"W ciemności": PRASA ZAGRANICZNA O "W CIEMNOŚCI"
"Odważny, epicki film, daleki od konwencjonalnej rozrywki. Napięcie, które twórcy potrafią wykrzesać z prawdziwej historii, jest jednocześnie mordercze i inspirujące. Główny bohater (perfekcyjna kreacja Roberta Więckiewicza) przypomina Oskara Schindlera, a jego historia - wyjątkowa i wybitnie dramatyczna - obrazuje przemianę zatwardziałego antysemity w anioła stróża".
Joe Morgenstern, Wall Street Journal
"Najlepszy film Agnieszki Holland od czasu "Europa, Europa" [...]. Uczciwy, bezbłędny, wybornie zrealizowany obraz stanowi powrót do formy reżyserki, której anglojęzyczne filmy nigdy nie dorównywały siłą jej europejskiemu dorobkowi [...]. Holland znakomicie odtwarza scenerię kanałów, zarówno w scenografii jak i w oświetleniu, a jednocześnie mistrzowsko buduje dramaturgię w miejscu spowitym mrokiem".
Mike Goodridge, Screen Daily
"W tym dramacie jest więcej ironii i warstw znaczeniowych niż w innych obrazach o podobnej tematyce [...]. Holland i operatorka Joanna Dylewska z sukcesem kreują duszny, przerażający podziemny świat, w którym wszystko może trwać wiecznie lub lec w gruzach w każdej sekundzie. Niektóre fragmenty, zwłaszcza gdy dzieci gubią się w labiryncie tuneli i w trakcie nagłej powodzi po ulewie, wywołują niezwykłe napięcie, ale Holland opiera się pokusie podkręcania suspensu za wszelką cenę. [...] Kluczowy dylemat i niuanse przemiany Sochy z oportunisty w jednoosobową grupę wsparcia są wiarygodne, w czym niemałą zasługę ma genialna kreacja Więckiewicza."
Todd McCarthy, The Hollywood Reporter
"Przyprawiająca o gęsią skórkę sceneria sprawia, że "W ciemności" ma więcej wspólnego ze współczesnymi horrorami niż z dotychczasowymi filmami o Holokauście i jest to najwyraźniej dokładnie przemyślana koncepcja Holland. Sam film wydaje się niemal odpowiedzią na "Listę Schindlera" Stevena Spielberga i jest daleki od czarno-białych podziałów na zło i heroizm[...]. Zaskakującym elementem strategii Holland jest unikanie portretowania Żydów jedynie jako budzących litość ofiar."
Peter Debruge, Variety
"Ceniona polska reżyserka Agnieszka Holland ukazuje w swoim fantastycznie nakręconym, emocjonalnie zagranym i znakomicie napisanym filmie prawdziwą historię katolika, który uratował grupę Żydów ukrywających się w trakcie okupacji w kanałach. "W ciemności" jest wstrząsające, czasami aż bolesne, ale też niezwykle poruszające. Nie można tego filmu przegapić... Ważna historia, opowiedziana z głębokim przekonaniem i bezkompromisowo ukazująca, do czego zdolni są ludzie w obliczu wojny".
Rex Reed, New York Observer
"Pełen napięcia, przerażający, a chwilami do głębi poruszający... Wizualny kontrast między dwoma światami - nad ziemią i w kanałach - ukazano pięknie i sugestywnie, przez co "W ciemności" nabiera cech baśni. Ucisk i wolność oraz pochwała siły woli w obliczu opresji to tematy, które Holland zgłębiała już w "Tajemniczym ogrodzie", "Placu Waszyngtona" i swoim poprzednim dramacie wojennym "Europa, Europa"... Wzruszający, ciepły i dramaturgicznie spełniony'.
A.O. Scott, New York Times
"Światowej sławy polska reżyserka nakręciła jedno ze swoich najważniejszych dzieł".
Piers Handling, dyrektor Festiwalu Filmowego w Toronto
"Wielkie, mocne, niezwykle emocjonujące kino z genialną kreacją Roberta Więckiewicza, błyskotliwie i niebanalnie wyreżyserowane przez Agnieszkę Holland".
Mike Wilmington, moviecitynews.com