"W cieniu chwały": O TWÓRCACH
GAVIN O'CONNOR (reżyser/scenarzysta) zwrócił na siebie uwagę krytyki i publiczności reżyserią niezależnego obrazu "Niesione wiatrem", z udziałem Janet McTeer i Kimberly Brown. Był także, wraz z Angelą Shelton, współautorem scenariusza opartego na wydanych przez Shelton wspomnieniach z dzieciństwa. Poruszający "dramat drogi" o matce i córce przyniósł O'Connor Filmmaker's Award 1999 roku na Festiwalu Filmowym w Sundance, zdobywając wiele pochwał krytyki filmowej. Co więcej, rolę McTeer wyróżniono licznymi nagrodami dla Najlepszej Aktorki, w tym nominacjami do Oskara? i Independent Spirit Award oraz Nagrodą Złotego Globu. Dostrzeżono także rolę Brown, któtra otrzymała Independent Spirit Award dla Najlepszej Aktorki Drugiego Planu.Kolejnym przedsięwzięciem reżyserskim O'Connora był chwalony przez krytykę filmowy przebój 2004 roku "Cud w Lake Placid", będący jednocześnie jego pierwszym dużym projektem studyjnym. Główną rolę zagrał w nim Kurt Russell. Film opowiadał o inspirującej historii zdobycia przez amerykańską reprezentację hokejową złotego medalu na Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w 1980 roku, po zaskakującym pokonaniu z pozoru niezwyciężonej drużyny radzieckiej.Obecnie O'Connor pracuje nad przedprodukcją niezależnego filmu "Warrior", dramatu, który będzie reżyserował według własnego scenariusza. Przedstawia on obraz najszybciej rozwijającego się sportu świata - Mieszanych Sztuk Walki - w poruszającej, pełnej emocji opowieści o dwóch poróżnionych braciach, których drogi przecinają się w walce o mistrzostwo świata wagi ciężkiej. Jednocześnie aktor pracuje nad komediodramatem "Sunny and 68", o słynnym zawodowym pokerzyście, który przeżywa kompromitację przed kamerami ogólnokrajowej telewizji, pilotującej jego karierę. Skompromitowany, zadłużony i ciągle w drodze, niechętnie powraca do rodzinnego miasteczka, które opuścił po ukończeniu szkoły średniej. Niespodziewanie odnajduje tam miłość i wybaczenie ze strony kobiet reprezentujących trzy pokolenia, które uczą go tego, co znaczy być mężczyzną. O'Connor prowadzi także wiele innych projektów w różnych fazach zaawansowania, dla wielu studiów i firm producenckich.
Rodowity nowojorczyk, O'Connor podjął pierwsze próby pisarskie podczas studiów na uniwersytecie w Pensylwanii. Po uzyskaniu dyplomu powrócił do Nowego Jorku, gdzie zajął się tworzeniem scenariuszy do filmów krótkometrażowych oraz sztuk teatralnych. Jako scenarzysta zyskał uznanie publiczności krótkometrażowym, wyróżnionym nagrodami filmem "The Bet", który był reżyserskim debiutem Teda Demme. Następnie O'Connor wyreżyserował, według własnego scenariusza, film krótkometrażowy "American Standoff". Jest także autorem kilku sztuk scenicznych, między innymi "Rumblings of a Romance Renaissance", w której zagrał główną rolę. Na swoim reżyserskim koncie O'Connor ma także szereg projektów telewizyjnych, w tym ukończony niedawno film "The Prince". Ponadto pełnił funkcję producenta przy niezależnym filmie "The Slaughter Rule", z udziałem Ryana Goslinga, oraz producenta wykonawczego przy filmach dokumentalnych "The Smashing Machine" i "Mule Skinner Blues".
JOE CARNAHAN (scenarzysta) reżyserował ostatnio, według własnego scenariusza, czarną komedię akcji "As w rękawie", z gwiazdorską obsadą Jeremy'ego Pivena, Bena Afflecka, Ryana Reynoldsa, Andy Garcii, Raya Liotty, Petera Berga oraz, z debiutującymi w w filmie fabularnym,piosenkarzami raperem Commonem i Alicią Keys. Wcześniej Carnahan był scenarzystą i reżyserem chwalonego przez krytykę dramatu policyjnego "Narc", pokazanego po raz pierwszy w 2002 roku na Festiwalu Filmowym w Sundance. Praca nad tym filmem przyniosła mu nominację do Independent Spirit Award dla Najlepszego Reżysera. Jego pierwszym filmem fabularnym był "Blood, Guts, Bullets & Octane", który miał premierę w 1998 roku na Festiwalu Filmowym w Sundance. Carnahan napisał scenariusz, był reżyserem i producentem, a nawet zagrał główną rolę w tym filmie, którego powstanie również sfinansował. Ponadto napisał scenariusz i wyreżyserował innowacyjny krótki film internetowy dla BMW' "Ticker", z udziałem Clive'a Owena, Dona Cheadle i F. Murray Abrahama.
W najbliższej przyszłości plany Carnahana obejmują filmowe adaptacje powieści Jamesa Ellroya "White Jazz" oraz Marka Bowdena "Killing Pablo", do których napisze scenariusz i które wyreżyseruje. Pełni także funkcję producenta przy "The 4th Kind", thrillerze z udziałem Milli Jovovich, który ma wejść na ekrany w 2009 roku. Dla małego ekranu Carnahan reżyserował i zajmował się produkcją wykonawczą dramatu kryminalnego ABC "Faceless".
ROBERT HOPES (historia/producent wykonawczy/konsultant techniczny) może uważać "W cieniu chwały" za swoje pierwsze dokonanie filmowe. Urodzony w Evanston, w stanie Illinois, i wychowany w Nowym Jorku Hopes ukończył college C.W. Post i bezpośrednio po uzyskaniu dyplomu wstąpił do Nowojorskiej Akademii Policyjnej. Pracę w NYPD rozpoczął jako funkcjonariusz mundurowy, przechodząc z czasem do śledczej jednostki zwalczania przestępstw. Następnie, uzyskawszy awans na stanowisko detektywa, pracował w różnych jednostkach, w tym w Sekcjach Zabójstw, Narkotyków i Kradzieży. W 1996 roku, po 14 latach pracy w NYPD, został ranny na służbie i wskutek tego zakończył pracę w policji. Obecnie Hopes pełni funkcję Starszego Wiceprezesa FJC Security Services, największej prywatnej i działającej lokalnie agencji ochrony na obszarze Tri-State, w której nadzoruje operacje i jakość usług.
GREGORY O'CONNOR (producent) niedawno ukończył produkcję niezależnego filmu "The Speed of Life" pod szyldem Solaris Entertainment, filmowej i telewizyjnej firmy producenckiej, którą założył z bratem, reżyserem Gavinem O'Connorem. Wcześniej Gregory O'Connor był współproducentem przebojowego filmu z 2004 roku ":Cud w Lake Placid", z udziałem Kurta Russella, Patricii Clarkson i Noaha Emmericha, w reżyserii Gavina. Film ten był kroniką sukcesów amerykańskiej reprezentacji hokejowej na Zimowych Igrzyskach Olimpijskich 1980. Bracia O'Connor założyli Solaris Entertainment w 1999 roku, po sukcesie ich pierwszego przeboju produkcji niezależnej - filmu "Niesione wiatrem", przy którym Greg był producentem i który częściowo sfinansował. Reżyserowany, według własnego scenariusza przez Gavina, film "Niesione wiatrem" zdobył Filmmakers Award w 1999 roku na Festiwalu Filmowym Sundance, zyskując sobie jednocześnie duże uznanie krytyki. Ponadto obie odtwórczynie ról głównych, Janet McTeer i Kimberly Brown, wyróżniono za udział w tym filmie nagrodami - McTeer nominacją do Academy Award i Złotym Globem, zaś Brown - Independent Spirit Award. Następnie Greg O'Connor zajął się produkcją wykonawczą niezależnego filmu "The Slaughter Rule", z udziałem Ryana Goslinga. Był także producentem wykonawczym filmów dokumentalnych "Mule Skinner Blues" i "The Smashing Machine". W najbliższej przyszłości zajmie się produkcją filmów "Warrior", "Boudicca", i "Born to Rock". Jego firma, Solaris, pracuje obecnie nad wieloma projektami dla różnych studiów filmowych i niezależnych firm finansujących. O'Connor, absolwent University of Pennsylvania, mieszka obecnie w Nowym Jorku i Los Angeles.
CALE BOYTER (producent wykonawczy) dołączył do New Line Cinema w 1998 roku jako asystent, awansując z czasem na stanowisko Starszego Wiceprezesa i czuwając nad powstaniem wielu najbardziej znanych filmów tej wytwórni, takich jak "Elf", "Polowanie na druhny" i "Historia przemocy". Miał także swój udział w tworzeniu najnowszych dokonań New Line Cinema: "Podróży do wnętrza Ziemi", z udziałem Brendana Frasera, a także "Drużyny marzeń?" z Willem Ferrellem. Na początku 2008 roku Boyter rozpoczął pracę dla nowo utworzonej przez Metro-Goldwyn-Mayer Worldwide Motion Picture Group, gdzie pełni funkcję Wiceprezesa Wykonawczego, sprawując nadzór nad nowymi projektami filmowymi w pierwszych fazach powstawania.
MARCUS VISCIDI (producent wykonawczy) zajmował się w ostatnim okresie produkcją filmów "Przyjaciele", w reżyserii Tony'ego Goldwyna i "Transfer", z udziałem Meryl Streep, Reese Witherspoon i Jake'a Gyllenhaala. Viscidi będzie producentem wykonawczym przy zapowiadanym projekcie "Ghosts of Girlfriends Past," który ma trafić do kin w 2009 roku.
Spośród innych jego dokonań producenckich warto wspomnieć o filmach: "Troje do pary", w reżyserii Ananda Tuckera, adaptacji powieści Steve'a Martina; nakręconej przez Richarda Linklatera nowej wersji "Drużyna specjalnej troski", z udziałem Billy'ego Boba Thorntona; "Apartament" z Joshem Hartnettem; oraz "Nożownik" Williama Friedkina, z Tommy Lee Jonesem i Benicio Del Toro w rolach głównych. Viscidi już czterokrotnie współpracował z reżyserem Tomem Dicillo, przy filmach "Filmowy zawrót głowy", "Prawdziwa blondynka", "Drugie wcielenie" i "Box of Moonlight". Ponadto pełnił funkcje producenta przy filmach Johna Schlesingera "Układ prawie idealny", z udziałem Madonny i Ruperta Everetta; "Szalona miłość", z Drew Barrymore i Chrisem O'Donnellem; "Courtship", według scenariusza Hortona Foote; "Pogrzeb wikinga" Daniela Petrie, z Burtem Lancasterem i Macaulay Culkinem; "Signs of Life"; oraz kinowej wersji Lanforda Wilsona "Lemon Sky", wyróżnionej Special Jury Award na Festiwalu Filmowym Sundance. Produkcje Viscidiego dla telewizji obejmują dokonane przez American Playhouse adaptacje Katherine Anne Porter "Noon Wine", Eudory Welty "The Wide Net" oraz off-broadwayowską sztukę Keitha Reddina "Big Time". Dla sceny był producentem nominowanej do Tony Award broadwayowskiej inscenizacji "Honour", w której główne role zagrały Jane Alexander i Laura Linney.
DECLAN QUINN (kierownik zdjęć) jako operator filmowy był wielokrotnie wyróżniany nagrodami, w tym Independent Spirit Awards za zdjęcia do filmów Mike'a Figgisa "Zostawić Las Vegas", Jima Sheridana "Nasza Ameryka" i Miry Nair "Kamasutra - opowieść o miłości". Otrzymał też Nagrodę Emmy za wkład do filmu telewizyjnego Nair "Histeryczna ślepota",oraz Cinematography Award festiwalu Sundance za dramat "2by4". Niedawno ukończył pracę nad obrazem "New York, I Love You", a także nad filmem według scenariusza i w reżyserii Rebeki Miller "The Private Lives of Pippa Lee". W czasie swojej błyskotliwej kariery Quinn współpracował wielokrotnie z reżyserami tak wybitnymi, jak Jonathan Demme, przy nieukończonym jeszcze filmie dokumentalnym "Neil Young Trunk Show", a także pokazanym niedawno po raz pierwszy filmie fabularnym "Rachel Getting Married" i dokumencie "Cousin Bobby"; z Figgisem, przy "Cold Creek Manor" i "Tej jednej nocy"; z Sheridanem, przy "Get Rich or Die Tryin'"; z Nair przy "Vanity Fair", "Monsunowym weselu" oraz jej epizodem kilkuczęściowego filmu "8"; z Neilem Jordanem przy "Śniadaniu na Plutonie"; z Louisem Malle przy "Wani na 42. ulicy"; z Julianem Schnabelem przy filmie dokumentalnym "Lou Reed's Berlin"; z Joelem Schumacherem przy "Bez skazy"; z Betty Thomas przy "28 dni" oraz Neilem Burgerem przy nowym filmie "The Lucky Ones". Quinn nadal lubi osobiście stawać za kamerą, jak na planie dokumentalnego filmu Martina Scorsese o zespole Rolling Stones "Rolling Stones w blasku świateł" oraz dokumentów Demme'a "Neil Young: "Serce ze złota" i "Jimmy Carter Man From Plains", uhonorowanym wieloma nagrodami na Festiwalu Filmowym w Wenecji, w tym Collateral Award for Best Biography.
DAN LEIGH (scenograf) niedawno ukończył pracę przy filmie z udziałem Kate Hudson "Ślubne wojny" dla reżysera Gary'ego Winicka, oraz przy filmie HBO "Taking Chance" w reżyserii Rossa Katza. Leigh projektował scenografię do dwóch filmów Michela Gondry'ego - "Zakochany bez pamięci" i "Be Kind Rewind". Był też twórcą oprawy plastycznej dla trzech filmów Tony'ego Goldwyna: "Przyjaciele", "Serce nie sługa" oraz "A Walk on the Moon". Spośród innych filmów, powstałych przy współpracy Leigha na szczególną uwagę zasługują: Moisésa Kaufmana "Projekt Laramie" dla HBO; dwa obrazy dla Boaza Yakina "Jubilerka" z udziałem Renée Zellweger i "Fresh" z Samuelem L. Jacksonem; dla Juliana Schnabela "Basquiat - Taniec ze śmiercią"; oraz dla dwóch filmów Joan Micklin Silver, "Loverboy" z Patrickiem Dempseyem i "Zmień kapelusz" z Amy Irving i Peterem Riegertem. Leigh jest także twórcą scenografii telewizyjnych, w tym do pilotażowego odcinka serialu ABC "Seks, kasa i kłopoty," z Peterem Krause w roli głównej. Karierę scenografa rozpoczynał w teatrach broadwayowskich i off-broadwayowskich, na scenach regionalnych, w Lincoln Center i Kennedy Center for the Performing Arts.
LISA ZENO CHURGIN (edytor) uzyskała nominację do Academy Award za pracę dla filmu Lasse Hallströma "Wbrew regułom". Obecnie pracuje przy "The Ugly Truth" w reżyserii Roberta Luketica, z udziałem Katherine Heigl i Gerarda Butlera. Jej inne projekty filmowe to: Marka Pellingtona "Henry Poole Is Here", Tony'ego Goldwyna "Przyjaciele", oraz zapowiadany "Tenderness" z udziałem Russella Crowe. W swoim dorobku edytorskim Churgin ma też tak różnorodne filmy, jak "Siostry" Curtisa Hansona; "Dom z piasku i mgły" i "Powiedz tak"; "Mila księżycowego światła" Brada Silberlinga; "Miłosna ruletka"; "200 papierosów", "Gattaca - Szok przyszłości"; "Bob Roberts" i "Przed egzekucją" Tima Robbinsa; "Rodzinka z piekła rodem"; reżyserski debiut fabularny Bena Stillera "Orbitowanie bez cukru" oraz "Closet Land". Jako edytor pomocniczy Churgin doskonaliła swój warsztat przy tak znanych produkcjach, jak reżyserowany przez Lawrence'a Kasdana "Przypadkowy turysta", "Maska" Petera Bogdanovicha, "Ragtime" Milosa Formana, "Wściekły byk" Martina Scorsese oraz Waltera Hilla "Straceńcy" i "Wojownicy".
JOHN GILROY (edytor) już po raz trzeci współpracuje z Gavinem O'Connorem, po dwóch wcześniejszych epizodach - sportowym dramacie "Cud w Lake Placid" i przyjętym ciepło przez krytykę niezależnym filmie "Niesione wiatrem". Niedawno był edytorem przy filmie "Michael Clayton", według scenariusza i w reżyserii jego brata Tony'ego Gilroya, który przyniósł mu nominacje zarówno do Nagrody BAFTA, jak do A.C.E. Eddie Award. Obecnie ponownie pracuje z Tonym Gilroyem, tym razem nad filmem "Duplicity" z udziałem Julii Roberts, Clive'a Owena, Toma Wilkinsona i Paula Giamatti. W przeszłości Gilroy współpracował także kilkakrotnie z reżyserem i scenarzystą Joe Carnahanem, opracowując jego dramat "Narc" i "Ticker", a także krótki obraz w ramach serii filmów krótkometrażowych "The Hire" BMW Films. Pracę Gilroya przy tym ostatnim wyróżniono Clio Award. Z innych jego dokonań warto wymienić udział w powstaniu "To kwestia zaufania" z udziałem Julianne Moore, Davida Duchovnego, Maggie Gyllenhaal i Billy'ego Crudupa; "Narodziny obłędu" z Elisabeth Shue; "Suspect Zero" z Aaronem Eckhartem, Carrie-Anne Moss i Benem Kingsleyem; "Shadow Magic" z udziałem Jareda Harrisa i Yu Xia; oraz "Billy Madison" z Adamem Sandlerem w roli głównej. Gilroy, który ukończył Dartmouth College, zdobywał doświadczenie w latach 80., pracując jako edytor pomocniczy przy licznych filmach fabularnych, w tym dwóch Francisa Forda Coppoli "Peggy Sue wyszła za mąż" i "Kamienne ogrody". Jego pierwszym dokonaniem edytorskim był film "The Luckiest Man in the World", oparty na scenariuszu i reżyserowany przez jego ojca, Franka D. Gilroya.
ABIGAIL MURRAY (projektantka kostiumów) jest ulubioną projektantką kostiumów reżysera Gary'ego Fledera; przed najnowszym epizodem ich współpracy, obrazem "The Express", spotkali się już na planie filmów "Ława przysięgłych", "Kolekcjoner", "Rzeczy, które robisz w Denver będąc martwym" i "Imposter". Z innych fabularnych dokonań Murray warto wspomnieć o projektach kostiumów do filmów "Jeźdźcy Apokalipsy", "Krzyk 3", "Dogma", "Na dobre i złe", "Dziedzictwo", "Airborne", "True Identity", "Wstrząsy" i "Ogary Broadwayu". Murray, pochodząca z Filadelfii, studiowała w Nowym Jorku w prestiżowym Parson's School of Design and Fashion Institute of Technology. Karierę rozpoczynała w teatrach na Broadwayu i off-broadwayowskich, a także w operze. Do jej teatralnych dokonań należą projekty strojów do inscenizacji "Oto jest głowa zdrajcy", "The Hotel Play", "Moon for the Misbegotten" i "Jak wam się podoba". Do świata filmu trafiła pod mentorską opieką Tony'ego Waltona przy filmie Sidneya Lumeta "Śmiertelna pułapka".
Murray projektowała także kostiumy do produkcji telewizyjnych, zwłaszcza do popularnego serialu "The Black Donnellys" z Paulem Haggisem. Z reżyserem Flederem współpracowała przy filmach "Dowód", "Finnegan" i "Life on Mars".
MARK ISHAM (kompozytor) jest zdobywcą Grammy, Emmy i Clio, muzykiem nagradzanym zarówno za komponowanie muzyki filmowej, jak i inne osiągnięcia artystyczne. W 2006 roku otrzymał Henry Mancini Award ASCAP for Lifetime Achievement, wcześniej zaś wyróżniono go nominacjami do Oskara? i Złotego Globu. Jego najnowszą muzykę można usłyszeć w pokazanym w październiku filmie "The Express", stanowiącym czwarty już epizod współpracy artysty z reżyserem Garym Flederem, dla którego Isham stworzył także ścieżki dźwiękowe do filmów "Kolekcjoner", "Nikomu ani słowa" i "Imposter". Z innych jego nowych dokonań warto wymienić muzykę do "Kobiet", "Sekretnego życia pszczół", a także zapowiadanego "Crossing Over", według scenariusza i w reżyserii Wayne'a Kramera, z udziałem Harrisona Forda i Seana Penna.
Przed obrazem "W cieniu chwały" komponował już dla Gavina O'Connora muzykę do "Cud w Lake Placid". Oryginalny styl Ishama jest także rozpoznawalny w pamiętnych ścieżkach dźwiękowych do takich filmów, jak reżyserowana przez Roberta Redforda "Rzeka życia", któremu kompozytor zawdzięcza nominację do Oskara; Michaela Apteda "Nell", za który otrzymał nominację do Złotego Globy, a także nagrodzone Oskarem "Miasto gniewu", którego ścieżce dźwiękowej, przyznano tytuł Best Soundtrack of 2005 na Cinescape.com. Do innych ekranowych sukcesów Ishama należą ścieżki dźwiękowe do filmów: "Bobby", "Czarna dalia", "Przygoda na Antarktydzie", "Cooler", "Siła i honor", "Dogonić kosmos", "Blade - wieczny łowca" i "Druga prawda", by wymienić tylko niektóre. Na przestrzeni całej kariery Isham stworzył ponad 80 ścieżek dźwiękowych do filmów, sięgając do wielu stylów muzycznych, w tym do klasycznej muzyki symfonicznej, współczesnego minimalizmu, bigbandowego swingu, awangardowego jazzu, americany, muzyki etnicznej, ambient elektroniki, oraz wielu innych, wykraczających poza sztywne ramy gatunkowe. Solowe nagrania Ishama - cenionego mistrza trąbki - obejmują także cały wachlarz stylów, od klasycznego, elektronicznego i akustycznego jazzu po New Age i muzykę etniczną. Jego solowe albumy zdobyły popularność i uznanie krytyki w wielu krajach świata. Otrzymał Nagrodę Grammy za płytę "Mark Isham", a także nominację dla albumów "Castalia" i "Tibet". The London Times uznał "Miles Remembered" za Najlepszy Album Jazzowy 1999 roku, zaś Downbeat Magazine umieścił jego CD "Blue Sun" w setce Najlepszych Albumów Jazzowych Dekady.
Isham współpracował z wieloma znakomitymi artystami branży muzycznej, charakterystyczny dźwięk jego trąbki wzbogacał albumy tak różnych wykonawców, jak Bruce Springsteen, Willie Nelson, Lyle Lovett, Ziggy Marley, Joni Mitchell, The Rolling Stones, Chris Isaak czy Van Morrison.