Reklama

"Wojna światów": TWÓRCY FILMU

STEVEN SPIELBERG (Reżyseria)

Jest trzykrotnym laureatem najbardziej prestiżowej nagrody świata filmu – Oscara®. Zaszczyt ten spotkał go dwa razy za sprawą produkcji “Lista Schindlera” /Schindler’s List/ - statuetki dla Najlepszego Reżysera i Najlepszego Filmu roku; oraz raz dzięki obrazowi “Szeregowiec Ryan” /Saving Private Ryan/ - nagroda dla Najlepszego Reżysera. Spielberg nominowany był do Nagrody Akademii® również jako twórca takich tytułów jak: “E.T” /E.T. The Extra-Terrestrial/, “Poszukiwacze zaginionej arki” /Raiders of the Lost Ark/ oraz “Bliskie spotkania trzeciego stopnia” /Close Encounters of the Third Kind/.

Reklama

W 1994 roku szeroko dyskutowany i podziwiany film “Lista Schindlera” stał się najbardziej obsypanym nagrodami obrazem roku, otrzymując w sumie siedem Oscarów, wiele prestiżowych wyróżnień przyznawanych przez najbardziej szacowne gremia świata filmu, w tym również siedem nagród BAFTA, nagrodę Złotego Globu i wyróżnienie przyznawane przez Gildię Amerykańskich Reżyserów Filmowych (Directors Guild of America - DGA).

Wysoko oceniony przez krytykę dramat z czasów II Wojny Światowej “Szeregowiec Ryan” /Saving Private Ryan/, z udziałem Toma Hanksa, był w Ameryce filmem, który w 1998 roku pobił rekord wpływów z pierwszego dnia na ekranach. Obraz zdobył w sumie pięć Oscarów®, w tym statuetkę dla Spielberga za Najlepszą Reżyserię, dwa Złote Globy dla Najlepszego Obrazu roku i za reżyserię, liczne nagrody przyznawane przez stowarzyszenia krytyków, nagrodę DGA oraz wyróżnienie przyznawane przez Gildię Amerykańskich Producentów Filmowych (Producers Guild of America - PGA Award). W tym samym roku PGA przyznało Spielbergowi prestiżową nagrodę Milestone Award za historyczny wkład w rozwój sztuki filmowej.

Swoją pierwszą nagrodę DGA Spielberg otrzymał za obraz “Kolor purpury” /The Color Purple/, nominowany był do niej także za obrazy “E.T.”, “Poszukiwacze zaginionej arki” /Raiders of the Lost Ark/, “Bliskie spotkania trzeciego stopnia” /Close Encounters of the Third Kind/, „Imperium słońca” /Empire of the Sun/, “Szczęki” /Jaws/ i “Amistad”. W całej swojej karierze Spielberg otrzymał więcej nominacji do nagrody DGA niż jakikolwiek inny reżyser w całej historii kina. Nie dziwi więc fakt, że w 2000 roku szacowne grono Gildii Amerykańskich Reżyserów Filmowych przyznało mu swoją nagrodę za całokształt dorobku filmowego - Lifetime Achievement Award. Podobne wyróżnienie spotkało Spielberga ze strony Amerykańskiego Instytutu Filmowego, a także Akademii Sztuki Filmowej i Nauk (Academy of Motion Picture Arts and Sciences), która przyznała reżyserowi prestiżową nagrodę im. Irvinga G. Thalberga. Niedawno reżyser odbierał nagrodę za wkład w rozwój światowej sztuki filmowej przyznaną mu przez włoski komitet - David Di Donatello Committee.

Na potrzeby małego ekranu, po zakończeniu pracy nad “Szeregowcem Ryanem” Spielberg i Tom Hanks wystąpili w roli producentów wykonawczych miniserialu “Band of Brothers” dla stacji HBO i DreamWorks Television. Nakręcony na podstawie książki pod tym samym tytułem, zmarłego już autora Stephena Ambrose’a, nakręcony w oparciu o fakty projekt telewizyjny przyniósł jego twórcom nagrodę Emmy i Złoty Glob. Spielberg i Hanks opracowują obecnie nowy projekt, również o tematyce wojennej, którego akcja rozgrywać się będzie w czasach wojny w rejonie Pacyfiku.

W zeszłym roku Spielberg odebrał kolejną statuetkę Emmy za ministerial “Steven Spielberg Presents Taken”, wyświetlany na tematycznym programie Sci-Fi Channel, w który zaangażowany był jako producent wykonawczy. Obecnie Spielberg pracuje nad nowym przedsięwzięciem dla Sci-Fi Channel, który występuje pod roboczym tytułem “Nine Lives”. Również na potrzeby telewizji Spielberg jako producent wykonawczy nadzoruje obecnie prace nad serialem westernowym “Into the West”, który wejdzie na ekrany stacji TNT w przyszłym roku.

Urodzony w Cincinnati, w stanie Ohio, Spielberg wychowywał się na przedmieściach Haddonfield, w stanie New Jersey i Scottsdale, w Arizonie. Rozpoczął kręcenie amatorskich filmów będąc jeszcze nastolatkiem. Później podjął naukę na Uniwersytecie Stanu Kalifornia w Long Beach. In 1969 roku jego krótkometrażowy (22-minutowy) obraz “Amblin” wyświetlony został na Festiwalu Filmowym w Atlancie, co w konsekwencji doprowadziło do podpisania przez Spielberga długoterminowej umowy z wytwórnią Universal. Kontrakt ten sprawił, że reżyser stał się najmłodszym twórcą w historii, z którym duże hollywoodzkie studio podpisało tak poważny kontrakt.

Cztery lata później Spielberg wyreżyserował telewizyjny obraz “Pojedynek na szosie” /Duel/, który przyniósł mu uznanie zarówno widzów, jak i krytyki.

Pierwszym pełnometrażowym filmem fabularnym reżysera był “Sugarland Express”, nakręcony na podstawie scenariusza swojego autorstwa. Od tego czasu filmografia wielkiego artysty świata Hollywood wzbogaciła się między innymi o takie tytuły jak: “Na zawsze” /Always/, “Hook”, sequele “Poszukiwaczy zaginionej arki” - “Indiana Jones i światynia zagłady” /Indiana Jones and the Temple of Doom/ oraz “Indiana Jones i ostatnia krucjata” /Indiana Jones and the Last Crusade/.

Jedne z ostatnich tytułów reżysera to “Złap mnie jeśli potrafisz” /Catch Me If You Can/, z udziałem Leonardo DiCaprio i Toma Hanksa, futurystyczny thriller “Raport mniejszości” /Minority Report/, z Tomem Cruisem oraz „Terminal,” również z udziałem Toma Hanksa. Spielberg był autorem scenariusza, reżyserem i producentem filmu „A.I. Sztuczna inteligencja” /A.I. Artificial Intelligence/, zrealizowanego na podstawie wizji wielkiego, zmarłego twórcy filmowego Stanley’a Kubricka.

W 1984 roku powstała założona przez Spielberga firma producencka - Amblin Entertainment. Pod jej szyldem, przy udziale Spielberga jako producenta powstały liczne tytuły, w tym między innymi: “Gremlinsy,” “The Goonies,” “Powrót do przyszłości” /Back to the Future/ części I, II i III, “Kto wrobił królika Rogera” /Who Framed Roger Rabbit/, “An American Tail”, “The Land Before Time”, “The Flintstones,” “Casper,” “Twister,” “Maska Zorro” /The Mask of Zorro/. Obie części „Facetów w czerni” /Men in Black/, a także cieszący się ogromną popularnością serial “Ostry dyżur” /ER/ dla Warner Bros. Television.

W październiku 1994, Spielberg wraz z Jeffrey’em Katzenbergiem i Davidem Geffenem założyli nowe studio filmowe DreamWorks SKG. Od czasu jego powstania marką tą sygnowane były liczne, wielokrotnie nagradzane produkcje, w tym między innymi oskarowe obrazy: “American Beauty”, “Gladiator” i “Piękny umysł” /A Beautiful Mind/, z czego dwa ostanie powstały przy współpracy ze studio Universal.

Spielberg jest aktywnym działaczem nie tylko na polu produkcji filmowych. Z zaangażowaniem poświęca swój czas i środki finansowe na wiele przedsięwzięć charytatywnych. Doświadczenia, jakie zdobył podczas kręcenia “Listy Schindlera” i przemyślenia związane z wojennym losem Żydów sprawiły, że założył fundację Righteous Persons Foundation, na którą przeznaczył całe swoje wpływy z produkcji filmu. Jest również założycielem fundacji Survivors of the Shoah Visual History Foundation, która zajmuje się rejestrowaniem świadectwa ofiar Holocaustu. Do tej pory udało im się przeprowadzić wywiady i zarejestrować około 50.000 takich ustnych przekazów. Oprócz tego, Spielberg wystąpił w roli producenta wykonawczego filmu “The Last Days”, trzeciej produkcji dokumentalnej sygnowanej przez Shoah Foundation’s, która zdobyła nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii najlepszego fabularnego obrazu dokumentalnego. Reżyser jest honorowym prezesem fundacji Starbright, która łączy w swojej działalności pomoc służby medycznej dla dzieci, technologii i rozrywki, które mają pomóc poważnie chorym maluchom.

DAVID KOEPP (Scenariusz)

Ostatnio wystąpił w podwójnej roli reżysera i scenarzysty filmów “Sekretne okno” /Secret Window/, a także “Opętanie” /Stir of Echoes/, „Mroczne miasto” /The Trigger Effect/ oraz “Suspicious”. Jest autorem (lub współautorem) scenariuszy do obrazów: „Spider-Man”, „Azyl” /Panic Room/, „Jurassic Park”, „Zaginiony świat: Jurassic Park” /The Lost World: Jurassic Park/, „Mission Impossible”, „Życie Carlita” /Carlito’s Way/, „Oczy węża” /Snake Eyes/, „Zawód: Reporter” /The Paper/, „Ze śmiercią jej do twarzy” /Death Becomes Her/, „Zły wpływ” /Bad Influence/ oraz „Apartament zero” /Apartment Zero/.

KATHLEEN KENNEDY (Producentka)

Lista zawodowych osiągnięć Kathleen Kennedy jest naprawdę długa i imponująca, co sprawia, że producentka należy dziś do grona najbardziej prężnie działających osób zarządzających przemysłem filmowym. Ma na swoim koncie między innymi takie wielkie i dochodowe tytuły jak: “E.T.” /E.T. The Extra-Terrestrial/, „Jurassic Park” i „Szósty zmysł”, które powstały przy współpracy ze Stevenem Spielbergiem, Geraldem R. Molenem i Frankiem Marshallem.

Kennedy stoi obecnie na czele firmy producenckiej The Kennedy/Marshall Company, którą założyła w 1992 roku razem z reżyserem/producentem Frankiem Marshallem. W 1999 i 2000 roku trzy obrazy sygnowane przez ich firmę zdobyły sobie duże uznanie widzów, jak i krytyki. Były to: „Cedry pod śniegiem” /Snow Falling on Cedars/, w reżyserii Scotta Hicksa, “Szósty zmysł” /The Sixth Sense/, z udziałem Bruce’a Willisa, nominowany do Oscara® w sześciu kategoriach oraz „Mapa świata” /A Map of the World/, z Sigourney Weaver i Julianne Moore.  Kennedy/Marshall Company wyprodukowała również film w formacie IMAX – „Olympic Glory”, który wszedł na ekrany w maju 2000 roku.

Pod szyldem The Kennedy/Marshall Company powstały również: “Congo”, “Indianin w kredensie” /The Indian in the Cupboard/ w reżyserii Franka Oza, “Co się zdarzyło w Madison County” /The Bridges of Madison County/ w reżyserii Clinta Eastwooda i „Twister”.

 Kennedy jako producentka pracowała przy wyreżyserowanych przez Stevena Spielberga obrazach „Jurassic Park” i jego sequelu „Zaginiony świat” /The Lost World/.

Kennedy rozpoczęła trwającą później wiele lat współpracę ze Spielbergiem będąc asystentką produkcji przy filmie „1941”. Później zrealizowali jeszcze wiele wspólnych projektów, w tym: “Poszukiwaczy zaginionej arki” /Raiders of the Lost Ark/, “Ducha” /Poltergeist/, filmy “E.T.”, “Indiana Jones i światynia zagłady” /Indiana Jones and the Temple of Doom/, „Kolor purpury” /The Colour Purple/, „Imperium słońca” /Empire of the Sun/ i „Lista Schindlera” /The Schindler’s List/. .

W 1982 roku Kennedy została współzałożycielką firmy Amblin Entertainment, wraz ze Spielbergiem i Marshallem. Działając w tej strukturze w charakterze producentki lub producentki wykonawczej nadzorowała prace między innymi nad takimi obrazami jak: “Flintstonowi”, “Hook”, “Na zawsze” /Always/, “Gremlinsy”, “Gremlinsy 2: The New Batch”, “An American Tail”, “The Land Before Time”, “Young Sherlock Holmes”, “The Goonies”, “Innerspace”, “The Money Pit”, “*batteries not included”, “Dad”, “Joe Versus the Volcano”, “Noises Off”, “An American Tail:  Fievel Goes West”, “Przylądek strachu” /Cape Fear/ oraz „We're Back”.

Kennedy wychowywała się w małych miasteczkach Północnej Kalifornii - Weaverville i Redding. Jest absolwentką Uniwersytetu Stanowego w San Diego . Będąc jeszcze studentką rozpoczęła pracę w lokalnej stacji telewizyjnej w San Diego. Pracowała tam między innymi w charakterze operatora kamery, montażystki, reżysera planu i producentki wiadomości. Miała swój udział w tworzeniu talk show “You're On”. Z czasem przeniosła się do Los Angeles, gdzie początkowo prowadziła współpracę z reżyserem Johnem Miliusem, a następnie trwającą do dziś kooperację ze Spielbergiem.

COLIN WILSON (Producent)

Dość często ma okazję współpracować z reżyserem Stevenem Spielbergiem, przy którym też zaczynał swoją karierę jako montażysta. Był producentem stowarzyszonym filmu “Jurassic Park,” współproducentem “Flintstonów”, producentem “Caspera”, “Amistad”, “Małych żołnierzy” /Small Soldiers/, “The Lost World”, “The Haunting”, “Lara Croft: Tomb Raider”, trzeciej części “Terminatora” - “Terminator 3: Bunt maszyn” /Terminator 3: Rise of the Machines/, a ostatnio również obrazu “Troja”.

PAULA WAGNER (Producent wykonawczy)

Razem z Tomem Cruisem w 1993 roku założyli wspólnie firmę C/W Productions, od ponad 12 lat współpracującą z Paramount Pictures. Pod szyldem C/W powstały między innymi takie produkcje jak: „Mission: Impossible” i jej kontynuacja “M:I 2”, “Vanilla Sky”, “Elizabethtown”, “Inni” /The Others/, “Ask the Dust”, z Colinem Farrellem i Salmą Hayek, „Ostatni samuraj” /The Last Samurai/ z Tomem Cruisem i wiele, wiele innych.

JANUSZ KAMIŃSKI (Zdjęcia)

Dwukrotny laureat Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej, Janusz Kamiński pierwszą statuetkę otrzymał za czarno-białą oprawę zdjęciową do filmu Stevena Spielberga “Lista Schindlera” /Schindler’s List/. Za pracę przy tym obrazie Kamiński uhonorowany został również innymi prestiżowymi wyróżnieniami przemysłu filmowego, w tym nagrodą BAFTA, nagrodami przyznawanymi przez Stowarzyszenia Krytyków Filmowych Los Angeles i Nowego Yorku. Druga statuetka trafiła w jego ręce za sprawą kolejnego projektu Spielberga – wojennego dramatu “Szeregowiec Ryan” /Saving Private Ryan/. Dodatkowo Kamiński nominowany był do Oscara® za zdjęcia do filmu Spielberga “Amistad.”

Kamiński współpracował także z reżyserem przy produkcji komedii “Złap mnie jeśli potrafisz” /Catch Me If You Can/, futurystycznym thrillerze “Raport mniejszości” /Minority Report/, obrazie „Terminal”, filmach “A.I. Sztuczna inteligencja” /A.I. Artificial Intelligence/ oraz “Zaginiony świat: Jurassic Park” /The Lost World: Jurassic Park/. Inne tytuły w jego filmografii to: przebojowa produkcja Camerona Crowe’a “Jerry Maguire”, “Skrawki życia” /How to Make an American Quilt/, “Kłopotliwy bagaż” /Trouble Bound/, “Niezwykła opowieść” /Tall Tale/ oraz “Przygody Hucka Finna” /The Adventures of Huckleberry Finn/.

Urodzony w Polsce Kamiński przeniósł się do Stanów Zjednoczonych w 1981 roku. Studiował sztukę operatorską na Columbia College w Chicago, gdzie otrzymał tytuł licencjata w 1987 roku. Po ukończeniu nauki przeprowadził się do Los Angeles, gdzie został przyjęty do prestiżowego Amerykańskiego Instytutu Filmowego (American Film Institute) i gdzie wkrótce rozpoczął pracę nad filmem “Fallen Angel”. Kamiński ma na swoim koncie również dwa projekty telewizyjne – produkcję Amblin “Class of ’61” oraz dobrze przyjęty przez krytykę film “Wildflower” w reżyserii Diane Keaton.

W 2000 roku Kamiński zadebiutował jako reżyser thrillera “Stracone dusze” /Lost Souls/ z Winoną Ryder, Benem Chaplinem i Johnem Hurtem. W swoim dorobku twórczym ma również wiele filmów reklamowych.

RICK CARTER (Scenografia)

Od ponad 25 lat zajmuje się projektowaniem scenografii na potrzeby filmu i telewizji. W swoim dorobku ma między innymi takie tytuły jak: wyreżyserowany przez Stevena Spielberga film “A. I. Sztuczna inteligencja” /A.I.: Artificial Intelligence/, za który nominowany był do nagród Amerykańskiego Instytutu Filmowego (AFI) i Gildii Amerykańskich Art Directorów; a także obraz Robert Zemeckisa “Cast Away: Poza światem” /Cast Away/.

Carter współpracował wcześniej ze Spielbergiem przy filmach “Jurassic Park”, “Zaginiony świat: Jurassic Park” /The Lost World: Jurassic Park/, “Amistad” (ponowna nominacja do nagrody Gildii Amerykańskich Art Directorów). Z Robertem Zemeckisem również miał okazję spotkać się na planie filmowym kilka razy. Efektem tej współpracy były filmy: “Co kryje prawda” /What Lies Beneath/, “Ze śmiercią jej do twarzy” /Death Becomes Her/, “Powrót do przyszłości” część II I III oraz “Forrest Gump,” za który nominowany był do Oscara®.

JOANNA JOHNSTON (Kostiumy)

Rozpoczęła swoją karierę w dziedzinie projektowania kostiumów filmowych w 1987 roku, kiedy pracowała przy horrorze w stylistyce fantasy - “Hellraiser”. Kolejne projekty sygnowane jej nazwiskiem powstały do filmów: „Kto wrobił królika Rogera” /Who Framed Roger Rabbit?/ w reżyserii Robert Zemeckisa, a wyprodukowanego przez Stevena Spielberga.

Od tego czasu wielokrotnie miała okazję współpracować ze Spielbergiem (przy filmach “Indiana Jones i ostatnia krucjata”, “Szeregowiec Ryan”) oraz Zemeckisem (“Ekspres polarny” “Cast Away: Poza światem”, “Kontakt”, “Forrest Gump”, “Ze śmiercią jej do twarzy” oraz II i III część “Powrotu do przeszłości”).

Ma w swoim artystycznym dorobku również takie tytuły jak: “Za horyzontem” /Far and Away/ Rona Howarda; “Francuski pocałunek” /French Kiss/ Lawrence’a Kasdana, „Szósty zmysł” /The Sixth Sense/, „Niezniszczalny” /Unbreakable/, „Był sobie chłopiec” /About a Boy/ oraz “To właśnie miłość” /Love Actually/. Za pracę przy filmie „Był sobie chłopiec” nominowana była do nagrody Gildii Amerykańskich Projektantów. Wcześniej w swojej karierze pracowała także przy filmach: “Kolor purpury” /The Color Purple/, “Indiana Jones i świątynia zagłady” /Indiana Jones and the Temple of Doom, “Tess” oraz “Death on the Nile”.

DENNIS MUREN, A.S.C. (Nadzór nad efektami wizualnymi)

Jest starszym specjalistą nadzorującym prace zespołu efektów wizualnych w Industrial Light & Magic. Zdobywca ośmiu statuetek Oscara® za osiągnięcia na polu efektów wizualnych i osiągnięcia techniczne, Muren jest również pierwszym artystą z grona ‘speców od techniki wizualnej’, który w 199 roku uhonorowany został własną gwiazdą w słynnej hollywoodzkiej alei gwiazd - Walk of Fame.

Jego błyskotliwe prace przyczyniły się do nadania nowego charakteru efektom specjalnym, intensyfikując wrażenia wzrokowe i przekaz takich filmów jak: „Gwiezdne Wojny część II: Atak klonów” /Star Wars: Episode II - Attack of the Clones/; „A.I. Artificial Intelligence”, „Gwiezdne Wojny część I” /Star Wars: Episode I - The Phantom Menace/, „Zaginiony świat: Jurassic Park” /The Lost World: Jurassic Park/; „Twister”, „Casper”, „Hulk”, „Jurassic Park”, „Terminator 2: Judgment Day”, „Odchłań” /The Abyss/, „Willow”; „Imperium słońca” /Empire of the Sun/; „Indiana Jones and the Temple of Doom” oraz „Powrót Jedi” /Return of the Jedi/, „E.T.: The Extraterrestrial” oraz „Imperium kontratkauje” /The Empire Strikes Back/, „Bliskie spotkania trzeciego stopnia” /Close Encounters of the Third Kind/, „Mission Impossible” i wiele innych.

JOHN WILLIAMS (Muzyka)

Należy dziś do grona najbardziej szanowanych, utytułowanych i wszechstronnych kompozytorów wszechczasów. Jest laureatem niezliczonej liczby nagród i wyróżnień, w tym pięciu statuetek Oscara®, trzech Złotych Globów, nagród BAFTA, Emmy (4) i Grammy (18). Trzy z pięciu Nagród Akademii przypadły mu w udziale za sprawą kompozycji do filmów Stevena Spielberga - “Szczęki” /Jaws/, “E.T.” /E.T. The Extra-Terrestrial/ oraz „Lista Schindlera” /Schindler’s List/. Dwie dalsze statuetki trafiły w jego ręce za sprawą niezapomnianej muzyki do “Gwiezdnych wojen” /Star Wars/ i kinowej wersji „Skrzypka na dachu” /Fiddler on the Roof/.

Aż trudno uwierzyć, że w swojej karierze Williams nominowany był do Nagrody Akademii 43 razy, ostatnio za muzykę do filmu “Harry Potter i więzień Azbakanu” /Harry Potter and the Prisoner of Azkaban/. W 2003 roku nominację przyniosły mu kompozycje do filmu Spielberga “Złap mnie jeśli portafisz” /Catch Me if You Can/, a w 2002 do “A.I. Sztuczna inteligencja” /A.I. Artificial Intelligence/ oraz przeboju “Harry Potter i kamień filozoficzny” /Harry Potter and the Sorcerer’s Stone/. Williams jest mistrzem każdego gatunku. Jego wpadające w ucho kompozycje znalazły się między innymi w filmach: “Bliskie spotkania trzeciego stopnia” /Close Encounters of the Third Kind/, “Superman”, wszystkich częściach trylogii ”Indian Jones” , obrazach “Patriota” /The Patriot/, “Szeregowiec Ryan” /Saving Private Ryan/, “Amistad”, “Nixon”, “Sabrina”, “JFK”, “Kevin sam w domu” /Home Alone/, „Urodzony 4 lipca” /Born on the Fourth of July/, „Imperium słońca” /Empire of the Sun/, „Raport mniejszości”, „Terminal”, “Rzeka tajemnic” /The River/, “Płonący wieżowiec” /The Towering Inferno/ oraz “Tragedia Posejdona” /The Poseidon Adventure/, a także nowych odcinkach trylogii „Gwiezdnych wojen”, żeby wymienić zaledwie część z nich.

Williams gościnnie koncertuje z wieloma renomowanymi orkiestrami na całym świecie.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Wojna światów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy