"xXx": O TWÓRCACH
Posiadający ponad trzydzieści lat doświadczenia w pracy w filmie, najpierw jako producent wykonawczy, a następnie niezwykle wydajny główny producent, w końcu jako jeden z najbardziej wszechstronnych i odnoszących sukcesy amerykańskich reżyserów, ROB COHEN (reżyser) zajmuje wyjątkowe miejsce w przemyśle rozrywkowym. Bardzo często stąpające po krawędzi kulturowego i technologicznego rozwoju, filmy Cohena, zarówno jako producenta, tak i reżysera poruszają szeroką gamę tematów i problemów.
Najnowszy przebój Cohena, wydany w 2001 roku film Szybcy i wściekli, to bardzo mocny obraz akcji, opisujący niezwykle niebezpieczny temat nielegalnych wyścigów ulicznych w Los Angeles. Film, w którym zagrała plejada młodych, utalentowanych aktorów, na czele których stoją Vin Diesel i Paul Walker, zarobił ponad 145 milionów dolarów w kraju i zdobył powszechne uznanie za niezwykle emocjonujący i z dużą dozą wyobraźni, sposób pokazania nielegalnych wyścigów samochodowych. Ogromny sukces filmu stał się faktem w chwili wydania go na video i DVD 2 stycznia 2002 roku,. W ciągu pierwszych pięciu dni sprzedaży klienci wykupili 85% pierwszego nakładu płyt DVD, znajdujących się w sklepach i ustanawiając w pierwszym tygodniu rekord w wypożyczalniach. Film Szybcy i wściekli otrzymał 5 nominacji do MTV Movie Award 2002 w następujących kategoriach: Najlepszy film, Najlepsza rola męska (Vin Diesel), Najlepszy debiut (Paul Walker), Najlepszy duet filmowy (Vin Diesel i Paul Walker) i Najlepsza sekwencja akcji.
Dobrze przyjęty film Cohena, The Rat Pack, który został nakręcony dla HBO, gdzie role główne zagrali Ray Liotta jako Frank Sinatra, Joe Mantegna jako Dean Martin i Don Cheadle jako Sammy Davis, Jr., opisywał całą epokę i historię najsłynniejszych gwiazd okresu swingu Hollywood i Las Vegas. Film ten był nominowany do nagrody Emmy w jedenastu kategoriach (otrzymał 3 statuetki), przyniósł Donowi Cheadle Złoty Glob, jak również przyniósł Cohenowi nominację do nagrody Gildii Amerykańskich Reżyserów za Wyjątkową reżyserię filmu telewizyjnego.
W poprzednich filmach Cohena można zauważyć jego zamiłowanie do opowiadania historii. W jego debiucie filmowym, filmie A Small Circle of Friends, w którym występowali świętej pamięci Brad Davis i Karen Allen, opowiedział o romansie, który zawiązał się na Uniwersytecie w Harvardzie (uczelnia Cohena) w okresie politycznego zamętu w latach 60-tych. Doskonale przyjęty zarówno przez krytyków i widzów film Dragon: The Bruce Lee Story - którego reżyserem i scenarzystą był Cohen - przedstawiał nowym pokoleniom legendarnego bohatera filmów akcji, urodzonego w Hong Kongu, i wykreował na gwiazdy zarówno Jasona Scotta Lee, jak i Lauren Holly. Film Daylight, z Sylvestrem Stallone w roli głównej, był thrillerem akcji na wielką skalę, z efektami specjalnymi nowej generacji. Akcja filmu odbywała się w olbrzymimi tunelu pod rzeka Hudson w Nowym Jorku. Tunel ten został odtworzony w rzymskim studio Cinecitta. Daylight był nominowany do Oskara w kategorii Najlepsze efekty dźwiękowe.
W filmie Dragonheart, efekty wizualne były równie niesamowite. Akcja filmu odbywała się w czasach mitycznych i opisywała wyjątkową przyjaźń pomiędzy rycerzem (Dennis Quaid) i gwałtownym, lecz szlachetnym smokiem, obdarzonym darem mowy (głosu smokowi udzielił Sean Connery). Cohen był zaangażowany zarówno w projekt olbrzymiego stworzenia, jaki i użycie wysoko rozwiniętych efektów specjalnych, stworzonych przez Industrial Light & Magic. Był to pierwszy raz, kiedy na potrzeby filmu stworzono istotę, która powstała całkowicie przy użyciu techniki cyfrowej. Film zdobył nagrodę Saturna za Najlepszy film fantasy roku 1996 i był nominowany do Oskara za Najlepsze efekty wizualne.
Cohen urodził się w Kornwalii nad rzeką Hudson w stanie Nowy Jork. Studiował na uniwersytecie w Harvardzie, który ukończył Magna Cum Laude z dyplomem z antropologii. Rozpoczął swoją karierę na drugim roku studiów w Harvardzie, kiedy był asystentem reżysera Daniela Petrie przy filmie Silent Night, Lonely Night, filmu telewizyjnego dla kanału NBC. Po ukończeniu studiów Cohen przeprowadził się do Los Angeles, gdzie jako wykładowca w International Famous Agency stworzył film The Sting, który teraz należy do filmowej klasyki.
Porzucił IFA dla telewizji 20th Century Fox, gdzie szybko otrzymał stanowisko reżysera filmów telewizyjnych. Tam stworzył między innymi następujące produkcje: Mrs. Sundance i Stowaway to the Moon. Pragnąc zając się filmami pełnometrażowymi, mając niewiele ponad 20 lat, Cohen przeniósł się do wytwórni Motown, gdzie został Głównym VP oddziału filmów pełnometrażowych.
W wytwórni Motown, Cohen wyprodukował jeden z bardziej znaczących filmów kinematografii lat 70-tych. Kilka z nich było “odtrutką” na “eksploatację czarnych“ w filmach tego okresu. Film The Bingo Long Traveling All-Stars & Motor Kings, w którym wystąpili Billy Dee Williams, James Earl Jones i Richard Pryor, był tragikomicznym spojrzeniem na “Negro Leagues” lat trzydziestych. Film telewizyjny Scott Joplin, w którym również wystąpił Williams, opisywał historię wybitnego pianisty i kompozytora muzyki ragtime z lat 20-tych, muzykę którego rozpopularyzował w ścieżce dźwiękowej filmu The Sting. Mahogany i The Wiz, w których występowała Diana Ross, pierwszy z nich był romantycznym dramatem, mającym miejsce w świecie mody, a drugi był adaptacją musicalu, który był olbrzymim przebojem na Broadwayu. Za film The Wiz, Cohen otrzymał nominację do nagrody NAACP Image dla Najlepszego filmu, a Mahogany otrzymał nominację do Oskara za piosenkę, która stała się standardem muzycznym: “Temat z Mahogany (Do You Know Where You’re Going To).”
W wytwórni Motown, Cohen również wyprodukował film Thank God It’s Friday, który był jednym z ważniejszych filmów tego dziesięciolecia, opowiadających o muzyce disco. W filmie wystąpiła supergwiazda muzyki disco Donna Summer i takie młode talenty jak Jeff Goldblum, Debra Winger i Terri Nunn (która później stała się wokalistką zespołu Berlin), którzy znajdowali się dopiero na progu swojej kariery.
W roku 1978 Cohen założył własną firmę producencką, dla której jako producent lub zastępca producenta stworzył wiele filmów, będących sukcesami kasowymi, a w rolach głównych występowały wielkie gwiazdy. Między innymi były to: Czarownice z Eastwick (Jack Nicholson, Michelle Pfeiffer, Susan Sarandon, Cher; nominacja do Oskara® w kategoriach Muzyka i Dźwięk), The Running Man (Arnold Schwarzenegger), Wąż i tęcza (Bill Pullman), Ptaszek na uwięzi (Mel Gibson, Goldie Hawn), Ironweed (Jack Nicholson, Meryl Streep) i Light of Day (Michael J. Fox).
Cohen ma na swoim koncie takie dokonania reżyserskie dla telewizji, jak nominowany do nagrody Emmy jeden z odcinków Miami Vice, a także odcinki thirtysomething, Hooperman, A Year in the Life Private Eye. Również on wymyślił, napisał i wyprodukował serial Vanishing Son, jeden z nielicznych filmów poświęcony Azjatom, w którym grali wyłącznie azjatyccy aktorzy. Vanishing Son zdobył dwie nagrody MANAA (Media Action Network for Asian-Americans - Sieci Mediów Akcji dla Amerykańskich Azjatów) za przedstawienie pozytywnego wizerunku Azjatów w mediach: jedną za sam program, drugą za grę aktorską Russela Wonga.
NEAL H. MORITZ (Producent) jest właścicielem firmy Original Film, renomowanego producenta filmów fabularnych i telewizyjnych, reklam i klipów muzycznych. Moritz zrobił magisterium z ekonomii na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles, ukończył także studium produkcji filmowej Petera Starka na Uniwersytecie Południowej Karoliny.
Rok temu Moritz wyprodukował film Szybcy i Wściekli, który niespodziewanie okazał się przebojem, przynosząc czysty zysk w wysokości 145 milionów dolarów, przebijając w ten sposób dwie poprzednie produkcje, które wykonał również razem z reżyserem Robem Cohenem, The Skulls and The Rat Pack.
Wcześniejsze dokonania pomogły Moritzowi zdobyć renomę jednego z najbardziej kasowych producentów w Hollywood. Jego pierwszym większym filmem był Juice, następnym sukcesem okazał się I Know What You Did Last Summer, z niezapomnianymi kreacjami Jennifer Love Hewitt, Sarah Michelle Gellar, Ryana Phillipe’a i Freddiego Prinza, Jr. Jego kontynuacją był film, I Still Know What You Did Last Summer, w którym do grona aktorów dołączyła gwiazda pop, Brandy. Po kolejnym filmie Moritza Urban Legend, ukazał się jego dalszy ciąg, Urban Legends: Final Cut. Obraz Cruel Intentions był pierwszym filmem wyprodukowanym przez Original Film, z którego wpływy w pełni pokryły koszty produkcji.
Inne filmy wyprodukowane przez Moritza to Volcano, Blue Streak z Martinem Lawrencem, Saving Silverman z Jackiem Blackem, Stevem Zahnem and Jasonem Biggsem, oraz The Glass House z główną rolą Leelee Sobieski. Ostatnie sukcesy filmowe Moritza obejmują Not Another Teen Movie, parodię filmów dla nastolatków, zrealizowaną z pomocą Neala oraz komedię o życiu studentów Slackers, z udziałem Jasona Schwartzmana and Devona Sawa. Ostatnio ukończył produkcję romantycznej komedii Sweet Home Alabama, z Reese Witherspoon i Candice Bergen, która wejdzie na ekrany jesienią.
Za duży sukces uznano również kilka seriali telewizyjnych Moritza, takich jak zrealizowany w tym roku satyryczny program dziecięcy Greg The Bunny dla kanału Fox, Shasta McNasty dla UPN, oraz filmy telewizyjne Hendrix dla Showtime, Cabin By The Lake and Class Warfare, zrealizowane dla USA Network.
Neal realizuje obecnie thriller Denzela Washingtona Out Of Time, w reżyserii Carla Franklina. Jego późniejsze tegoroczne produkcje to Torque, film akcji o motocyklistach, w reżyserii weterana klipów muzycznych Josepha Kahna, S.W.A.T, oparty na telewizyjnym widowisku z lat 70s, z Colinem Farrellem, Samuelem L. Jacksonem i Michelle Rodriguez oraz Szybcy i Wściekli 2, ożywiony przez Paula Walkera, kręcony tym razem w Miami, w reżyserii Johna Singletona.
RICH WILKES (Scenarzysta) urodził się w Princeton, w stanie New Jersey, jest absolwentem Uniwersytetu Kalifornijskiego w Santa Cruz. W jego życiorysie liczą się tak znakomite tytuły, jak Airheads, The Stoned Age, The Jerky Boys Movie i Beer Money. Jest on również autorem scenariusza i reżyserem filmu fabularnego Glory Daze, w którym zagrali Ben Affleck i Sam Rockwell.
Wilkes bardzo lubi uprawiać wolny snowboarding, bezpiecznie nurkować z akwalungiem i leżąc wygodnie na kanapie obserwować, jak inni ludzie uprawiają po wariacku różne sporty ekstremalne.
ARNE L. SCHMIDT (kierownik produkcji) jest znany jako jeden z czołowych producentów przemysłu filmowego. Urodzony w Cleveland, w stanie Ohio, Schmidt studiował na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles, a następnie był słuchaczem kursu dla asystentów reżysera, zorganizowany przez Stowarzyszenie Amerykańskich Reżyserów (the Directors’ Guild of America’s). W efekcie, Schmidtowi wielokrotnie powierzano funkcję asystenta reżysera, m.in. w tak znanych filmach, jak The Big Red One, w reżyserii Samuela Fullera, One From the Heart, Francisa Forda Coppoli, Hammett, Wima Wendersa, Who’ll Stop the Rain Karela Reisza czy Airplane! Zuckera /Abrahamsa/Zuckera.
Pierwsza próba pokazania się Schmidta jako producenta wiąże się w nakręconym w 1986 roku wielkim hitem RoboCop, w reżyserii Paula Verhoevena. Od tamtego czasu zadziwia on wszystkich godną pozazdroszczenia listą dokonań, takich jak kierownictwo produkcji filmów Throw Momma From the Train, The Package, The Butcher’s Wife, Josh and S.A.M.; produkcja The Great Outdoors, Little Giants i Chain Reaction (oparty zresztą na jego własnym scenariuszu); koprodukcja filmu Stay Tuned, Rules of Engagement oraz, ostatnio, epopeja o wojnie w Wietnamie We Were Soldiers, z Melem Gibsonem.
TODD GARNER (kierownik produkcji) w maju 2000 roku został wspólnikiem Revolution Studios. Sprawuje nadzór nad wszystkimi aspektami rozwoju i całością produkcji filmowej. Ostatnio zrealizował filmy The One, The Master of Disguise oraz The Animal. Obecnie kieruje produkcją filmu Anger Management, w którym grają Adam Sandler i Jack Nicholson.
Przed podjęciem pracy w Revolution Studios, Garner przez 10 lat pracował w Wytwórni Walta Disneya, ostatnio, aż do odejścia w kwietniu 2000 roku, jako jeden z prezesów the Buena Vista Motion Picture Group, kierował realizacją takich filmów, jak Pearl Harbor, Oh Brother, Where Art Thou, Tytani oraz The Waterboy. W wytwórni Disneya, Garner pełnił wiele funkcji, związanych z produkcją filmów, będąc urzędującym wiceprezesem (98-99) Grupy Buena Vista Motion Picture zanim został mianowany jednym z jej prezesów, zaczynał od firmy Touchstone Pictures w 1990 roku jako dyrektor do spraw kreacji, następnie został mianowany dyrektorem do spraw produkcji, wiceprezesem do spraw produkcji (95-96) i starszym wiceprezesem do spraw produkcji (96-98).
Przed podjęciem pracy u Disneya Garner przez rok pracował w dziale finansowym wytwórni Paramount Pictures. Profesjonalna karierę w filmie zaczął jako niezależny wydawca wideoklipów, zyskując sławę jako producent kilku doskonałych reklam telewizyjnych i muzycznych wideoklipów.
GEORGE ZAKK (kierownik produkcji) w dalszym ciągu jest związany z Vinem Dieslem, z którym rozpoczął współpracę od krótkometrażowego filmu Multi-Facial, i z jego udziałem kontynuował większość przedsięwzięć tego aktora, był także prezesem jego firmy One Race Productions.
Zakk był producentem filmu fabularnego Strays, według scenariusza Diesela, zgłoszonego na festiwal filmowy w Sundance w 1997 roku. Ostatnio był jednym z producentów filmu, dla wytwórni New Line Cinema. Jego tytułu jeszcze nie ujawniono; ma on wejść na ekrany w 2003 roku z Dieselem w roli głównej, w reżyserii F. Gary’ego Graya. Będzie też kierownikiem produkcji filmu The Chronicles of Riddick dla Universal Pictures, oczekiwanej z niecierpliwością dalszej części obrazu Pitch Black, w którym Diesel odtwarza postać tytułową. Również w najbliższym czasie Zakk razem z Vinem Dieslem będzie realizował film Hannibal The Conqueror dla Revolution Studios.
Urodzony w Montrealu w Kanadzie w rodzinie greckich imigrantów, George Zakk mając 17 lat opuścił dom, by poświęcić się swej pierwszej pasji, muzyce. Przeniósł się do Los Angeles i natychmiast rozpoczął karierę w przemyśle muzycznym, podróżując przez cztery lata po świecie z wieloma przedstawieniami muzycznymi. Od 14 lat mieszka w USA.
CREIGHTON BELLINGER (jeden z producentów) kontynuuje owocną współpracę z Robem Cohenem w XXX. Poprzednio Bellinger pracował jako drugi producent w ostatnim hicie Cohena Szybcy i Wściekli. Po raz pierwszy osiągnął uznanie jako drugi producent filmu The Rat Pack, który uzyskał wysokie oceny krytyków za reżyserię, otrzymał 11 nominacji do nagrody Emmy, zdobywając trzy trofea. Potem Bellinger był drugim producentem filmu Cohena The Skulls, thrillera z Joshuą Jacksonem, Paulem Walkerem i Leslie Bibbem.
Bellinger początkowo związał się z Robem Cohenem jako asystent producenta filmu Daylight, z Sylvestrem Stallone, szybko awansując na głównego asystenta. Ukończył Uniwersytet Kalifornijski w Santa Barbara, uzyskując w 1995 roku licencjat w zakresie wiedzy o filmie. Pracę w przemyśle filmowym rozpoczął od funkcji asystenta Stevena Seagala przy realizacji filmu Under Siege 2: Dark Territory. Następnie pracował z reżyserem Andrew Davisem podczas nakręcania filmu Steal Big, Steal Little, z Andym Garcią.
DEREK DAUCHY (Producent) przez ostatnie dwa lata jest członkiem zespołu twórców wytwórni Revolution Studios. W tym czasie pomagał w realizacji szeregu filmów fabularnych, takich jak The Animal, Dana Carveya, The Master of Disguise (był jednym z producentów obu filmów), a ostatnio ukończył film Anger Management z Adamem Sandlerem i Jackiem Nicholsonem. Obecnie pracuje nad komedią rodzinną z Eddie Murphym Daddy Day Care oraz Radio z Cubą Goodingiem Jr. i Edem Harrisem. Poprzednio Dauchy przez trzy lata pracował w wytwórni Baltimore/Spring Creek Pictures Barry’ego Levinsona i Pauli Weinstein, gdzie pomagał zrealizować takie hity jak Gniew oceanu i Depresja gangstera.
DEAN SEMLER, AM, ACS, ASC (reżyser zdjęć) zdobył Nagrodę Akademii (Academy Award®) za pracę nad epopeją Kevina Costnera o Dzikim Zachodzie Tańczący z wilkami. Jako jeden z najznakomitszych ludzi kina na świecie Semler robił zdjęcia do wielu filmów, zarówno w rodzinnej Australii, Stanach Zjednoczonych, jak i na całym świecie. Podczas kręcenia XXX w Pradze, Semler dowiedział się, że został udekorowany najwyższym odznaczeniem swego kraju - Orderem Australii.
Semler rozpoczął karierę w jednej z lokalnych stacji telewizyjnych jako operator migawek do dzienników. W efekcie przepracował 9 lat w Film Australia, gdzie kręcił filmy krótkometrażowe, sztuki telewizyjne, filmy dokumentalne, przyrodnicze i kulturalne. Jego pierwszym sukcesem jako operatora filmu fabularnego był obraz Let The Balloon Go, nakręcony w 1975 roku.
W Australii Semler kręcił film Hoodwink, The Road Warrior, który uchodzi dziś już za klasyczny thriller futurystyczny, jego ciąg dalszy Mad Max Beyond Thunderdome, Razorback (za który otrzymał nagrodę Australijskiego Instytutu Filmowego), The Coca-Cola Kid, The Lighthorsemen oraz Dead Calm. Jego sukcesy w Ameryce obejmują Młode strzelby i Młode strzelby II, Cocktail, Farewell to the King, City Slickers, The Power of One, The Three Musketeers, The Cowboy Way, Wodny świat, Kolekcjoner kości, D-Tox, Nutty Professor II: The Klumps, Heartbreakers i Dragonfly. Ostatnim dziełem Semlera jest mocny dramat filmowy o wojnie wietnamskiej We Were Soldiers, w reżyserii Randalla Wallace’a, z Melem Gibsonem w roli głównej.
W Australii, Semler kręcił dla telewizji Powrót do Edenu, natomiast w USA Passion Flower. Był również operatorem i drugim reżyserem miniseriali telewizyjnych Lonesome Dove i Son of the Morning Star.
Podczas nakręcania XXX, ogłoszono, że Semler otrzymał od Królowej Elżbiety II godność generała dywizji Orderu Australii.
GAVIN BOCQUET (scenograf) ukończył politechnikę w Newcastle, gdzie studiował wzornictwo przemysłowe, a także Królewskie Kolegium Sztuki, uzyskując w 1979 roku magisterium w zakresie wzornictwa. Karierę w filmie rozpoczął jako rysownik w dziale sztuki przy realizacji filmów Człowiek-Słoń i Powrót Jedi. Cztery lata później otrzymał awans na stanowiska asystenta reżysera artystycznego filmów Powrót do krainy Oz i Młody Sherlock Holmes.
Rozpoczynając pracę nad filmem Stevena Spielberga Imperium Słońca, Bocquet był już pełnoprawnym reżyserem artystycznym. Jego dalsze sukcesy w tej dziedzinie obejmują Niebezpieczne związki, Erik the Viking i Cry Freedom, przy realizacji których miał przyjemność pracować ze Stuartem Craigiem, którego wraz z Normanem Reynoldsem, uważa się za jego mentora.
Osiągnięcia Bocqueta jako scenarzysty rozpoczęły się od seriali dla telewizji brytyjskiej Yellowthread Street oraz seriali amerykańskich, których producentem był George Lucas, The Young Indiana Jones Chronicles, za który otrzymał jedną nagrodę Emmy i dwie nominacje.
Następnie uzyskał po raz pierwszy angaż w charakterze scenografa do filmu fabularnego ze Stevenem Soderberghem pt. Kafka, za którym przyszedł film Radioland Murders., produkcji George Lucasa. Potem Lucas powierzał mu stanowisko scenografa kolejno w filmach Gwiezdne Wojny: Epizod I – Mroczne Widmo, a następnie Gwiezdne Wojny: Epizod II – Atak Klonów. Między kolejnymi filmami z cyklu “Gwiezdne wojny” Bocquet również pracował nad filmem The Adventures of Rocky & Bullwinkle, którego producentem był Robert De Niro.
CHRIS LEBENZON, A.C.E. (montażysta) jest znany jako najwyższej klasy montażysta uznanych filmów hollywódzkich, w tym największych hitów ostatniego dziesięciolecia. Zaraz po ukończeniu Uniwersytetu Stanforda, gdzie uzyskał licencjat w zakresie komunikowania się, Lebenzon rozpoczął karierę zawodową montując niezależne, nisko budżetowe filmy. Pierwsze, większe sukcesy w zakresie filmu fabularnego przyniosły mu Wolfen, i Weird Science, w reżyserii Johna Hughesa.
Lebenzon rozpoczął długą i owocną współpracę z producentem Jerrym Bruckheimerem od filmu w reżyserii Tony”ego Scotta Top Gun, za który otrzymał nominacje do nagrody Akademii Filmowe (Academy Awardsj®). Od tamtego czasu Lebenzon zmontował takie filmy Bruckheimera, jak Gliniarz z Beverly Hills II w reżyserii Scotta, Days of Thunder, Crimson Tide (za który otrzymał drugą nominację do Oscara (Oscar®) oraz Enemy of the State; słynne filmy Michaela Baya Armageddon i Pearl Harbor; Lot skazańców Simona Westa a także 60 sekund Dominica Sena. Lebenzon był również montażystą filmu Revenge dla Tony’ego Scotta.
Dla reżysera Tima Burtona, Lebenzon zmontował Batman Returns, Ed Wood, Marsjanie atakują, Jeździec bez głowy i Planetę Małp. Lebenzon był również montażystą wysoko ocenionego przez krytyków filmu Martina Bresta Midnight Run.
PAUL RUBELL, A.C.E. (montażysta) otrzymał wspólną nominację do Oscara (Oscar®) za pracę nad filmem Michaela Manna The Insider, za który również zgarnął nominacje do Eddi Awards od Amerykańskiego Stowarzyszenia Montażystów Filmowych oraz nagrody Golden Satellite. Rubell otrzymał Eddi Awards i nominację do Emmy za film dla HBO Andersonville oraz nominacje do Eddie Awards za filmy The Burning Season i My Name is Bill W.
Osiągnięcia Rubella w dziedzinie filmu fabularnego obejmują Simone, The Cell i Blade.
JOEL NEGRON (montażysta filmowy) pracował razem z Chrisem Lebenzonem, który uzyskał nominację do nagrody Akademii Filmowej (Academy Awards®), przy montażu takich filmów jak Planeta małp, Pearl Harbor, 60 sekund, oraz Jeździec bez głowy. Był również pierwszym asystentem montażysty u boku Lebenzona przy montażu takich filmów fabularnych, jak Armegeddon, Enemy of the State, Lot skazańców, i Marsjanie atakują. Przed podjęciem współpracy z Lebenzonem, był pierwszym asystentem montażysty przy montażu filmu True Lies, u boku Conrada Buffa, laureata nagrody Akademii Filmowej (Academy Awards®).
Powstała w 1993 roku firma DIGITAL DOMAIN (Special Visual Effects and Digital Animation czyli Specjalne Efekty Wizualne i Animacja Cyfrowa) zdobyła światową renomę za innowacyjność i walory artystyczne. Budząca powszechny podziw praca Digital Domain nad filmem Jamesa Camerona Titanic została uhonorowana w 1997 roku nagrodą Akademii Filmowej (Academy Awards®) za najlepsze efekty wizualne. W 1999 roku firma zdobyła po raz drugi nagrodę Academii Filmowej (Academy Awards®) za najlepsze efekty wizualne do filmu What Dreams May Come. Digital Domain również przyczyniła się do zdobycia w 1998 roku przez znakomity film Armageddon, nominacji do Oscara (Oscar® ) za najlepsze efekty wizualne.
Pierwszym filmem Digital Domain był zrealizowany w 1994 roku przez Jamesa Camerona wielki międzynarodowy przebój True Lies, który zdobył nominację do nagrody Akademii Filmowej (Academy Award®) za najlepsze efekty wizualne, podobnie było w 1995 roku z filmem Rona Howarda Apollo 13, który przyniósł firmie nagrodę Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej i Telewizyjnej ( British Academy of Film & Television Arts Award). Firma Digital Domain przygotowała również efekty wizualne do filmów: Wywiad z wampirem, Red Corner, Martina Scorsese, Kundun, Luca Bessona The Fifth Element (który również otrzymał nagrodę Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej i Telewizyjnej ( British Academy of Film & Television Arts Award), Braci Coen O Brother, Where Art Thou?, X-Men i Dr. Seuss’ How the Grinch Stole Christmas. Digital Domain została również uhonorowana wieloma nagrodami: CLIO za działalność Działu Handlowego, a także nagrodami Grammy za muzyczne klipy wideo. W 1996 roku Digital Domain przekazała pierwszą plenerową atrakcję filmową Terminator 2-3D, dla wytwórni Universal Studios Florida, która jest dostępna w Universal Studios w Hollywood i nowym Universal Studios w Osace w Japonii.
JOEL HYNEK (kierownik efektów wizualnych) zdobył nagrodę Akademii Filmowej (Academy Award®) za film What Dreams May Come. Wcześniej był współzdobywcą nagrody Akademii Naukowej i Inżynieryjnej (Scientific and Engineering Academy Award®) za projekt i wykonanie drukarki optycznej RGA/Oxberry do tworzonych za pomocą komputera efektów specjalnych. Jako pionier w dziedzinie uzyskiwania takich efektów Hynek pracował nad fenomenalnym, pełnym drwiny filmem Woody Allena Zelig (za który otrzymał nominację do nagrody Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej i Telewizyjnej), był także kierownikiem efektów wizualnych do filmu Richarda Donnera Ladyhawke.
Osiągnięcia Hyneka jako kierownika efektów specjalnych obejmują takie filmy, jak Weird Science, Predator (który przyniósł mu pierwszą nominację do Oskara (Oscar® nomination), New York Stories, Predator 2, Bless the Child, Eraser oraz najnowsza wersja Rollerbal w reżyserii Johna McTiernana. Kierował również efektami wizualnymi do filmu In Search of the Obelisk, zrealizowanego w wirtualnej rzeczywistości Luksoru stworzonej w Las Vegas.
JOHN FRAZIER (Kierownik efektów specjalnych) jest jednym z najbardziej szanowanych i uznanych artystów w tej dziedzinie, który kierował przygotowaniem efektów specjalnych do kilku największych i najtrudniejszych w realizacji filmów amerykańskich. Urodzony w Richmond, w Kalifornii, jako dziecko przeprowadził się do Południowej Karoliny, gdzie uczył się w średniej szkole w Canoga Park. Studiował budownictwo wysokościowe i projektowanie autostrad w Trade Tech w Los Angeles, a w 1963 roku rozpoczął projektowanie rekwizytów do efektów specjalnych w nocnym klubie Haunted House w Hollywood. Właściciel klubu załatwił Frazierowi pracę w stacji telewizyjnej NBC, co dało początek jego karierze w dziedzinie efektów specjalnych do ponad 40 filmów fabularnych.
Frazier otrzymał nominacje do nagród Akademii Filmowej ( Academy Award®) za filmy Twister, Armageddon i The Perfect Storm. Otrzymał dwie nagrody Brytyjskiej Akademii Sztyki Filmowej i Telewizyjnej (BAFTA) za filmy Twister i Gniew oceanu oraz nominację za Speed. Do wielu osiągnięć Fraziera, jako kierownika lub koordynatora efektów specjalnych należą Dr. Detroit, Ruthless People, Gardens of Stone, Throw Momma From the Train, Baby Boom, The Rookie, Basic Instinct, Unforgiven, A Perfect World, Hot Shots! Part Deux, Outbreak, Hard Rain, The Haunting, Space Cowboys, Almost Famous, Poza światem ostatnio, Pearl Harbor, Spider-Man i Windtalkers. Zaraz po ukończeniu XXX, Frazier pojechał na Hawaje, by rozpocząć pracę nad filmem, jeszcze bez tytułu, dla Revolution Studios z Brucem Willisem w roli głównej w reżyserii Antoine’a Fuqui, którego akcja toczy się w ogarniętej wojną Afryce.
SANJA MILKOVIC HAYS (projektantka kostiumów) wznowiła współpracę z reżyserem Robem Cohenem i aktorem Vinem Dieselem w filmie XXX, po zaprojektowaniu awangardowych kostiumów do filmu Szybcy i wściekli.
Milkovic Hays stworzyła kostiumy do tak różnych filmów, jak Big Fat Liar, Along Came A Spider, Misja na Marsa, Star Trek: Insurrection, Blade, 8 Heads in a Duffel Bag, Spaced Invaders, Buried Alive i The Masque of the Red Death. Była również asystentką projektanta kostiumów do trzech filmów z dziedziny fantasy i science fiction: Mighty Morphin Power Rangers: The Movie oraz dwóch filmowych hitów w reżyserii Rolanda Emmericha, Stargate i Independence Day.
RANDY EDELMAN (kompozytor) napisał muzykę do wielu filmów dla kina i telewizji. XXX po raz piąty połączył Edelmana z Robem Cohenem, dla którego wcześniej napisał muzykę do filmów Dragon: The Bruce Lee Story, Ostatni Smok, Daylight i The Skulls.
Wśród wielu filmów Edelmana należy wymienić takie, jak: Twins, Ghostbusters II, Come See the Paradise, Kindergarten Cop, Mój kuzyn Vinny, Beethoven, Ostatni Mohikanin, Gettysburg, Angels in the Outfield, Billy Madison, Maska, Ja cię kocham, a ty śpisz, The Indian in the Cupboard, Anaconda, 6 dni/7 nocy, Ed TV, The Whole Nine Yards, Shanghai Noon, Osmosis Jones, film dla IMAX pt. Panda: The China Adventure, Corky Romano, Black Knight oraz National Security. Wkrótce ukażą się Shanghai Knights, ciąg dalszy filmu Shanghai Noon, oraz Gods and Generals, który stanowi kontynuację epopei filmowej, zapoczątkowanej obrazem Gettysburg.