Reklama

7 filmów w T-Mobile Nowe Horyzonty Tournée

5 listopada rozpoczęła się kolejna edycja T-Mobile Nowe Horyzonty Tournée prezentująca najciekawsze, wzbudzające największe emocje oraz nagradzane w konkursach filmy MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Tym razem w podróż po Polsce wyruszyło siedem obrazów.

"Holy Motors" (recenzja) to najbardziej ekstrawagancki film ostatniego festiwalu w Cannes. Groteskowy, miejscami szalony, pełen dynamiki. Balansuje na granicy dyscypliny i kompletnej nieprzewidywalności, pomiędzy horrorem a melodramatem, rodzinną psychodramą a komedią. Jego bohater, Monsieur Oscar, od świtu do zmierzchu wciela się w różne role: jest przemysłowcem, zabójcą, żebrakiem, potworem, członkiem rodziny. Stacza erotyczną walkę w wirtualnym świecie gwiezdnych wojen, spotyka Evę Mendes, na dachu wieżowca romansuje z Kylie Minogue i do ostatniej minuty nie pozwala nikomu wyznaczyć granicy dzielącej fikcję od rzeczywistości.

Reklama


"Za wzgórzami" (recenzja) to z kolei najnowszy film autora "4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni". Cristian Mungiu w charakterystycznym dla siebie naturalistycznym stylu opowiada historię dwóch młodych dziewczyn, Aliny i Voichity, które wychowały się razem w sierocińcu, a teraz spotykają się po kilku latach niewidzenia. Voichita postanawia zostać zakonnicą w niewielkim prawosławnym klasztorze, by osiągnąć upragniony spokój. Alina chce wyrwać ją ze skostniałego wiejskiego środowiska i zabrać ze sobą do Niemiec, gdzie pracuje jako kelnerka na promie. Jej determinacja, podsycana dawną miłością do przyjaciółki i rodzącą się na nowo namiętnością, przechodzi w szaleństwo uznane przez mieszkańców klasztoru za opętanie.


Główny bohater "Sekretu" (recenzja) Przemysława Wojcieszka, Ksawery - tancerz występujący na scenie jako drag queen, odwiedza mieszkającego na wsi dziadka, Jana. Staruszek ukrywa mroczny sekret, ciążący nad nim od wielu lat. Ksawery wraz z towarzyszącą mu żydowską przyjaciółką planuje bolesną konfrontację z Janem na temat jego przeszłości. Sekret to z pozoru film o sprawcach i ofiarach, lecz w rzeczywistości - o nierozerwalnych więzach łączących pokolenia na dobre i na złe. Jak zwykle niepokorny i poszukujący Przemysław Wojcieszek odrzuca narracyjne schematy tradycyjnego kina i opowiada o białych plamach w polskiej historii. Mierzy się z coraz częściej wychodzącymi dziś z ukrycia polskimi winami wobec Żydów.


"Post tenebras lux" (recenzja) to nagrodzony na ostatnim festiwalu w Cannes za reżyserię najnowszy film mistrza latynoamerykańskiego kina Carlosa Reygadasa. Film opowiada historię młodego małżeństwa z klasy średniej, mieszkającego z dwójką dzieci i psami w domu na wsi. Rodzina przeżywa swoje mniejsze i większe dramaty, próbując wejść w relację z otaczającym ją światem, a także przetrwać w konfrontacji z własnymi lękami i mrocznymi tęsknotami. W filmie, podobnie jak we wcześniejszych filmach Reygadasa dominują ujęcia oparte na emocjach, obrazy w nieprzeciętny sposób celebrujące zwyczajność, nadając jej metafizyczne znaczenie.


Francuski film "Donoma" to z kolei mozaikowa historia kilku zazębiających się romansów: pomiędzy nauczycielką hiszpańskiego, jej niesfornym uczniem i jego dziewczyną stygmatyczką. Drugi trójkąt łączy przystojnego, czarnoskórego nieudacznika oraz dwie fotografki. Film stara się być operacją na żywym ciele francuskiego społeczeństwa, a miłosne historie służą tu tylko do tego, żeby pokazać toczące ten organizm choroby: rasizm, materializm, seksizm i kastowość. Na fenomen debiutu Djinna Carrénarda składa się dynamiczna narracja. Zagubieni bohaterowie w ciasnych podparyskich mieszkaniach i wagonach metra nieustannie poddają się nawzajem emocjonalnym torturom.


Chilijskie "Od czwartku do niedzieli" (recenzja) to hipnotyzujące kino drogi. Film zwyciężył w Konkursie Głównego 12. edycji MFF T-Mobile Nowe Horyzonty, jest również laureatem Złotego Tygrysa na prestiżowym festiwalu w Rotterdamie. Obraz w reżyserii Domingi Sotomayor opowiada o rodzinie, która wyrusza na kilkudniową wakacyjną przejażdżkę, prawdopodobnie ostatnią w ich wspólnym życiu, zapowiadającą rozstanie. Na subtelną, osobistą historię, pięknie sfilmowaną przez argentyńską gwiazdę fotografii Bárbarę Álvarez, składają się zwykłe czynności, rozmowy, codzienna bliskość, która jednak z minuty na minutę staje się coraz bardziej melancholijna, skazana na nieuchronny koniec.


Ostatni film cyklu - brazylijskie "Sąsiedzkie dźwięki" (recenzja) - był sensacją 12. edycji MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. Życie w filmie Klebera Mendonça Filho - precyzyjne, chłodne, rozgrywające się w przestrzeni jednego, brazylijskiego osiedla - wydaje się wyjątkowo poukładane. Pewnego dnia w okolicy pojawia się prywatna firma ochroniarska, która proponuje mieszkańcom swoje usługi. Kto jednak i przed czym powinien tu być chroniony? Za wysokimi ogrodzeniami ciągną się puste, wąskie korytarze, wypełnione przez tytułowe "sąsiedzkie dźwięki". Te głosy działają na wyobraźnię - w sterylne przestrzenie wdziera się pragnienie zemsty wykorzystanych i oburzonych. Reżyser potęguje uczucie niepewności, sprawnie myli tropy, coraz głębiej wciąga widza w swoją grę, zapowiadającą nieuchronną katastrofę.


Cykl T-Mobile Nowe Horyzonty Tournée odwiedzi 20 miast:

Warszawę (Kino Muranów, 5-11 XI)
Wrocław (Helios Nowe Horyzonty, 5-11 XI)
Opole (MDK Kino Studio, 5-11 XI)
Gdańsk (Kino Żak, 5-11 XI)
Toruń (Kino Centrum, 9-15 XI)
Katowice (Kino Światowid, 9-15 XI)
Poznań (Kino Muza, 9-15 XI)
Częstochowę (Kino Iluzja, 9-15 XI)
Gliwice (Kino Amok, 9-15 XI)
Gryfino (Kino Gryf, 9-14 XI)
Szczecin (Kino Pionier, 9-15 XI)
Łódź (Kino Charlie, 9-15 XI)
Olsztyn (Kino Awangarda 2, 9-15 XI)
Białystok (Kino Forum, 9-15 XI)
Rzeszów (WDK, 9-15 XI)
Lublin (CK Muza, 9-15 XI)
Kołobrzeg (Regionalne Centrum Kultury, 9-16 XI)
Gorzów Wielkopolski (Kino 60 krzeseł, 9-15 XI)
Kraków (Kino pod Baranami (23-29 XI)
Lublin (Kino Bajka, 23-29 XI).

INTERIA.PL jest patronem medialnym T-Mobile Nowe Horyzonty Tournée.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Horyzont | Nowe Horyzonty | T-Mobile Nowe Horyzonty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy