"Troja": FILMOWCY
WOLFGANG PETERSEN (reżyser/producent)
Zdobył tytuł reżysera roku. Przyznany mi za epicki dramat Gniew Oceanu (2000), w którym wystąpili George Clooney i Mark Wahlberg, film zarobił ogółem ponad 327 milionów dolarów, zdobył dwie nominacje do Oskara.
Petersen zwrócił na siebie uwagę widzów i krytyków w roku 1981, reżyserując doskonały film wojenny Das Boot. Petersen za pracę nad tym filmem otrzymał dwie nominacje do Oskara, za reżyserię i scenariusz, był pierwszym reżyser nominowanym do Oskara za film niemieckojęzyczny. Das Boot otrzymało sześć nominacji do nagrody Akademii, był to wówczas najbardziej dochodowy film zagraniczny, wyświetlanych w USA.
Petersen słynie z umiejętności godzenia wymogów artystycznych i komercyjnych, ma na swoim koncie reżyserię i wyprodukowanie nominowanego do Oskara przebojowego Air Force One (1997), z udziałem Harrisona Forda, Gary’ego Oldmana i Glenn Close. W tym samym roku Petersen nadzorował powstanie wersji reżyserskiej Das Boot, którą ponownie wprowadzono do kin.
Dwa lata wcześniej Petersen wyreżyserował i wyprodukował film Warner Bros. Pictures Epidemia, w którym w rolach głównych wystąpili Dustin Hoffman, Rene Russo i Morgan Freeman. Innym doskonałym filmem jego autorstwa jest thriller Na linii ognia z 1993 roku, w którym zagrali Clint Eastwood, John Malkovich i Rene Russo. Film ten otrzymał trzy nominacje do Oskara.
Po zakończeniu prac nad Das Boot, Petersen napisał scenariusz i wyreżyserował film fantasy Niekończąca się opowieść (1984), wyreżyserował także futurystyczny Mój własny wróg (1985), z udziałem Louisa Gossetta juniora i Dennisa Quaida. Po przeprowadzce do Stanów Zjednoczonych, Petersen napisał scenariusz i wyreżyserował film Shattered z 1991, w którym w rolach głównych wystąpili Tom Berenger, Bob Hoskins i Greta Scacchi.
Kariera Petersena rozpoczęła się od zwycięstwa w niemieckim narodowym konkursie filmowym w 1973 roku, nagrodę zdobył za film One of Us. Po raz pierwszy krytycy zwrócili na niego uwagę w cztery lata później, gdy zrealizował kontrowersyjny dramat The Consequence. Rok później otrzymał nagrodę dla najlepszego reżysera Paryskiego Festiwalu Filmowego za film Black and White Like Day and Night.
Petersen, za pośrednictwem swojej firmy, Radiant Productions, wyprodukował także filmy Człowiek przyszłości, z udziałem Robina Williamsa, był producentem wykonawczym filmu Instinct, z udziałem Anthony’ego Hopkinsa i Cuby Gooding juniora. Jego firma realizowała także thriller Red Corner z rolą Richarda Gere’a, a także serial telewizyjny The Agency.
Petersen wkrótce rozpocznie pracę nad filmami Endurance; Shutter Island autorstwa Dennis Lehane i thrillerem science-fiction Gra Endera, opartym na klasycznej powieści SF.
Reżyser zajmie się także wkrótce produkcją filmu Whiteout, w którym w roli głównej wystąpi Reese Witherspoon; komedii akcji Cold Shelter w reżyserii Alexandra Witta i remakiem klasycznego filmu Tragedia Posejdona.
DIANA RATHBUN (producentka)
Rozpoczęła swoją karierę jako agent literacki pracujący w agencji International Creative Management, zajmowała się potem nauczaniem w szkole w Maroku, pracowała w departamencie komunikacji w Quebec Government House w Nowym Jorku.
W Warner Bros. Pictures zaczęła pracować w roku 1991, początkowo jako producent wykonawczy, przed opuszczeniem firmy w roku 1999 zajmowała już stanowisko starszego wiceprezesa. Nadzorowała realizację filmów Maverick, Teoria spisku, Fearless, Miasto aniołów i Gniew oceanu, w reżyserii Wolfganga Petersena.
Po zakończeniu pracy w WB zajęła się podróżami, do pracy w przemyśle filmowym wróciła jako partnerka w filmie producenckiej Petersena.. Troja to pierwszy film zrealizowany w ramach tej współpracy.
COLIN WILSON (producent)
Wyprodukował ostatnio film Terminator 3: Bunt maszyn z udziałem Arnolda Schwarzeneggera i Claire Danes, jak również przebojowy Lara Croft: Tomb Raider.
Wilson rozpoczął swoją karierę w świecie filmowym od montowania filmów, w 1993 roku objął stanowisko producenta pomocniczego filmu Park jurajski Stevena Spielberga. Był współproducentem filmu fabularnego Między nami jaskiniowcami, opartego na znanym serialu animowanym, był też producentem filmu fabularnego Casper.
W roku 1997 był producentem filmu The Lost World: Jurassic Park, a także kolejnego dzieła Spielberga, Amistad. Wilson rozpoczyna wkrótce produkcję filmów Small Soldiers i The Haunting.
DAVID BENIOFF (scenarzysta)
Jest autorem adaptacji własnej powieści, na podstawie której powstał scenariusz do filmu 25. godzina, wyreżyserowanego przez Spike’a Lee. W filmie wystąpili Ed Norton i Brian Cox. Kilka tygodni temu zakończyły się zdjęcia do filmu Stay, na podstawie jego trzeciego scenariusza. W filmie grają Ewan McGregor i Naomi Watts, reżyserem jest Marc Forster.
Beniof jest nowojorczykiem, zajmował się różnymi pracami, był – między innymi – wykidajłą w nocnym klubie, nauczycielem angielskiego w liceum, didżejem radiowym. W roku 2000 sprzedał swoją pierwszą powieść. W październiku tego roku wydawnictwo Viking opublikuje antologię jego opowiadań, zatytułowaną When The Nines Roll Over.
Benioff zajmuje się obecnie adaptacją scenariusza filmu Right As Rain, który wyreżyseruje Curtis Hanson, rozpoczął też pisanie scenariusza opartego o książkę Ernesta Hemungwaya Komu bije dzwon?.
ROGER PRATT (operator)
Otrzymał nominację do Oskara za pracę nad filmem Neila Jordana Koniec romansu, za który otrzymał także pierwszą z dwóch nominacji do nagrody BAFTA. Drugą zdobył za film Czekolada. Pratt zajmował się ostatnio zdjęciami do filmu Harry Potter i komnata tajemnic.
Pratt dorastał w środkowej Anglii, jest synem anglikańskiego duchownego. Filmami zainteresował się już w dzieciństwie, ukończył londyńską szkołę filmową. Pracował przy realizacji reklamówek i filmów dokumentalnych, gdy otrzymał propozycję objęcia stanowiska pomocnika operatora przy realizacji filmu My Childhood w 1972. Pracował następnie jako specjalista do spraw oświetlenia i operator, brał udział w powstawaniu filmu The Dollar Bottom, który w roku 1981 uhonorowano Oskarem dla najlepszego filmu krótkometrażowego.
W połowie lat siedemdziesiątych rozpoczęła się długoletnia współpraca Pratt z reżyserem Terrym Gilliamem, Pratt był operatorem fragmentu filmu Sens życia, nadzorował także zdjęcia do filmu Brazil Gilliama. Inne filmy, przy których realizacji Pratt brał udział, to: The Fisher King, 12 małp, Shadowlands, Frankenstein, Mona Lisa, Batman i 102 dalmatyńczyki.
NIGEL PHELPS (kierownik produkcji)
Rozpoczął pracę w przemyśle filmowym od współpracy z nagrodzonym Oskarem kierownikiem produkcji Antonem Furstem. Jego pierwszym angażem była praca ilustratora przy realizacji filmu Neila Jordana Towarzystwo wilków, był potem asystentem kierownika artystycznego przy produkcji filmu Stanley’a Kubricka Full Metal Jacket. Phelps objął potem stanowisko dyrektora artystycznego przy produkcji filmu Barman w reżyserii Tima Burtona.
Wkrótce potem Phelps przeprowadził się do Los Angeles, gdzie zajął się kierowaniem produkcją licznych teledysków i reklamówek, w tym czasie współpracował z reżyserami, takimi jak Mark Romanek, Alex Proyas i Michael Bay. Za swoją pracę otrzymał liczne nominacje do nagrody muzycznej MTV. W roli kierownika produkcji filmu fabularnego zadebiutował przy okazji realizacji filmu science fiction Sędzia Dredd. Brał potem udział w pracach nad filmami Obcy IV, w reżyserii Jeana Pierre’a Jeuneta i Kolekcjoner kości Phillipa Noyce’a. Ostatnio ponownie współpracował z Neilem Jordanem, okazją była realizacja filmu In Dreams. Phelps był także kierownikiem produkcji filmu Pearl Harbor w reżyserii Michaela Bay’a, wyprodukowanego przez Jerry’ego Bruckheimera.
PETER HONESS (montażysta)
Otrzymał nominację do Oskara za pracę nad filmem Tajemnice Los Angeles, za który otrzymał także nagrodę BAFTA. Ostatnio pracował nad montażem filmu Harry Potter i komnata tajemnic, drugiego z cyklu filmów opartych na książkowych przygodach młodego czarodzieja.
Kariera Honessa rozpoczęła się od montowania filmów niskobudżetowych i dokumentalnych, za pracę nad filmem Following the Tundra Wolf otrzymał w roku 1974 nominację do nagrody ACE. Pracował jako pomocnik montażysty przy realizacji wielu filmów, w tym Parszywa dwunastka, Half A Sixpence i Psy wojny.
Wśród filmów, które Honess montował we wczesnych latach swojej kariery, znajdują się: To żyje, Plenty, Nieśmiertelny, Madame Sousatzka, Dom Rosja, Ricochet, Mr. Baseball, Six Degrees of Separation, The Shadow, Rob Roy i Oko za oko. Ostatnio pracował przy realizacji filmów Domestic Disturbance, Szybcy i wściekli, The Kid i The Next Best Thing.
JAMES HORNER (kompozytor)
W roku 2003 dodał kolejne cztery filmy do swego bardzo bogatego dorobku filmowego, ogółem skomponował muzykę do ponad 130 filmów i produkcji telewizyjnych. W ubiegłym roku kompozytor po raz siódmy współpracował z reżyserem Ronem Howardem, tym razem nad filmem Zaginione. Howard brał także udział w pracach nad filmem debiutującego reżysera Vadima Perelmana, który zrealizował film House of Sand and Fog (za muzykę do niego Horner otrzymał swoją siódmą nominację do Oskara). Kompozytor napisał także muzykę do filmów Radio i Beyond Borders.
W kręgach muzycznych trudno jest znaleźć przykład bardziej błyskotliwej kariery. Horner skomponował muzykę do ponad tuzina największych przebojów kinowych ostatnich dwudziestu lat. Jest jednym z najbardziej wszechstronnych i docenianych współczesnych kompozytorów filmowych. Uhonorowano go dwiema nagrodami Akademii, dwoma Złotymi Globami (za muzykę do filmu Jamesa Camerona Titanic – za najlepszą muzykę oryginalną i za najlepszą piosenkę oryginalną My Heart Will Go On), siedmioma dodatkowymi nominacjami do Oskara, pięcioma kolejnymi nominacjami do nagrody Złotego Globu. Kompozytor jest także laureatem sześciu nagród Grammy, w tym przyznanej mu w 1987 roku za piosenkę roku (za Somewhere Out There) i o rok późniejszej (za My Heart Will Go On). Album ze ścieżką dźwiękową z filmu Titanic, autorstwa Hornera utrzymywał się przez szesnaście tygodni na pierwszym miejscu listy Billboard Top 200, ustanawiając tym samym nowy rekord dla płyty z muzyką z filmu. Jest to najlepiej sprzedający się album z muzyką instrumentalną w historii, w USA sprzedano ponad 10 milionów egzemplarzy, na całym świecie kolejne 27 milionów. Kolejnym sukcesem była też wydana przez Sony Classical płyta Back to Titanic, zawierająca nieprezentowane wcześniej utwory z filmu, a także kilka nowych kompozycji Hornera, opartych na muzyce z Titanica.
Kompozytor znany jest z różnorodności stylistycznej, efekty jego pracy słychać w Stroke of Genius, House of Sand and Fog, Zaginione, Windtalkers, Piękny umysł, Iris, Wróg u bram, The Grinch: Świąt nie będzie, Gniew oceanu, Freedom Song, Człowiek przyszłości, Wielki Joe, Maska Zorro, Dzień zagłady, Zdrada, Okup, Szalona odwaga, Miłość z marzeń, The Spitfire Grill, Braveheart: Waleczne serce, Apollo 13, Kacper, Wichry namiętności, Stan zagrożenia, The Pagemaster, Bopha, Raport pelikana, Bez twarzy, Czas patriotów, Thunderheart, Sneakers, The Rocketeer, Chwała, In Country, Field of Dreams, Kochanie, zmniejszyłem dzieciaki, The Land Before Time, Willow, An American Tail, Imię róży, Gorky Park, Cocoon and Cocoon: The Return, 48 godzin i Kolejne 48 godzin, i w filmach Star Trek II i III.
Horner urodził się w 1953 roku w Los Angeles, uczęszczał do londyńskiej, prestiżowej Akademii Muzycznej. Początkowo zamierzał zająć się awangardową muzyką współczesną. Powrócił do rodzinnej Kalifornii, gdzie kontynuował naukę na Uniwersytecie Południowej Kalifornii, otrzymał tytuł licencjata. Następnie przeszedł na studia doktorskie, które ukończył na kierunku Kompozycji i Teorii Muzyki. W roku 1980 Amerykański Instytut Filmowy zwrócił się do niego z propozycją napisania muzyki do noweli filmowej The Drought. To właśnie dzięki temu zleceniu kompozytor odkrył w sobie zamiłowanie do tworzenia muzyki filmowej.
Po napisaniu muzyki do kilkunastu filmów dla Instytutu, Horner porzucił świat akademicki i rozpoczął pracę dla Rogera Cormana w studiu New World Pictures. Pracując tam nad niskobudżetowymi filmami, takimi jak Brainstorm czy Battle Beyond the Stars, Howard szlifował swoje umiejętności. Tam też poznał kilku młodych reżyserów, w tym Rona Howarda, dla którego napisał potem muzykę do filmów Willow, Cocoon, Apollo 13. W trakcie pracy w New World Horner poznał także młodego operatora Jamesa Camerona, z którym później współpracował przy okazji realizacji filmów Obcy i – oczywiście - Titanica. W kolejnych latach Horner współpracował z licznymi, czołowymi filmowcami Hollywood, w tym z Edem Zwickiem, Joem Johnstonem, Philem Aldenem Robinsonem, Stevenem Spielbergiem, Williamem Friedkinem, Melem Gibsonem, Oliverem Stonem, Philipem Noycem, Michaelem Aptedem, Lasse Hallstromem, Normanem Jewisonem i Francisem Fordem Coppolą.
Kompozytor równie dobrze czuje się zarówno w otoczeniu klasycznych dźwięków orkiestry symfonicznej, jak i w nowoczesnym, elektronicznym studiu nagraniowym. Horner wielokrotnie przyrównywał proces pisania muzyki filmowej do malowania. W jego przykładzie film jest paletą, natomiast muzyka barwą, która służy do opisania i podkreślenia wydarzeń na ekranie. Kompozytor znany jest także z wykorzystywania oryginalnych, ludowych instrumentów, dzięki którym jego dzieła nabierają niezwykłych tonacji i egzotycznych brzmień. Horner jest także doświadczonym dyrygentem, preferuje nagrywanie muzyki bezpośrednio pod film, nie korzysta z urządzeń synchronizacyjnych. Horner jest także autorem kilku koncertów, w tym zatytułowanego Spectral Shimmers, wykonywanego przez Orkiestrę Symfoniczną Indianapolis. Jego ostatnim dziełem jest A Forest Passage, wykonany przez Cleveland Orchestra z okazji dwudziestopięciolecia parku Cuyahoga Valley National Recreational Area w Ohio.
BOB RINGWOOD (projektant kostiumów)
Otrzymał nominację do Oskara za kostiumy do filmu Stevena Spielberga Imperium słońca, praca nad tym filmem przyniosła mu także nominację do nagrody BAFTA. Kolejne nominacje do tej nagrody otrzymał za prace na planie filmów Excalibur i Batman.
Ringwood otrzymał nagrodę Saturna za kostiumy do filmów Excalibur u Diuna, ostatnio nominowano go po raz trzeci za kostiumy w filmie Star Trek: Nemesis.
Inne filmy, przy których realizacji Ringwood pracował, to: Solarbabies, Prick Up Your Ears, Chicago Joe and the Showgirl, Obcy 3, Powrót Batmana, Człowiek demolka, The Shadow, Batman Forever, A.I. – Sztuczna Inteligencja i remake klasycznego filmu Wehikuł czasu.