"Trzynastka": O TWÓRCACH FILMU
CATHERINE HARDWICKE (Reżyseria, scenariusz)
Catherine Hardwicke otrzymała prestiżową nagrodę Director’s Award na ubiegłorocznym Festiwalu Filmowym w Sundance. W ten sposób uhonorowano film ,,Trzynastka’’, będący jej reżyserskim i scenopisarskim debiutem.
Wszechstronna scenograf i architekt, uznała, że śmiały styl filmu najlepiej oddaje intensywność emocji, którym podlegają dorastające dziewczęta. Pracując nad filmem korzystała z doświadczeń zdobytych podczas współpracy z takimi reżyserami, jak: Cameron Crowe, David. O Russell, Costa Gravas oraz Richard Linklater. Harwicke przyznaje, że jej bezpośrednią inspiracją był film ,,Three Kings’’ (,,Trzej królowie) Russella.
Jako scenograf uczestniczyła w produkcji następujących filmów: ,,Three Kings’’ Russella, ,,Vanilla Sky’’, ,,Tombstone’’, ,,Antitrust’’, ,,The Newton Boys’’ Costa Gravasa; ,,Mad City’’, ,,2 Days in The Valley’’, ,,Tank Girl’’, film o roboczym tytule ,,Posse’’ oraz ,,Laurel Canyon’’, gdzie współpracowała z późniejszym producentem ,,Trzynastki’’, Jeffrey’em Levy-Hinte. Była również drugim reżyserem na planie ,,Suburbia’’ Linklater’a.
Urodzona w przygranicznym mieście McAllen w Południowym Teksasie, studiowała sztuki piękne w Meksyku. Ukończyła wydział architektury University of Texas w Austin. Jej pierwszym zrealizowanym projektem był kompleks budynków mieszkalnych, skupionych wokół sztucznego jeziora.
Harwicke ukończyła podyplomowe studia filmowe w UCLA Film School, gdzie zrealizowała swój pierwszy animowany film krótkometrażowy, za który otrzymała nagrodę Nissan Focus Award. Ma na swoim koncie kilka filmów krótkometrażowych oraz scenografię do ponad dwudziestu filmów fabularnych.
JEFFREY LEVY-HINTE (Produkcja)
,,Trzynastka’’ to drugi film, przy realizacji którego Jeffrey Levy-Hinte współpracował z Catherine Hardwicke. Po raz pierwszy spotkał ją na planie ,,Laurel Canyon’’ Lisy Cholodenko. Film, w którym zagrali: Frances McDormand, Kate Beckinsale i Christina Bale miał premierę podczas Festiwalu Filmowego w Cannes i w marcu 2003 roku został wprowadzony na ekrany kin przez Sony Pictures Classics. Levy-Hinte był również producentem fabularnego debiutu Lisy Cholodenko, który w 1998 roku został zgłoszony do konkursu Festiwalu Filmowego w Sundance, poczym został wprowadzony do kin przez October Films.
Pod szyldem spółki producenckiej Antidote Films Levy-Hinte wyprodukował ostatnio ,,Wendigo’’ Larry’ego Fessendena, a wspólnie z Michaelem Hausmanem podjął się produkcji filmu ,,American Saint’’.
Jako montażysta brał udział w realizacji wielu teledysków oraz projektów filmowych, między innymi ,,When We Were Kings’’, który w 1996 roku zdobył Oskara w kategorii najlepszy film dokumentalny. Levy-Hinte jest właścicielem Post 391, Inc., zlokalizowanych w Nowym Jorku studiów montażowych, w których powstają filmy telewizyjne i kinowe. Jest również współwłaścicielem Dig It Audio Production, studia, w którym realizowany jest dźwięk do filmów video oraz filmów fabularnych.
MICHAEL LONDON (Produkcja)
Michael London był producentem filmów: ,,House of Sand and Fog’’ wytwórni Dream Works Pictures z Jennifer Connelly i Sir Benem Kingsley’em oraz ,,The Guru’’ wytwórni Title Films i Universal Pictures z Heather Graham i Marisą Tomei. W filmie ,,40 Days and 40 Nights’’ (40 dni i nocy), zrealizowanym wspólnie przez wytwórnie Working Title Films i Miramax Films zagrali Josh Hartnett i Shannyn Sossamon. Wkrótce rozpoczną się zdjęcia do filmu ,,Sideways’’, którego reżyserem i scenarzystą jest Alexander Payne. W wyniku umowy zawartej z Focus Features, London ma przywilej pierwszego wglądu do scenariuszy kupowanych przez wytówrnię.
Zanim London podpisał umowę z Focusem i zaczął działać jako niezależny producent filmowy, był wice prezesem wytwórni Twentieth Century Fox. Karierę zawodową rozpoczynał jako dziennikarz Los Angeles Times.
ELLIOT DAVIES (Zdjęcia)
Elliot Davies jest autorem zdjęć do czterech filmów nagrodzonego Oskarem Stevena Soderbergha. Są to: ,,Out of Sight’’, ,,King of the Hill’’, ,,Gray’s Anatomy’’, ,,Underneath’’. Za zdjęcia do ostaniego z wymienionych filmów Davies otrzymał nominację do nagrody Independent Spirit Award za najlepsze zdjęcia. Był również nominowany do tej nagordy za zdjęcia do filmu ,,Equinox’’.
Podczas realizacji ,,Trzynastki’’ po raz drugi współpracował z producentem Miechaelem Londonem, którego poznał na planie ,,40 Days and 40 Nights’’.
Jego ostatnim filmem jest ,,White Oleander’’ (,,Biały oleander’’) z Michelle Pfeiffer.
Jest autorem zdjęć do następujących filmów: ,,I Am Sam’’; ,,Get on the Bus’’ Spike’a Lee; ,,The Next Best Thing’’, ,,Light It Up’’, ,,Forces of Nature’’, ,,Breakfast of Champions’’, ,,Lawn Dogs’’, ,,Larger Then Life’’ ,,Thngs To Do In Denver When You Are Dead’’, ,,The Glass Shield’’, ,,The Cutting Eadge’’, ,,Bright Angel’’, ,,Love At Large’’, ,,Signs of Life’’, ,,Bloodhounds of Broadway’’, ,,Vamp’’, ,,Mirt Sost Shi Amit’’.
NANCY RICHARDSON, A.C.E (Montaż)
Nancy Richardson zmontowała następujące filmu: ,,Stand and Deliver’’ w reżyserii Ramona Menendeza; ,,White Man’s Burden’’; ,,To Sleep With Anger’’, ,,Selma Lord Selma’’, ,,Annihilation of Fish’’ Charlesa Burnetta; ,,Mi Familia’’, ,,Selena’’, ,,Why Do Fools Fall in Love’’ Gregory’ego Navy; ,,Down In The Delta’’, reżyserski debiut May’i Angelou.
Dla telewizji zmontowała ,,When Billie Beat Bobby’’ oraz ,,Hendrix’’, który przyniósł jej nominację do nagrody Emmy. Jest członkiem Stowarzyszenia Amerykańskich Montażystów Filmowych (American Cinema Editors) oraz zarządu Związku Montażystów (Editors Guild Board of Direcotrs). Absolwentka Uniwersytetu Berkeley oraz wydziału filmowego UCLA. Wykłada w School of Film and Television and Digital Media w UCLA.
CAROL STROBER (Scenografia)
Carol Strober jest autorką scenografii do filmów: ,,Star Maps’’, ,,Amy’s Orgasm’’, ,,One Good Turn’’ oraz prezentowanych na festiwalu w Sundance ,,I Love You’’, ,,Don’t Touch Me!’’, ,,Spark’’ oraz ,,Manic’’.
Zanim zaczęła studiować scenografię w Amerykańskim Instytucie Filmowym (America Film Institute), zajmowała się projektami architektonicznymi . Jej projekty publikowano w ,,Interiors’’, ,,House & Garden Decorating Guide’’. Prezentowała je również na wystawach i pokazach, między innymi zorganizowanym przez Amerykański Instytut Architektury (American Institute of Architects) pokazie Kobiety w Architekturze (Women in Architecture). Jest również autorką zdjęć, za które w 1989 roku otrzymała nagrodę Jury Award przyznawaną przez NYU.
CINDY EVANS (Kostiumy)
Pracując przy filmie ,,Trzynastka’’ Cindy Evans po raz drugi spotkała się z reżyser Catherine Hardwicke oraz producentem Jeffrey’em Levy-Hinte, których poznała na planie ,,Laurel Canyon’’.
Cindy Evans zaprojektowała kostiumy do następujących filmów: ,,How High’’, ,,Memento’’ i ,,River Red’’. Była odpowiedzialna za garderobą na planie takich filmów, jak: ,,Sweet November’’, ,,Midnight In The Garden of Good and Evil’’, ,,That Thing You Do!’’, ,,Black Sheep’’, ,,Truman’’, ,,Angus’’.
AMY ROSEN (Kierownictwo muzyczne)
Zajmowała się kierownictwem muzycznym ponad dwudziestu produkcji. Jej najnowsze projekty, to: ,,Lovely& Amazing’’, ,,Eternal Sunshine of the Spotless Mind’’, zrealizowana przez MTV adaptacja ,,Wichrowych Wzgórz’’ (Wuthering Heights), telewizyjne reklamy chryslera, dodge’a, nissana. Była koordynatorem muzycznym na planie ,,Titanica’’.
MICHELLE NORRELL (Kierownictwo muzyczne)
Michelle Norrell rozpoczęła karierę w branży muzycznej od pracy w dziale prawnym wytwórni Sony Music, gdzie pracowała przez dziewięć lat. Przez ostatnie pięć lat zajmowała stanowisko menadżera działu filmowego i TV.
MARK MOTHERBAUGH (Kompozytor)
W latach 70-tych rozpoczął karierę jako piosenkarz i klawiszowiec multi medialnej formacji DEVO. W ciągu pierwszego dziesięciolecia działania grupa wydała wiele albumów i singli (m. in. ,,We Are Devo’’, ,,Whip It’’).
Skomponował muzykę do następujących filmów: ,,The Royal Tennenbaums’’, ,,Mystery men’’, ,,Drop Dead Georgeous’’, ,,Rushmore’’, ,,Bottle Rocket’’, ,,Southpark’’, ,,The Rugrats Movie’’.
Mark Motherbaugh maluje oraz pisze i ilustruje książki.