Reklama

"Słoneczna aleja": TWÓRCY

REŻYSER - LEANDER HAUßMANN

Urodził się w 1959 r. na najgłębszym Wschodzie w Quedlinburgu. Zdobył zawód drukarza, później imał się różnych prac, zapewniających mu niezależność od układów społeczno-politycznych (np. jako magazynier czy kreślarz), wreszcie w 1982 r. podjął studia w berlińskiej Wyższej Szkole Aktorskiej im. Ernsta Buscha. Otrzymywał angaże w Gerze, Parchim i w Weimarze, gdzie pracuje także jako reżyser. W 1991 r. czasopismo "Theater heute" uhonorowało go tytułem najlepszego niemieckiego reżysera młodego pokolenia. Cztery lata później Haußmann objął stanowisko dyrektora teatru w Bochum. W 1996 r. najmłodszy wówczas dyrektor teatru w Niemczech zagrał w "Männerpension" Detleva Bucka najmłodszego dyrektora więzienia w Niemczech. "Słoneczna Aleja" jest pierwszym filmem kinowym wyreżyserowanym przez Haußmanna.

Reklama


PRODUCENT - CLAUS BOJE

Pracuje w branży kinematograficznej od 1980 r. Od 1984 r. jest udziałowcem spółki, do której należy kino "Delphi"w Berlinie. Później przyszła kolej na następne kina w Monachium i Berlinie. W 1989 r. założył przedsiębiorstwo dystrybucji filmów "Delphi", do którego należą (poza wasnymi produkcjami) takie filmy jak "Die Frauen" i "Clerks". W 1991 r. założył wspólnie z Detlevem Buckiem firmę producencką "Boje Buck Produktion". Jest producentem nie tylko filmów kinowych Bucka lecz także rozmaitych filmów krótkometrażowych oraz koproducentem produkcji międzynarodowych. Po "Słonecznej Alei" Leandra Haußmanna Claus Boje zajął się produkcją filmu Eoina Moore'a "Conamara".


AUTOR SCENARIUSZA - THOMAS BRUSSIG

Urodził się w 1965 r., uczęszczał do szkoły w Berlinie, a potem kształcił się na budowie (jako wykwalifikowany robotnik budowlany z maturą). Po odbyciu służby wojskowej pracował m.in. jako strażnik w muzeum, robotnik w fabryce, przewodnik wycieczek, tragarz mebli i oczywiście jako pomywacz. W 1995 r. ukazała się jego powieść "Helden wie wir", która stała się bestsellerem na Wschodzie i na Zachodzie. Oprócz scenariuszy do filmów "Słoneczna Aleja" i "Helden wie wir" Thomas Brussig napisał scenariusz do jednej z części serialu telewizyjnego Edgara Reitza "Heimat".


AUTOR ZDJĘĆ – PETER JOACHIM KRAUSE

W karierze jego karierze "Słoneczna Aleja" jest pierwszą dużą produkcją kinową w Niemczech po filmie "Asphaltflimmer" i reklamówkach. Wcześniej pracował przy tak udanych filmach jak "Independence Day" i "Godzilla" w reż. Rolanda Emmericha oraz przy najnowszych produkcjach Johna Woo i Jona Avneta jako 2nd Unit Director of Photography.


AUTOR SCENOGRAFII - LOTHAR HOLLER

Zdobywał szlify w swoim rzemiośle od samych podstaw. Początkowo uczył się budowy maszyn, potem w latach 1970-75 studiował scenografię i projektowanie kostiumów w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Berlinie-Weißensee. Dziś należy do najwybitniejszych fachowców w dziedzinie scenografii, zarówno filmowej i telewizyjnej jak i teatralnej. Ostatnio projektował scenografię do serialu TV "Der Laden" i do filmu Helke Misselwitz "Engelchen". Ponadto wykłada scenografię w Wyższej Szkole Telwizynej i Filmowej im. Konrada Wolffa w Babelsbergu.


PROJEKTANT KOSTIUMÓW - BERT NEUMANN

Urodził się w 1960 r. w Magdeburgu. Dzieciństwo spędził w Berlinie Wschodnim. W latach 1979-1984 studiował scenografię i projektowanie kostiumów w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Berlinie-Weißensee. Do 1992 r. pracował jako niezależny twórca, później teatr "Volksbühne" zatrudnił go w charakterze głównego scenografa, gdzie współpracował z takimi reżyserami jak Frank Castorf, Peter Konwitschny, Leander Haußmann, Andreas Kriegenburg i Thomas Langhoff. Bert Neumann pracował w ostatnich latach także dla Semperoper w Dreźnie, teatru "Schauspielhaus" w Hamburgu, "Burgtheater" w Wiedniu i teatru w Bazylei.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Słoneczna aleja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama