Reklama

"V jak Vendetta": O TWÓRCACH FILMU

JAMES McTEIGUE (reżyser)

V jak Vendetta to dla niego debiut w zakresie reżyserii filmu fabularnego. McTEIGUE posiada imponujący dorobek jako reżyser reklam.

Jako drugi reżyser uczestniczył w pracach najbardziej zyskownych filmów wszechczasów, takich jak Trylogia Matrix i Gwiezdne wojny: część II – Atak klonów. Inne ważne pozycje w jego karierze drugiego reżysera to Moulin Rouge, Dziewczyna do wzięcia oraz The Monkey’s Mask. Praca przy tych filmach była naturalnym etapem w rozwoju jego kariery, w której wcześniej jako młodszy drugi reżyser współtworzył takie obrazy jak Mroczne miasto, Rajska droga, To Have and to Hold, A Country Life oraz The Well.

Reklama

Po tak różnorodnych doświadczeniach, V jak Vendetta to ze wszech miar fascynujący debiut reżyserski.

JOEL SILVER (producent)

Jeden z najbardziej pracowitych producentów w historii kina, odnoszący niezwykłe sukcesy, wyprodukował ponad 40 filmów, w tym przełomową trylogię Matrix, cztery części Zabójczej broni oraz nowatorskie obrazy kina akcji Szklana pułapka i Predator.

Do tej pory filmy wyprodukowane przez Silvera zarobiły niemal 10 miliardów dolarów na całym świecie dzięki przychodom ze wszystkich możliwych źródeł.

Poza V jak Vendetta Silver produkuje obecnie The Visiting, thriller science-fiction z udziałem Nicole Kidman w reżyserii Olivera Hirschbiegela, oraz horror The Reaping z Hilary Swank, kolejny obraz jego firmy Dark Castle Entertainment.

Założona przez Silvera i Roberta Zemeckisa firma, zgodna z duchem nieżyjącego impresario filmów grozy, Williama Castle, Dark Castle wyprodukowała cały szereg filmów, począwszy od bijącego rekordy Domu na przeklętym wzgórzu, który wszedł na ekrany w święto Halloween 1999 r., przez Trzynaście duchów z roku 2001, Statek widmo z 2002r., Gothikę z 2003 r. aż po Dom woskowych ciał z 2005 r.

Matrix, wyprodukowany przez Silvera w 1999 r., zarobił ponad 456 milionów dolarów na całym świecie, więcej niż jakikolwiek inny film Warner Bros. Pictures w historii studia. Dzisiaj przychody z licencji Matrixa na całym świecie wynoszą 3 miliardy dolarów.

Matrix, powszechnie ceniony za innowacyjny sposób prowadzenia fabuły i efekty wizualne, zdobył cztery Oscary, w tym także za efekty specjalne. Jako pierwszy film na świecie sprzedał ponad milion płyt DVD. Warto też wiedzieć, że jego ukazanie się na rynku w wersji DVD wpłynęło na znaczny wzrost sprzedaży samych odbiorników.

Druga część epickiej trylogii Matrix, Matrix Reaktywacja, zarobiła ponad 739 milionów na biletach, co dało jej pozycję najbardziej dochodowego filmu dozwolonego od lat 15. W weekend, kiedy odbyła się premiera, wpływy z biletów za Matrix Rewolucje, ostatni rozdział trylogii, sięgnęły niebotycznej kwoty 203 milionów na całym świecie, co dla premier trwających pięć dni było najlepszym wynikiem w historii kina.

Nadzorując produkcję obrazów Matrix – Reaktywacja i Matrix Revolucje, Silver wyprodukował integralną grę wideo Enter the Matrix, w którym zawarto dodatkową godzinę zdjęć według scenariusza braci Wachowskich i w ich reżyserii, z udziałem Jady Pinkett Smith i Anthony’ego Wonga, którzy powtarzają w grze swoje role z filmów. Był także producentem wykonawczym The Animatrix, przełomowej kolekcji dziewięciu krótkich filmów zainspirowanych wizją akcji i fabuły, stanowiących wielkie zalety Matrix.

Ostatnio Silver wyprodukował Kiss Kiss Bang Bang, będący jednocześnie filmem akcji, komedią i thrillerem, w reżyserii Shane Black, który napisał również scenariusz. Black jest autorem scenariusza Zabójczej broni. W Kiss Kiss Bang Bang grają Robert Downey Jr., Val Kilmer i Michelle Monaghan.

Silver jest także producentem takich hitów jak Romeo musi umrzeć, z udziałem Jet Li i Aaliyah; Mroczna dzielnica, w której grają Steven Seagal i DMX; oraz Kod dostępu, w którym występują John Travolta, Hugh Jackman i Halle Berry.

Pracując w Lawrence Gordon Productions, gdzie rozpoczął karierę i zdobył stanowisko prezesa ds. filmów, Silver był koproducentem The Warriors oraz producentem, we współpracy z Gordonem, filmów 48 HRS., Ulice w ogniu i Miliony Brewstera.

W 1985 r. Silver otworzył Silver Pictures, produkując przełomowy hit Komando, po którym na ekrany weszły Jumpin’ Jack Flash i Predator. Poza seriami filmów Śmiertelna broń, Szklana pułapka i Szklana pułapka 2, Silver wyprodukował także obrazy Ostatni skaut, Demolition Man, Richie Rich i Teoria spisku.

Silver odnosi także sukcesy jako producent telewizyjny, jest producentem wykonawczym serialu telewizji UPN Veronica Mars. W serialu kryminalnym cieszącym się uznaniem krytyków i obecnym na ekranach od dwóch sezonów gra Kristen Bell. We współpracy z Richardem Donnerem, Davidem Gilerem, Walterem Hillem i Robertem Zemeckisem Silver był także producentem wykonawczym serii HBO Opowieści z krypty, pokazywanym na ekranach przez osiem sezonów, oraz dwóch filmów pod tym samym tytułem.

W 1967, jako uczeń Columbia High School w Maplewood w New Jersey, Silver i grupa jego kolegów opracowali grę pod tytułem Ultimate Frisbee. Od tego czasu ten sport zespołowy zdobył rangę globalnego zjawiska, a turnieje frisbee są organizowane w 50 krajach. W 2006 r. tysiące graczy z ponad 40 państw będą konkurować w zawodach World Ultimate Club Championships w australijskim Perth.

GRANT HILL (producent)

Pracował ostatnio jako producent wykonawczy i kierownik planu przy Matrix – Reaktywacja oraz Matrix Rewolucje. Wcześniej był producentem Cienkiej czerwonej linii w reżyserii Terrence’a Malicka i współproducentem Titanica Jamesa Camerona.

BRACIA WACHOWSCY (producenci / scenarzyści)

Urodzili się i wychowali w Chicago. Od ponad 30 lat pracują wspólnie. Przed napisaniem scenariusza i produkcją V jak Vendetta, Andy i Larry Wachowscy napisali scenariusz do trylogii Matrix, wyreżyserowali ją i wyprodukowali. W 1996 r. napisali i wyreżyserowali swój pierwszy film fabularny Brudne pieniądze, thriller z udziałem Giny Gershon, Jennifer Tilly i Joe Pantoliano.

DAVID LLOYD (ilustrator powieści graficznej)

Urodził się w roku 1950 r. w Enfield w północnym Londynie. Zdobył wykształcenie jako plastyk, pracował w studiu reklamy, potem postanowił zrealizować marzenie dzieciństwa i w roku 1977 został autorem komiksów. Przełomem w jego karierze było zlecenie na zilustrowanie wydawnictwa komiksowego dotyczącego programu telewizyjnego Logan’s Run. Później pracował dla Marvel Comics UK, gdzie rysował serię pulp adventure zatytułowaną Night Raven, i całą grupę komiksów ze złoczyńcami takimi jak Dr. Who

W roku 1980 rozpoczął współpracę z Alanem Moore’em nad serią V jak Vendetta, która stała się jedną z głównych atrakcji brytyjskiego miesięcznika „Warrior”. Serię wydrukowało i uzupełniło wydawnictwo DC Comics w 1988 r., a następnie wydało jako powieść graficzną w 1990 r. Popularna wśród czytelników i krytyków V jak Vendetta została wydana w wielu krajach na całym świecie.

Lloyd pracował także nad takimi tytułami jak ESPers, Hellblazer, Slaine, War Stories, Global Frequency, Aliens, Marlowe: The Graphic Novel, Night Raven: House of Cards oraz wieloma różnego rodzaju nowelami.

Lloyd pracuje obecnie nad licznymi projektami. Jednym z nich jest otwarcie Cartoon Classroom – strony internetowej, której celem jest zapewnienie internautom dostępu do autorów komiksów, którzy jednocześnie uczą tej sztuki innych oraz funkcjonowanie jako centrum informacji dla osób zainteresowanych pracą nad komiksami w Wielkiej Brytanii.

Lloyd mieszka obecnie w Brighton. Niedawno ukończył ponaddziewięćdziesięciostronicowy kryminał zatytułowany „Kickback”, dla francuskiego wydawcy Editions Carabas. W języku angielskim książkę wyda Dark Horse latem 2006 r.

BENJAMIN WAISBREN (producent wykonawczy)

Jest założycielem i dyrektorem zarządzającym Virtual Studios, firmy inwestującej w produkcję i dystrybucję najważniejszych filmów kinowych. Zasiada także w zarządzie Wild Bunch, SA., spółki, która zajmuje się dystrybucją i sprzedażą z siedzibą w Paryżu. Jest producentem wykonawczym Posejdona, The Good German, The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, Blood Diamond, 300, First Born i Gardener of Eden, filmów, które wkrótce wejdą na ekrany. Jest też dyrektorem zarządzającym w Stark Investments, funduszu hedgingowym zarządzającym kapitałem ponad 17 miliardów, gdzie współzarządza strategią firmy dotyczącą funduszy strukturalnych.

Wcześniej był dyrektorem zarządzającym Salomon Brothers Inc., gdzie stał na czele grupy restrukturyzującej dział bankowości inwestycyjnej. Zajmował się także upadłościami i prowadził związaną z tym praktykę w Lord, Bissell & Brook w Chicago

ADRIAN BIDDLE, BSC (zdjęcia)

Może się poszczycić pełną sukcesów karierą, która zaczęła się, gdy Adrian miał zaledwie 14 lat i został asystentem legendarnego fotografa robiącego podwodne zdjęcia, Gila Woxholta. Po doświadczeniach związanych z obrazami takimi jak 48 godzin, Murphy’s War i W tajnej służbie Jej Królewskiej Mości, Biddle w 1970 r. rozpoczął pracę w firmie Ridleya Scotta R.S.A jako clapper loader, i pracował z Ridleyem Scottem i Tonym Scottem, Hugh Hudsonem, Rogerem Woodburnem i Howardem Guardem nad licznymi reklamami, które zdobywały prestiżowe nagrody. Współpracował z Ridleyem Scottem nad jego pierwszym filmem fabularny, Pojedynek, a potem jako asystent kamery odpowiedzialny za jakość obrazu przy Obcym.

Biddle po raz pierwszy pracował jako dyrektor zdjęć przy filmie Jamesa Camerona Obcy: decydujące starcie w 1985 r. Następnie brał udział w tak znanych obrazach jak Narzeczony księżniczki i Willow. Później ponownie pracował z Ridleyem Scottem nad słynnym Thelma i Louise, za który dostał nominację do Oscara, nominację do nagrody BAFTA oraz nominację British Society of Cinematographers. Podobną nominację otrzymał także za następny film Scotta 1492: Wyprawa do raju. Kariera Biddle’a imponująco się rozwijała – w 1998 r. otrzymał nagrodę European Cinematographer of the Year Award za film Chłopak rzeźnika w reżyserii Neila Jordana.

Wśród osiągnięć Biddle’a są także The Dawning, The Tall Guy, Złoto dla naiwnych, Sędzia Dredd, Lemur zwany Rollo, 101 Dalmatyńczyków, Ukryty wymiar, Cudotwórca, Mumia, Świat to za mało, Przekleństwo wyspy, 102 Dalmatyńczyki, Mumia powraca, Władcy ognia, Rycerze z Szanghaju, Pozew o miłość, Bridget Jones: w pogoni za rozumem i An American Haunting.

Adrian Biddle zmarł 7 grudnia 2005.

OWEN PATERSON (opracowanie produkcji)

Paterson otrzymał nagrodę Australijskiego Instytutu Filmowego za najlepsze opracowanie produkcji w filmie Stephana Elliota Priscilla, królowa pustyni. Inne jego filmy to Czerwona planeta, Witajcie w krainie Woop Woop Stephana Elliota, Race the Sun, Stadnina, The Place at the Coast. Paterson był także reżyserem australijskich filmów fabularnych Bliss i The Coolangatta Gold.

Pracował również dla potrzeb telewizji. Nakręcił między innymi Noriega: God’s Favorite, The Beast, Heartbreak High i The Riddle Of The Stinson.

MARTIN WALSH, A.C.E. (montaż) zdobył Oscara w 2003 r. i nagrodę ACE Award za pracę nad filmem Roba Marshalla Chicago. Był nominowany do nagrody BAFTA w tym samym roku.

Ostatnio Walsh zmontował Separate Lies w reżyserii Juliana Fellowesa i Thunderbirds. Jego wcześniejsze filmy to między innymi Iris, Dziennik Bridget Jones, Mansfield Park, Hilary i Jackie, Witajcie w krainie Woop Woop!, Piętno Minnesoty, Hakerzy, Backbeat i Bracia Kray. Walsh wielokrotnie współpracował z reżyserem Peterem Chelsomem, na przykład przy filmach takich jak Potężny i szlachetny, Umrzeć ze śmiechu i Wysłuchaj mojej pieśni.

DARIO MARIANELLI MARIANELLI (muzyka)

Urodził się w Pizie we Włoszech, studiował grę na fortepianie i kompozycję we Florencji i w Londynie.

Po rocznych studiach podyplomowych w Guildhall School of Music and Drama, gdzie był przewodniczącym Towarzystwa Muzyki Współczesnej, dostał stypendium z Gulbenkian Foundation na kurs prowadzony przez Judith Weir i Lloyd Newson w Bretton University College, w dziedzinie kompozycji i choreografii. Kolejne stypendia pozwoliły mu uczestniczyć w Niemczech w serii warsztatów na temat europejskiej muzyki filmowej oraz spędzić trzy lata w National Film and Television School, którą ukończył w 1997 r.

W ciągu ostatnich kilku lat Marianelli napisał muzykę do kilku filmów fabularnych i przedstawień telewizyjnych, w tym Bracia Grimm, Duma i uprzedzenie, Opal Dreams, Shooting Dogs, Burnt Out, Cheeky, September, This Little Life, In This World, i Capture the Castle, Happy Now? and The Warrior, i wiele innych. Skomponował także muzykę do wielu filmów dokumentalnych, animacji, przedstawień teatralnych, liczne tańce współczesne i koncerty.

Marianelli napisał utwory na orkiestrę dla BBC Symphony Orchestra i dla Britten-Pears Orchestra, muzykę wokalną dla BBC Singers, oraz muzykę dla Royal Shakespeare Company.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: V jak Vendetta
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy