Mastercard OFF CAMERA 2024: Konkurs Główny "Wytyczanie Drogi". Znamy pierwsze filmy
Znamy pierwsze pięć z dziesięciu filmów, które zostaną pokazane w ramach Konkursu Głównego "Wytyczanie Drogi" Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA 2024. Jakie filmy będą walczyć o Krakowską Nagrodę Filmową Andrzeja Wajdy?
O Krakowską Nagrodę Filmową Andrzeja Wajdy i 25 tys. dolarów walczy co roku dziesięć filmów. Właśnie poznaliśmy pierwsze pięć tytułów. Co to za filmy? Niemiecko-irańska produkcja "Empty Nets", ukraińsko-holenderski film "Forever-forever", brazylijsko-francusko-urugwajski obraz "Power Alley", czeski "She Came at Night" oraz "The Hypnosis" - koprodukcja ze Szwecji, Francji i Norwegii.
Kolejne nominowane filmy zostaną ogłoszone już na początku kwietnia, zaś jeszcze w marcu widzowie poznają filmy pokazywane w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych.
Międzynarodowy konkurs o Krakowską Nagrodę Filmową Andrzeja Wajdy to jeden z dwóch głównych konkursów Festiwalu Mastercard OFF CAMERA. Jak co roku publiczność jako pierwsza w Polsce zobaczy debiuty i drugie filmy twórców, o których obecnie dyskutuje się na świecie; filmy, które wywołały zachwyt widzów na największych imprezach filmowych, z festiwalami w Toronto, Locarno, Rotterdamie czy Sundance na czele. Laureatką zeszłorocznej, 16. edycji Mastercard OFF CAMERA została reżyserka Tonia Noyabrova i jej obraz "Do You Love Me?".
Organizatorzy zaprezentowali pierwsze pięć z dziesięciu filmów.
"Empty Nets"
Amir i Narges - młoda, kochająca się para z Iranu - napotyka na przeszkody związane z klasowymi podziałami społeczeństwa. Amir, pochodzący z uboższej rodziny, pracujący najpierw jako kelner, a później w przetwórstwie ryb, boryka się z problemami finansowymi, by zdobyć akceptację ojca Narges. W międzyczasie, Narges próbuje odwlec narzucone jej aranżowane małżeństwo.
Fabularny debiut Behrooza Karamizade to realistyczny dramat, w którym miłosna historia przeplata się z wątkami kryminalnymi i sensacyjnymi. Reżyser ukazuje parę swoich głównych bohaterów zmuszonych stawić czoła tradycji, hierarchii i społecznym podziałom oraz skorumpowanej rzeczywistości, w której uczucia nie są bynajmniej najlepszą walutą.
Nagrody: MFF w Adelajdzie - Najlepszy film; MFF w Pingyao - Wyróżnienie; FF w Monachium - Nagroda młodego niemieckiego kina.
"Forever-Forever"
W latach 90. XX wieku w Kijowie Tonia, nieśmiała uczennica, zmienia szkołę i stara się odnaleźć w nowym otoczeniu. Szybko zaprzyjaźnia się z grupą nastolatków i przyciąga uwagę Zhurika, dowcipnego chłopaka oraz Sani, mrocznego dealera. Bohaterka wchodzi w skomplikowany trójkąt miłosny, w którym tajemnica z jej przeszłości przeplata się z genderowymi uprzedzeniami w brutalnej post-komunistycznej rzeczywistości.
Reżyserka Anna Buryachkova sprawnie wykorzystuje konwencje kina inicjacyjnego, osadzając je w konkretnym historycznym kontekście. A jej film to rodzaj ody do postsowieckich nastolatków, zmagających się nie tylko z właściwymi dla ich wieku rozterkami i gwałtownymi emocjami, ale z trudnymi realiami systemowej transformacji.
Nagrody: FF w Cottbus - Najlepszy film.
"Power Alley"
Przed kluczowym meczem siatkówki, który może zapewnić jej drużynie udział w mistrzostwach kraju, 17-letnia Sofia dowiaduje się, że jest w ciąży. W kraju, gdzie aborcja jest zakazana, dziewczyna decyduje się na jej przerwanie, mimo przeszkód, w tym ataku fundamentalistów. Sofia łatwo się nie poddaje, dzięki wsparciu drużyny i przyjaciółek.
Fabularny debiut Lillah Halla miał swoją premierę w ramach ubiegłorocznej prestiżowej canneńskiej sekcji Semaine de la Critique. Reżyserka wykorzystuje konwencje kina inicjacyjnego i dramatu aborcyjnego, żeby z pasją i zaangażowaniem pokazać niesprawiedliwości społeczne i genderowe, jakich na każdym kroku doświadcza jej bohaterka. Równocześnie jej film portretuje niezłomność i moc dziewczyńskiej solidarności.
Nagrody: MFF w Cannes - Nagroda FIPRESCI; MFF w Rio de Janeiro - Najlepsza reżyseria, Najlepszy montaż; MFF w Palm Springs - Najlepszy latynoamerykański film.
"She Came at Night"
Jirka i Aneta, żyjące dotąd spokojnie i bez pośpiechu, nagle muszą zmierzyć się z chaosem, jaki wprowadza do ich życia nieoczekiwana wizyta despotycznej matki Jirki, Valerie. Jej obecność testuje granice ich związku, a co miało być krótką wizytą, zamienia się w długotrwały pobyt, gdyż Valerie nie planuje wyjeżdżać.
Reżyserski duet - Jan Vejnar i Tomáš Pavlíček - prezentuje pełną czarnego humoru opowieść o toksyczności rodzica. Zderzając konwencje realistycznego dramatu, komedii sytuacyjnej i chwyty wzięte wprost z kina grozy, uświadamiają widzom, że czasem najgorsze koszmary i potwory czają się tuż obok i przybierają oswojoną i niewinną formę.
"The Hypnosis"
Vera i Andre, zarówno para w życiu, jak i wspólnicy w pracy - pracują nad aplikacją mającą polepszyć zdrowie reprodukcyjne kobiet w rozwijających się krajach, inspirując się prywatnymi doświadczeniami Very. Przed ważną prezentacją projektu, stresowana Vera korzysta z hipnozy, by rzucić palenie, co prowadzi do utraty przez nią społecznych ograniczeń i rozpętuje serię komicznych i problematycznych sytuacji.
W swoim debiucie fabularnym Ernst de Geer proponuje widzom przenikliwą, pełną celnych i ciętych dialogów satyrę na rzeczywistość rządzoną przez media społecznościowe, technologiczne nowinki i wygórowane ambicje. Równocześnie obnaża paradoks i ironię współczesnego świata, który pozornie ceni indywidualizm, ale wyklucza i karze za wszelkie próby przełamania utartych zachowań i konwenansów.
Nagrody: MFF w Karlowych Warach - Najlepszy aktor (Herbert Nordrum), Nagroda FIPRESCI, Nagroda Europa Cinemas Label; MFF w Hajfie - Wyróżnienie; FF w Rzymie - Wyróżnienie.