Reklama

"Weiser": TWÓRCY FILMU

WOJCIECH MARCZEWSKI

Urodzony w 1944 roku w Łodzi; reżyser i scenarzysta. Studiował historię i filozofię na Uniwersytecie Łódzkim, ukończył reżyserię w PWSFTViT w Łodzi. Pracuje jako grafik, scenarzysta oraz reżyser filmowy i telewizyjny. W latach 1964-1968 był asystentem w „Se-Ma-Forze”, a następnie w wytwórni „Czołówka”. Od roku 1984 wykłada w Narodowej Szkole Filmowej i Telewizyjnej w Kopenhadze. W latach 1989-1991 członek Komitetu Kinematografii. W latach 1992-1994 kierował Wydziałem Reżyserii Narodowej Szkoły Filmowej i Telewizyjnej w Wielkiej Brytanii. Prowadził warsztaty dla reżyserów, scenarzystów i aktorów w Niemczech, Holandii, Szwajcarii, Danii i Polsce. W Zmorach i w Dreszczach przedstawił mechanizm oddziaływania systemu na młodych ludzi, urabiania ich osobowości; zadawał w tych filmach pytania: jak można obronić się przed naciskiem społecznych instytucji i jak pozostać sobą? Pokazał wpływ otoczenia na kształtowanie się osobowości młodego człowieka. W Ucieczce z kina „Wolność”, rozrachunkowym filmie z naszą rzeczywistością lat 80., w metaforyczny sposób mówił o demokracji, o drobnych kompromisach, o poszukiwaniu wolności. W telewizyjnym Czasie zdrady poruszył problem odpowiedzialności intelektualisty, ponoszenia konsekwencji. Reżyserował także telewizyjne sztuki teatralne. Zdobywca licznych nagród m.in. za: Zmory - Nagroda Główna Jury na FPFF w Gdańsku, nagroda im. Andrzeja Munka (przyznawana przez PWSFTViT), nagroda pisma „Film” - „Złota Kamera” za debiut reżyserski w filmie fabularnym, Nagroda Jury Ekumenicznego na MFF w San Sebastian; Dreszcze - Nagroda Główna Jury na FPFF w Gdańsku, Srebrny Niedźwiedź i Nagroda FIPRESCI na MFFF w Berlinie. Nagroda Międzynarodowej Konfederacji Kina Artystycznego na Festiwalu Filmowym w Berlinie; Ucieczka z kina „Wolność” - Grand Prix na FPFF Gdańsk-Gdynia, Nagroda Główna MFF w Avoriaz (Francja), Nagroda Przewodniczącego Komitetu Kinematografii za reżyserię w dziedzinie filmu fabularnego, nagroda czasopisma „Film” - „Złota Kaczka” za najlepszy film polski; Czas zdrady - Nagroda Specjalna Jury w Gdyni.

Reklama

FILMOGRAFIA

Lekcja anatomii (1968)

Podróżni jak inni (1969)

Odejścia, powroty (1973, serial TV)

Wielkanoc (1975)

Bielszy niż śnieg (1976)

Zmory (1978)

Klucznik (1979)

Dreszcze (1980)

Ucieczka z kina „Wolność” (1991)

Czas zdrady (1997)

Weiser (2000)


ZBIGNIEW PREISNER

Urodzony w 1955 roku, kompozytor. Od 1977 roku związany z „Piwnicą pod Baranami”. Uchodzi za jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki filmowej na świecie. Współpracował między innymi z Louisem Malle, Agnieszką Holland, Luisem Mandoki, Krzysztofem Kieślowskim. Najważniejsze nagrody to: dwa Cezary przyznane przez Francuską Akademię Sztuki i Techniki Filmowej za filmy: Trzy kolory: CzerwonyElisa; Srebrny Niedźwiedź otrzymany na Festiwalu Berlińskim za film w reż. Sorena Kragha-Jakobsena Wyspa przy ulicy Ptasiej. Za muzykę do filmu Trzy kolory: Niebieski został uznany za Najlepszego Kompozytora Muzyki Filmowej przez Stowarzyszenie Krytyków Filmowych w Los Angeles. Zbigniew Preisner jest członkiem Francuskiej Akademii Sztuki i Techniki Filmowej. W sumie skomponował muzykę do ponad 80 filmów Wydał kilkanaście płyt z muzyką filmową.

FILMOGRAFIA

Prognoza pogody (1982; reż. Antoni Krauze)

Kilka obrazów w czasie przeszłym (1983;reż. Jacek Link-Lenczewski)

Psychoterapia (1983; reż. Maciej Drygas)

Bez końca (1984; reż. Krzysztof Kieślowski)

Przez dotyk w cyklu Kronika wypadków (1985; reż. Magdalena Łazarkiewicz)

Lubię nietoperze (1985; reż. Grzegorz Warchoł)

Ucieczka w cyklu Kronika wypadków (1986; reż. Tomasz Szadkowski)

Kołysanka / A Lullaby (1986; reż. Ephraim J. Sevela)

Kocham kino (1987; reż. Piotr Łazarkiewicz)

Krótki film o zabijaniu (1987; reż. Krzysztof Kieślowski)

Sami dla siebie (1987; reż. Stanisław Jędryka)

Dekalog (1988; reż. Krzysztof Kieślowski)

Dziewczynka z hotelu Excelsior (1988; reż. Antoni Krauze)

Krótki film o miłości (1988; reż. Krzysztof Kieślowski)

Ostatni dzwonek (1989; reż. Magdalena Łazarkiewicz)

Prominent / Eminent Domain (1990; reż. John Irvin)

Europa, Europa (1990; reż. Agnieszka Holland)

W środku Europy (1990; reż. Piotr Łazarkiewicz)

Zabawa w Boga / At Play in the Field of the Lord (1991; reż. Hector Babenco)

Podwójne życie Weroniki / La double vie die Veronique (1991;

reż. Krzysztof Kieślowski)

Skaza / Damage (1992; reż. Louis Malle)

Olivier, Olivier (1992; reż. Agnieszka Holland)

Zwolnieni z życia (1992; reż. Waldemar Krzystek)

Trzy kolory: Biały (1993; reż. Krzysztof Kieślowski)

Trzy kolory: Niebieski (1993; reż. Krzysztof Kieślowski)

O fio do horizonte (1993; reż. Fernando Lopes)

Tajemniczy ogród / The Secret Garden (1993; reż. Agnieszka Holland)

Mouvements du desir (1994; reż. Lea Pool)

Quarter in 4 Movements (1994; reż. Loukia Rikaki)

Marsz Radetzky’ego / Radetzkymarsch (1994; reż. Axel Corti, Gernot Roll)

Trzy kolory: Czerwony (1994; reż. Krzysztof Kieślowski)

Kiedy mężczyzna kocha kobietę / When A Man Loves A Woman (1994; reż. Luis Mandoki)

Elisa (1995; reż. Jean Becker)

Feast of July (1995; reż. Christopher Menaul)

Elfy z Ogrodu Czarów / Fairy Tale. A True Story (1997; reż. Charles Sturridge)

Wyspa przy ulicy Ptasiej / Oen I Fuglegaden (1997; reż. Soren Kragh-Jacobsen)

Corazon iluminado (1998; reż. Hector Babenco)

Dreeming of Joseph Lees (1999; reż. Eric Styles)

The Last September (1999; reż. Deborah Warner)

Aberdeen (2000; reż. Hans Peter Moland)

Weiser (2000; reż. Wojciech Marczewski)

Love and Rimbaud (2001; reż. Rae Dawn Chong)


KRZYSZTOF PTAK

Urodzony w 1954, absolwent Wydziału Operatorskiego PWSFTViT w Łodzi. Otrzymał nagrody za najlepsze zdjęcia za Klejnot wolnego sumienia na MFF w Panamie, za Kornblumenblau300 mil do nieba na FPFF w Gdyni. Za zdjęcia do Historii kina w Popielawach otrzymał „Orła”- Polską Nagrodę Filmową

FILMOGRAFIA

Wieczne pretensje (1974; reż. Grzegorz Królikiewicz) - współpraca operatorska

Zapowiedź ciszy (1978; reż. Lech J. Majewski, Krzysztof Sowiński) - współpraca operatorska

Tirolinka (1979; reż. Romuald L. Wierzbicki) - zdjęcia

Smak wody (1980; reż. Leszek Wosiewicz) - operator kamery

Fik -Mik (1981; reż. Marek Nowicki) - zdjęcia

Klejnot wolnego sumienia (1980; reż. Grzegorz Królikiewicz) - zdjęcia

Wigilia '81 (1982; reż. Leszek Wosiewicz) - zdjęcia

Zabicie ciotki (1984; reż. Grzegorz Królikiewicz) - zdjęcia

Głód (1985; reż. Jacek Kowalczyk) - zdjęcia

Sam pośród swoich (1985; reż. Wojciech Wójcik) - zdjęcia

Pokój dziecinny (1986; reż. Aleksander Czekanowski) - zdjęcia

Tabu (1985; reż. Andrzej Barański) - zdjęcia

Kornblumenbau (1988; reż. Leszek Wosiewicz) - zdjęcia, operator kamery

Pomiędzy wilki (1988; reż. Juliusz Janicki) - zdjęcia

300 mil do nieba (1989; reż. Maciej Dejczer) - zdjęcia, operator kamery

Superwizja (1900; reż. Robert Gliński) - zdjęcia

Ucieczka z kina „Wolność ” (1991; reż. Wojciech Marczewski) - zdjęcia

Le Retour (1990; reż. Grzegorz Okrasa) - zdjęcia

Cynga (1991; reż. Leszek Wosiewicz) - zdjęcia, operator kamery

Kowalikowie (1992; reż. Marek Gracz)- zdjęcia

Lepiej być piękną i bogatą (1993; reż. Filip Bajon) - zdjęcia, operator kamery

Motyw cienia / The Hollow Men (1993; reż. Joseph Kay, John Yorick) - zdjęcia

Łagodna (1995; reż. Mariusz Treliński) - zdjęcia

Dzień wielkiej ryby (1996; reż. Andrzej Barański) - zdjęcia

Nocne Graffiti (1996;reż. Maciej Dutkiewicz) - zdjęcia

Panna Nikt (1996; reż. Andrzej Wajda) - zdjęcia

Czas zdrady (1997; reż. Wojciech Marczewski) - zdjęcia, efekty specjalne

Geshes Gift (1997; reż. Walburg von Yalenfes)

Historia kina w Popielawach (1998; reż. Jan Jakub Kolski) - zdjęcia

Istota / Ljuk (2000; reż. Andrzej Czarnecki) - zdjęcia

Weiser (2000; reż. Wojciech Marczewski) – zdjęcia


ANDRZEJ KOWALCZYK

Urodzony w 1945 roku. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku w 1971 roku. Zaprojektował dekorację m. in. do 65 filmów fabularnych i 22 filmów telewizyjnych. Dwukrotnie nagrodzony na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku za Wizję lokalnąO-Bi, O-Ba. Koniec cywilizacji.

FILMOGRAFIA

Najważniejszy dzień życia (1974, cykl filmowy; reż. Andrzej Konic) - współpraca scenograficzna

Potop (1974; reż. Jerzy Hoffman) - militaria

Beniamiszek (1975; reż. Włodzimierz Olszewski) - dekoracja wnętrz

Czterdziestolatek (1976, serial TV; reż. Jerzy Gruza) - współpraca scenograficzna

Motylem jestem, czyli romans 40-latka (1976; reż. Jerzy Gruza) - współpraca scenograficzna

Ocalić miasto (1976; reż. Jan Łomnicki) - współpraca scenograficzna

Sytuacje rodzinne (1976; reż. Jerzy Obłamski) - współpraca scenograficzna

Pasja (1977; reż. Stanisław Różewicz) - scenografia

Aria dla atlety (1979; reż. Filip Bajon) - scenografia

Klucznik (1979; reż. Wojciech Marczewski) - scenografia

Alicja (1980; reż. Jacek Bromski, Jerzy Gruza) - scenografia

Czułe miejsca (1980; reż. Piotr Andrejew) - scenografia

Smak wody (1980; reż. Leszek Wosiewicz) - scenografia, dekoracja wnętrz

Wizja lokalna 1901 (1980; reż. Filip Bajon) - scenografia

Dreszcze (1981; reż. Wojciech Marczewski) - scenografia

Limuzyna Daimler-Benz (1981; reż. Filip Bajon) - scenografia

O-Bi, O -Ba. Koniec cywilizacji (1986; reż. Piotr Szulkin) - scenografia

Podróże pana Kleksa (1985; reż. Krzysztof Gradowski) - scenografia

Biała wizytówka (1986; reż. Filip Bajon) - scenografia

Magnat (1987; reż. Filip Bajon) - scenografia

Cienie (1987; reż. Jerzy Kaszubowski) - scenografia

Jedenaste przykazanie (1987; reż. Janusz Kondratiuk) - scenografia

Szkoła kochanków, czyli cosi fan tutte (1987; reż. Krzysztof Tchórzewski)

- scenografia

Ucieczka z kina „Wolność” (1990; reż. Wojciech Marczewski) - scenografia

Rozmowy kontrolowane (1991; reż. Sylwester Chęciński) - scenografia

Spokojny żywot / Une petite vie tranquille (1991; reż. Filip Bajon)

- scenografia

Sauna (1992; reż. Filip Bajon) - współpraca scenograficzna

Smacznego telewizorku (1992; reż. Paweł Trzaska) - scenografia, współpraca scenograficzna

Opowieść o Józefie Szwejku i jego drodze na front (1996; reż. Włodzimierz Gawroński) - opracowanie graficzne

Przygody dobrego wojaka Szwejka (1999; reż. Włodzimierz Gawroński)

- opracowanie graficzne

Weiser (2000; reż. Wojciech Marczewski) – scenografia

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Weiser
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy