Reklama

"Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia": EKIPA REALIZATORÓW

PETER JACKSON (REŻYSER/ SCENARZYSTA/ PRODUCENT)

Peter Jackson, długoletni miłośnik twórczości J.R.R. Tolkiena, zapisuje się w historii jako pierwsza osoba reżyserująca trzy filmy kinowe jednocześnie. Wcześniej Jackson zachwycił wszystkich filmem Niebiańskie stworzenia, za który otrzymał Srebrnego Lwa na festiwalu w Wenecji oraz nominację do Oscara za najlepszy scenariusz, który napisał razem z Fran Walsh. Obraz został oparty na głośnej historii morderstwa, które miało miejsce w Nowej Zelandii w roku 1950. Jest to historia dwóch inteligentnych, młodych dziewcząt, które obsesyjna przyjaźń doprowadza do zamordowania matki jednej z nich.

Reklama

Dorobek Jacksona obejmuje filmy: Przerażacze, w których wystąpił Michael J. Fox, kukiełkowy film dla dorosłych Meet the Feebles, oraz Martwica mózgu, której Jackson był współscenarzystą. Martwica mózgu zdobyła na festiwalach w różnych częściach świata 16 międzynarodowych nagród science-fiction, w tym prestiżowego Saturna. Jackson współreżyserował również telewizyjny dokument Forgotten Silver, który także trafił na wiele festiwali filmowych.

Peter Jackson urodził się w 1961 roku w święto Halloween, na Nowej Zelandii. Już jako dziecko kręcił filmy ojcowską kamerą Super 8. W wieku siedemnastu lat porzucił szkołę, nie znalazłszy jednak pracy w nowozelandzkim przemyśle filmowym - na co miał nadzieję - rozpoczął naukę u fotograwera. Po kupnie 16-milimetrowej kamery zaczął kręcić krótkometrażową komedię science-fiction. Trzy lata później rozrosła się ona do trwającego 75 minut filmu Bad Taste. Film w całości powstawał z funduszy Jacksona. Nowozelandzka komisja filmowa przyznała w końcu młodemu twórcy pieniądze na dokończenie filmu, który stał się kultowym.

BARRIE M. OSBORNE (PRODUCENT)

Ostatnio Barrie M. Osborne był producentem światowego przeboju kasowego i przełomowego dzieła w dziedzinie efektów specjalnych, wielokrotnie nagradzanego filmu Matrix. Inne jego produkcje to filmy Johna Woo Bez twarzy i China Moon. Był także kierownikiem produkcji filmów Fan, Dick Tracy, Child's Play, Wilder Napalm oraz Rapa Nui.

Osborne pochodzi z Nowego Jorku. Ukończył socjologię w Carleton College w Minnesocie. W korpusie inżynieryjnym armii Stanów Zjednoczonych dosłużył się stopnia porucznika. W 1970 rozpoczął pracę w przemyśle filmowym jako asystent montażysty i asystent kierownika produkcji. Po przyjęciu na kurs prowadzony przez amerykańską Gildię Reżyserów, Osborne pracował pod opieką takich mistrzów jak Francis Ford Coppola, Alan Pakula i Sydney Pollack, m.in. przy filmach Ojciec chrzestny II, Trzy dni kondora i Wszyscy ludzie prezydenta. Potem pracował na różnych stanowiskach przy filmach Dzień apokalipsy, Wielki chłód, Król komedii, Cotton Club, Peggy Sue wyszła za mąż, Cutter's Way i Fandango.

W ciągu dwóch lat urzędowania jako wiceprezes ds. produkcji filmów pełnometrażowych w wytwórni Walt Disney Pictures, Osborne nadzorował pracę nad obrazami Bezlitośni ludzie, Kolor pieniędzy, Tin Men, Trzech mężczyzn i dziecko, Tough Guys, Outrageous Fortune, Kto wrobił Królika Rogera? i Good Morning Vietnam.

TIM SANDERS (PRODUCENT)

Tim Sanders poprzednio pracował w zespole z Peterem Jacksonem jako współproducent Przerażaczy. Był producentem filmu Aberration, kierownikiem produkcji filmów Traps, Reckless Kelly i Til There was You, przedstawicielem producenta filmów Melvin-Son of Alvin i Razorback, kierownikiem produkcji filmu Rok niebezpiecznego życia, kierownikiem zespołu zdjęciowego w filmach Race for the Yankee Zephyr, Gallipoli i The Survivor oraz kierownikiem planu w Touch and Go.

W telewizji Sanders był kierownikiem produkcji seriali Shortland Street i Marlin Bay, producentem seriali Plainclothes, Powrót do Edenu i miniseriali Fallout i The Last Frontier, kierownikiem produkcji seriali Biały kieł, Which Way Home i A Dangerous Life, przedstawicielem producenta filmu Angel in Green oraz kierownikiem produkcji miniserialu Iran. Sanders pracował w Nowej Zelandii na stanowisku dyrektora produkcji w wytwórni South Pacific Pictures oraz jako producent działu filmu i rozwoju telewizji w firmie Communicado.

FRAN WALSH (SCENARZYSTKA/ WSPÓŁPRODUCENTKA)

Fran Walsh zdobyła nominację do Oscara w kategorii najlepszego scenariusza za film Niebiańskie stworzenia, napisanego wspólnie z Peterem Jacksonem. Inne ich wspólne dokonania to Forgetten Silver, Przerażacze, Meet The Feebles i Martwica mózgu. Walsh, pochodząca z rodziny muzyków, rozpoczęła karierę pisarską wkrótce po ukończeniu wydziału literatury angielskiej Uniwersytetu Wiktorii.

PHILIPPA BOYENS (SCENARZYSTKA)

Philippa Boyens debiutuje jako scenarzystka w trylogii Władca Pierścieni. Do tej pory pracowała w teatrze jako dramaturg, nauczycielka, producentka oraz redaktorka. Boyens przeniosła się do filmu dzięki krótkiej prezesurze w nowozelandzkiej Gildii Scenarzystów. Do tego przedsięwzięcia sprowadziła ją miłość do dzieł J.R.R. Tolkiena, których fanką jest od jedenastego roku życia. Niedawno Boyens trafiła na listę "Dziesięciu najbardziej obiecujących scenarzystów" magazynu Variety. Wraz z Fran Walsh i Peterem Jacksonem rozpoczęła pracę nad następnym wspólnym projektem.

MARK ORDESKY (KIEROWNIK PRODUKCJI)

W roku 1997, świeżo namaszczony zdobyciem przez Lśnienie Oscara, Mark Ordesky zaczął pracę na stanowisku dyrektora wytwórni Fine Line Features, W wieku 34 lat Ordesky stał się najmłodszym członkiem zarządu hollywoodzkiej wytwórni filmowej. W Fine Line stworzył wyjątkowy klimat, wspierający wysiłki społeczności twórców i nawiązał współpracę z takimi reżyserami jak Bernardo Bertolucci, Lars Von Trier oraz David Mamet. Dzięki niemu powstały wspaniałe warunki dla pojawienia się nowych talentów, takich jak zwycięzca festiwalu w Sundance - Gavin O'Connor. Do osiągnięć Ordesky'ego zaliczają się również filmy Joint Venture, Besieged Bernardo Bertolucciego, nominowany do Oscara Before Night Falls, Tumbleweeds oraz Słodkie jutro.

Kariera Ordesky'ego w wytwórni New Line Cinema rozpoczęła się dziesięć lat temu, gdy pracował tam jako recenzent scenariuszy dla ówczesnego prezesa, Boba Shaye'a. Wspinając się po szczeblach kariery, Ordesky robił wszystko - od zarządzania wraz z Johnem Watersem kontaktami firmy, do udanego zapoznania amerykańskiej widowni z Jackie Chanem dzięki głośnemu sukcesowi filmu Rumble in the Bronx. Ostatnie jego dokonania w Fine Line to filmy: Hollywood atakuje! Davida Mameta i Tańcząc w ciemnościach Larsa Von Triera.

ROBERT SHAYE I MICHAEL LYNNE (PRODUCENCI WYKONAWCZY)

Robert Shaye jest wiceprezesem, a Michael Lynne wiceszefem zarządu wytwórni New Line Cinema. Od kiedy Lynne zaczął pracę, razem kierują rozwojem New Line - od małej firmy rozpowszechniającej filmy artystyczne do jednej z głównych niezależnych firm, zajmujących się produkcją i dystrybucją filmów.

Drużyna Pierścienia jest pierwszym z trzech odcinków ambitnej trylogii filmowej, nakręconej w czasie półtorarocznej produkcji. Film jest ważną częścią jednej z najbardziej imponujących serii w trzydziestoczteroletniej historii New Line. W jej skład wchodzą I Am Sam, John Q, Blade 2, About Schmidt i Austin Powers in Goldmember. Dotychczas New Line wyprodukowała takie przeboje jak Godziny szczytu i Austin Powers, oraz Fakty i akty, Boogie Nights, Od wesela do wesela, Głupi i głupszy, Maska i Siedem. Specjalny dział firmy, Fine Line Features, firmował tak doceniane filmy jak nominowane do Oscara w kategorii najlepszego filmu Lśnienie, Tańcząc w ciemnościach, Party na słodko oraz Słodkie jutro.

BOB AND HARVEY WEINSTEIN (PRODUCENCI WYKONAWCZY)

Bracia Bob i Harvey Weinsteinowie, prezesi studia Miramax Films, założyli firmę w roku 1979. Pochodzą z Nowego Jorku. Swoją wytwórnię nazwali na cześć rodziców, Miriam i Maxa, którzy zaszczepili im miłość do kina.

W czasie ostatniej dekady Miramax i Dimension Films firmowały produkcje należące do filmów najbardziej wychwalanych przez krytyków, a jednocześnie będące jednymi z największych sukcesów finansowych kina niezależnego. Były to Czekolada, Zakochany Szekspir, Życie jest piękne, Buntownik z wyboru, Pulp Fiction, Angielski pacjent, Krzyk i Krzyk 2, Gra pozorów, Fortepian, Listonosz, Cinema Paradiso, Miłość i śmierć w Wenecji, Moja lewa stopa, Sling Blade, Kola, Żegnaj moja konkubino oraz wiele, wiele innych. W ciągu ostatnich 11 lat filmy te zdobyły w sumie 134 nominacje do Oscara i 40 samych nagród.

RICK PORRAS (WSPÓŁPRODUCENT)

Rick Porras był producentem filmu Kontakt, a z Peterem Jacksonem pracował uprzednio jako kierownik montażu i udźwiękowienia przy Przerażaczach. Po ukończeniu uniwersytetu Stanforda, Porras pracował dla Filmline International jako agent handlowy na festiwalach i targach filmowych. Potem był asystentem producenta w wytwórni Robert Zemeckis Productions. Następnie pracował jako asystent reżysera i producenta Zemeckisa przy odcinku Yellow serialu telewizji HBO Opowieści z krypty oraz w filmie kinowym The Public Eye. Porras kontynuował współpracę z Zemeckisem na różnych stanowiskach, m.in. jako współproducent przy Ze śmiercią jej do twarzy oraz kierownik montażu i udźwiękowienia w Forrest Gump. Był także konsultantem w sprawach montażu i udźwiękowienia w odcinku You Murderer serialu Opowieści z krypty oraz w firmie South-Side Amusement Co.

ELLEN M. SOMERS (WSPÓŁPRODUCENTKA)

Ellen M. Somers była producentem filmu Między piekłem a niebem, który otrzymał Oscara za efekty specjalne. Wcześniej Somers przeszła ze stanowiska wiceprezesa Production-Digital Studios do Warner Bros., by stworzyć Warner Digital Studios. Studio szybko rozrosło się do ponad 160 osób i w czasie dwóch lat wyprodukowało efekty specjalne do filmów Eraser, Marsjanie atakują, Batman i Robin, My Fellow Americans i Wakacje w Las Vegas. Stworzyło również olśniewające efekty dla rynku reklamowego. Somers osobiście nadzorowała produkcję filmów Marsjanie atakują oraz Batman i Robin.

Pracując jako dyrektor produkcji w uznanym przez krytyków studiu Boss Film, Somers nadzorowała produkcję efektów specjalnych dla takich filmów, jak Uwierz w ducha, Obcy 3, Powrót Batmana, Na krawędzi, Epidemia i Gatunek. Pracowała także jako szef produkcji, kierownik produkcji i kierownik ds. efektów specjalnych przy licznych reklamach, m.in. dla firm takich jak Coca Cola, Chevrolet, Budweiser, Miller, McDonalds.

ANDREW LESNIE, A.C.S. (KIEROWNIK ZDJĘĆ)

W latach 1995-1996 Andrew Lesnie dwukrotnie otrzymał przyznawaną przez Australijskie Towarzystwo Kinematograficzne (A.C.S.) nagrodę Milli, co przez dwa lata dawało mu tytuł "Australijskiego Kamerzysty Roku". Ostatnio zdobył w roku 1997 nagrodę Australijskiego Instytutu Filmowego za najlepsze zdjęcia za film Marząc o Patsy Cline oraz w tym samym roku, za to samo dzieło, złotą nagrodę A.C.S. W roku 1996 otrzymał nagrodę Złotego Statywu A.C.S. za Babe - świnka z klasą, w roku 1995 - za Temptation of a Monk, a w roku 1994 - Spider and Rose. Inne jego dokonania to m.in. filmy Two if by Sea, The Sugar Factory, Fatal Past, The Delinquents, Dark Age, Boys in the Island, Daydream Believer i Unfinished Business. Lesnie kierował także drugim zespołem na planie filmów Farewell to the King, Incident at Raven's Gate i W osiemdziesiąt dni dookoła świata. Dla telewizji nakręcił filmy The Rainbow Warrior Conspiracy, Melba (wyróżnienie A.C.S.) oraz Cyclone Tracy (nagroda Złotego Statywu za najlepsze zdjęcia w miniserialu). Dodatkowo Lesnie zdobył nagrody A.C.S. za krótkometrażowe filmy The Outing i The Same Stream.

RICHARD TAYLOR (KIEROWNIK DS. CHARAKTERYZACJI, POTWORÓW, MINIATUR I UZBROJENIA)

Richard Taylor jest dyrektorem i właścicielem firmy WETA, zajmującej się efektami specjalnymi. Był projektantem efektów we wszystkich filmach kinowych Petera Jacksona - Przerażaczach, Niebiańskich stworzeniach, Martwicy mózgu i Meet the Feebles oraz telewizyjnym dokumencie Forgotten Silver. Inne dzieła w dorobku Taylora to: Heaven, The Ugly, Once Were Warriors, Jack Brown Genius, Tidal Wave, The Tommyknockers i A Bright Shining Lie. Dla telewizji zaprojektował stworzenia i charakteryzację do seriali Herkules, Xena: Wojownicza księżniczka i Młody Herkules.

Taylor oraz jego partnerka, Tania Rodger, otrzymali wiele międzynarodowych nagród za efekty specjalne. Należą do nich nagrody: za Przerażaczy - hiszpańska nagroda za najlepsze modele i miniatury oraz nominacja do Saturna; za Martwicę mózgu - nagroda za najlepsze efekty specjalne na festiwalach filmowych w Stiges w Hiszpanii, w Avorez we Francji, w Portugalii oraz holenderska nagroda Srebrnego Krzyku; za Meet the Feebles - nagroda za najlepsze efekty fizyczne na festiwalu Fanta, we Włoszech. Para Taylor-Rodger zdobyła również nowozelandzkie nagrody filmowe za najlepsze projekty do filmów Martwica mózgu, Niebiańskie stworzenia, Forgotten Silver i The Ugly oraz nominacje za Jack Brown Genius i Heaven.

GRANT MAJOR (SCENOGRAF)

Grant Major otrzymał w 1995 roku nowozelandzką nagrodę kina i telewizji za najlepsze projekty do filmu Niebiańskie stworzenia Petera Jacksona. Dwa lata później zdobył tę samą nagrodę za film The Ugly. Inne dzieła w jego dorobku to Przerażacze, Memory and Desire, The Abberations, Jack be Nimble, An Angel at my Table i Other Halves, gdzie był dyrektorem artystycznym. Na tym ostatnim stanowisku pracował przy filmach telewizyjnych Herkules i The Grasscutter, serialu Hanlon, oraz przy reklamach i programach informacyjnych. Pracował także jako projektant produkcji przy telewizyjnym filmie The Chosen.

Major urodził się w Palmerston North na Nowej Zelandii. Karierę rozpoczął w telewizji nowozelandzkiej. Jego dokonania projektanckie obejmują szeroki zakres - od ceremonii Igrzysk Wspólnoty Brytyjskiej do pawilonów Nowej Zelandii na Wystawach Światowych w Australii i Hiszpanii.

NGILA DICKSON (PROJEKTANTKA KOSTIUMÓW)

Ngila Dickson urodziła się w Dunedin, w Nowej Zelandii. Za swe projekty otrzymała w latach 1997-1998 nowozelandzkie nagrody telewizyjne. Za pracę przy serialu Xena: wojownicza księżniczka Dickson zdobyła nagrodę za najlepsze kostiumy w IV Międzynarodowym Konkursie Telewizyjnym. Jej dorobek jako projektantki kostiumów obejmuje filmy Niebiańskie stworzenia, Jack be Nimble, Crush, Grampire, Ruby and Rata, User Friendly oraz telewizyjny Rainbow Warrior. W telewizji Dickson projektowała dla seriali Herkules, Xena: wojownicza księżniczka, High Tide, Mrs Piggle Wiggle oraz Ray Bradbury przedstawia.

HOWARD SHORE (KOMPOZYTOR)

Howard Shore skomponował muzykę do bardzo wielu filmów. Jego ostatnie prace można usłyszeć w takich przebojach kinowych jak High Fidelity, Dogma, Analyze This i eXistenZ. Poprzednie dokonania Shore'a to muzyka do filmów The Game, Cop Land, That Thing You Do!, Looking for Richard, Crash, The Truth About Cats And Dogs, The Score i The Yards. Pracował przy dwóch filmach reżyserowanych przez Barbeta Schroedera: Before and After oraz Sublokatorka. Komponował także dla Tima Burtona (Ed Wood) i Jonathana Demme'a (Milczenie owiec). Urodzony w Kanadzie kompozytor stworzył także muzykę do dziewięciu filmów Davida Cronenberga, m.in. do Muchy, Dead Ringers, Nagiego lunchu i M. Butterfly.

Jest jednym z najbardziej utytułowanych kompozytorów. Jego prace obejmują muzykę do wielu wybitnych filmów ostatnich lat, m.in. Po godzinach Martina Scorsese'a, Nobody's Fool Roberta Bentona, Klient Joela Schumachera oraz Duży, Siedem, Pani Doubtfire i Filadelfia.

Shore był dyrektorem muzycznym pierwszych pięciu serii programu Saturday Night Live telewizji NBC.

JAMIE SELKIRK (KIEROWNIK POSTPRODUKCJI)

Jamie Selkirk współpracował z Peterem Jacksonem przy większości jego filmów, najpierw jako montażysta, montażysta dźwięku, kierownik postprodukcji filmów: Bad Taste, Meet The Feebles i Niebiańskich stworzeniach. Przy Martwicy mózgu przeniósł się na stanowisko przedstawiciela producenta/montażysty, a w przy Przerażaczach na stanowisko producenta i montażysty. Inne dokonania Selkirka to filmy Jack Brown Genius, The Lie of the Land, Battletruck, The Scarecrow, Dzikie konie i The Silent One.

Selkirk karierę montażysty rozpoczął w New Zealand Broadcasting Corporations. Następnie pracował jako asystent montażysty i przygotowywał reportaże, aktualne wydarzenia, filmy dokumentalne i dramaty. Potem założył własną firmę udźwiękowienia i montażu, Mr. Chopper i pracował przy wielu filmach i reklamach telewizyjnych.

JOHN GILBERT (MONTAŻYSTA)

John Gilber zajmował się udźwiękowieniem i montażem ponad 20 filmów kinowych. Jego dokonania obejmują filmy Crush, Via Satelliete (nowozelandzka nagroda filmowa i telewizyjna za najlepszy montaż), Punitive Damage oraz na stanowisku współmontażysty, Przerażacze Petera Jacksona. Był również producentem filmu krótkometrażowego Willy Nilly.

Pierwszą posadą Gilberta w przemyśle filmowym była praca w nowozelandzkiej National Film Unit podczas przerwy w studiach. Gilbert nie wrócił już na wydział historii i antropologii, ale przeniósł się do telewizji nowozelandzkiej, gdzie pracował jak pomocnik montażysty, a potem jako montażysta. Brał zlecenia jako pomocnik montażysty i montażysta dźwięku, pracował przy wielu filmach krótkometrażowych, dokumentalnych i dramatach telewizyjnych, m.in. The Lounge Bar, Jean Batten Garbo of the Skies, Street Legal, The Chosen i Coverstory.

MICHAEL J. HORTON (MONTAŻYSTA)

Michael J. Horton rozpoczął pracę montażysty filmowego w New Zealand Broadcasting Corporation w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Jego dorobek obejmuje takie filmy jak Goodbye Pork Pie, Smash Palace, Utu, The Quiet Earth, Footroot Flats, Once Were Warriors, What Becomes of the Broken Hearted i wiele innych. Jako współmontażysta pracował przy filmie telewizyjnym Forgotten Silver, reżyserowanym przez Petera Jacksona i Costa Botesa. Urodził się w wellingtońskiej dzielnicy Lower Hutt, na Nowej Zelandii. Ukończył Saint Patricks College w Wellington. Pracował także jako montażysta przy wielu filmach reklamowych w Nowej Zelandii i innych krajach.

JIM RYGIEL (KIEROWNIK DS. EFEKTÓW SPECJALNYCH)

W roku 1980, po ukończeniu Otis Parsons School of Design, Rygiel rozpoczął pracę w Pacific Electric Pictures, jednej z pierwszych firm zajmującej się animacją komputerową w reklamie i filmie. W roku 1983 Rygiel przeniósł się do Digital Productions, gdzie pracował przy The Last Starfighter, pionierskim filmie wykorzystującym obraz cyfrowy w miejsce modeli statków kosmicznych. W czasie pracy w Digital Productions Rygiel był nominowany do wielu nagród za swoje dzieła reklamowe oraz zdobył nagrodę CLIO za reklamę walkmana Sony. Od 1987 do 1989 nadzorował wiele projektów dla firm Pacific Data Images (PDI) i Metrolight, zajmujących się efektami specjalnymi. W roku 1989 zaproponowano mu pracę przy stworzeniu i kierowaniu działem animacji komputerowej w studiu filmowym Boss. W ciągu kilku krótkich lat dział ten rozrósł się do ponad 75 animatorów i 100 osób personelu pomocniczego i zdobył kolejną nagrodę CLIO za reklamę samochodu Geo Prism. Podczas pracy w studiu Boss Rygiel nadzorował pracę przy wielu filmach kinowych, zarówno na stanowisku kierownika efektów cyfrowych, jak i kierownika efektów specjalnych. Jego dorobek obejmuje filmy Żołnierze kosmosu, Gatunek, Epidemia, Air Force One, The Scout, Bohater ostatniej akcji, Na krawędzi, Powrót Batmana, Obcy 3 i Uwierz w ducha. W roku 1997 pracował przy filmach The Parent Trap, Star Trek: Insurrection, Anna i król oraz 102 Dalmatyńczyki.

Rygiel jest członkiem Akademii Sztuki i Techniki Filmowej oraz Akademii Sztuki Telewizyjnej i Nauki.

ALAN LEE (AUTOR KONCEPCJI PLASTYCZNEJ/SCENOGRAF)

Alan Lee stworzył ponad pięćdziesiąt akwarelowych ilustracji do przygotowanych z okazji setnej rocznicy urodzin Tolkiena edycji Władcy Pierścieni, Tolkien's Ring i Hobbita. W filmowym Władcy Pierścieni był odpowiedzialny za szkice koncepcyjne.

Lee od wielu lat zajmuje się celtyckimi i nordyckimi mitami, które inspirowały Tolkiena. Ilustrował m.in. książki fantasy: Faeries (wraz z Brianem Froudem), The Mabinogion, Castles, The Mirrorstone, The Moons Revenge, Merlin Dreams, Black Ships Before Troy i The Wanderings of Odysseus. Otrzymał wiele różnych nagród, w tym medal Kate Greenway za Black Ships Before Troy. W roku 1998 zdobył World Fantasy Award dla najlepszego grafika.

Lee rozpoczął pracę w przemyśle filmowym jako autor koncepcji plastycznej przy Legendzie. Inne jego dokonania to Eryk Wiking i wychwalany miniserial telewizyjny Merlin.

JOHN HOWE (AUTOR KONCEPCJI PLASTYCZNEJ)

John Howe jest najbardziej znany ze swych różnorodnych prac tolkienowskich takich jak kalendarze, plakaty i ilustracje na obwolutach. Swą pasję do dzieł Tolkiena wniósł także do pracy nad szkicami koncepcyjnymi w filmie Władca Pierścieni.

Howe od długiego czasu współpracuje z europejskim przemysłem filmowym. Ilustrował komiksy Bandego Dessinee'a i wiele książek - głównie fantasy, historycznych i dla dzieci. Przyozdobił recepcje sławnego Maison d'Ailleurs, Muzeum Science-Fiction w Yverdon-les-Bains w Szwajcarii. Przez ostatnie dwadzieścia lat miał wiele autorskich wystaw w Europie. Tworzył także tła do telewizyjnych seriali animowanych.

DAN HENNAH (GŁÓWNY KIEROWNIK ARTYSTYCZNY)

Dan Hennah był dyrektorem artystycznym w Przerażaczach Petera Jacksona. Inne filmy w jego dorobku to Zatopienie "Rainbow Warrior", White Water Summer i Savage Islands. Pracował także jako główny kierownik artystyczny przy The Rescue, jako projektant produkcji przy Mesmerised oraz jako rekwizytor przy Buncie na "Bounty".

Prace telewizyjne Hennaha obejmują: jako projektanta produkcji seriali The Tribe, Twist in the Tale, William Tell i Wyspa skarbów, jako projektanta pomocniczego filmu 99-1, jako dyrektora artystycznego Heart of the High Country oraz jako projektanta produkcji filmu Adrift. Hennah urodził się w nowozelandzkim Hastings. Studiował architekturę w Politechnicznej Szkole Architektury w Wellington. Jego pierwszą pracą w przemyśle filmowym była praca na stanowisku asystenta producenta przy filmie Prisoner.

PETER OWEN (CHARAKTERYZATOR)

Peter Owen rozpoczął pracę ponad trzydzieści lat temu w firmie Bristol Old Vic. Był wtedy studentem wydziału języków nowożytnych na Uniwersytecie Bristolskim. Pracował w teatrach, telewizjach i operach w całej Europie. W przemyśle filmowym zaczął pracować jako charakteryzator na planie Kontrakt rysownika. Inne jego wczesne filmy to Prick Up you Ears i Niebezpieczne związki. Ostatnio pracował przy filmach Małe kobietki, Wiek niewinności, Oscar & Lucinda, Klatka dla ptaków, Beloved, Portret damy, Onegin i Jeździec bez głowy Tima Burtona, za który otrzymał w roku 2000 pierwszą doroczną nagrodę hollywoodzkiej Gildii Charakteryzatorów za najlepszą charakteryzację.

PETER KING (CHARAKTERYZATOR)

Po praktyce i pracy jako fryzjer, King został zatrudniony w firmie Bristol Old Vic i pracował przy swoim pierwszym filmie Kontrakt rysownika. Później pracował razem z Peterem Owenem przy wielu produkcjach operowych, teatralnych i kinowych. Następnie, wraz z Caroline Turner, założyli własną firmę. Jego wczesne prace obejmują filmy The Blackheath Poisonings, Secret Weapon, Princess Caraboo, Fairytale-A True Story oraz Batman i Robin. Ostatnio pracował na planie filmów Mściciele i O mały głos oraz otrzymał nominację do nagrody BAFTA za Idola i An Ideal Husband.

Stałymi klientami firmy Owen & King, której właścicielami są Peter Owen i Peter King - są m.in. Meryl Streep, Michelle Pfeiffer, John Malkovich, Bruce Willis, Nicole Kidman, Cate Blanchett, Johnny Depp, Cameron Diaz, Robert De Niro, Helen Hunt i Ralph Fiennes.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy