"Piraci z Karaibów" na żywo!
"Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły" to legendarna produkcja Gore Verbinskiego z 2003 roku. Koncert, który odbędzie się 21 maja, poprowadzi jeden z najwyżej cenionych disnejowskich dyrygentów studyjnych, Richard Kaufman.
Film wyrósł z przedstawienia "Piraci z Karaibów", wystawianego w Disneylandzie. Przygodowa produkcja doczekała się już trzech sequeli: w 2006 roku ukazał się film "Piraci z Karaibów: Skrzynia umarlaka" ("Dead Man's Chest"), w 2007 - "Piraci z Karaibów: Na krańcu świata" ("At World's End"), a w czerwcu 2010 rozpoczęto zdjęcia do czwartej części serii "Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach" ("On Stranger Tides"), którego premiera planowana jest na 20 maja, dzień przed krakowskim wykonaniem.
Krakowskie Biuro Festiwalowe nawiązało kontakt ze Studiem Disneya, a początkowy plan prezentacji suit z serii przerodził się w stworzenie pełnej, symultanicznej wersji filmu na wzór "Władcy Pierścieni". Przedstawiciele działu produkcji KBF brali udział w przygotowaniu systemu projekcji w oparciu o nową, wzorowaną na systemie do projekcji 3D metodzie.
Soundtrack do pierwszej części słynnej serii uważany był za jedną z trzech najlepszych ścieżek dźwiękowych roku 2003. Sprzedaż muzyki do "Klątwy Czarnej Perły" dorównywała w Polsce sprzedaży muzyki do "Władcy Pierścieni" i do "Harry'ego Pottera". Był to w istocie jeden z najlepszych soundtracków w historii kina. Klaus Badelt wspólnie z Hansem Zimmerem stworzyli wspaniałe i niezwykłe dzieło, składające się z klimatycznych, potężnych brzmień.
Bardzo często przywołuje się przy tej okazji spór o to, kto napisał więcej muzyki do "Piratów": Zimmer czy Badelt. Prawdą jest, że harmonogram Zimmera był w owym czasie tak napięty (realizował w owym czasie m.in. "Matchstick Men" Ridleya Scotta i "Ostatniego samuraja" Edwarda Zwicka), że ostatecznie cały projekt został zrealizowany przez Klausa Badelta. Ten młody niemiecki kompozytor Media Ventures miał wówczas w dorobku kilka znaczących projektów - "Gladiator", "The Time Machine", "Equilibrium" i "K19: The Widowmaker".
Rozmach projektu wymagał całego zastępu współpracowników kompozytorów, dziewięciu orkiestratorów i trzech dyrygentów. Zespół ten pod dowództwem Klausa Badelta i Hansa Zimmera jako naczelnego producenta stworzył wzorcową partyturę kina akcji nawiązującą do takich projektów Media Ventures jak "Backdraft", "Crimson Tide", "Twierdza" i "Gladiator". Do historii muzyki filmowej przeszedł kapitalny motyw przewodni opisujący muzycznie bitwę piracką, heroiczny motyw przewodni głównego bohatera kapitana Jacka Sparrowa - "The Medallion Calls" przypominający klimatem słynną "Twierdzę", podobne inspiracje da się odnaleźć w motywie "Barbossa Is Hungry" i wreszcie najbardziej popularnym "He's a Pirate". Brzmienia klasycznej orkiestry i syntezatorów uzupełniają instrumenty etniczne. Choć "Piraci Karaibów" to przede wszystkim dynamiczna muzyka akcji, nie brak tu momentów lirycznych, m.in. w "Moonlight Serenade" czy w "Walk the Plant" z solową partią skrzypiec.
W partyturze Badelta brzmi bardzo wiele cech typowo Zimmerowskich, biorąc pod uwagę żywioł i dynamikę, wreszcie heroiczność motywów przewodnich. Klaus Badelt pojawi się w Krakowie, by wziąć udział w przygotowaniach do koncertu. Ten niemiecki kompozytor karierę rozpoczął od tworzenia muzyki do filmów i reklam w Niemczech napisał w sumie ponad 25 filmowych kompozycji, m.in. do "Mission: Impossible 2" ("Mission: Impossible II"), "Wojownicze Żółwie Ninja" ("Teenage Mutant Ninja Turtles"), "Mikołajek" ("Le petit Nicolas"), "Rekrut" ("The Recruit"), i in. Oprócz Hansa Zimmera współpracował także z Michaelem Kamenem.
Koncert 21 maja poprowadzi jeden z najwyżej cenionych disnejowskich dyrygentów studyjnych, Richard Kaufman, który większość swojego życia muzycznego poświęcił na prowadzenie i nadzorowanie muzyki filmowej i telewizyjnej, nagrodzony w 1993 r. nagrodą "Grammy".
Prowadził najlepsze amerykańskie i europejskie zespoły symfoniczne, dyryguje regularnie koncertami takich gwiazd rozrywki, jak Diana Krall, Chris Botti, The Pointer Sisters, Monica Mancini, David Copperfield, Davis Gaines, The Righteous Brothers, Martin Short, i in. Przez lata związany z wytwórnią Metro-Goldwyn-Mayer Studios jako kierownik muzyczny studia, a przez następne 18 lat nadzorował muzycznie wszystkie produkcje telewizyjne MGM. Dyrygował wieloma nagraniami muzyki telewizyjnej i filmowej. Ostatnio związany ze studiem Disneya.