"World Trade Center": TWÓRCY FILMU
OLIVER STONE (Reżyseria) jest reżyserem takich filmów, jak: Alexander, Męska Gra (Any Given Sunday), Droga Przez Piekło (U-Turn), Nixon, Urodzeni Mordercy (Natural Born Killers), Pomiędzy Niebem i Ziemią (Heaven and Earth), JFK, The Doors, Urodzony Czwartego Lipca (Born on the Fourth of July), Rozmowy Radiowe (Talk Radio), Wall Street, Pluton (Platoon), Salwador (Salvador), czy Ręka (The Hand). Do wszystkich z tych filmów (oprócz Drogi Przez Piekło) Stone napisał scenariusz lub był jego współautorem.
Stone jest ponadto autorem lub współautorem scenariusza do następujących obrazów: Midnight Express, Człowiek z Blizną (Scarface), Konan Barbarzyńca (Conan The Barbarian), Rok Smoka (Year of the Dragon), Evita i Śmierć na Wiele Sposobów (8 Million Ways to Die).
Stał także za kamerą trzech filmów dokumentalnych: Looking for Fidel, Comandante oraz Persona Non Grata.
Jako producent lub współproducent ma na swoim koncie obrazy: Skandalista Larry Flynt (The People vs. Larry Flynt), Druga Prawda (Reversal of Fortune), Spojrzenie Mordercy (Freeway), Dzielnica (South Central), Kolor Miłości (Zebrahead), Błękitna Stal (Blue Steel). Za serial HBO Świadek Oskarżenia (Indictment: The McMartin Trial) Stone otrzymał Nagrodę Emmy.
Stone jest laureatem trzech Oscarów®: za reżyserię filmów: Urodzony Czwartego Lipca i Pluton oraz za scenariusz do Midnight Express. Ponadto otrzymał nominacje za JFK (reżyseria) i Nixon (współscenarzysta). Jest również zdobywcą trzech Złotych Globów za reżyserię (Urodzony Czwartego Lipca, Pluton oraz JFK) i jednego za scenariusz (Midnight Express).
W 1997 roku Stone napisał książkę o okresie swojej młodości, “A Child’s Night Dream”. Jest również autorem wielu esejów poświęconych filmowi, kulturze, polityce i historii. Eseje zatytułowane “Oliver Stone’s USA” opublikował Uniwersytet w Kansas.
Przed rozpoczęciem kariery w filmie, Stone był nauczycielem w Wietnamie, żeglarzem floty handlowej, asystentem produkcji i przedstawicielem handlowym. W latach 1967-68 służył w armii amerykańskiej stacjonując w Wietnamie, gdzie dwukrotnie został ranny. Po powrocie z Wietnamu ukończył studia w nowojorskiej szkole filmowej.
ANDREA BERLOFF (Scenariusz) po ukończeniu studiów na uniwersytecie w Cornell przez pięć lat pracowała jako producent teatralny. Ma na swoim koncie dwa scenariusze dla Fine Line Features i adaptację powieści dla Warner Brothers. World Trade Center to pierwszy film wyprodukowany na podstawie scenariusza Berloff.
MICHAEL SHAMBERG (Producent) wraz ze Stacey Sher jest właścicielem studia Double Feature Films. Wyprodukował kilka filmów nominowanych do Nagrody Akademii®, takich jak: Erin Brockovich, Wielki Chłód (The Big Chill) i Pulp Fiction. W roku 2005 wraz z Sher wyprodukowali obraz Be Cool, sequel filmu Dorwać Małego (Get Shorty), w którym zagrali: John Travolta, Uma Thurman, The Rock, Cedric the Entertainer, Vince Vaughn, Steven Tyler, Danny DeVito, Christina Milian oraz Andre 3000. Wspólnym dziełem producentów był także horror Klucz do Koszmaru (The Skeleton Key) z Kate Hudson, Joy Bryant i Johnem Hurtem.
Obecnie Sher i Shamberg zajmują się produkcją obrazów Reno: 911, opartego na popularnym serialu komediowym i Freedom Writers z Hillary Swank.
W roku 2004 Shamberg wyprodukował kasową komedię Nadchodzi Polly (Along Came Polly) z Jennifer Aniston i Benem Stillerem, oraz Powrót do Garden State (Garden State), gdzie wystąpili Natalie Portman i Zach Braff.
Rok wcześniej Michael i Stacey wyprodukowali entuzjastycznie przyjęty przez krytykę Letni Obóz (Camp) scenarzysty i reżysera Toda Graffa.
Shamberg był ponadto producentem filmów: Co z Oczu, to z Serca (Out of Sight), Reality Bites – Orbitowanie Bez Cukru, Osiem Sekund (Eight Seconds), Dorwać Małego (Get Shorty), Czarodziejka (Sunset Park), Lemur Zwany Rollo (Fierce Creatures), Matylda (Matilda), Piętno Minnesoty (Feeling Minnesota), Gattaca – Szok Przyszłości, Pełnia Życia (Living Out Loud), Człowiek z Księżyca (Man on the Moon), Super Zioło (How High) oraz nagrodzony Oscarem® Rybka Zwana Wandą (A Fish Called Wanda).
Niedawno Amerykańska Unia Swobód Obywatelskich (ACLU) przyznała Shambergowi i Sher nagrodę za tworzenie filmów inspirujących, skłaniających do myślenia i poruszających szeroki zakres tematów.
STACEY SHER (Producent) jest wspólniczką Michaela Shamberga w Double Feature Films. Ostatnio wyprodukowali Klucz do Koszmaru (The Skeleton Key) z Kate Hudson oraz sequel filmu Dorwać Małego – Be Cool, w którym zagrali: John Travolta, Uma Thurman, The Rock, Cedric the Entertainer oraz Vince Vaughn.
Obecnie Sher i Shamberg pracują nad produkcją obrazów Reno: 911, opartego na popularnym serialu komediowym i Freedom Writers z Hillary Swank.
Razem z Shambergiem, Sher wyprodukowała takie przeboje, jak: nominowany do Nagrody Akademii® Erin Brockovich, Dorwać Małego (Get Shorty), Pulp Fiction, Reality Bites – Orbitowanie Bez Cukru, Co z Oczu, to z Serca (Out of Sight), Człowiek z Księżyca (Man on the Moon), Pełnia Życia (Living Out Loud), Gattaca – Szok Przyszłości, Super Zioło (How High) czy Piętno Minnesoty (Feeling Minnesota). W roku 2003 Stacey i Michael wyprodukowali entuzjastycznie przyjęty przez krytykę Letni Obóz (Camp) scenarzysty i reżysera Toda Graffa, a także Powrót do Garden State (Garden State), gdzie wystąpili Natalie Portman, Zach Braff oraz Peter Sarsgaard. Efektem współpracy Sher i Shamberga jest również komediowy przebój Nadchodzi Polly (Along Came Polly) z Jennifer Aniston i Benem Stillerem.
Za osiągnięcia w dziedzinie sztuki filmowej Sher w 2000 roku otrzymała nagrodę Women in Film Independent Vision. Karierę w przemyśle filmowym Sher rozpoczęła w 1985 roku jako dyrektor ds. rozwoju w Hill/Obst Productions. W 1987 objęła fotel wiceprezesa firmy. Pracowała przy produkcji obrazów Hotel Złamanych Serc (Heartbreak Hotel) i Fisher King. W roku 1992 rozpoczęła pracę dla Jersey Films, gdzie rok później awansowała na prezesa.
Niedawno Sher i Shamberg otrzymali od Amerykańskiej Unii Swobód Obywatelskich (ACLU) nagrodę za wkład w rozwój sztuki filmowej.
MORITZ BORMAN (Producent) ma na swoim koncie produkcję takich filmów, jak: Alexander Olivera Stone’a, Terminator 3: Bunt Maszyn (Terminator 3: Rise of the Machines), Sekcja 8 (Basic), Policja (Dark Blue), Spokojny Amerykanin (The Quiet American), Powiedz Tak (The Wedding Planner), Siostra Betty (Nurse Betty), Dla Forsy (Where the Money Is) oraz Parasol Bezpieczeństwa (National Security).
Borman pełnił funkcję prezesa firmy Intermedia zajmującej się produkcją i finansowaniem projektów filmowych. Wcześniej założył i prowadził firmę producencką Pacifica Film. W roku 2000 połączone Intermedia i Pacifica zadebiutowały na niemieckiej giełdzie.
W latach 80. Borman wyprodukował wiele obrazów, m. in.: nominowany do Oscara® Pod Wulkanem (Under the Vulcano) Johna Hustona, Latarniowiec (The Lightship), gdzie wystąpili Robert Duvall i Klaus-Maria Brandauer, Homer I Eddie (Homer & Eddie) z Whoopi Goldberg i Jimem Belushi oraz Siedem Minut (Seven Minutes), którego gwiazdami byli Brian Dennehy i Klaus-Maria Brandauer.
Borman rozpoczął karierę w latach 70. w Niemczech jako producent telewizyjny. W roku 1977 przeniósł się do Los Angeles, gdzie podjął pracę w Amerykańskim Instytucie Filmowym. Był producentem i reżyserem programów dla europejskich stacji telewizyjnych.
Nieżyjąca już DEBRA HILL (producent) zmarła w marcu 2005, tuż przed rozpoczęciem zdjęć do World Trade Center.
Wraz z reżyserem Johnem Carpenterem Hill napisała scenariusz do filmów: Mgła (The Fog) z 1979 roku, Halloween oraz Halloween II, które także wyprodukowała. Ponadto Hill brała udział w produkcji klasycznego horroru Davida Cronenberga Strefa Śmierci (The Dead Zone) z Christopherem Walkenem.
Rozszerzając obszar zainteresowań na filmy akcji, Hill i Carpenter napisali scenariusz do Ucieczki z Nowego Jorku (Escape from New York) z Kurtem Russellem, który wyreżyserował Carpenter, Hill natomiast wyprodukowała film. Scenariusz do Ucieczki z Los Angeles (Escape from L.A.) napisał wspólnie z nimi Russell.
W karierze producenckiej Hill znalazły się także obrazy: Fisher King Terry’ego Gilliama z Robinem Williamsem i Jeffem Bridgesem, debiut reżyserski Antonio Banderasa Wariatka z Alabamy (Crazy in Alabama) i ubiegłoroczny remake Mgły (The Fog). Dla telewizji Hill wyprodukowała filmy Kobieta Olbrzym (Attack of the 50 Ft. Woman) oraz Reform School Girl.
SEAMUS McGARVEY, BSC (Zdjęcia) pochodzi z Irlandii. Karierę rozpoczął jako fotograf, następnie zdecydował się na studia w szkole filmowej w Londynie. Po jej ukończeniu w roku 1988 był operatorem filmów krótkometrażowych i dokumentalnych. Jest także autorem zdjęć i reżyserem ponad setki teledysków artystów takich jak: U2, Rolling Stones, PJ Harvey, Robbie Williams, Paul McCartney, Dusty Springfield i Coldplay. W roku 1999 McGarvey został najmłodszym członkiem Brytyjskiego Stowarzyszenia Operatorów Filmowych (BSC).
McGarvey jest autorem zdjęć do filmu Godziny (The Hours) Stephena Daldry z Nicole Kidman, Meryl Streep i Julianne Moore. Za pracę przy tym obrazie otrzymał nagrodę od London Evening Standard. Pozostałe projekty, których McGarvey był operatorem, to: film przygodowy Sahara, w którym wystąpili Matthew McConaughey i Penelope Cruz, Nadchodzi Polly (Along Came Polly) z Benem Stillerem i Jennifer Aniston, Przeboje i Podboje (High Fidelity) z Joan Cusack w reżyserii Stephena Frearsa, Dowcip (Wit) Mike’a Nicholsa z Emmą Thompson, The War Zone, Butterfly Kiss, Zimowy Gość (The Winter Guest), Map of the World i czekająca na premierę Pajęczyna Charlotty (Charlotte’s Web).
Utalentowany scenograf JAN ROELFS (Scenografia) już dwukrotnie nominowany był do Oscara, za pracę przy filmach Gattaca – Szok Przyszłości i Orlando. Z Oliverem Stone’m współpracował wcześniej przy realizacji Aleksandra.
Roelfs jest autorem scenografii do wielu produkcji amerykańskich, wśród których znalazły się: Małe Kobietki (Little Women), The Juror, Bez Skazy (Flawless), Żona Astronauty (The Astronaut’s Wife) oraz Simone. Przygotował także dekoracje do wielu filmów europejskich, m. in. Zet i Dwa Zera (A Zed & Two Noughts), Wyliczanka (Drowning by Numbers); Kucharz, Złodziej, Jego Żona i Jej Kochanek (The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover), Księgi Prospera (Prospero’s Books) oraz Dzieciątko z Macon (The Baby of Macon).
DAVID BRENNER (Montaż) zdobył Nagrodę Akademii® za pracę przy filmie Olivera Stone’a Urodzony Czwartego Lipca (Born on the Fourth of July). Ze słynnym reżyserem Brenner pracował też przy realizacji obrazów: Pomiędzy Niebem i Ziemią (Heaven And Earth), The Doors i Rozmowy Radiowe (Talk Radio). Jego dziełem jest również montaż filmów: Pojutrze (The Day After Tomorrow), Kate i Leopold, Patriota (The Patriot), Między Niebem a Piekłem (What Dreams May Come), Lolita, Dzień Niepodległości (Independence Day), Strach (Fear), Dzika Rzeka (The River Wild) oraz Mroki Miasta (Night and the City).
JULIE MONROE (Montaż) wcześniej pracowała przy montażu filmów: Ciało za Milion Dolarów (The Big White), De-Lovely (za który nominowano Monroe do nagrody Eddie), Gigli, Życie Jak Dom (Life as a House), Patriota (The Patriot), Gorąca Linia (Hanging Up), Dotyk Miłości (At First Sight) oraz Lolita.
MICHAEL DENNISON (Kostiumy) po ukończeniu wydziału sztuk pięknych na uniwersytecie w Houston przeniósł się do Nowego Jorku. Tam zaczął pracę jako projektant kostiumów i rekwizytów dla teatru i cyrku. Na początku lat 80. zaczął projektować kostiumy do filmów.
Dennison sprawował nadzór nad przygotowaniem kostiumów do obrazów: Świat Według Garpa (The World According to Garp), Wybór Zofii (Sophie’s Choice), Moskwa nad rzeką Hudson (Moscow on the Hudson), Sokół I Koka (The Falcon and the Snowman), Nóż (Jagged Edge), Zgaga (Heartburn), Nazajutrz (The Morning After), Wariatki (Beaches), Cedry Pod Śniegiem (Snow Falling on Cedars), Drabina Jakubowa (Jacob’s Ladder), Chaplin, Czego Pragną Kobiety (What Women Want), Niewierna (Unfaithful) oraz U Progu Sławy (Almost Famous). Jego dziełem są również kostiumy do filmów: Uśmiech Mony Lizy (Mona Lisa Smile), Kroniki Riddicka (The Chronicles of Riddick) i Księżniczka na Lodzie (Ice Princess).