"Tożsamość": O TWÓRCACH FILMU
JAUME COLLET-SERRA (reżyser)
Urodził się w Sant Iscle de Vallatte, małym miasteczku w prowincji Barcelona w Katalonii (Hiszpania). Od wczesnych lat fascynowały go filmy, często więc chodził do jedynego w okolicy kina, w którym przenosił się do innego świata. Jego młody umysł chłonął wszystko, co tylko grane było w sobotnie popołudnia, czyli w dużej mierze amerykańskie westerny i filmy o II wojnie światowej. Większą część dzieciństwa spędził z dala od rodziny, w internacie, gdzie marzył, że pewnego dnia będzie robił filmy.
W wieku 18 lat Collet-Serra przeprowadził się do Los Angeles. Miał mało pieniędzy, znał jedynie podstawy języka angielskiego, jednak był zdecydowany spełnić swoje marzenie. Uczył się w Columbia College, rozpoczął też dodatkowo pracę jako montażysta. W niedługim czasie poznał tajniki oprogramowania do edycji wideo ( Avid Editing System), dzięki czemu otrzymywał oferty pracy, które pozwoliły mu zaoszczędzić trochę pieniędzy.
Na Jaumego wpływ wywarli tacy reżyserzy jak David Fincher, Spike Jonze czy Mark Romanek. Zdecydował, że zamiast nakręcenia krótkiej etiudy na zakończenie szkoły, stworzy teledysk muzyczny. Pieniądze, które zaoszczędził, przeznaczył na zrobienie wideoklipu dla nieznanego zespołu z okolicy, w czym pomogła mu wiedza z zakresu postprodukcji. Teledysk zwrócił uwagę kilku studiów produkcyjnych, więc jeszcze przed skończeniem szkoły filmowej Collet-Serra został reżyserem klipu "The End".
Po tym jak Jaume nagrał parę wideoklipów, studio produkcyjne dało mu pieniądze na nakręcenie kilku specjalistycznych krótkometrażówek. Stworzył trwający 2 i pół minuty filmik dla dostawcy usług internetowych AOL. Mimo że daleko mu było do reklamy, dzieło Jaumego pokazano w tym samym roku w Cannes podczas prezentacji osiągnięć nowych reżyserów agencji reklamowej Saatchi & Saatchi.
Po tym wydarzeniu Collet-Serra błyskawicznie wspinał się po szczeblach kariery; współpracując z takimi agencjami jak McCann-Erickson, J. Walter Thompson, BBDO i TBWA Chiat Day nagrał reklamy następujących produktów: Playstation, Budweiser, Mastercard, Miller-Lite, Pontiac, Smirnoff, Renault, Verison i 7UP. Reprezentują go tak szanowane firmy jak Partizan i Believe Media.
Surrealistyczne, często mroczne obrazy Collet-Serry szybko wzbudziły zainteresowanie producenta Joela Silvera, który w 2005 roku zatrudnił Jaumego do pracy przy Domu woskowych ciał. Dwa lata później miłość do piłki nożnej sprawiła, że Collet-Serra wrócił do Hiszpanii, gdzie nakręcił film Gol II: Żyjąc marzeniem. W roku 2009 Silver wyprodukował obraz pt. Sierota.
Collet-Serra nakręcił również krótkie obrazy w ramach kampanii Don't vote ("Nie głosuj") z Leonardo DiCaprio, które stały się jednymi z najchętniej oglądanych filmów w internecie.
JOEL SILVER (producent wykonawczy)
Jest jednym z najbardziej płodnych producentów w historii kina. Osiągnął wielki sukces; wyprodukował ponad 60 filmów, w tym przełomową trylogię Matrix, czteroczęściowy hit kinowy pt. Zabójcza broń oraz nowatorskie filmy akcji ? Szklaną pułapkę i Predatora. Do dnia dzisiejszego filmy Silvera przyniosły na całym świecie zysk w wysokości ponad 10 miliardów dolarów.
Silver wyprodukował ostatnio w swoim studiu Silver Pictures wielki przebój pt. Sherlock Holmes - przygodowy, sensacyjny film akcji w reżyserii Guya Ritchiego, który na całym świecie zarobił ponad 500 mln dolarów. W obrazie występują Robert Downey Jr w roli legendarnego detektywa oraz Jude Law wcielający się w postać doktora Watsona.
Silver zawarł umowę dla swojego domu produkcyjnego, Dark Castle Entertainment, zgodnie z którą ma prawo dopuszczania do produkcji i kontrolę nad tworzeniem wszystkich filmów wyprodukowanych w Dark Castle, których dystrybucją ma zajmować się Warner Bros. Niedawno Dark Castle wyprodukowało film akcji Drużyna potępionych z Jeffreyem Deanem Morganem, Zoë Salandą i Chrisem Evansem. Wkrótce ukaże się jeszcze wiele filmów studia, w tym thriller Unknown White Male z Liamem Nessonem, January Jones i Diane Kruger, thriller psychologiczny The Factory z Johnem Cusackiem oraz thriller sensacyjny ukazujący zjawiska paranormalne ? The Apparition z Ashley Greene i Tomem Feltonem.
Wcześniej Dark Castle wyprodukowało wiele przebojów, zaczynając od bijącego wszelkie rekordy otwarcia Domu na Przeklętym Wzgórzu (1999), przez Trzynaście duchów (2001), Statek widmo (2002), Gothikę (2003), aż do Domu woskowych ciał (2005). Niedawno na ekranach kina znalazł się doceniony przez krytyków film akcji Guya Ritchiego Rock'N'Rolla, w którym zagrali Gerard Butler, Tom Wilkinson, Thandie Newton i Mark Strong, obraz Sierota z Verą Farmiga i Peterem Sarsgaardem - horror i thriller w jednym oraz film akcji Ninja zabójca z Rainem w reżyserii Jamesa McTeigue'a.
Seria Silvera Matrix z 1999 roku przyniosła na świecie dochody w wysokości ponad 456 mln dolarów, czyli więcej niż którykolwiek film w historii studia Warner Bros. Pictures do tamtej pory. Matrix został powszechnie doceniony za innowacyjny pomysł i efekty wizualne. Uhonorowano go czterema Oscarami, w tym za najlepsze efekty specjalne. Pierwsze DVD z filmem sprzedało się w milionie egzemplarzy i odegrało ważną rolę w napędzaniu sprzedaży odtwarzaczy DVD. Druga część trylogii, Matrix Reaktywacja, zarobiła na całym świecie ponad 740 mln dolarów, co uczyniło ją najlepiej zarabiającym filmem wszech czasów. W pierwszy weekend emisji ostatniej części wybuchowej trylogii, Matrix Rewolucje, zyski na świecie wyniosły zdumiewające 203 mln dolarów. Do dnia dzisiejszego seria Matrix przyniosła razem 3 mld dolarów.
W czasie nadzorowania produkcji części Matrix Reaktywacja i Matrix Rewolucje Silver wyprodukował nawiązującą do trylogii grę komputerową "Enter the Matrix" i dołączył do niej godzinny materiał filmowy napisany i wyreżyserowany przez braci Wachowskich. Można w nim zobaczyć Jadę Pinkett Smith i Anthony'ego Wonga, którzy grają swoje role z filmów. Silver był też producentem wykonawczym Animatrixa, przełomowej kolekcji dziewięciu krótkich filmów animowanych inspirowanych wizją i historią, dzięki której powstał Matrix.
Następnie wyprodukował thriller akcji V jak Vendetta z Natalie Portman oparty na docenianym komiksie, film akcji, komedię i thriller Kiss Kiss Bang Bang autorstwa i reżyserii Shane'a Blacka z Robertem Downeyem Jr., Valem Kilmerem i Michelle Monaghan oraz Speed Racer braci Wachowskich. Wyprodukował też przeboje Romeo musi umrzeć z Jetem Li i Aaliyah, Mroczna dzielnica ze Stevenem Seagalem i raperem znanym pod pseudonimem DMX, Kod dostępu z Johnem Travoltą, Hugh Jacmanem i Halle Berry.
Silver osiągnął również sukces w produkcji telewizyjnej. Był producentem wykonawczym serialu kanału CBS Pod osłoną nocy, thrillera romantycznego z elementami znanymi z opowieści o wampirach. W roku, w którym ukazał się pierwszy odcinek serialu, został uhonorowany nagrodą People's Choice Award dla najlepszego serialu telewizyjnego. Wcześniej Silver był producentem wykonawczym wysoko ocenionego przez krytyków serialu telewizji UPN pt. Weronika Mars z Kristen Bell, a także, razem z Richardem Donnerem, Davidem Gilerem, Walterem Hillem i Robertem Zemeckisem, ośmiu serii nagradzanego serialu HBO Opowieści z krypty i dwóch filmów fabularnych o tym samym tytule.
Silver rozpoczął karierę na stanowisku współproducenta filmu Wojownicy, po czym wyprodukował też 48 godzin, Ulice w ogniu i Miliony Brewstera.
W 1985 roku otworzył wytwórnię Silver Productions, której pierwszą produkcją był przełomowy hit Komando. Po nim wyprodukował Jumpin' Jack Flash i Predatora. Silver Pictures umocniło swój status jako jednego z czołowych domów produkcyjnych, gdy na ekrany weszła seria Zabójcza broń oraz filmy akcji Szklana pułapka i Szklana pułapka 2, które okazały się przebojami. Wyprodukował też takie obrazy jak Ostatni skaut, Człowiek demolka, Richie Milioner, Krytyczna decyzja i Teoria spisku.
LEONARD GOLDBERG (producent)
Długo uważany był za jednego z najbardziej utalentowanych i kreatywnych producentów filmów fabularnych, serialów i filmów telewizyjnych w przemyśle rozrywkowym. Odniósł wieli sukces, a za sprawą swoich dokonań w telewizji znalazł się w 2007 roku w galerii sław Academy of Television Arts and Sciences. W chwili obecnej jest członkiem zarządu CBS Corporation.
Goldberg był też prezesem Twentieth Century Fox. Pod jego przewodnictwem studio wyprodukowało tak znamienite przeboje filmowe jak Telepasja, Big, Szklana pułapka, Wall Street i Pracująca dziewczyna. Pod własnym sztandarem wyprodukował też święcące niezwykłe sukcesy filmy fabularne: Gry wojenne, Sypiając z wrogiem, Podwójne zagrożenie i Aniołki Charliego.
Równie wielki sukces odniósł w przemyśle telewizyjnym. Był dyrektorem programowym kanału ABC, gdzie odpowiadał za opracowanie i wprowadzenie zupełnie nowego formatu ? filmu stworzonego dla telewizji. W czasie jego pracy w ABC stacja pokazała takie klasyki jak Ekipa wyrzutków, That Girl czy Marcus Welby ? lekarz medycyny. Jako producent telewizyjny Goldberg współpracował z Aaronem Spellingiem. Odpowiada za tak niebywałe przebojowe seriale telewizyjne jak Aniołki Charliego, Hart to Hart, The Rookies, za który został uhonorowany nagrodą NAACP Image Award dla producenta telewizyjnego roku, Starsky i Hutch, Wyspa Fantazji, Family oraz S.W.A.T. Jednostka specjalna. Wyprodukował też niektóre z najbardziej docenianych filmów telewizyjnych wszech czasów, w tym The Boy in the Plastic Bubble, Amelia i Alex: The Life of a Child.
Produkcje, które Goldberg stworzył w swojej pracowitej karierze, odzwierciedlają jego gust i wiarę w dawanie nowym talentom szansy na zaistnienie. Spośród gwiazd, którym pomógł w rozpoczęciu kariery, wyróżnić należy Richarda Gere'a, Johna Travoltę, Matthew Brodericka, Jaclyn Smith, Kate Jackson, Farrah Fawcett, Cheryl Ladd, Davida Soula, Paula Michaela Glasera, Kirsty McNichol, Nicolette Sheridan i Darryl Hannah. Jeżeli chodzi o stanowiska kierownicze, szanse od Goldberga w ABC dostali Barry Diller i Michael Eisner.
Goldberg ukończył Wharton School of Finance and Commerce, a karierę w telewizji zaczął od pracy w dziale badań rynku kanału ABC. Rok później przeniósł się do NBC, gdzie awansował na stanowisko kierownika projektów specjalnych, po czym dołączył do Batten, Barton, Durstine Osborne Advertising. Wrócił jednak do ABC na stanowisko dyrektora ds. rozwoju programów w Nowym Jorku, a następnie szybko został wiceprezesem zajmującym się programami emitowanymi w paśmie dziennym.
W czasie swojej pracy na tym stanowisku, Goldberg wprowadził niespotykane wcześniej rodzaje programów, które odniosły wielki sukces. Były to na przykład The Dating Game (Randka w ciemno), Newlywed Game (Nowożeńcy) i gotycki serial Dark Shadows. Rok później został dyrektorem wszystkich programów w ABC, a stanowisko to piastował przez trzy lata. Właśnie w tym okresie opracował i wprowadził nowość - filmy tworzone bezpośrednio dla telewizji, które pokazywano w czasie największej oglądalności. Te przypadły widzom do gustu i wciąż stanowią dużą część z najbardziej innowacyjnych i inspirujących programów telewizyjnych.
Po opuszczeniu ABC Goldberg rozpoczął pracę w Screen Gems (obecnie Columbia Pictures Television) na stanowisku wiceprezesa produkcji. Właśnie wtedy wprawił w ruch produkcję przełomowego filmu telewizyjnego Piosenka Briana, która przyniosła mu między innymi prestiżową nagrodę Peabody Award. Gdy kierował Screen Gems, wyprodukował przebojowy serial telewizyjny Partridge Family.
Goldberg zrezygnował z pracy w Screen Gems i założył spółkę z Aaronem Spellingiem, która wypuściła wiele z najbardziej wpływowych i popularnych serialów w historii telewizji, czyli takie przeboje jak Aniołki Charliego, T.J. Hooker, Starsky i Hutch, The Rookies, Wyspa Fantazji, Hart to Hart i uwielbiany, nagradzany serial Family. Współpraca Goldberga i Spellinga zaowocowała również około trzydziestoma pięcioma filmami telewizyjnymi, w tym dwugodzinnym, najwyżej w historii ocenianym Little Ladies of the Night oraz obrazem, po którym uwagę całego świata przykuł John Travolta ? The Boy in the Plastic Bubble.
Jego studio, Mandy Films, zaprezentowało na kanale ABC produkcję pt. Amelia z Glenn Close i Tedem Dansonem (1984). Był to najwyżej oceniany w tamtym czasie film i jednocześnie jeden z najwyżej ocenianych filmów wszechczasów, który oglądało 60-70 mln widzów. Obraz został doceniony na całym świecie za otwarte i wrażliwe podejście do tematu kazirodztwa. Film przyniósł Goldbergowi nagrodę Emmy za najlepszy serial dramatyczny, Nagrodę Doskonałości organizacji Film Advisory Board, Grand Award na Międzynarodowym Festiwalu sztuki Filmowej i Telewizyjnej w Nowym Jorku (1984), Youth in Films Award za najlepszy film familijny oraz nagrodę organizacji National Committee for Prevention of Child Abuse działającej na rzecz maltretowanych dzieci.
Inne projekty telewizyjne produkcje Goldberga to Alex: The Life of a Child oparty na książce Franka DeForda pokazany w ABC Theatre w 1986 podczas prezentacji General Foods oraz seriale Papierowe laleczki i Class of '96.
Goldberg mieszka z żoną Wendy w Los Angeles.
ANDREW RONA (producent)
Jest prezesem Silver Pictures i jednym z prezesów Dark Castle Entertainment. Od czasu gdy w styczniu 2009 roku zatrudnił go Joel Silver, studio wypuściło oparty na komiksie film Drużyna potępionych, międzynarodowy hit Sherlock Holmes w reżyserii Guya Ritchiego z Robertem Downeyem Jr., przebojowy horror Jaumego Collet-Serry Sierota, The Hughes Brothers, Księga ocalenia z Denzelem Washingtonem oraz film akcji Ninja zabójca. Rona jest również producentem thrillera o zjawiskach paranormalnych pt. The Apparition reżyserii debiutującego w tej roli Todda Lincolna oraz producentem wykonawczym obrazu Project X produkcji Todda Phillipsa i Green Hat Films.
W ubiegłym roku Rona odpowiadał za opracowanie wielu nadchodzących w czasie projektów, w tym Zakazanej planety, nowej wersji filmu science fiction z 1956 roku, Lobo i Sgt. Rock (adaptacje komiksów wydawnictwa DC Comic) oraz nowej wersji klasyku z gatunku sci-fi pt. Ucieczka Logana. Rona współpracuje też blisko z Mattel Toys, żeby rozwinąć markę Hot Wheels w serię filmów fabularnych. Zanim dołączył do Silver Pictures i Dark Castle Entertainment, Rona był jednym z prezesów Rogue Pictures (działu Universal Pictures). Na stanowisku tym pracował od 2005 roku; nadzorował produkcję, marketing i dystrybucję takich filmów jak Koralina i tajemnicze drzwi, nominowanego do Oscara filmu Nienarodzony Henry'ego Selicka stworzonego za pomocą animacji poklatkowej, Ostatni dom po lewej reżyserii Davisa S. Goyera, wyreżyserowany przez Dennisa Iliadisa Fighting (remake klasycznego horroru Wesa Cravena z 1972 roku) z Channingiem Tatumem, Hot Fuzz - Ostre psy, komedia Piłki z jajami i thriller Nieznajomi Bryana Bertino. Rona zawarł również umowy produkcyjne z wieloma utalentowanymi filmowcami, wśród których znajdują się Wes Craven z Midnight Pictures i Michael Bay z Platinum Dunes. Współpracując z Andrew Karpenem (jeden z prezesów) i Davidem Lindem (były przewodniczący studia Universal), rozwinął Rogue Pictures w jedno z większych studiów w przemyśle filmowym przynoszące nie lada zyski. Relativity Media kupiło Rogue w grudniu 2008 roku.
Przed Rogue Pictures Rona był jednym z prezesów studia Dimension Films. Karierę rozpoczął w 1993 roku w Miramax Films (właściciel Dimension Films) na stanowisku asystenta Harveya Weinsteina. Szybko awansował, aż wreszcie został kierownikiem produkcji i pomagał w stworzeniu marki Dimension Films. W 2000 roku Rona i Brad Weston zostali prezesami studia.
Wyprodukowali wiele hitów, w tym Krzyk, który odniósł wielki sukces, serię Mali agenci, Sin City ? Miasto grzechu Roberta Rodrigueza, komedię Zły Mikołaj Billy'ego Boba Thorntona oraz Uwikłany. Rona był też współproducentem Mutanta (Guillermo Del Toro) i producentem wykonawczym wielu obrazów, między innymi filmów Nieustraszeni bracia Grimm (Terry Gilliam), Straszny film 3 i trylogii Krzyk. W 2004 roku pracował przy Project Greenlight kanału Bravo, w którym wraz z innymi producentami wykonawczymi (Benem Affleckiem, Mattem Damonem i Chrisem Moorem) oraz producentem Wesem Cravenem nadzorował produkcję filmu Krwawa uczta.
Od 2008 roku Rona jest członkiem organizacji Amerykańskiej Akademii Sztuk i Wiedzy Filmowej. Ukończył The School of Visual Arts w Nowym Jorku, a jego praca zaliczeniowa, film Box Alley, otrzymał wiele nagród, w tym za najlepszy film studencki na Festiwalu Filmowym w Hampton.