Reklama

"Uciekające kurczaki": TWÓRCY FILMU

PETER LORD (Reżyseria/Producent)

Peter Lord jest prezesem i Dyrektorem zarządzającym studio Aardman, które w 1972 roku założył wraz ze swoim długoletnim współpracownikiem Davidem Sproxtonem. Jako reżyser Lord nominowany był dwukrotnie do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii krótkometrażowego filmu animowanego - w 1996 roku za „Wat’s Pig”, a w 1992 za film „Adam” (również nominacja do nagrody BAFTA). Wcześniejsze nominacje do nagrody BAFTA przyniosły mu dwa filmy: „The Amazing Adventures of Morph” i „War Story”.

Reklama

Lord poznał Davida Sproxtona w szkole, we wczesnych latach ‘70-tych. Wtedy to właśnie obaj chłopcy zaczęli eksperymentować z technikami animacyjnymi, wykorzystując się do tego celu swój stół kuchenny. Zanim zdecydowali się na technikę animacyjną z użyciem lalek z masy plastycznej, wypróbowali wiele innych metod pracy twórczej. Kiedy jeszcze byli nastolatkami, producent telewizyjnych programów dla dzieci (BBC) zaproponował im zrobienie krótkiego filmu animowanego. Został on zaprezentowany w programie „Vision On”. Pierwszą, w pełni profesjonalną postacią stworzoną przez duet Lord-Sproxton był Morph, który później nabrał bardziej indywidualnego charakteru i pojawiał się w swoim własnym serialu „The Amazing Adventures of Morph”. Postać ta, dzięki swojej ogromnej popularności, wciąż jeszcze pojawia się w wielu nowych produkcjach.

Po przeprowadzeniu się w 1976 roku do Bristolu, Lord i Sproxton wykreowali studio Aardman na jeden z czołowych zespołów zajmujących się animacją lalkarską. W 1978 roku telewizja BBC zleciła studio Aardmana nakręcenie dwóch filmów krótkometrażowych zatytułowanych „Animated Conversations” (‘Ożywione rozmowy’). Powstałe w związku z tym projektem „Down and Out” oraz „Confessions of a Foyer Girl” (oba współreżyserowane przez Lorda i Sproxtona) poprzez wykorzystanie zaczerpniętych z codziennego życia rozmów wyznaczyły nowe standardy w sztuce animacyjnej. Doprowadziło to również do nakręcenia serii pięciu „Conversation Pieces” (‘Kawałków rozmów’) dla angielskiego Channel 4, między innymi „Early Bird” i „On Probation”.

Rozszerzając swoją działalność również na wideo clipy, studio Aardman rozpoczęło współpracę z reżyserem Stephenem Johnsonem i braćmi Quay, tworząc znakomity, wielokrotnie nagradzany teledysk do utworu Petera Gabriela „Sledgehammer”. W 1987 roku, Lord stworzył wideo do piosenki Niny Simone „My Baby Just Cares for Me”. Dwa lata później, Channel 4 po raz kolejny zlecił grupie Aardman nakręcenie składającej się z pięciu ‘obrazów’ serii „Lip Synch”, w której znalazł się między innymi film „War Story”. Reżyserskie osiągnięcia Lorda to również takie tytuły jak: „Going Equipped” i „Babylon”.

Razem ze Sproxtonem, Lord prowadził intensywną działalność promującą nowych reżyserów. Obaj panowie wystąpili zatem w charakterze kierowników produkcji między innymi takich projektów jak: „Creature Comforts”, „Rex”, „HumDrum” i „Stage Fright”.

Charakterystyczną animację Aardmana można znaleźć również w filmach reklamowych produktów: Chevron, Lurpack, Mita Copiers, Cadbury’a Crunchies, Polo i innych.


NICK PARK (Reżyseria/Producent)

Nick Park jest trzykrotnym zdobywcą Oscara w kategorii najlepszy krótkometrażowy film animowany. To zaszczytne wyróżnienie przyniosły mu: „Creature Comforts”, „The Wrong Trousers” i „A Close Shave”. Wszystkie z wymienionych produkcji powstały w studio Aardman, gdzie Park, obok założycieli Petera Lorda i Davida Sproxtona, piastuje stanowisko wice-dyrektora.

Park zainteresował się animacją już jako dziecko i w wieku lat 13 rozpoczął kręcenie pierwszych filmów na strychu swoich rodziców. Jedną z jego najwcześniejszych prac - „Archie’s Concrete Nightmare”, nakręconą na standardowej 8 mm taśmie pokazała w 1975 roku telewizja BBC.

Przed rozpoczęciem nauki w National Film & Television School w Beaconsfield w Anglii, Park uczył się na wydziale Sztuk Komunikacyjnych w Sheffield Art School. Podczas studiów w Beaconsfield rozpoczął pracę nad „A Grand Day Out”, filmem który zainicjował serię Wallace & Gromit. W lutym 1985 roku Park dołączył do zespołu Aardmana, w tym też studio zakończył rozpoczętą wcześniej pracę. Następnym jego projektem zawodowym było wyreżyserowanie „Creature Comforts”, jednego z filmów serii „Lip Synch” dla telewizji Channel 4.

W 1990 roku „Creature Comforts” zdobyło nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii najlepszy krótkometrażowy film animowany. Drugi z filmów Parka, „A Grand Day Out” nominowany był do tej prestiżowej nagrody, co doprowadziło do rzadkiej sytuacji, w której jeden artysta miał dwa filmy nominowane do Oscara w tej samej kategorii. Za oba wspomniane filmy reżyser otrzymał nominacje BAFTA. Tym razem wynik był odwrotny - nagrodę zdobył „A Grand Day Out”.

Drugą z prestiżowych nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej (jak również nagrodę BAFTA) artysta zdobył za film z serii Wallace & Gromit - „The Wrong Trousers” /”Wściekłe gacie”/. Kolejne najwyższe trofeum w świecie filmowym przyniósł mu film z tej samej serii - „A Close Shave”. Te dwa z najbardziej popularnych filmów animowanych jakie kiedykolwiek zostały nakręcone, oprócz wymienionych już wyróżnień zostały dodatkowo uhononorowane ponad 80 innymi nagrodami. Wraz z zespołem Aardmana, Park uhonorowany został Specjalną Nagrodą BAFTA przyznawaną za wkład w twórczość telewizyjną. W 1997 roku artysta został odznaczony Orderem Komandora Imperium Brytyjskiego (CBE).

W swojej karierze, wspólpracując ze studiem Aardman, Park zaangażowany był w wiele przedsięwzięć oraz projektów reżyserkich i animacyjnych związanych z produkcją teledysków i programów telewizyjnych dla dzieci.


DAVID SPROXTON (Producent)

David Sproxton jest współzałożycielem i Dyrektorem zarządzającym studio Aardman. Razem z Peterem Lordem od wielu lat obserwuje stały wzrost i rozwój tej firmy, która z dwuosobowej spółki wyrosła na jedną z najbardziej cenionych w swojej branży jednostek produkcyjnych. W swojej karierze, pracując nad projektami Aardmana, Sproxton występował w charakterze producenta, reżysera i animatora.

Sproxton i Lord poznali się w 1970 roku, będąc jeszcze w liceum. Posługując się w tym czasie należącą do Sproxtona kamerą Bolex, nakręcili swój pierwszy film animowany. Była to dosyć niewprawna jeszcze próba artystyczna, ale została ona dostrzeżona przez producenta dziecięcego programu stacji BBC „Vision On”. Zaproponował on chłopcom współpracę i możliwość kręcenia filmów do tego programu.

Po zakończeniu kształcenia na Uniwersytecie Durham, Sproxton zadecydował, że będzie zajmował się filmem profesjonalnie. W 1972 roku powstało studio Aardman, które w 1976 roku przeniosło się na stałe do Bristolu w Anglii. Pierwszym, w pełni profesjonalnym dziełem obu panów była postać Morpha, który przez wiele lat pojawiał się w serialu produkcji BBC „The Amazing Adventures of Morph”.

W 1978 roku telewizja BBC zleciła studio Aardmana nakręcenie dwóch filmów krótkometrażowych zatytułowanych „Animated Conversations”. Powstałe w związku z tym projektem „Down and Out” oraz „Confessions of a Foyer Girl” (oba współreżyserowane przez Sproxtona i Lorda) poprzez wykorzystanie zaczerpniętych z codziennego życia rozmów wyznaczyły nowe standardy w sztuce animacyjnej (technika ta jest określana od tego czasu mianem ‘vox pop’). Doprowadziło to również do nakręcenia serii pięciu „Conversation Pieces” (‘Kawałków rozmów’) dla angielskiego Channel 4, między innymi „Early Bird” i „On Probation”.

Stworzone przez duet Sproxton-Lord studio znane jest nie tylko ze swoich znakomitych projektów animacyjnych, ale również z wspomagania rozwoju młodych taklentów. Oprócz wielokrotnie nagradzanego za swoje prace Nicka Parka, ze studiem związani są Steve Box (nagroda BAFTA za reżyserię „Stage Fright”), Peter Peake (nominowany do Oscara, wyróżniony nagrodą BAFTA za „HumDrum”, Richard Goleszowski (reżyser serii „Rex the Runt” dla BBC 2). Najnowszym projektem studio Aardman jest seria krótkometrażowych filmów Darrena Walsha „Angry Kid”, która będzie udostępniana bezpośrednio przez Internet.


KAREY KIRKPATRICK (Scenariusz)

Dla Karey’a Kirkpatricka praca przy „Uciekających kurczakach” /”Chicken Run”/ nie jest pierwszym projektem animowanym. Wcześniej współpracował on przy dwóch innych scenariuszach filmów animowanych - „The Rescuers Down Under” oraz „James and the Giant Peach”. Jest również współautorem scenariusza filmu fabularnego „Kochanie, zmniejszyłem nas”.

Innym projekten autorstwa Kirkpatricka był „Thunderbirds”, pełnometrażowy film nakręcony na podstawie serialu telewizyjnego. Obecnie autor współpracuje z Markiem Burtonem nad scenariuszem kolejnego większego przedsięwzięcia studio Aardmana - „The Turtoise and the Hare”.

JAKE EBERTS (Producent wykonawczy)

Jeke Eberts założył w 1985 roku niezależna firmę producencką Allied Production, zajmująca się między innymi opracowywaniem i finansowaniem nowych przedsięwzięć artystycznych. Od tego czasu w charakterze kierownik produkcji Eberts pracował między innymi przy takich fimach jak: nagrodzone Oscarami „Tańczący z wilkami” /”Dances with wolves”/, „Wożąc Miss Daisy”/”Driving Mrs Daisy”/, „Imię Róży” oraz „Hope and Glory”, „A River Runs Throug It”, „James and teh Giant Peach” i „Przygody Barona Munchausena”.

Eberts zaangażowany był ostatnio w produkcję (razem z Robertem Redfordem i Michaelem Nozikiem) „The Legend of Bagger Vance” w reżyserii Redforda, z udziałem Willa Smitha, Matta Damona i Charlize Theron.

W swojej karierze związany był wcześniej z Goldcrest Films, firmą której był założycielem i głównym dyrektorem wykonawczym. W tym czasie zajmował się produkcją i dystrybucją wielu znakomitych obrazów, w tym: nagrodzonych Oscarami „Rydwanów ognia”, „Ghandiego”, „The Killing Fields” oraz „Escape From New York”, „The Howling” i „The Dresser”.


JEFFREY KATZENBERG (Producent wykonawczy)

Jest jednym z głównych udziałowców wytwórni Dream Works SKG, którą założył wraz z Stevenem Spielbergiem i Davidem Geffenem pod koniec 1994 roku. Jednym z hitów kasowych wytwórni był film „MrówkaZ” /”AntZ”/, który już w pierwszym tygodniu wyświetlania pobił wszelkie rekordy popularności. Jeszcze większy sukces osiągnęła animowana opowieść epicka „Książe Egiptu”, która na całym świecie zarobiła 225 milionów dolarów, jak również zdobyła Oscara za oryginalny temat muzyczny „When You Believe”.

Jednym z ostatnich projektów Katzengerga w charakterze kierownika produkcji jest animowany film „Droga do Eldorado” /„The Road to El Dorado”/, przy którym współpracowali Elton John, Tim Rice i kompozytor Hans Zimmer (Oscar za „Króla Lwa”).


MICHAEL ROSE (Producent Wykonawczy)

Michael Rose od dłuższego już czasu współpracuje ze studiem Aardman, gdzie zajmuje się nadzorowaniem wielu projektów filmowych i telewizyjnych produkowanych przez tę grupę artystyczną.

Występował w roli współproducenta wielu filmów krótkometrażowych Aardmana, zdobywając nagrodę BAFTA za pracę przy „A Close Shave” Nicka Particka oraz „Stage Fright” Steve’a Boxa. Jako producent przyczynił się do powstania nominowanych do Oscara „Wat’s Pig” Petera Lorda oraz „HumDrum” (wyróżniony nagrodą BAFTA) Petera Peake’a. Dla telewizji, Rose opracował i wyprodukował między innymi animowane serie Richarda Goleszowskiego „Rex the Runt” (dla BBC 2) oraz krótkometrażowe filmy dla młodzieży Darrena Walsha „Angry Kid”, które będą udostępniane bezpośrednio przez Internet.

Wcześniej w swojej karierze (do zespołu Aardman dołączył w 1994 roku) Rose pracował dla brytyjskiej telewizji Channel 4, gdzie zajmował się programowaniem i zakupem seriali telewizyjnych, filmów krótkometrażowych i filmów fabularnych.


JOHN POWELL (Muzyka)

John Powell współpracował ostatnio ze znakomitym kompozytorem Hansem Zimmerem przy tworzeniu tematów muzycznych do najnowszego projektu studia Dream Works - filmu „Droga do Eldorado” /„The Road to El Dorado”/. Jest również kompozytorem muzyki do romantycznej komedii „Siły natury” /’Forces of nature”/ z Sandrą Bullock i Benem Affleckiem. Razem z Harry Gregson-Williamsem stworzyli wcześniej kompozycje do cieszącej się ogromną popularnością komputerowej animacji „MrówkaZ” /”AntZ”?.

Powell debiutował jako kompozytor muzyki do filmów fabularnych przy „Face Off” z Johnem Travoltą i Nicolasem Cagem. Jego dziełem jest również ścieżka dźwiękowa do obrazu „Endurance”, opowiadającym o olimpijskim championie Haile Gebrselassie.

Urodzony w Anglii, Powell w kierunku muzycznym kształcił się w Trinity College of Music w Londynie. W 1988 roku po raz pierwszy zlecono mu skomponowanie podkładów dźwiękowych do filmów reklamowych i programów telewizyjnych (London Aie-Edel Music). W tym czasie współpracował również z Patrickiem Doyle przy tworzeniu tematów do „Into the West” oraz Hansem Zimmerem przy „White Fang”. Wytwórnię Air-Edel zdecydował się opuścić w 1995 roku, wtedy też wraz z Gavinem Greenawayem (kolega z Trinity) postanowili założyć swoje własne studio. W tym czasie nagrali ponad 100 tematów muzycznych do filmów reklamowych, niezależnych produkcji fabularnych oraz opery „An Englishman, Irishman and Frenchman”.

Po przeniesieniu się do Stanów Zjednoczonych, Powell rozpoczął współpracę z Dream Works, komponując muzykę do seriali telewizyjnych „High Incident” oraz „For the People”. Zajmował się również aranżacją tematów muzycznych skomponowanych przez Stephena Schwartza do animowanego filmu „Książę Egiptu”/”Prince of Egipt”/.


HARRY GREGSON-WILLIAMS (Muzyka)

Harry Gregson-Williams skomponował muzykę między innymi do takich filmów jak: „The Trigger Movie”, „Wróg publiczny” /”Public enemy”/, „The Match”, „Pożyczalscy”/ The Borrowers”/, „The Replacement Killers”, „Deceiver” oraz „Smill’a Sense of Snow”. Z Johnem Powellem współpracował przy tworzeniu kompozycji do cieszącej się ogromną popularnością komputerowej animacji „Mrówka Z” /”AntZ”/.

Tematy muzyczne stworzone przez Gregson-Williamsa usłyszymy wkrótce w filmach: „Whatever Happened to Harold Smith?”, „King of the Jungle” oraz „The Migic of Marciano”. Obecnie kompozytor pracuje również nad najnowszym albumem Petera Distefano, gitarzysty z zespołu Porno for Pyros.

Urodzony w Anglii, w rodzinie muzycznej, Williams już w wieku siedmiu lat otrzymał stypendium St. John’s College w Cambridge. W wieku 13 lat występował solowo i nagrał kilkanaście płyt.

Swoją karierę filmową rozpoczynał jako aranżer kompozycji Stanley’a Myersa. Niezależną działalność podjął pisząc muzykę do „Full Body Massage” Nicolasa Roega oraz „Hotel Paradise”. Na liście jego wcześniejszych osiągnieć są również: niezależna produkcja „White Angel” oraz „The Whole Wide World” w reżyserii Dana Irelanda.

Współpracował z wieloma znakomitymi kompopzytorami, współtworząc muzykę między innymi do: „Twierdzy”, „Tajna broń” /„Broken Arrow”/, „The Fan”, „Muppet Treasure Island”, „Armageddon” oraz „Książe Egiptu”/”Prince of Egipt”/.


DAVE ALEX RIDDETT (Zdjęcia)

Dave Alex Riddet dołączył do zespołu Aardman w połowie lat 80-tych. Od tego czasu pracował w charakterze specjalisty od oświetlenia planu, kierownika zdjęć oraz reżysera przy ponad 50 reklamówkach i wielu projektach filmowych. Jako reżyser zdjęć nakręcił między innymi wszystkie trzy nagrodzone Oscarami filmy Nicka Patricka: „Creature Comforts”, „The Wrong Trousers” oraz „A Close Shave”.

Zanim związał się z Aardmanem, był współtwórcą grupy Bolex Brothers, która zajmowała się tworzeniem promocyjnych materiałów muzycznych oraz sekwencji tytułowych. W tym czasie wyreżyserował również trzy animowane seriale telewizyjne dla „Round teh Bend”.

W swojej karierze pracował również jako autor kreskówek, fotografik, malarz oraz wykładowca z zakresu technik filmowych.


MARK SOLOMON (Montaż)

„Uciekające kurczaki” są pierwszym projektem Marka Solomona wykonanym pod szyldem studio Aardman. Jest to również jego debiut w filmie pełnometrażowym.

Pochodzący z Filadelfii Solomon współpracował ostatnio przy montażu dwóch animowanych filmów produkcji Dream Works - „Shrek” (animacja komputerowa) oraz „Spirit: Stallion of the Cimarron” (tradycyjna animacja). W charakterze asystenta montażysty ma również na swoim koncie komedię „Kosmiczny mecz”, będącą połączeniem żywej akcji i animacji, „The Man Without a Face” oraz „Needful Things”.


LOYD PRICE (Animacja)

Od 1994 roku Loyd Price był swobodnie związany ze studio Aardman, dwa lata później dołączył do zespołu już jako stały pracownik. Początkowo zajmował się głównie filmami reklamowymi, między innymi dla Chevron, Rice Krispies, Cadbury’s Coronation Street oraz reklamówkami Wallace & Gromit na rynek japoński (Putchin’ Pudding). Wcześniej współpracował jako animator przy nagrodzonym Oscarem filmie krótkometrażowym Nicka Patricka „A Close Shave”. Zanim związał się z Aardmanem, pracował jako główny animator przy produkcji Tima Burtona „The Nightmare Before Christmas”. Od 1984 do 1992 roku pracował dla Cosgrove-Hall Films, gdzie zaangażowany był między innymi w projekty „Wind in the Willows” (nagroda BAFTA) oraz „Fool of the World and the Flying Ship”.

W 1996 roku, Price zorganizował i nauczał na dwóch pierwszych sesjach Szkoleniowych Kursów Animacyjnych pod szyldem Aardman, we współpracy z University of the West of England. Celem tego typu zajęć było wykształcenie nowych, potencjalnych współpracowników animacji filmów studio.


PHIL LEWIS (Scenografia) i TIM FARRINGTON (Scenografia)

Phil Lewis i Tim Farrington współpracują ze sobą już od dłuższego czasu, działając pod szyldem swojej firmy Farrington Lewis & Co. Ltd założonej w 1997 roku. Dzięki ich działalności powstało wiele rekwizytów, modeli, plansz i planów filmowych, które można podziwiać w niezliczonej ilości reklamówek i materiałach promocyjnych.

Po ukończeniu nauki w Shrewsbury Colleges of Art w Bristolu, Farrington założył w 1982 roku swoją pierwszą firmę zajmującą się produkcją planów filmowych, modeli i projektów scenicznych. Współpracował w tym czasie z wieloma firmami na całym świecie, w tym BBC, ITV oraz wieloma niezależnymi producentami filmowymi i wideo.

Znajomość ze studio Aardman zaczęła się w 1985 roku od projektu teledysku Petera Gabriela „Sledgehammer”. Od tego momentu Farington miał swój znaczący wkład w wiele czołowych produkcji Aardmana, w tym serii Wallace & Gromit.

Lewis studiował na Twickenham College of Art and Design. W tym czasie jako niezależny artysta wykonywał projekty modeli oraz prowadził wykłady z teorii sztuki. Na początku lat 80-tych dołączył do studio Asylum Models & Effects w Londynie. Początkowo zajmował się wykonywaniem projektów modeli, później przeszedł również do reżyserii. Współpracował przy organizowaniu kampanii promocyjnych i kręceniu filmów reklamowych. Zetknął się w tym czasie z reżyserami Terry Gilliamem (Orangina) i Ridley’em Scottem (Coca Cola). Ma na swoim koncie także pracę przy teledyskach Davida Bowie i Tiny Turner.

Po przeprowadzeniu się w 1988 roku do Bristolu, Lewis rozpoczął współpracę ze studio Aardman, pracując w charakterze art directora przy serii Wallace & Gromit oraz licznych filmach reklamowych.


JAN SANGER (Projekty lalek)

Jan Sanger nadzoruje wszystkie prace związane z projektowaniem i wykonywaniem modeli lalek do pełnometrażowych przedsięwzięć studio Aardman. Do zespołu dołączyła 14 lat temu, kiedy Aardman działał głównie na rynku filmów krótkometrażowych i reklamowych. W 1989 roku założyła pierwszy dział produkcji lalek w tym właśnie studio.

Sanger pracowała przy wielu wyróżnianych prestiżowymi nagrodami projektach (w charakterze art directora, asystenta reżysera i animatora), m.in.: „War Story” i „Adam” Petera Lorda, „Wat’s Pig”, „The Wrong Trousers” Nicka Parka, „Stage Fright” Steve’a Boxa oraz „Ident” Richarda Goleszowskiego. Współtworzyła filmy reklamowe dla Cadbury’s Creme Eggs, Lurpak, Discos oraz Cadbury’s Crunchies.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Uciekające kurczaki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy