Reklama

Reklama

"Vanity Fair": EKIPA

REESE WITHERSPOON (Becky Sharp)

Debiutowała w 1991 roku w „Człowieku z księżyca” Roberta Mulligana. Potem był „Jack niedźwiadek”, thrillery „Strach” i pięć lat później „Półmrok” Roberta Bentona. Po raz pierwszy krytyka zauważyła ją podczas Festiwalu w Sundance w 1996, gdzie pokazano „Freeway” Matthew Brighta z jej udziałem. Dwa lata później wystąpiła w „Miasteczku Pleasantville”. Inne znane filmy z Reese to m.in.: „Wybory” oraz uwspółcześniona ekranizacja „Niebezpiecznych Związków” - „Szkoła uwodzenia” z 1999 roku, „American Psycho”, „Dziewczyna z Alabamy”, „Bądźmy poważni na serio” oraz dwie części „Legalnej blondynki” (była producentem wykonawczym drugiej części filmu). Reese była też gościem specjalnym jednego z najbardziej popularnych seriali telewizyjnych: „Przyjaciele”, a także podkładała głos w „Simpsonach”. Dwukrotnie otrzymała nominację do Złotych Globów: za rolę Tracy Flick w „Wyborach” z 1999 oraz w 2002 dla najlepszej aktorki w komedii lub musicalu za rolę Elle Woods w „Legalnej blondynce”. Następnym filmem, w jakim zagra, będzie „Walk the Line” Jamesa Mangolda, gdzie wystąpi u boku Joaquina Phoenixa.

Reklama

EILEEN ATKINS (Panna Matilda Crawley)

Uczęszczała do Guildhall School of Music and Drama. Na scenie debiutowała w „Straconych zachodach miłości” Roberta Atkinsa, grywała wiele ról szekspirowskich w Royal Shakespeare Company oraz Old Vic. Za swe role teatralne zdobywała wiele nagród, m.in. The Evening Standard (kilkukrotnie), nagrodę Variety Club oraz wiele wyróżnień, zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i USA, gdzie coraz częściej występowała. W jej filmografii są takie filmy, jak m.in. „Equus” Sidneya Lumeta z 1977, „Dresser” Petera Yatesa, „Titus Andronicus” (1985), „Wilk” Mike’a Nicholsa, „Rewolwer i melonik” z 1998, oraz nagradzane „Gosford Park” Roberta Altmana, „Godziny” i „Wzgórze nadziei”. Obecnie pracuje z reżyserem Robertem Townem i aktorami Collinem Farrellem

i Salmą Hayek nad filmem „Ask the Dust”.

GABRIEL BYRNE (Markiz Steyne)

Urodził się i dorastał w Dublinie; aktorską karierę rozpoczął z Abbey Theatre, potem przyłączył się do londyńskiego Royal Court Theatre. Członek The Irish Film Board. Znany z bardzo wielu różnorodnych ról filmowych. Jego debiut to rola Uthera Pendragona w „Ekskaliburze” (1981). Potem była „Hanna K.” Costy-Gavrasa, „Sjesta”, „Ścieżki strachu” braci Coen, „Małe kobietki” z Winoną Ryder, „Truposz” Jima Jarmuscha. W 1995 zagrał Deana Keatona w „Podejrzanych” – filmie, który uhonorowany został Oscarem. W 1997 zagrał aż w trzech filmach: „Ślub po polsku”, „Koniec przemocy” i „Biały labirynt”; rok później pojawił się we „Wrogu publicznym” i „Człowieku w żelaznej masce”. Inne znane filmy z jego udziałem to „Stygmaty”, „I stanie się koniec”, „Pająk”, „Pokerzyści” a także „Atak na posterunek” (który w czerwcu pojawi się na ekranach polskich kin). Był także producentem i współproducentem m.in. „Podróży na Zachód” z 1992, nominowanego do Oscara filmu „W imię ojca” czy filmu „Ostatnie lato”, w którym również zagrał.

ROMOLA GARAI (Amelia Sedley)

Wschodząca gwiazda z Wielkiej Brytaniii, w Polsce jeszcze nieznana. Wymieniona w 2003 przez „Daily Variety” jako „jedna z 10 aktorek, które trzeba zobaczyć”. Zagrała w filmach: „Capture the Castle”, „Nicholas Nickleby” (na podstawie książki Charlesa Dickensa) oraz serialach: „Attachments”, „Perfect” oraz dla BBC „Daniel Deronda” (na podstawie książki George’a Eliota). Ostatnio występowała także w teatrze w roli córki Jamesa Joyce’a w sztuce „Calico”.

BOB HOSKINS (sir Pitt Crawley)

Jeden z najbardziej utytułowanych aktorów brytyjskich; był nominowany do Oscarów, zdobył Złote Globy, nagrody BAFTA, nagrody Stowarzyszenia Krytyków z Nowego Jorku, Los Angeles i Bostonu; zdobył nagrodę w Cannes dla Najlepszego Aktora za rolę w filmie Neila Jordana „Mona Lisa”. Jego imponująca filmografia liczy ponad 50 tytułów. Pierwszy wielki film to „Długi Wielki Piątek” z 1980, za który dostał nominację do nagrody BAFTA. Potem był „Cotton Club” Francisa Forda Coppoli, „Brazil” Terry’ego Gilliama, „Kto wrobił Królika Rogera” (nominacja do Złotych Globów), „Syreny”, „Okruchy pamięci”, „Hook” Stevena Spielberga. W 1995 zagrał J.Edgara Hoovera w filmie Oliviera Stone’a „Nixon”. Potem był „Michael”, „Tajny agent”, „Podróż Felicji” Atoma Egoyana, „Wróg u bram”, „Tam, gdzie żyją Eskimosi”, „Pokojówka na Manhattanie” Wayne’a Wanga. Występował również w telewizyjnym „Don Quixote” Petera Yatesa i filmie „Noriega – wybraniec boży”.

Obecnie spędza czas na planie filmu Louisa Leterriera (roboczy tytuł: „Danny the Dog”), na podstawie scenariusza Luca Bessona i Roberta Marka Kamena, u boku Jeta Li i Morgana Freemana.

JAMES PUREFOY (Rawdon Crawley)

Aktor teatralny i filmowy, dostrzeżony został również w rolach telewizyjnych (np. w serialach BBC „Calling The Shots”, „Książę i Żebrak” oraz nagrodzonym „The Tenant of Wildfell Hall”). Członek Royal Shakespeare Company, zagrał w takich sztukach, jak m.in. „Makbet”, „Śmierć komiwojażera”, „Hamlet”, „Król Lear”, „Romeo i Julia”. Filmy, w których wystąpił, to m.in. „A Knight’s Tale”, „Bedrooms & Hallways”, oraz znane w Polsce „Mansfield Park”, „Maybe Baby”, i „Resident Evil”. W 2004 roku, obok „Vanity Fair”, zagrał w kinowej opowieści w stylu „Dziecka Rosemary” - filmie „Blessed”. Obecnie gra Marka Antoniusza w powstającym dla HBO dramacie historycznym „Rzym”, z których pierwsze trzy części wyreżyseruje Michael Apted.

JONATHAN RHYS MEYERS (George Osborne)

Irlandczyk z pochodzenia. Jako nastolatek odkryty na jednym z castingów, pierwszą znaczącą rolę zagrał w filmie Neila Jordana „Michael Collins”. W 1998 wystąpił w filmie „Inna Beatrycze”, rok później „Tytus Andronikus” i „Przejażdżka z diabłem” Anga Lee. Potem było „Pokolenie P” i „Krwawa jazda” oraz, obecnie na ekranach -„Aleksander” Olivera Stone’a, w którym zagrał Kassandra. W swoim dorobku ma też rolę w rock operze, wyreżyserowanej przez Todda Haynesa „Idol”, za którą w 1998 zdobył uznanie na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes a także filmy i seriale telewizyjne, jak m.in. „Samson i Dalilah” (gra młodego Samsona), opowieść fantasy „Gormenghast” czy ostatni film w reżyserii Andrieja Konczałowskiego „The Lion in Winter” z partnerującymi mu Glenn Close i Patrickiem Stewartem.

MIRA NAIR (reżyseria)

Urodziła się w Indiach, wykształcenie zdobyła na Uniwersytecie w Delhi i Harvardzie. Wyreżyserowała wiele nagrodzonych filmów dokumentalnych, takich jak „So Far from India”, „India Cabaret” czy „The Laughing Club of India. Za rewelacyjny, fabularny debiut reżyserski „Salaam Bombay!” otrzymała nominację do Oscarów za najlepszy film obcojęzyczny; w 1988 na Międzynarodowym Festiwalu Fimowym w Cannes została uhonorowana Złotą Kamerą oraz Nagrodą Publiczności. Jej późniejsze filmy to „Mississipi Masala” (1991 – nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji za scenariusz oraz Nagroda Publiczności), „Rodzina Perez”, „Kamasutra-opowieść o miłości” (1996, również współscenarzystka), „My own Country” (dla Showtime).

Jej pełna życia, radosna, ale i gorzka zarazem komedia „Monsunowe Wesele” (2001), której była również producentem wykonawczym, zdobyła główną nagrodę w Wenecji, Złote Lwy. Był to pierwszy hinduski film od 44 lat i zarazem trzeci film wyreżyserowany przez kobietę, jaki kiedykolwiek zrobiono od 58 lat. Odniósł sukces na całym świecie, wchodząc do najlepszej dziesiątki najlepiej sprzedających się obcojęzycznych filmów w historii USA i był nominowany do Złotych Globów za najlepszy film obcojęzyczny. W 2002 Nair wyreżyserowała dla HBO film „Histeryczna ślepota” z Umą Thurman, która za swoją rolę otrzymała Złote Globy a partnerujący jej, Gena Rowlands i Ben Gazzara zdobyli nagrody Emmy. W 2002, obok Seana Penna, Amosa Gitai, Claude’a Leloucha, Danisa Tanovica, wzięła udział w projekcie filmowym opowiadającym o wydarzeniach z 11 września 2001 (jego tytuł: „11’09”01”). Film Nair przedstawiał matkę rodziny Hamdanich z nowojorskiego Queens, która nie ustaje w poszukiwaniach zaginionego po zamachu syna. Projekt dostał nominację do Cezara.

Jej firma producencka, Mirabai Films, tworzy obecnie dla początkujących filmowców roczne pracownie-warsztaty we Wschodniej Afryce i Indiach. Pierwszy z nich rozpocznie swoją działalność w tym roku w Kampali, w Ugandzie i będzie się skupiać na pracy ze scenariuszem. Wraz z Jessyem Normanem, Sir Peterem Hallem, Davidem Hockneyem, Mario Vargasem Llosą i Saburo Teshigawarą pomaga młodym adeptom sztuki filmowej, uczestnicząc w prestiżowym projekcie „Rolex Protege Arts Initiative”.

MATTHEW FAULK i MARK SKEET (scenariusz)

Pierwszy ukończył Uniwersytet w Oxfordzie (kierunek: muzyka), drugi Uniwersytet w Bristolu na kierunku historia. Zaczynali od reklam, teraz piszą zarówno do filmu jak i telewizji. Napisali wiele odcinków do serialu NBC „Jazon i Argonauci” (w głównych rolach Jason London i Sir Derek Jacobi) oraz serialu „Krótkie opowiadania wg H.G.Wellsa” w reżyserii Roberta Younga a także scenariusze do kinowego thrillera „Morlang” Tjebbo Penninga (film otrzymał w 2001 nagrodę dla Najlepszego Aktora na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Kairze) oraz do wprowadzanego wkrótce przygodowego filmu „Sahara” z Penelope Cruz i Matthew McConaugheyem. Scenariusz do „Vanity Fair” napisali już w 1994 roku. Obecnie pracują nad adaptacją powieści Thomasa Manna „Czarodziejska Góra”.

JULIAN FELLOWES (scenariusz)

Urodził się w Egipcie, dorastał w Wielkiej Brytanii, gdzie skończył Webber Academy of Dramatic Art. Pisał scenariusze dla Hollywood od połowy lat 80-tych, ale jego kariera zaczęła się w 1990 od adaptacji „Little Lord Fauntleroy” dla BBC, która otrzymała nagrodę Emmy oraz nagrodę na festiwalu w Banff. Później, również dla BBC, napisał adaptację i wyprodukował „Księcia i Żebraka” (powieść Marka Twaina), za którą otrzymał nominację do nagrody BAFTA. Za scenariusz do „Gosford Park” (2001) w reżyserii Roberta Altmana otrzymał Oscara oraz nagrodę Stowarzyszenia Scenarzystów Amerykańskich a także nagrodę New York Film Critics oraz Narodowego Stowarzyszenia Krytyków; został obwołany także Scenarzystą Roku na targach filmowych ShoWest. Napisał scenariusze do filmów „Picadilly Jim” Johna McKaya, „Dwaj Bracia” Jeana-Jaquesa Annaud oraz muzycznej wersji „Mary Poppins” dla Cameron Mackintosh i Disneya a także do „A Way through the Wood” (z Emily Watson i Rupertem Everettem), który był jego debiutem reżyserskim. Na swoim koncie ma także wiele ról filmowych, m.in. w „Cienistej dolinie” Richarda Attenborough, „Jutro nie Umiera Nigdy” Rogera Spottiswoode’a czy „Place Vendome” oraz telewizyjnych: „Goldeneye: sekretne życie Iana Fleminga” oraz w kilku serialach (m.in. BBC: „Monarch of the Glen”). Wydał powieść „Snob”, która stała się bestsellerem w Wielkiej Brytanii.

MICHAEL DANNA (muzyka)

Znany w branży filmowej jako jeden z pierwszych kompozytorów, który wykorzystywał dźwięki charakterystyczne dla Wschodu i łączył je z typowym dla siebie minimalizmem elektronicznego i symfonicznego instrumentarium. Z Mirą Nair pracował już wcześniej - przy „Monsunowym Weselu” i „Kamasutrze”; komponował muzykę do filmów Anga Lee „Burza lodowa” i „Przejażdżka z Diabłem” oraz „Przerwanej lekcji muzyki” Jamesa Mangolda, „8 mm” Joela Schumachera, a także „Gry o miłość”, „Zielonego smoka”, „Krainy Wiecznego Szczęścia”, „Bezimiennych bohaterów”, „Zimnego piekła”, „Pierwszej strony”. Najczęściej współpracował z reżyserem Atomem Egoyanem, tworząc muzykę do 7 jego filmów, z których najbardziej znane to „Klub Exotica” (1994), „Słodkie jutro” (1997), „Podróż Felicji” (1999) oraz „Ararat” (2002), za które otrzymał wiele nagród. Przez 5 lat był kompozytorem na stałe współpracującym z McLaughlin Planetarium w Toronto.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Vanity Fair

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama