Reklama

"Tożsamość Bourne'a": EKIPA

DOUG LIMAN (Reżyser/Producent) zapewnił sobie pozycję jednego z najbardziej oryginalnych, młodych głosów amerykańskiego kina filmami Swingers i Go.

Urodzony w Nowym Jorku, Liman będąc jeszcze studentem uczęszczał do Międzynarodowego Centrum Fotografii. Uczęszczał na Brown University w Providence, Rhode Island, gdzie pomagał założyć prowadzoną przez studentów kablową stację telewizyjną. Liman rozpoczął realizowanie krótkich filmów już w wieku 7 lat. Swój pierwszy film pełnometrażowy komedię Getting In (a.k.a. Student Body) ze Stephenem Mailerem, Matthew Perry, Andrew McCarthy i Christine Baranski w rolach głównych wyreżyserował będąc słuchaczem programu dla absolwentów School of Cinema and Television na Uniwersytecie Południowej Kalifornii.

Reklama

Liman zwrócił na siebie uwagę niezależnie wyprodukowanym przebojem Swingers. Reżyser zrealizował film - za 250,000 USD - przy pomocy ojca Arthura Limana, który obsługiwał produkcję od strony prawnej. Liman nabył scenariusz od jego autora Jona Favreau i obsadził go w jednej z głównych ról u boku Vince’a Vaughn’a, Rona Livingstone i Patricka Van Horne. Film opowiada o poszukiwaniu miłości w retro barach w Los Angeles i okolicach.

Następnym projektem Limana był pełen adrenaliny film Go Składał się z trzech odrębnych, ale w pewien sposób powiązanych ze sobą części. Każda z nich poświęcona była innym osobom z bardzo utalentowanego zespołu aktorów zaangażowanych do filmu - Sarah Polley, Katie Holmes, Taye Diggs, William Fichtner, Jane Karakowski, Breckin Meyer i Jay Mohr. Charakteryzujący się bardzo świeżym spojrzeniem na świat, Go miał premierę na Festiwalu Filmowym Sundance, gdzie spotkał się z pozytywnym przyjęciem. Podczas realizacji obu swoich filmów - Swingers i Go, Liman pełnił funkcję operatora zdjęć. Po ukończeniu Go, Liman wyprodukował film Sary Thorp’s See Jane Run, z Clea DuVall i Kevinem Corriganem, a także brał udział w produkcji świetnie przyjętego przez krytyków filmu Kissing Jessica Stein.

Projekty filmowe Limana udowodniły, że ma on olbrzymią pasję i zdolności do odkrywania nowych talentów aktorskich i pisarskich. Gwiazdy Swingers, Go i Kissing Jessica Stein ustabilizowały swoje aktorskie kariery i mają także sporo do powiedzenia w dziedzinie pisania scenariuszy.

Liman wyreżyserował popularne reklamy telewizyjne, m.in. reklamę Nike Golf, w której wystąpił Tiger Woods, a która stała się narodowym fenomenem.

Reżyser jest partnerem założycielskim firmy produkcyjnej Hypnotic zajmującej się produkcją, marketingiem i dystrybucją niezależnych produktów filmowych i telewizyjnych. Hypnotic pełni funkcję bazy produkcyjnej wszystkich projektów filmowych, telewizyjnych i reklamowych Limana.

Poza reżyserskie zainteresowania Limana obejmują pracę dla LEGAL ACTION CENTER, która zapewnia usługi prawnicze ludziom z uzależnieniami, HIV oraz dla SAFE SPACE - fundacji pomagającej bezdomnym nastolatkom w Nowym Jorku. Reżyser pracował nad kampaniami nowojorskich polityków, a także wspierał młodych artystów poprzez wystawianie ich prac w swoim mieszkaniu w TriBeCa. Liman jest ponadto olbrzymim entuzjastą natury - wspina się, chodzi po górach, jest utalentowanym pilotem.

TONY GILROY (Scenariusz) jest autorem lub współautorem scenariuszy do kilku znanych filmów m.in. Dolores Claiborne czy Adwokat diabła (The Devil’s Advocate) - oba wyreżyserował Taylor Hackford. Gilroy napisał także The Cutting Edge, For Better and For Worse, Extreme Measures, Bait oraz pracował nad scenariuszem do filmu Armageddon. Ostatnim projektem Gilroya był film akcji Dowód życia (Proof of Life), także w reżyserii Hackforda z Meg Ryan, Russellem Crowe i Davidem Morse w rolach głównych.

Gilroy urodził się na Manhattanie w Nowym Jorku. Jest synem zdobywcy nagrody Pulitzera dramaturga/reżysera/scenarzysty Franka D. Gilroya (The Subject Was Roses).

WILLIAM BLAKE HERRON (Scenariusz) napisał scenariusze i wyreżyserował niezależne filmy Skin Art i A Texas Funeral - w rolach głównych Martin Sheen, Isaiah Washington, Joanne Whalley i Robert Patrick. Herron jest także autorem scenariusza filmu Hard Country z Clintem Eastwoodem. Jego dorobek obejmuje takie filmy jak Fake, Liar, Cheat, Fast Forward, Aerospace Thriller, Timber i Mayhem. Jego autorstwa są także dwa odcinki serii Lazarus Man.

PATRICK CROWLEY (Producent) wspinał się po drabinie kariery zaczynając karierę jako asystent reżysera. Obecnie jest jednym z najbardziej znanych producentów filmowych.

Urodzony w Orange, Kalifornia, Crowley ukończył Uniwersytet Kalifornijski w Berkley na wydziale Nauk Politycznych oraz Uniwersytet Stanford na wydziale Komunikacji, gdzie w latach 1972-75 także prowadził wykłady. Po odejściu z pracy na uniwersytecie, Crowley zaczął realizować filmy dokumentalne i prowadził własną firmę zajmującą się produkcją wideo w San Francisco.

Po przeniesieniu się do Los Angeles w 1980 roku, Crowley wyprodukował kilka reklam telewizyjnych, których reżyserem był wielokrotny zdobywca nagrody Akademii®, Conrad Hall. Wkrótce potem, Crowley dołączył do Gildii Reżyserów Amerykańskich jako pierwszy asystent reżysera, pracując z takimi filmowcami jak Curtis Hanson Losin’ It, Roger Spottiswoode Pod ostrzałem (Under Fire), Barry Levinson The Natural, Karel Reisz Sweet Dreams i John Schlesinger Sokół i koka (The Falcon and the Snowman) oraz The Believers.

Crowley pełnił funkcję koproducenta podczas realizacji True Believer. Producentami tego filmu byli - Walter Parkes (jeden z jego studentów na Uniwersytecie Stanford) i Lawrence Lasker. Kolejne tytuły w jego dorobku to Revenge, w reżyserii Tony’ego Scotta, thriller science-fiction RoboCop 2 (producent wykonawczy), przebój Bezsenność w Seattle (Sleepless in Seattle) Nory Ephron, Wichry namiętności (Legends of the Fall) w reżyserii Edwarda Zwicka oraz RoboCop 3.

W 1994 roku Crowley został jednym z szefów produkcji w New Regency Productions, gdzie przez sześć lat nadzorował pracę nad następującymi filmami Tajemnice Los Angeles (L.A. Confidential), Czas zabijania (A Time to Kill), Entrapment, Podziemny krąg (Fight Club), Adwokat diabła (The Devil’s Advocate), Miasto aniołów (City of Angels), Negocjator (The Negotiator), Gorączka (Heat), Tin Cup, Cobb, Chłopaki na bok (Boys on the Side), Under Siege 2: Dark Territory i wiele innych. Obecnie zasiada w zarządzie eStudio Network - firmy Internetowej dostarczającej danych dla potrzeb produkcji filmowej.

Crowley jest obecnie producentem wykonawczym będącego w trakcie realizacji filmu Aniołki Charliego 2 (Charlie’s Angels 2).

RICHARD N. GLADSTEIN (Producent) jest szefem firmy produkcyjnej FilmColony, Ltd. z siedzibą w Los Angeles. Założona przez Gladsteina w maju 1995 roku, firma FilmColony współpracuje z wieloma znanymi filmowcami, których filmy opowiadają niezwykłe historie.

Gladstein przygotowuje się obecnie do produkcji filmu Never Land, z Johnny’m Deppem w roli głównej. Reżyserowany przez Marca Forstera, film opowiada o autorze Piotrusia Pana J.M. Barrie, którego inspiracją do napisania sztuki był związek z matką pięciu chłopców w Londynie pod koniec XX-ego wieku. Zdjęcia rozpoczną się w tym roku w Londynie.

W Los Angeles, Gladstein zajmuje się właśnie produkcją filmu Danny’ego Devito Duplex, satyrycznej czarnej komedii o parze młodych ludzi (Ben Stiller i Drew Barrymore), którzy kupują mieszkanie na Brooklynie i są torturowani przez starszego lokatora.

Na etapie post-produkcji jest kolejny film Levity - dramatyczna historia człowieka pragnącego zrzucić z siebie ciężar mrocznej przeszłości. W rolach głównych występują Billy Bob Thornton, Morgan Freeman, Holly Hunter i Kirstin Dunst, scenariuszem i reżyserią zajął się Ed Solomon, a producentem jest Gladstein.

W dorobku Gladsteina znajdują się ponadto - Wbrew regułom (The Cider House Rules) w reżyserii Lasse Hallströma z Tobey Maguire, Charlize Theron, Delroyem Lindo, Paulem Rudd i Michaelem Caine w rolach głównych (nominacje do siedmiu Oscarów® 2000, łącznie z tym dla Najlepszego Filmu - Michael Caine otrzymał Oscara® dla Najlepszego Aktora w Roli Drugoplanowej, a John Irving został uhonorowany za scenariusz będący adaptacją jego powieści); She’s All That (1999), komedia romantyczna w reżyserii Roberta Iscove z Freddiem Prinze, Jr., Rachael Leigh Cook, Anną Paquin i Matthew Lillardem; Hurlyburly (1998), z Seanem Pennem, Kevinem Spacey, Robin Wright-Penn, Chazzem Palminteri, Garry’m Shandling, Anną Paquin i Meg Ryan; 54 Marka Christophera, Jackie Brown Quentina Tarrantino.

Przed założeniem w 1995 roku FilmColony, Gladstein pracował jako szef produkcji Miramax Films, gdzie przez dwa lata nadzorował rozwój i produkcję następujących filmów - Pulp Fiction Quentina Tarantino, The Crossing Guard Seana Penna, The Journey of August King Johna Duigana, Pret-A-Porter (Ready to Wear) Roberta Altmana, Rzeczy, które robisz w Denver będąc martwym (Things To Do in Denver When You’re Dead) Wayne’a Fledera, Cztery pokoje (Four Rooms) autorstwa Alison Anders, Alexa Rockwella, Roberta Rodrigueza i Tarantino.

Wcześniej Gladstein był wice-prezydentem produkcji i zakupów LIVE Entertainment. Podczas tych lat był zaangażowany w produkcję takich tytułów jak Bob Roberts, Król Nowego Jorku (King of New York), Light Sleeper, Zły porucznik (The Bad Lieutenant), Wściekłe psy (Reservoir Dogs).

Gladstein pracował także dla Angelika Films w Nowym Jorku oraz nad wieloma projektami filmowymi i telewizyjnymi także w Nowym Jorku. Gladstein i jego żona Lauri, która jest muzykiem, mieszkają obecnie z Los Angeles z synem Milo.

Mając olbrzymi dorobek jako producent, FRANK MARSHALL (Producent wykonawczy) pracuje także jako reżyser oraz poświęca sporo czasu działalności publicznej i sportowi. Marshall wyprodukował ponad 50 filmów, m.in. Poszukiwacze zaginionej arki (Raiders of the Lost Ark; nominacja do Oscara® 1982), Indiana Jones i Światynia Przeznaczenia (Indiana Jones and the Temple of Doom), Indiana Jones i ostatnia krucjata (Indiana Jones and the Last Crusade), Duch (Poltergeist), Gremlins, The Goonies, Kolor purpury (The Color Purple; nominacja do Oscara® wraz ze Stevenem Spielbergiem, Quincy Jonesem i Kathleen Kennedy), An American Tail, Imperium słońca (Empire of the Sun), Kto wrobił królika Rogera (Who Framed Roger Rabbit), The Land Before Time, trylogia Powrót do przyszłości (Back to the Future), Przylądek strachu (Cape Fear) i Szósty zmysł (The Sixth Sense) w reżyserii M. Night Shyamalana, który był w 1999 roku nominowany do sześciu nagród Akademii®.

Jako reżyser Marshall zrealizował przebój lata 1995 Congo, którego scenariusz został oparty na bestsellerze Michaela Crichtona; dramat Alive, na podstawie wspomnień Piersa Paula Reada; thriller Arachnophobia; oraz jeden z odcinków nagrodzonej Emmy® mini-serii HBO From the Earth to the Moon.

Marshall rozpoczął karierę w przemyśle filmowym jako asystent Petera Bogdanovicha podczas realizacji kultowego filmu Target. Wkrótce został poproszony przez Bogdanovicha, aby zajął się lokalizacjami w Ostatnim seansie filmowym (The Last Picture Show) i What’s Up, Doc?. Współpraca z Bogdanovichem trwała jeszcze przez długi czas, gdyż Marshall był producentem stowarzyszonym pięciu kolejnych filmów reżysera, łącznie z Papierowym księżycem (Paper Moon) i Nickelodeon.

Filmografia Marshalla jako producenta obejmuje także The Last Waltz Martina Scorsese (producent liniowy) - dokument muzyczny; The Driver (producent stowarzyszony) i The Warriors (producent wykonawczy) - oba filmy w reżyserii Waltera Hilla; The Other Side of the Wind Orsona Wellesa (producent liniowy) - legendarny, nieukończony film, do którego reżyser wracał na przestrzeni lat 1971 - 1976.

Filmem Poszukiwacze zaginionej arki (Raiders of the Lost Ark) rozpoczęła się współpraca Marshalla ze Stevenem Spielbergiem, George Lucasem i Kathleen Kennedy. Po zakończeniu produkcji E.T. The Extra-Terrestrial i Poltergeist, w 1981 roku założył wspólnie ze Spielbergiem i Kennedy firmę Amblin. Podczas pracy w Amblin Entertainment, Marshall wyprodukował Fandango, Young Sherlock Holmes, Innerspace, *batteries not included, Tato (Dad), The Money Pit, Noises Off, Always i Hook, a także swój debiut reżyserski Arachnophobia.

Marshall opuścił Amblin jesienią 1991 roku, aby zająć się karierą reżyserską. Wspólnie z Kathleen Kennedy, założył The Kennedy/Marshall Company, której pierwszym filmem było Alive W 1995 roku wyreżyserował Congo i wyprodukował świetnie przyjęty przez krytykę film The Indian in the Cupboard z Kennedy i Jane Startz. W 1997 roku Marshall wyreżyserował jeden odcinek From the Earth to the Moon, który przedstawiał lądowanie statku kosmicznego Apollo 11 na Księżycu.

Ostatnimi produkcjami The Kennedy/Marshall Company były Snow Falling on Cedars, A Map of the World, Szósty zmysł (The Sixth Sense) i Olympic Glory, pierwszy oficjalny film poswięcony Igrzyskom Olimpijskim. Wkrótce na ekrany wejdą - Signs, w reżyserii M. Night Shyamalana oraz The Young Black Stallion, Simona Wincera, które Marshall produkuje.

ROBERT LUDLUM (Pisarz/Producent wykonawczy), autor ponad dwudziestu powieści przetłumaczonych na 32 języki i wydanych w 40 krajach, uznawany jest za mistrza suspensu i międzynarodowych intryg. Swoją karierę rozpoczął w 1971 roku zwracając na siebie uwagę milionów czytelników na całym świecie powieścią The Scarlatti Inheritance. Kolejne jego powieści The Rhinemann Exchange (1974), The Aquitaine Progression (1984), The Icarus Agenda (1988) oraz trylogia opowiadająca o przygodach szpiega Jasona Bourne - Tożsamość Bourne’a (1980), The Bourne Supremacy (1986) i The Bourne Ultimatum (1990).

Urodzony w Nowym Jorku i dorastający w Short Hills, New Jersey, Ludlum służył podczas II wojny światowej w Marines - Południowy Pacyfik. Zanim rozpoczął karierę pisarską pracował jako aktor i producent. Ludlum pracował nad kolejnymi powieściami kiedy 12 marca 2001 zmarł na atak serca w wieku 73 lat. The Paris Option, powieść napisana wspólnie z Gayle Lyndsem została wydana po jego śmierci.

OLIVER WOOD (Zdjęcia) jest autorem zdjęć do tak różnych filmów jak zakrojone na wielką skalę filmy akcji, intymne dramaty oraz komedie. Rozpoczynając swoją karierę czarno-białym filmem Leonarda Kastles The Honeymoon Killers - jeden z najważniejszych niezależnych filmów ostatnich trzydziestu lat - Wood fotografował takie niskobudżetowe filmy jak Don’t Go in the House i Alphabet City Amosa Poe. Wkrótce potem zmienił na zawsze wygląd telewizji serialowej realizując zdjęcia do przebojowej serii Michaela Manna Miami Vice. Praca Wooda nad Miami Vice została zauważona przez reżysera Renny’ego Harlina, który zatrudnił go jako autora zdjęć w Szklanej pułapce 2 (Die Hard 2).

Dorobek Wooda obejmuje następujące tytuły - Bill and Ted’s Bogus Journey, Rudy, Sister Act 2: Back in the Habit, Terminal Velocity, Mr. Holland’s Opus, Celtic Pride, 2 Days in the Valley, Bez twarzy (Face/Off) Johna Woo, Switchback, Mighty Joe Young, U-571 oraz wkrótce wchodzącą na ekrany komedię z Eddiem Murphy.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Tożsamość Bourne'a
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy