sorkina, "Minari" Lee Isaaca Chunga, a także "Judas and the Black Messiah" Shaki Kinga.
Frances McDormand wzbogaciła się dzisiejszej nocy aż o dwa Oscary. Poza wspomnianą statuetką, odebrała też Oscara w kategorii "najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca".
Dwa Oscary otrzymała w nocy także Zhao, którą uznano za najlepszą reżyserkę. Jest dopiero drugą - po Kathryn Bigelow - kobietą w historii, która otrzymała statuetkę w tej kategorii.
Po dwa Oscary, podczas 93. gali rozdania tych nagród, która wyjątkowo odbyła się nie w Dolby Theatre, ale na stacji kolejowej Union Station w Los Angeles, otrzymało aż sześć filmów.
Jednym z nich był "Mank", nominowany aż w dziesięciu kategoriach. W efekcie to ten film może być uznany za największego przegranego tegorocznej gali. Produkcja David Finchera otrzymała ostatecznie statuetki w kategoriach: najlepsze zdjęcia i najlepsza scenografia. W tej pierwszej statuetkę odebrał Erik Messerschmidt, który okazał się lepszy m.in.od Polaka Dariusza Wolskiego, nominowanego za zdjęcia do "Nowin ze świata", a w tej drugiej Donald Graham Burt i Jan Pascale.
Dwa Oscary otrzymał również film "Ma Rainey: Matka bluesa", ale tu także można mówić o porażce. Produkcja była uważana za faworyta w kategoriach aktorskich, a ostatecznie otrzymała statuetki jedynie w kategoriach technicznych. Doceniono kostiumy autorstwa Ann Roth, a także charakteryzację i fryzury (Sergio Lopez-Rivera, Mia Neal i Jamika Wilson). Oscara nie zdobyła jednak Viola Davis, która musiała uznać wyższość McDormand, a także nie otrzymał go pośmiertnie Chadwick Boseman, gdyż za najlepszą rolę męską wyróżniono Anthony'ego Hopkinsa.
"Ojciec" otrzymał też statuetkę za najlepszy scenariusz adaptowany, który był dziełem Zellera, a także Christophera Hamptona. To druga w historii nagroda Amerykańskiej Akademii Filmowej dla tego ostatniego, brytyjskiego dramatopisarza, reżysera i scenarzysty. Poprzednią otrzymał w 1989 roku za scenariusz do "Niebezpiecznych związków".
Dwa Oscary otrzymał ponadto film "Judas and the Black Messiah". Wyróżniono grającego drugoplanową rolę Daniela Kaluuyę oraz pochodzącą z tego filmu piosenkę "Fight for You". W tej ostatniej kategorii Oscary odebrali D'Mile i H.E.R. oraz Tiara Thomas.
Oscarowy dublet zaliczyła również produkcja Pixara "Co w duszy gra". Wyróżnioną ją w kategoriach: najlepsza animacja (Pete Docter i Dana Murray) i najlepsza muzyka (Trent Reznor, Atticus Ross i Jon Batiste).
Dwie statuetki zdobyli również twórcy montażu i dźwięku do filmu "Sound of Metal". Statuetki odebrali - odpowiednio - Duńczyk Mikkel E.G. Nielsen oraz Jaime Baksht, Nicolas Becker, Philip Bladh, Carlos Cortés i Michelle Couttolenc.
Tylko jednego Oscara udało się zdobyć nominowanemu aż w sześciu kategoriach dramatowi "Minari". Doceniono grającą drugoplanową rolę w filmie Koreankę Youn Yuh-jun.
Thomas Vinterberg za "Na rauszu" triumfował w kategorii najlepszy film międzynarodowy.
Oscara za najlepszy scenariusz oryginalny otrzymała Emerald Fennell za "Obiecującą. Młodą. Kobietę", która była debiutem reżyserskim 35-letniej aktorki.
Najlepszym film dokumentalnym została uznana produkcja Netfliksa "Czego nauczyła mnie ośmiornica" Pippy Ehrlich, Craiga Fostera i Jamesa Reeda. Oscary za najlepszy film krótkometrażowy i najlepszą krótkometrażową animację otrzymały inne produkcje Netfliksa - odpowiednio: "Dwóch nieznajomych" Travona Free i Martina Desmonda Roe'a oraz "Jakby coś, kocham was" - Michael Govier i Will McCormack. Najlepszym dokumentem krótkometrażowym uznano z kolei "Colette" Alice Doyard i Anthony'ego Giacchino.
Za najlepsze efekty specjalne nagrodzono natomiast "Tenet" Christophera Nolana.
Najlepszy film: "Nomadland" - Chloé Zhao, Mollye Asher, Dan Janvey, Peter Spears i Frances McDormand
Najlepsza reżyseria: Chloé Zhao - "Nomadland"
Najlepszy aktor pierwszoplanowy: Anthony Hopkins - "Ojciec"
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa: Frances McDormand - "Nomadland"
Najlepszy aktor drugoplanowy: Daniel Kaluya - "Judas and the Black Messiah"
Najlepsza aktorka drugoplanowa: Youn Yuh-jung - "Minari"
Najlepszy nieanglojęzyczny film: "Na rauszu" - Thomas Vinterberg
Najlepsza animacja: "Co w duszy gra" - Pete Docter i Dana Murray
Najlepszy film dokumentalny: "Czego nauczyła mnie ośmiornica" - Pippa Ehrlich, Craig Foster i James Reed
Najlepszy scenariusz oryginalny: Emerald Fennell - "Obiecująca. Młoda. Kobieta"
Najlepszy scenariusz adaptowany: Christopher Hampton i Florian Zeller - "Ojciec"
Najlepsze zdjęcia: Erik Messerschmidt - "Mank"
Najlepsza muzyka: Trent Reznor, Atticus Ross i Jon Batiste - "Co w duszy gra"
Najlepsza piosenka: "Fight for You" z filmu "Judas and the Black Messiah" - D'Mile i H.E.R. oraz Tiara Thomas
Najlepszy montaż: Mikkel E.G. Nielsen - "Sound of Metal"
Najlepsze kostiumy: Ann Roth - "Ma Rainey: Matka bluesa"
Najlepsza scenografia: Donald Graham Burt i Jan Pascale - "Mank"
Najlepsza charakteryzacja i fryzury: Sergio Lopez-Rivera, Mia Neal i Jamika Wilson - "Ma Rainey: Matka bluesa"
Najlepszy dźwięk: Jaime Baksht, Nicolas Becker, Philip Bladh, Carlos Cortés i Michelle Couttolenc - "Sound of Metal"
Najlepsze efekty specjalne: Scott R. Fisher, Andrew Jackson, David Lee i Andrew Lockley - "Tenet"
Najlepszy film krótkometrażowy: "Dwóch nieznajomych" - Travon Free i Martin Desmond Roe
Najlepszy dokument krótkometrażowy: "Colette" Alice Doyard i Anthony Giacchino
Najlepsza krótkometrażowa animacja: "Jakby coś, kocham was" - Michael Govier i Will McCormack